Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Mmm......
Jag ledsna å gjorde ngt liknande idag. Dock med reservationen att jag återanvände OEM Hondadelar.

normal_102.jpg


Vad jag gjorde var att jag snitta ner original "trapetsskruven" en bit,svarvade en passdysa åsså förlängde jag det hela med en rostfri skruv med skallen avkapad som jag la ett mejselspår i.
Dysa med skruv osv valde jag att slaglöda ihop eftersom det e så otroligt segt. Hade inte varit ngr konstigheter att TIG;a det...men...jaja...jag valde att använda silverlod.

normal_103.jpg


Syns kanske dåligt,men till hö i bild på spännarn sticker det alltså nu ut en M8 axel med ett mejselspår i. Man kan säga att jag förlängt axeln såpass att jag nu helt enkelt kan justera förspänningen på kedjan utvändigt spännaren.....

normal_104.jpg


...å här sitter då det hela monterat med motorn igång...som synes en helt vanlig M8 mutter med en planbricka å för säkerhets skull sitter det hela med ngr droppar Loctite. Funkar klockrent får jag nog säga.

Själva kamkedjespännarhuset har jag då borrat ur så den förlängda axeln lagras nu i den "midja" som finns på skruven. Ger att det finns alltså inte gängor i hålet längre utan jag låser skruven med en mutter mot kamkedjespännarens tryck mot dess guide.

Motorn blev helt klart tystare av detta jobb. Man använder INTE ngr större mängder kraft när man spänner kedjan å jag gjorde iaf så att jag grundjusterade i samband med installation å efterjusterade med motorn igång. Till detta använder jag en ganska klen vanlig spårskruvmejsel för att inte komma att använda för mkt kraft.
(Jaa....kedjor kan gå av å separera av för mkt inspänning)


Med detta gjort vändes uppmärksamheten mot det med bristande lagring av bromspedalen.
Å återigen har jag då hänförts av denna hojs tidigare mek...för denna 5.5 förklarade samhall mupp har meckat även med detta...å gett fan i att installera ngn form av saxpinne eller clips i den genomgående sprint som håller ihop pedalen med själva axeln till huvudcylindern. Kort sagt...den där sprinten...att den inte hoppat ur e ett rent under.

normal_105.jpg


Nåja. Gjorde rent å kollade lagerspelet,det som sitter där e som en Glycodur bussning ungefär,å även om det inte var nytt så var det iaf inte hopplöst slut. Slutledningen blev att axialspelet för pedalen var för stort varför jag svarvade ett shims i 7075 T651 aluminium för att ersätta det vågshims som sitter där original. Det slutade med att shimset var rätt exakt 1.50mm brett. 25 utvändigt å 17 invändigt.

Jag planade som synes axialytorna på spaken ngt med.
Hela funkar som smort iaf(DOH!!!),å med det får jag nog säga att jag e nöjd.

normal_106.jpg


Brickan/shimset jag tillverka som synes på pedalens utsida då axial lagringsytan var som minst på den sidan.

Å...ja...jag återinstallerade den där förbannade sprinten med en ny saxpinne..:D:D

Stor skillnad i mängden glapp var det iaf varför det blev mer konsekvent känsla i pedalen utan tvivel.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Meckat vidare lite. Tycker fortfarande jag har ett ljud i maskin som inte skall vara där vid lätt acceleration å idag hade turen kommit till svänghjulssidan.

normal_107.jpg


Till att börja med kan jag konstatera att en av de saker som skiljer mellan en 893a å en 919 e diametern på stator resp svänghjul. 893;ans grejer e ung 10mm mindre i dia.
Det som gick att flytta över var envägs kopplingen för startmotordrevet samt drevet i sig.

normal_108.jpg


Hade sedan tidigare beställt en svänghjulsavdragare,men den fan har ju inte behagat dyka upp på 2 veckor så jag krokna å tillverkade en själv av lite SS1972 jag hade liggandes samt en gammal utsliten 1/2" förlängare. Den gängade hemkokta delen härdades på bonna maner genom att värma den körsbärsröd åsså kylas i spillolja. Funkade alldeles utmärkt å den blev rent ut sagt hård som satan.

