Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Jahapp vänner,problem löst.
Rev kopplingen bra trött på att det felar. Nu råkar det ju vara så att jag har lite tunnare lameller liggandes,som ifall jag fattat det rätt e till tidigare 919 maskiner. De mäter 2.7mm istället för 3.04 osv.

9st in alles,dvs samma mängd lameller som satt i.

Så.....har svarv,kan själv. :banana

normal_DSC00033.jpg


Så jag montera 2.7 lamellerna stackat...å hängde dit en 10e,som då var en 3.0x åsså mätte jag upp att jag behövde som en knapp millimeter till för fullt ingrepp på den lamellen. Sagt å gjort klippte jag kopplingshubben 0.9mm...åsså ihop med skräpet igen.
Nu så. Nu har det fan slirat färdigt det kan jag berätta.
Iom det ngt större sättdjupet så gick de gamla "trötta" fjädrarna i,å det vart nog rätt lagom faktiskt. Kopplingshandaget meddelade direkt att det var mera business. Original e det ju snällt som fan att koppla ur,å nu var det lite mer...ja...kraft som skulle till å mer pang på rödbetan.

Väl ute på öppna vägen var allt slirande BORTA...:arsele

Å nu sent på kvällen körde jag killen jag e handledare för tillbaks till pendeln å då gav jag den det den hade ut på leden...samma...det bara greppar å hissar iväg.:Bugar

Å...nu kan jag tryggt säga att även jag skriver under på det med Dr Bike modden. 1an alt 2an går det ju helt enkelt inte att hålla ner den. Framhjulet går upp utan att man ens e dum emot den. Skillnaden e verkligen stor.

*nöjd som en katt som svalt familjens fågel i buren*

Hepp! Bra där :tummenupp
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Köpt lite leksaker till bladet :tummenupp

Nya bromsskivor
YmCpel.jpg


Manuell CCT
yrnJXl.jpg


Carbtune Pro
stpQvl.jpg


Ny ska man bara ta sig tiden att få det på hojen med :D
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Jahapp vänner,problem löst.

Rev kopplingen bra trött på att det felar. Nu råkar det ju vara så att jag har lite tunnare lameller liggandes,som ifall jag fattat det rätt e till tidigare 919 maskiner. De mäter 2.7mm istället för 3.04 osv.



9st in alles,dvs samma mängd lameller som satt i.



Så.....har svarv,kan själv. :banana



normal_DSC00033.jpg




Så jag montera 2.7 lamellerna stackat...å hängde dit en 10e,som då var en 3.0x åsså mätte jag upp att jag behövde som en knapp millimeter till för fullt ingrepp på den lamellen. Sagt å gjort klippte jag kopplingshubben 0.9mm...åsså ihop med skräpet igen.

Nu så. Nu har det fan slirat färdigt det kan jag berätta.

Iom det ngt större sättdjupet så gick de gamla "trötta" fjädrarna i,å det vart nog rätt lagom faktiskt. Kopplingshandaget meddelade direkt att det var mera business. Original e det ju snällt som fan att koppla ur,å nu var det lite mer...ja...kraft som skulle till å mer pang på rödbetan.



Väl ute på öppna vägen var allt slirande BORTA...:arsele



Å nu sent på kvällen körde jag killen jag e handledare för tillbaks till pendeln å då gav jag den det den hade ut på leden...samma...det bara greppar å hissar iväg.:Bugar



Å...nu kan jag tryggt säga att även jag skriver under på det med Dr Bike modden. 1an alt 2an går det ju helt enkelt inte att hålla ner den. Framhjulet går upp utan att man ens e dum emot den. Skillnaden e verkligen stor.



