Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

jontezan

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2010
Ort
västerås
Hoj
1997 Honda Cbr 900RR Fireblade
Hallå alla blade ägare. Jag har en 97:a som har blivit begåvad med dr bike(r.i.p) moddning idag. Ville bara dela med mig av min glädje över vilken skillnad det blev. Så ni som inte gjort det än tveka inte, bara gört :) Kostnad för min del 4x munstycken á 20kr styck = 80 SPÄNN!!!
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Hej alla bladeägare.

Har i dagarna blivit ägare till en cbr 900rr från 97 och vill nu under vintern fixa till den lite.

Nu vill jag ha tips på saker att hitta på!
Det ska vara saker som är lätta att göra men som ändå
gör viss skillnad då jag har tummen mitt i handen. Helst vill
jag handla från svenska sidor och gärna så mycket som möjligt
från samma ställe.

Så om ni sitter med några bra tips så dela med er och länka gärna.

Saker jag vill göra är:
Andra broms-/kopplingshandtag. Vad ska jag köpa? Helst justerbara.

Andra backspeglar. Vilka???

Ny nummerskylt. Beställd!

Nya blinkers

Ensitskuts. Var hittar jag det?
Hugger. Var hittar jag det?

Nya fotpinnar

Fixa till ljuddämparen som bär spår av att ha varit emot något.

Stålomspunna bromsslangar. Någon som vet ett ca-pris?

Ska också försöka hinna med en ordentlig rengöring av hojen.

Men jag vill också ha andra tips på saker som jag enkelt kan byta.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Måste vara en 92:a. 93orna blir så dyra i försäkringskostnad för mig att det i så fall blir billigare att 95-97a.

Öh? Hur resonerar du då? Jag har tidigare haft klassiker försäkring på en FZR å den e idag ersatt av en vanlig halvförsäkring på min -93a blade som kostar mig 3300.-/året. Visst e det en skillnad,men om man har såpass ont om stålar att 1600:- på ett år utgör ett problem så undrar jag med all respekt å all rätt i min mening hur man skall ha råd att köra den å än mer reparera den.?

3300 spänn i försäkring...jösses,det kostar ingen av våra bruksbilar en gång.
Hur? Svaret för oss hette Insplanet.

Nu har ju käringen skaffat lämp så nu lär det ju bli två hojar,å e det upp till mig blir det en ur-blade till. Billigt å skiten funkar. Reservdelar e hyggligt prissatt å de e för sin ålder helt fantastiskt stabila körmaskiner om de e iordning.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tänkte bara slänga ut en liten förfrågan här i tråden. Är det nån som sitter på en extra framgaffel från en äldre Fireblade (92-98) med den feta konventionella gaffeln, helst den silvriga / natureloxerade varianten? Letar efter en till ett projekt så jag tänkte höra här innan jag börjar jaga på eBay.

Tack på förhand!
 

speedy_swe

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2011
Ort
Lidkp
Hoj
fireblade -98 fjr -05
Hej!

Skulle behöva lite hjälp om det finns någon där ute som har lust :)
Jag har köpt ett objekt, fireblade -98 919 , löst kabelhärve mm.
Det mesta är ihop men har några små frågetecken kvar.

Hittar inte kontakten till Throttle sensorn... så någon som vet vad ni har för färger på era kablar i kabelstammen till denna enhet och vad det är för färg på själva kontakten?
Färgerna på schemat jag har stämmer inte med med mina kablar dock...

Tack på förhand


Mvh

Fredrik
 

jontezan

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2010
Ort
västerås
Hoj
1997 Honda Cbr 900RR Fireblade
Gul/röd
Röd/gul
beige/grön??

alla 3 kablar går till tändmodulen under sadeln.