Till att börja med kan jag konstatera att svänghjulet skall sitta med 10.5kg(103Nm) å så var inte fallet. Skulle gissa att det kanske satt med 30-40Nm....så det var väl väl att det lossades idag kan vi kanske säga.
Bytte som sagt den "sprag"(envägskoppling) som e till starmotordrevet men annars var det nog allt i sin ordning.

normal_109.jpg


Å med allt återmonterat togs en indikatorklocka fram åsså kollade jag axialspelet på veven vilket var 17/100mm. Mao helt inom marginalerna.(Service limit e enl Honda 3/10)
 

@NdReA5

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
malmö
Hoj
Yamaha yz250, HYM 1100
Tjena, ska börja med ett fighterbygge i vinter. Undrar om någon har trevliga delar typ styrkrona, styre osv
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Vet att det ligger en billig krona till salu på blocket. Samma snubbe annonserar ut ett skinnställ. Prova att skriva "Fireblade" i sökfältet under MC delar.
 

@NdReA5

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
malmö
Hoj
Yamaha yz250, HYM 1100
Enligt snubben som lagt ut annonsen så passar den inte min 93a då den suttit på en 96a :confused:
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Och idag har man gjort ventilspelkontroll sjäv (stolt!)
Hade dock bara tillgång till biltemas bladmått med 0.05 increment, men fungerade fint. ventilspel på alla ventiler var i stort mitt mellan min-max värdena.

Vet inte om det är för att min hoj är 97a med 98a motor, men fan så jobbigt det var att knega av toppen p.g.a. kylslangar som var ivägen (tog ej av kylaren helt). Utöver det så gick det rätt smärtfritt, sparade mig någon tusing istället för att ge det till en verkstad...
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Gött! Bra jobbat.

För egen del har jag faktiskt mest kört det sista. Tror jag listat ut varifrån missljudet jag retar mig på kommer ifrån(det e liksom inget framträdande) å jag tror nu att det härstammmar från lådans utgående axel.
Mao verkar det som en god ide med lite nya lager framåt vintern här.
 

Hufen

Hufen
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Honda cbr 1100xx , gsf 1200 Bandit
soppakran

Jag skulle behöva en soppakran till e cbr 900 -96
omg.
är det någon som har en beggad ?

mvh Janne 070-4153400
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
snabb hjälp

Hej Behöver lite snabb hjälp/info ang fireblade årsmod 2000. Det är ju den första med insprutning och jag läste på en amerikansk sida att den skulle vara utav det enklare slaget och att den skulle göra hojen törstig. Hur törstig är frågan, vad drar era -00 ni som har ? sedan pratades det om problem med växellådan och vevaxeln på dessa och dom menade att äldre blade´s var starkare på dessa punkter, finns det nån sanning i dessa påståenden ? Har möjlighet att komma över en -00 till vettig peng men vill ju samtidigt ha en pålitlig hoj, objektet i fråga har gått c:a 3400mil
Tack på förhand.
//M
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
om någon är sugen på en 92a som gått 4000. i bruksskick 18k. Inte diskuterbart. Ska det diskuteras blir det 20k;). fina däck en låda delar medföljer. Går som ett skott:tuttar
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Kan va intressant. E ju som så att tjäringen skall ta moppekort nu...å det förenklar ju att ha två av samma sort rent servicemässigt iom att man gör allt själv.
Kan du slänga till mig div bilder tror du?

Skicka dem isf till
jesper@gofastparts.se
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Kan va intressant. E ju som så att tjäringen skall ta moppekort nu...å det förenklar ju att ha två av samma sort rent servicemässigt iom att man gör allt själv.
Kan du slänga till mig div bilder tror du?

Skicka dem isf till
jesper@gofastparts.se

Hör av mig när brorsan bestämt sig. Han ska ev. 25kw strypa och ta kk nästa sommar. Bättre start kan man ju inte ha :)
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Asså....

normal_DSC00015.jpg


Vissa bilder blir bara mer hårdrock än andra. Taget idag efter att den fått bekänna färg tungt en stund runt Göteborg.
Livet e fan hårt...:D
 

Tinkan

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Farsta
Hoj
cbr 600rr
Någon som har ett kåpstag till 92 som ni vill sälja? Har letat överallt men går ej att hitta.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Jag söker någon i sthlms trakten som kan göra ventiljustering/kontroll och typ serva min hoj. jag står för allt som behöver köpas och du får pengar för besväret såklart. hör av er om det kan tänkas vara intresant. att lämna in till verkstad blir så dyrt så jag kollar om det finns något blade-proffs här först :)

juste, jag bor i södra sthlm och hojen är en cbr 929 -00
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top