Honda CRF 450

Hej!
Vad det ska vara för åtdragningsmoment till toppen och kamkåpan...:va
CRF 450 -05


Tack på förhand ///Alex
 
Tjena,
har köpt en Crf450 HM 2004 där baklyse och blinkers inte var inkopplat, har idag kopplat in allt och det funkar som det ska, men min hastighetsmätare funkar inte det lyser inget i den digitala displayen men däremot lyser halv/hel ljus dioderna.
Har även ett till fel när man har halv/hel ljus så lyser blinkersen bara men när man kör utan ljus så blinkar det som det ska.

Blinkersen gör inte så mycket men det vore bra att få igång hastighetsmätaren så man vet hur fort man kör någon som haft liknande problem??
 
Kan svara på min egen fråga, skruvade isär hastighetsmätaren och blåste rent från smuts och bytte knappcells batteriet som satt där sen hoppade mätaren igång.
 
Service intervaller

Har precis köpt en crf 450 -05 och är hur nöjd som helst. Riktigt klockren maskin. Den har gått runt 40 timmar sedan ny om man ska lita på tidigare ägaren, verkar även stämma om man kollar skick.
Ventilerna bytt efter runt 30 timmar (enda som strulat).

Det jag undrar är service intervallerna.
Kolvbyte efter runt 50 timmar?
Efter hur länge bör ventilerna behöva en justering?
Oljebyte efter runt 5-6 timmar och skall även filtret bytas då?
Luftfilter bör bytas/rengöras efter varje längre körning?


Berätta gärna hur ni har gått till väga.

MVH/Gustaf
 
Lita inte på vad säljaren säger, kolla om möjligt med tidigare ägare eller var noga med att kika på grejjorna .

Jag köpte en crf 450 -07 i Örkelljunga för tre veckor sen.
66,5 timmar på timräknaren, kolven bytt vid 50 bla bla bla.
Såg fin ut och startade lätt och lät ok.

Kom hem med den, körde 1,5 timmar....krasch!!!
Kickstoppet lossnar och förljer med runt, sätter sig mellan balansaxeldrevet och drevet bakom kopplingskorgen.
Kraften var så stor att blockhalvan rycks isär och alla dreven blir snea o vinda. - mutcho dineros bye bye...

Vid demontage ser man sen att kolven suttit sen den var ny, tvivelsutan. :gnissla

Jag påstår inte att säljaren visste om detta, eftersom hojen gick kalas de 1,5 timmarna jag körde på den, och han gav ett helseriöst intryck.
Konstigt att man aldrig ser en annons som säger att crossen gått 150-200 timmar, utan alltid runt 60 timmar:va

Så kan det gå.
 
Får väll hoppas det stämmer då. Hittade iaf inget fel alls på den, alla lager, bussningar var fräscha och bra komp. Kollat på 2 st innan jag köpte den här.

Men hur är det med servicarna som jag undrade över? Stämmer mina teorier?

MVH/Gustaf
 
Luftfilter rengörs efter varje körning, stor bov i hondas ventilproblem är att man slarvar med detta...då kommer det in skit som äter på insugsventilernas tätyta i toppen.

Service: oljebyte i växellådan var 5 timme, i veven + filter var 10e
oljan blir skitigare i lådan tack vara kopplingen som fäller.

kolv normalbyte efter 50 timmar, men vet folk som kört både 70 och 100 timmar på samma. Det beror ju på hur man kör, ligger man på varvstoppet skall den naturligtvis bytas oftare än om man fisåker.

Ventilerna behövs normalt sett inte servas om inte hojen börjar ticka i toppen eller blir svårstarad. Dom är ju chimsade. Ofta byts dessa mot stålventiler i samband med byte dårå. Detta eftersom dom är mer tåliga än orginal titanventiler.

BB
 
Last edited:
Någon som vet var jag kan få tag i stödet som sitter org på crf 450 hm/enduro?
Hittar det inte på någon internet-shop.
 
Tjenare

Behöver lite bestycknings hjälp.

450HM 2004 med acra slipon och orginal framrör.
Den går ojämnt på jämnt varv vid runt 100 km/h
hostar ganska regelbundet då,
samt skjuter och bluddrar när man släpper gasen.

den går kanon vid gas pådrag och vig lägre hastigheter.



Ska man gå upp eller ner i strl på huvudmunstycket?

// Peter
 
verkar som om den går snålt. vrid ut blandskruven ett halvt varv,
Funkar inte det så byt upp dig en eller två storlekar på lågfartsmundtycket.

Gustaf> Jag har en liggande till en cfr 450 -¨03, undrar om det inte är samma tom -07 eller -08.
300 + frakt så är den din :D
 
Last edited:
Stator

Jag har följt lösningen av RasmusHaag's elproblem i den här tråden, eftersom jag har liknande problem med min CRE450HM -02.

Det jag funderar över är vad grundproblemet egentligen kan ha varit i hans fall. Som jag förstår det så kvarstod ju tydligen problemet fortfarande efter att original stator&svänghjul bytts ut mot Trailtech-grejer, och sedan löstes det av att original-likriktaren ersattes med den från Trailtech.

Det verkar som att det finns en chans att original stator&svänghjul var OK men att endast likriktaren inte fungerade som den skulle. Någon som har några tankar kring denna teori?

Jag har inte haft tid att göra några mätningar på min men det kommer snart...
 
Last edited:
En jobbarkompis köpte en CRF 450 HM -03 som rasade efter 2 timmars körning bara.
Spräckt cylinder och ventilsallad kan man väl sammanfatta det med.

Så det han undrar över är nu om det är värt pengarna att köpa Athenas 490 kit och slänga på?
Bör man även slänga i lite värre kammar på en gång?
Han tänkte isåfall handla Hot Cams, men frågan är då om det är steg 1,2 eller 3 som är vettigast?

Den kommer rulla som motard mestadels, men även grusbus och lite skogskörning.
 
Tjo!

..är det någon som har tips på en växelspak som verkligen passar på CRF:en? Det sitter en shift-pirat-vari-sort idag, och visst, har man spaken i höjd med fotpinnen så lirar det, vill man ha den ett par hack upp, så tar det i statorkåpan.

Har man något alternativ till en orimligt dyr originalspak?

/J
 
Tjo!

..är det någon som har tips på en växelspak som verkligen passar på CRF:en? Det sitter en shift-pirat-vari-sort idag, och visst, har man spaken i höjd med fotpinnen så lirar det, vill man ha den ett par hack upp, så tar det i statorkåpan.

Har man något alternativ till en orimligt dyr originalspak?

/J

Jag svarar mig själv, Funbike hade en piratspak från "Dice" som passar perfa, och går fritt från statorkåpan. :)
 
(honda 450 HM)

Har ett litet problem. hojen är lite svårstartad, går bra på tomgång och när man har chokar den. men vid gaspådrag misständer den. (hackar och hoppar fram, samt smäller och skjuter flammor) stannar vid halvgas typ och går inte att få upp i mer varv typ. köpte hojen för 1 månad sedan och då va de lite varmare och då gick den nästan exakt som den skulle men med tiden har den blivit sämre och sämre och samtidigt har de blivit kallare med. kan de vara så lätt att det är fel munstycke? kollat stiftet och det va täckt med svart hård sot.
Just nu sitter det 45 lågfarts munstycke och 178 huvudmunstycke.
Sitter även cross ljuddämpare på.

Om de nu skulle vara munstycket så känns det som att den saknar en hel del soppa så som den beter sig. eller är dom väldigt kinkiga av temperaturen?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top