Är lite osäker på den beige/gröna, då jag har nedsatt färgseende :)
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Så får man väl säga att trots att detta så långt e vintern som kom av sig så e den iaf här.
Har som sagt varit,å är,mkt nöjd med min Blade. Har ju fått rätat ut ett antal frågetecken med å kring den sen i somras å det enda av dem frågetecken som eg e kvar e det lagerljud jag nämnt tidigare,som jag då tror härstammar från själva lådan.
Iom att det då blev vinter har jag ju lovat mig själv att ta isär maskin å låda för att gå igenom å gå över det,så....here goes. :hihi


normal_29%7E0.jpg


Dän kom sidokåpor å tank i ganska rask takt. Bladen e ju lättjobbad med det tycker jag.

normal_32%7E0.jpg


Så mkt jag hatar att arbeta på golvet så blir det enklast just i samband med att man river eftersom det ALLTID blir söligt å det e helt enkelt lättare att sanera från golv än i 3 plan från bänkar mm. Som synes har den lilla motorn tappat sitt topplock allaredan här.

normal_31%7E0.jpg


Å här har den blivit av med koppling samt primärdrivning mm.

normal_33%7E0.jpg


Å därifrån i sin tur väck med pump,sil,övertrycksventil mm mm för att till slut delas å med det gjort i prydlig ordning sortera grejerna på rad.

Eftersom det nu e 1a ggn jag har isär denna motorn var jag ju inte helt säker på hur det skulle stå till med vissa slitdetaljer,hojen e dock 18år gammal men det fanns ingen som helst anledning till oro kan jag nu konstatera. Nu hann jag inte mäta upp så mkt innan jag la ner verktygen för dagen i fredags.....

normal_34%7E0.jpg


Men jag fick i vart fall tex mätt de här 4 kompisarna som då visade 69,97+ mm med micrometern. Inte ett märke å inte ngt synbart direkt slitage. Återstår att titta på ändgap mm naturligtvis men själv motorns interna delar såg rent ut sagt oförskämt fräscha ut. Motorn e trots allt använd liksom...

normal_35%7E0.jpg


Samma med den här kompisen. Samma med lagerhalvor mm mm. Det ser bara hur friskt ut som helst helt enkelt.

Nu e tanken att jag gör en logbok. Poängen e att jag har för avsikt att behålla denna moppen ett tag å iom det så får det bli en logbok med alla mått,observationer mm infört. Miltal osv. Lika gott det då det alltid e enklare att ha ett referensbibliotek att arbeta utifrån om ngt händer.

Jag fick som snabbat bara känt över lådans två axlar i deras ytterlager men kunde inte direkt känns ngt där iaf. Så det får bli att jag river axlarna å kikar på nålar mm som sitter där. Kommer vidare mäta lagerlägen såväl som tappar mm å jag har då ett antal sk Tesamicrometrar,stickmicrometrar mm till hjälp.

Mer bilder kommer allt eftersom detta lilla projektet fortsätter å min tanke med att posta detta i Blade tråden e att det kanske kan utgöra referens för ngn annan som vill göra samma jobb.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Som Martin Ljung sa,-"de e gött med egen kuppe"-.
I mitt fall e det gött med egen hetvattentvätt :D

normal_DSC00110.jpg


Här kikar vi lite på de befintliga ringarnas ändgap. Ringar synar iaf jag normalt under förstoringslampa. Dels för att se evidens på ev spikningar,smuts osv osv samt generellt rent slitage. Loppen mäter jag på vanligt manér med stickmått på ett 20 tal ställen per hål. Ringarna har en service spec limit å trots att denna motorn gått en stund uppvisar så långt absolut ingenting några slitage bortom vad som står att förvänta. Snarare tväremot. Alla ringar ligger inom limit å alla har de vettig spänst osv osv.
Toppringen e ngt ngt (ung 6/100mm) tunnare än andra ring. Toppringen har även ett sk "barrel cut" på insidan som skall vätta upp mot kolvtoppen.

normal_DSC00113.jpg


Den här kompisen fick sig en vända i tvätten den med. Ngt att vara observant på e att samtliga spec för tappar mm står präntat i första skinkan som vätter mot kamkedjans sida. Där kan man mkt enkelt utläsa,å översätta,vad Honda har specat denna veven till.

normal_DSC00115.jpg


Å såhär ser alltå kolvarna ut efter en kortare vända i tvätten. Att då hålla ordning på mått å passningar blir en mkt mkt enkel affär.

