@uncletom du råkar inte vilja göra en jämförelse mellan Hondan och din Caballero? Jag velar mellan dessa två (300L då), men har bara sett dem på skärmen och inte i verkligheten.
Har inte haft hoj på många år nu och kör moppe (MT5 & DT50R) ihop med sonen istället, men tänker lite i banorna av en 300L nästa år och så får han ärva den när han blir 18 och jag köper mig en Caballero Rally.. småvägar och skogsnära upptäcktsfärder är vad vi håller på med.
Jo du, ta en kopp kaffe för nu ska du få höra. Hojarna är helt olika varandra. Det blir mest utlägg om Caballeron då det är en skön hoj på många sätt, men inte för det du väntar dig

en ganska klurig hoj. Inte dålig, bara annorlunda.
När jag läser ".. småvägar och skogsnära upptäcktsfärder" vill jag helt och hållet rekommendera Hondan eftersom den är en "snäll hoj" med allt det innebär. En mer genomtänkt hoj för vardaglig offroad finns nog inte. Beräknelig och logisk i hantering, skön ergonomi och förmodligen pålitlig, som Honda är. Dessutom enkel service med bredare tillgång på oljefilter, vill jag inbilla mig. Caballeron kan vara lite avig med flera hål som behövs öppnas, typ två silar som "måste vara vända med det lilla hålet innåt" (eller om det var tvärt om). Motorn i min är en NC450, dom nyare har en annan variant, kolla på Youtube.
En kort beskrivning av hojarnas karaktär.
Honda CRF300L är en hoj avsedd att sitta länge på ute i dom sköna landskapen, från asfalt till grusväg till skumpigare traktorvägar och kanske lite terräng. Mjuk och bekväm fjädring och en förutsägbar gaskurva gör den lätt att köra. En hoj med skön väghållning som inte sviker annat än om bensinen tar slut. Samt att du faktiskt sitter på en Honda, vad det nu kan vara värt. Kvalitet med genomtänkt design, nog den bästa dualsport / äventyrshojen, och samtidigt ett bra val för nybörjare som inte är så erfarna på hoj.
Fantic Caballero 500 Rally, årsmodell 2023, alltså min. Nyare modeller har tydligen en annan motor som inte är lika 'lynnig' samt annorlunda instrumentering / hastighetsmätare, och är lite smalare runt 'midjan' (kommer till det sen).
Caballeron kan upplevas ganska elak om man jämför den med hojar i dualsporttypen (Suzuki DRZ, Kawasaki KLX.. m fl). Den kan tjyvstoppa vid aningens slarviga starter vid t ex rödljus eller långsam puttring på småstigar, den har också aningens svårspikad neutral vilket kan skapa lite frustration, växelspaken har dessutom ganska små steg / klick men ändå distinkta, typiskt för väghoj. Och den är perfekt drevad för asfalt, därav känslig för tjyvstopp offroad.
Efter att du justerat reglage, fjädring med förspänning och dämpning, eventuellt gasglapp, koppling och backspeglar så återstår faktum att Caballeron lämpar sig bäst för väg, det är en streethoj och ingen dual-sport. Det finns inget hos Caballeron som gör den lämplig för offroad även om många provar den på crossbanan. Den har mindre hjul (19" fram 17" bak) än standard för dualsport, och trots att den ser ut som en commando-hoj tagen från en Terminatorfilm så är den inte alls lika kapabel i salladen som Honda CRF300L. Den har 'looken', däcken, fjäderlängden, färgerna och plastdekoren (paneler för tävlingsnummer), men tyvärr är detta inget annat än festligt skit som på sin höjd kanske fångar några insekter.
Att pendla med Caballeron går utmärkt, med lite grusväg ibland. Dess värsta fiende är tyvärr framfjädringen som trots att den är hög känns varken skön eller ens duglig på ojämna väglag. Den bottnar lätt om du ställer den på minimum, ställer du den till max styvhet så kör den bättre på motorväg (fronten ligger högre) på bekostnad att den tydligt "slår" (knackar till) när fjädrarna sträcks när du t ex kör ur en grop eller över ett gupp. Samt det faktum att du inte kan stå riktigt på Caballeron pga ljuddämparen (avgasröret) som trycker ut ditt högra underben och resulterar i att din högerfot endast står på yttre delen av peggen (farligt). Hojen är för 'tjock' runt midjan som tidigare nämnt, men endast på höger sida där avgasröret sitter.
Så, ångrar jag att jag köpte min Caballero 500 Rally? Mmhm... nej. Kanske ibland, men ett starkt karaktärsdrag hos Caballeron är dess rivande motorljud (som en Ferrari) och draget när man gasar. Caballeron må vara en freak-hoj med sinnessjuk mentalitet, falsk på flera sätt för vad den 'visar upp', .. men den har något typiskt för italienare; en motor som fångar din själ när du drar på gasen så att trots att du förstår att du sitter på en jäkla bluff till fordon som bedrar dig i allt, också frestar dig en motorkänsla du inte kan låta bli att älska. Med sin enda cylinder, en enkel gasvajer till gashandtaget (Domino) på en liten nylonspole, och tvådelade avgasrör från Arrow skapar den nåt av det skönaste ljudet och feedbacken genom ramen och styret bara denna hoj kan. Jag uppgraderade till "racing exhaust" efter ett år, och ljudet blev ännu skönare, dock var det nog sista modellen 2023 eller 2024, verkar inte finnas något racing-avgas till senare modellerna.
Så fan ta den här hojen, jag önskar att jag aldrig upptäckt den. Den är som en sadistisk kvinna man ständigt återvänder till för vidare förnedring. Ena dagen vill jag sälja den, andra dagen ångrar jag mig. Den är skitskön att köra så länge du sitter ner på den, responsiv, manövrerbar, nästan lite för direkt, små marginaler i kopplingen vilket medför högre risk för tjyvstopp, skönt ljut och ax, .. egenskaper jag alltid önskat mig, men när du får allt det där i en hoj som djävulen tillverkat så bör du aldrig vända ryggen till. I all sin italienska sporadiskhet är hojen allt annat än förlåtande.