Honda CRF 450

pontan_

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Tjörn
Hoj
Honda CRF 450x HM -05
Tjenare!
Köpte mig en Honda CRF 450x HM -05 i helgen.
Den är väldigt svårstartad när den är kall. Varm startar den ganska lätt. Har sökt runt lite och folk med samma fråga brukar få svar att venitilerna kan ha gett sig, finns det något annat enklare och billigare sätt att först testa ifall problem går att lösa?

Sedan så undrar jag ifall någon nyligen gjort en motorrenovering på en sådan motor och vad det gick på?
För ifall ventilerna är kassa tänkte jag att man kanske kunde passa på att renovera mer än bara ventilerna.

Mvh Pontus
 
Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Hej!

Läckte vatten ur dräneringshålet på min CRF450 -06a så jag skulle byta bara waterseal packboxen utan att byta något annat tänkte jag. Nu när jag tar av vattenpumpkåpan så känns impellern väldigt glapp i sidled (om man tittar rakt på impellern så är den glapptyp vänster/höger)

Finns det någon chans att lagret INTE är paj? Hade hoppas på att bara byta water seal packboxen utifrån och inte ta bort kopplingskåpan etc. Suck.

tacksam för erfaren feedback på liknande krångel.

/Marcus

Antar att du löst detta men packboxen är ju ganska vanligt att den läcker så lite info för andra som kanske läser.
Man måste ta bort kåpan ändå o byta innifrån.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tjenare!
Köpte mig en Honda CRF 450x HM -05 i helgen.
Den är väldigt svårstartad när den är kall. Varm startar den ganska lätt. Har sökt runt lite och folk med samma fråga brukar få svar att venitilerna kan ha gett sig, finns det något annat enklare och billigare sätt att först testa ifall problem går att lösa?

Sedan så undrar jag ifall någon nyligen gjort en motorrenovering på en sådan motor och vad det gick på?
För ifall ventilerna är kassa tänkte jag att man kanske kunde passa på att renovera mer än bara ventilerna.

Mvh Pontus

Det kostar en tjuga eller två att köpa bladmått o kontrollera ventilspelet innan du gör nåt annat, om du vill ha nåt ännu billigare att först testa så kan du ju prova att choka om du inte gjort det :D
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
IMAG0157.jpg
Fel skor + Fel teknik + rundad kick, rädsla för slinta + Lite ryck på gasen på fel ställe + Envishet = Kan nu :D

Nu startar den fint varje gång. Sålänge man ger fan i gasen:3freak
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Tjena, Köpte mig ett par motardhjul till min cykel för ett par dagar sen. Har nu satt på de och måste först säga att fan vad kul det är :) Men de verkar som att längst ner på det högra översta gaffelbenet(Den tjocka delen vid packboxarna) går i däcket när jag bromsar? Men det är precis. Är inte säker men med ögonmått så verkar det som de. Rätt svårt att kolla när man kör och svårt att få ner gaffeln så långt ner när man står still. Någon annan som haft liknande bekymmer? Och hur gör man för att få fjädringen lite hårdare? Det går väll att ställa utan massa nyköp av saker?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tjena, Köpte mig ett par motardhjul till min cykel för ett par dagar sen. Har nu satt på de och måste först säga att fan vad kul det är :) Men de verkar som att längst ner på det högra översta gaffelbenet(Den tjocka delen vid packboxarna) går i däcket när jag bromsar? Men det är precis. Är inte säker men med ögonmått så verkar det som de. Rätt svårt att kolla när man kör och svårt att få ner gaffeln så långt ner när man står still. Någon annan som haft liknande bekymmer? Och hur gör man för att få fjädringen lite hårdare? Det går väll att ställa utan massa nyköp av saker?

Jag brukar bara ställa fjädringen på de hårdaste när jag kör, men jag väger ganska lätt också.
Annars är det bara o byta fjädrar som funkar.
 

Mrheinanen

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2010
Ort
stockholm
Hoj
Honda VTR1000F
Tjena.
Ska köpa mig en leksak och undrar om det är skilnad på olika crf450, tex "450r HM" och "450sm HM".
Eller är det samma maskin??
Tacksam för svar...
Vet att det är skilnad på 450x"enduro" 450r"cross".
Är 450SM cross eller enduro?