*nöjd som en katt som svalt familjens fågel i buren*



Hepp! Bra där :tummenupp

härligt att höra att kopplingen blev bra o dr. bike modden funkade även för dig :).
men du ang extra lamellen, gissar att det blev en stålskiva till då också eller?
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Köpt lite leksaker till bladet :tummenupp

Nya bromsskivor
YmCpel.jpg


Manuell CCT
yrnJXl.jpg


Carbtune Pro
stpQvl.jpg


Ny ska man bara ta sig tiden att få det på hojen med :D

Å satan....:yoparty ....där har det klingat till ja :tummenupp
Får man lov att vara näsvis å fråga var du hittade skivorna?

härligt att höra att kopplingen blev bra o dr. bike modden funkade även för dig :).
men du ang extra lamellen, gissar att det blev en stålskiva till då också eller?

Ja. Självklart. Ett extra stål å en lamell. Sovit på saken å får säga att jag kunde inte varit mera nöjd. Den lilla förändring i kraft i handtaget detta medfört gjorde närmast koppling enklare att hantera. Mer precis.
 
Last edited:

hasseman

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 954 RR
Jaa Okej , Mistänkte de !
Men nu har jag satt dit en annat drev i bak , igen då :) Gick ner ett bak för att kompensera lite ! Så nu vart det bättre , varvade lite för mycket förut !
Så nu stämmer måtaren me , provade med en bil brevid både vid 70 och 100 :)
Snygg hojen din vart :)






Om du kuggar ner fram så kommer mätaren visa fel, mer när man ändrar fram än bak. Spocket Calculator

Har moddad hojen lite (mer kommer).
En kvinna backade på hojen så den fick lite mer repor än jag orkade med. Fick försäkringen att täcka en omlackering. :banana
Bytte även koppling och bromshandtag till lite snyggare. Hugger sitter på med nu.

Från början
jLeM6.jpg


Efter lite omlackering
Som synes så täckte vi för hålet till framblinkers och satte på
backspeglar med inbyggda blinkers.
DKJRx.jpg


nytt tanklockskydd
ImoO6.jpg


På väg:
MTC Exhaust Tri-Oval Titanium
Bromsskivor fram
EBC klossar
Metzler M3 framdäck
osv :)
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Lite godis!

Har handlat lite nytt till min Blade som ska monteras så snart jag fått svarvat till min 17" fälg. Kommer köra 2 uppsättningar hjul till hojen därav nya skivor.

P8090058.jpg
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
e-bay så klart ;D ca 1300kr leverarat med UPS, tog si sådär 5 arbetsdagar tills dörrleverans.

Ah....ja,det e väl bara ytterligare en anledning att åka gammelblade. Faktiskt. Tar man sig bara åmaket att leta lite,typ e-bay,så hittar man ju det mest till vettiga slantar. Å allt som rör sig,arbetar å svettas behöver ju vård i en eller annan form.

Själv använder jag ju min varenda dag det inte ösregnar för tiden. Många mil,för att vara hoj,blir det. Med det sagt att jag kunde fan inte vara mer nöjd än jag e,å jag kan vara nog så krävande på materialet i självkritik sagt.

Bla då kan man väl säga att såhär första säsongen med moppen så skapas en lista på grejer som skall hanteras över vintern. Bla då tex att klä om sadlarna. Inte för att de e slitna eller trasiga utan för att vinylet e så gammalt att det blir skört. Ja,ni hajar...
Mer än så ligger det en halvdiger lista hos DavidSilver spares. Allt från div gummin till nya nycklar mm mm. Sammanräknat blir det allt annat än blodigt iaf...STOR skillnad mot att handla tex på Alquist.

Sen skall som sagt maskinen isär igen i vinter. Mest för att det för det första ALLTID e billigare att se över saker å ting innan det går sönder,å i andra hand för att jag gillar att ha ordning på bitarna. Som sagt,moppen e mig så billig att en hel sommar kan regna bort ur ekonomiskt perspektiv. Det e värt att ha den stående körklar iaf.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Kikade en del på engelska e-bay igår. Pundet står ju ändå fördelaktigt,men en reflektion jag gör e att det antingen var just bromsdetaljer eller bling-bling.
Hur som var det ju löjligt billigt rent relativt med skivor mer eller mindre oavsett årsmodell,men jag antar att det e kinesiska grejer varför jag undrar ifall de e många som provat?

En sats vart ju liksom halva pengarna hemma på dörren å inte ens det.

