Honda CRF 450

CRF eller Husa

Går i funderingar på en CRF HM som motard.
Just haft en Husa 650 och där finns ju kraft så det räcker för gata.
Hur upplever ni effekt och vrid på CRF att köra gata med?
Andra upplevelser på Husa jämfört med CRF?

Jag funderar skarpt på att testa på Supermotard på en Honda CRF 450 nästa år och söker därför ett Motardkit (kompletta fälgar, bromspump samt broms Ok inkl. distanser) Jag vet att det finns nya delar att köpa, men var finns beg marknaden??

Är det samma Supermoto fälgar till alla årsmodeller av CRF 450?

Tack på förhand..

Last edited:
Går i funderingar på en CRF HM som motard.
Just haft en Husa 650 och där finns ju kraft så det räcker för gata.
Hur upplever ni effekt och vrid på CRF att köra gata med?
Andra upplevelser på Husa jämfört med CRF?

CRF för gata är en dålig kombo enl mig. Alla små motorer kräver att man varvar långt för att få effekt = högt motorvarv vid transport = kort livslängd och hållbarheten på CRF var inte direkt kanon från början. Visst är de smidiga och kul att leka med men de skall köras racemässigt för att vara underhållande...

KTM 525/530 är den minsta motorn jag skulle överväga för gatåka men ännu hellre Husa 570/650.

CRF för gata är en dålig kombo enl mig. Alla små motorer kräver att man varvar långt för att få effekt = högt motorvarv vid transport = kort livslängd och hållbarheten på CRF var inte direkt kanon från början. Visst är de smidiga och kul att leka med men de skall köras racemässigt för att vara underhållande...

KTM 525/530 är den minsta motorn jag skulle överväga för gatåka men ännu hellre Husa 570/650.

Yes, åkte Husa 650 innan och det blev en sådan igen.
Där har man alltid pulver så det räcker:tummenupp

Hej! Jag kommer att köpa en crf450 06a av en polare snart. Det är inte avgörande för köpet men jag undrar ändå:

-Vad måste man göra med elsystem etc för att kunna montera fram och baklyse? (Alltså enduroreggad tänkte jag)

-Att reg besiktiga en cross till enduro, hur gör man och vad kostar det?

-Är det någon som har konverterat en CRF450 till enduro?

Tacksam för svar, Marcus

Hej! Jag kommer att köpa en crf450 06a av en polare snart. Det är inte avgörande för köpet men jag undrar ändå:

-Vad måste man göra med elsystem etc för att kunna montera fram och baklyse? (Alltså enduroreggad tänkte jag)

-Att reg besiktiga en cross till enduro, hur gör man och vad kostar det?

-Är det någon som har konverterat en CRF450 till enduro?

Tacksam för svar, Marcus

Det är mer eller mindre no can do.

Va lite otydlig o flamsig ser jag, skyller på att jag just gått upp efter 5 timmars sömn :D
Menade mer att det är onödigt jobb då man ändå inte får köra med e-reg nånstans typ.
Men här kan du läsa om hur man gör för o enduroregga iaf.
http://www.svemo.se/Grenar/Enduro/Regler/GodkandaMC/

Elsystemet är ju bara att kika lite på en CRF X o se vad som skiljer.

Googlade lite på detta och det verkar som att man kan lösa det med ny tändspole med eller utan batteri. Ingen som gjort detta?

Såg en annons från Honda MC i senaste XBike där de tagit nya cross hojar och byggt enduromaskiner, e-reggade och klara.
Ska snacka med dem också och se hur man gör.

Tack för förklaringen!

Hej!

Har nu en CRF450-06a som jag behöver byta packbox(ar) på. Läcker lite vatten ur dräneringshålet under vattenpumpen och tänkte byta packboxarna för vatten och olja där nu.

-Varifrån köper ni sånt? Prisvärt och snabb leverens helst! :-) Tacksam för svar, Marcus

Hej!

Har nu en CRF450-06a som jag behöver byta packbox(ar) på. Läcker lite vatten ur dräneringshålet under vattenpumpen och tänkte byta packboxarna för vatten och olja där nu.

-Varifrån köper ni sånt? Prisvärt och snabb leverens helst! :-) Tacksam för svar, Marcus

Tror det är vanliga standardmått på dem så ska finnas på närmaste butik som säljer sånt, momentum osv.

Ah, schysst! Tråkiga följdfråga då: Nån som har översättningstabell mellan crf nr och standard packboxar?
Tror det är vanliga standardmått på dem så ska finnas på närmaste butik som säljer sånt, momentum osv.

OK, Men hojen är inte isär än och står 25mil härifrån så jag försöker samla delarna till nästa gång jag är där och ska mecka... Nån som vet? I annat fall, igen: Var handlar ni honda motordelar billligt och med kort leveranstid?

Det står en boktav/siffer kombo på pboxen

Jag har inga radiator guards.. Hade tänkt köpa nya "original" i plast men har problem att hitta annat än aluminiumgaller. Vad är fördelen med dessa kontra original? Om någon har original som passar på en -04 så är jag naturligtvis intresserad.

Jag har även en två kompletta gaffelben och en framfälg i bra skick som ligger om någon är i behov.

Edit: Kylarskydd i alu
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=honda+crf450+radiator+guards

Last edited:
Jag har inga radiator guards.. Hade tänkt köpa nya "original" i plast men har problem att hitta annat än aluminiumgaller. Vad är fördelen med dessa kontra original? Om någon har original som passar på en -04 så är jag naturligtvis intresserad.

Jag har även en två kompletta gaffelben och en framfälg i bra skick som ligger om någon är i behov.

Edit: Kylarskydd i alu
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=honda+crf450+radiator+guards

Fördelen med alu är att det skyddar kylaren vid krasch. De i plast är bara mot skitsprut.

Plastvarianten finns hos närmsta crosshandlare då de ingår i plastkitten.

Fördelen med alu är att det skyddar kylaren vid krasch. De i plast är bara mot skitsprut.

Plastvarianten finns hos närmsta crosshandlare då de ingår i plastkitten.

Inte i det ufo kit jag köpte igår :S
Killen på absolut mx sa att det inte fanns annat än orginal.. Jag vill ha mot skitsprut.

Letar efter ett dekalkit men har svårt att hitta något jag tycker är snyggt. Någon som har något tips? Jag är emot allt vad reklam för "sportdrycker" heter :)

CRF450-06a Impeller går att röra i sidled... Lagret paj antar jag?

Hej!

Läckte vatten ur dräneringshålet på min CRF450 -06a så jag skulle byta bara waterseal packboxen utan att byta något annat tänkte jag. Nu när jag tar av vattenpumpkåpan så känns impellern väldigt glapp i sidled (om man tittar rakt på impellern så är den glapptyp vänster/höger)

Finns det någon chans att lagret INTE är paj? Hade hoppas på att bara byta water seal packboxen utifrån och inte ta bort kopplingskåpan etc. Suck.

tacksam för erfaren feedback på liknande krångel.

/Marcus

Kan man koppla in en direktverkande transponder någonstans på en CRF450R -10 eller måste jag byta till en transponder med batteri?? :va

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back