:va:confused:
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Tjena.
Ska köpa mig en leksak och undrar om det är skilnad på olika crf450, tex "450r HM" och "450sm HM".
Eller är det samma maskin??
Tacksam för svar...
Vet att det är skilnad på 450x"enduro" 450r"cross".
Är 450SM cross eller enduro?

:va:confused:

Det är bara HM som är landsvägsreggad, antingen skriver folk SM o menar HM eller också är det motardkitat "X" eller "R".
 

Mrheinanen

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2010
Ort
stockholm
Hoj
Honda VTR1000F
Tja.

nån som säljer sin crf 450 HM -04 som är i bra skick, helst original plast.
Vill ha då motardfälgar och offroadfälgar med.
så kan du hojta till, om du vill sälja.

Mvh
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Suzuki SV1000S
Vad kör man med för drevning på CRF:en när man kör gata? :va
 

xtramember

Medlem
Gick med
1 Feb 2009
Ort
Dalarna
Hoj
2006, Suzuki bandit 1200. 2008, Honda CRF 450.
Jag tog isär kopplingen på min crf 450r -08 idag för den kopplar inte ur ordentligt. Jag har testat att justera viren men det blev ingen skillnad hur mycket man än spänner. Den kopplar inte ens ur när man vrider fullt på pinnen nere på blocket med en polygrip.

Hur som helst, när jag hade tagit ur mellanskivorna och lamellerna så ser jag att kopplingskorgen är sliten. Nästan som sågtänder på "fingrarna" som sticker upp. Hur sliten kan kopplingskorgen vara innan kopplingen slutar funka är min fråga? Lamellerna och mellanläggen såg svinfina ut och "lyftaren" går upp som den ska när man trycker in kopplingen.
 

GaJoL

heEjj
Gick med
28 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple
Hallå alla! Nybliven ägare av en HM450 -03a här! Supernöjd med hojen änsålänge.

Denna cykeldatorskiten som sitter på, verkar ju gå att nollställa timmarna på? Kunde inte få fram hur många hojen hade gått sen den köptes.

Bytte direkt båda oljorna, hur länge kör ni på respektive olja vid ren gatkörning? Och har någon tips på något schysst slipon som låter lite diskretare än crossdämparen, känner att jag inte är så populär i kvarteret just nu :yoparty
 

keniger

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Uddevalla
Hoj
2003,Honda crf 450 HM
Hej Alla CRF ägare:) Jag har precis köpt en 450HM 03 som inte vill som jag vill! När koppling är intryckt och jag lägger i växel så drar den framåt trots att jag håller inne kopplingen:huvet. jag har justerat kopplingen åt alla håll men får samma problem ändå:mad:.
Någon som varit med om detta som kan säga vad jag kan göra? lameller ska enligt förra ägaren vara bytta men vet inte om han bara bytte själva lamellerna och inte fjädrar och stålskivor.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hej Alla CRF ägare:) Jag har precis köpt en 450HM 03 som inte vill som jag vill! När koppling är intryckt och jag lägger i växel så drar den framåt trots att jag håller inne kopplingen:huvet. jag har justerat kopplingen åt alla håll men får samma problem ändå:mad:.
Någon som varit med om detta som kan säga vad jag kan göra? lameller ska enligt förra ägaren vara bytta men vet inte om han bara bytte själva lamellerna och inte fjädrar och stålskivor.
Ta ut kopplingen och kolla ifall lamellerna gjort hack i kopplingskorgen, det kan orsaka såna problem.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gör den alltid så är det troligem korgen. Prova att göra en racestart, full gas och slira iväg på kopplingen, klistriga lameller är nämligen en annan orsak.
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Tjena! Tänkte se om det är hyffsat smidigt att bygga in lysen i en crf 450R 2010?
Hittar ingen stator som även har uttag för belysning, äldre modeller fanns det hela kit till med likriktare. Vad behövs förutom lysen? Känns som om man bara får upp likström i en dosa till hel/halv ljus och ev blinkers. Passar det från 450x rakt av? Samt kontakter till bromsljus, går ju alltid fula ihop nått

Edit: Crf 450 och 250 -10 är ju förreggade, så kanske är ström till bel redan i statorn?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top