Gick över lagrena till drevstockarna lite mer noga idag. Har ju som sagt haft vad jag TROR e ett irriterande lagerljud under lättlast å lättlast alena. Det lager jag nu misstänker ha fört oväsen e 1a spårkullagret på ingående axeln. Ett helt vanligt standardlager fö som jag rent erfarenhetsmässigt tycker glappar mer än det skall. Eller uttryckt såhär,det glappar som vore det C3 specat. Mao anledning att undersöka närmare.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Nu behöver jag lite input.
Efter att ha mätt alla 4 cylinderhålen står det klart att de e ngt ovala. Ung 2/100mm i varje hål faktiskt,så det verkar ju som att blocket rört sig ganska unisont.
Det jag undrar nu e ifall man behöver göra ngt åt det? Att man BÖR e jag med på,har byggt motorer tillräckligt länge för det,men i detta fallet e det inte tal om ngn balls to the wall racermaskin utan en på sitt sätt rapp brukshoj. Snackade för nån timma sen med karln som normalt gör alla motorbearbetningar för mig,å även han var osäker.

Min tanke e isf att man rätar ut detta med fodrena,kostar ju bara ngr hundradels millimeter,återanvänder kolvarna,vilket låter sig göras utan att blinka i min bok,å ersätter ringarna å sätter ändgapet efter honing. I samma veva menar jag att det e lika gott att ta ett slick på deckytan med så vet man att de elementära måtten e rätt. Frågan min e kort sagt,e jag ute å ägnar mig åt overkill?
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Jahapp.


normal_40%7E0.jpg


Här har jag monterat upp vevaxeln i svarven. Dels för att mäta rakhet å dels för att till en början i 3 backarn utföra sk "micropolering" av ramlägena å efter det satte jag dit 4 backarn för att som excenter polera vevtapparna. Relativt enkel procedur. Ung 200rpm eller så på chucken åsså lite 800 våtslip samt tunnflytande olja typ 5-56 eller liknande. Polera tills man når ett stadie på respektive tapp som jag skulle vilja kalla "matt glans"-om det gör ngn klokare.

normal_41.jpg


Detta e dem koder som avser ramtappar samt vevtappar jag påtalar ngn post längre upp. Motsvarande koder står stämplat i blocket. På så vis har man snart koll på vilka diametrar som e aktuella. Fö skrev jag fel ovan. Koderna sitter på skinkan ut mot statorn.


Vi la vidare ett slick i decket. Tyvärr ingen bild idag men kan ta imorgon. Ett jobb vi lika gärna kunde gett fan i för det tog inte mer än 3/100mm innan decket var sopplant
 
Last edited:

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Tömmer gömmorna

Håller på att tömma mina gömmor o har en del matnyttigt till en 98.
Har lagt upp ett drivpaket på annons här på SH.
525, 15 fram, 45 bak, 110 länkars kedja.

Men har en del annat som jag inte hunnit fota.
Bla.
- Frontkåpa komplett med lyse, kåpstag, backspeglar o plast detaljer. Skrapad på höger sida
- Sidokåpor, höger skrapad
- Nederkåpa, höger sida skrapad
- Ny generatorkåpa med packning
- Skrapad orginal pipa
- orginal styrkrona
- styrhalvor
- En skev o en rak bromsskiva

Har säkert glömt något.
PM:a om något, eller hela skiten verkar intressant.




en massa härligt meck

Imponerad av ditt engagemang!!
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Hehe.

Härligt att se att du håller på! Men det börjar nog bli lite overkill, toleranserna finns i den motorn :)
Tack för att du får mig så nöjd över kvaliten jag sålde vidare! Det var så jag trodde det skulle vara och jag känner mig inte det minsta osäker på att min hade vart minst lika fin. Hade bara gått 4k. Nu har jag däremot skramlaha. Visst japanesiskt men man vet ju aldrig när det inte står honda på.. :brynad
 

speedy_swe

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2011
Ort
Lidkp
Hoj
fireblade -98 fjr -05
Gul/röd
Röd/gul
beige/grön??

alla 3 kablar går till tändmodulen under sadeln.

Är lite osäker på den beige/gröna, då jag har nedsatt färgseende :)

Tack för svar :)

Då hela kabelhärvet är löst så och skall testa motorn utan ram är det svårt att hitta rätt i härvet.
Enligt schemat´skall Throttle sensor kablarna vara Gul/röd Röd/gul Blå/grön men finner ingen kontakt med detta hum... något förslag? kan det vara olika?
 

jontezan

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2010
Ort
västerås
Hoj
1997 Honda Cbr 900RR Fireblade
Kontakten borde sitta nära kablarna till tändspolarna. Antar att hela härvan är tejpad fortfarande.
 

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
Var hittar man billig Kamkedje spännare, runt 500 kr ?
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top