Inte för att mitt behov av skivor e akut på ngt vis,men det e ju ändå slitdetaljer...så förr eller senare behövs det ju.
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Ska vara gjort av samma matrial som "made in U.S.A." grejer. Som en viss svensk sa "American, Russian.. All made in Taiwan!!"

Iaf när jag kollade på spec på Gafler och de jag köpte så var det samma "grade" på matrialet. Man får vad man betalar för, tror dock inte att skivorna kommer förintas när jag kör så jag lever gott med att ha betalt 1/3 av priset för orginal.


Fått på nya dämparen:

G02GYl.jpg
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Prydligt!! Stor skillnad i ljud?

Ja. E ganska övertygad om att du har rätt i det med bromsskivor. Hur svårt kan det va liksom?
Annars får jag säga att jag tillhör gruppen som e halvt anal med det med skruvförband osv. Sett allt för mkt skit hända för att inte vara.
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Ljudet är juvligt, en del lägre ljudnivå än på mitt andra rör (vilket var meningen!). Gamla röret är ett yoshi som inte har ett uns dämpmatrial kvar ;D

Jag har inte testat skivorna ännu, väntar på hjullager så jag kan
fixa allt på en gång. Återkommer med resultat när det är färdigt.


Har fått ett möjligt problem sedan ett tag tillbaka... Har knackningar ifrån förgasaren, har kört med skruvmejsel-tricket för att hitta ljudet.
Ska se om jag får möjlighet imorgon att kolla över förgasaren och möjligen synka skiten..


Prydligt!! Stor skillnad i ljud?

Ja. E ganska övertygad om att du har rätt i det med bromsskivor. Hur svårt kan det va liksom?
Annars får jag säga att jag tillhör gruppen som e halvt anal med det med skruvförband osv. Sett allt för mkt skit hända för att inte vara.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Som jag förstått det e det där med klapprande från trottlarna mer eller mindre standard.
-"This is not a flaw,it´s a feature"-

Det ljudet blev mkt riktigt mer påtagligt efter luftburksmodden. Men ärligt sagt kunde jag nog inte skita mer i vilket. Modden i sin tur e verkligen da sheit för satan vilken skillnad den gjort på maskinens gång.
I det har jag lite svårt att se/förstå hur Honda tänkt.? När man med så små medel i precis ALLA ändar kan få en motor som går så mkt bättre,som ger så mkt trevligare moment...åsså dräper man alltihop med en design på luftburk (insugsljud) som inte gör nån glad.?
Klart...vissa länders lagar e ju lite skruvade. Ta som Schweiz tex. Där e de av ngn anledning hårda på just detta med insugsljud.

Nåja. Jag vill än en gång ge uttryck för hur nöjd jag e med min urBlade. Det här e en hoj som får stanna en stund. Helt klart.

Sen e vi vidare helt överens med det med dämpare. Har aldrig fattat det där med att en del envisas med att det skall låta som en hel jaktplans eskader. E mig totalt förbi. Att det väsnas om det går fort...visst,men se SÅ fort går de inte så att man behöver använda system så öppna att döingarna reser sig vid gravstenarna när man åker förbi. Tycker jag personligen e rena tramset.

Polarn var precis å köpte en ER6;a till sin käring. Jättetrevlig hoj för å va "nakenhoj" i min mening,men på den satt då ett LeoVince...å du milde jävla tid vad den väsnas.:huvet
Där har man tappat mig...fullständigt å totalt.

Mitt Devil helsystem e direkt tyst i jmfrls.
 
Last edited:

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
Tvättade min blade igår morse och när jag sedan tog mig en åktur märkte jag att alla lampor slutat fungera (blinkers och helljus undantaget), även tempmätaren var död. Tänkte gå ner till garaget idag och titta, är det någon säkring som går till alla lampor inkl tempmätaren eller kanske något relä som gått sönder?
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Mitt tickande är rätt så enormt (se video).. ok, det hörst inte så mycket när burken och tanken är på om man inte tänker på det. Körde ju som sagt skruvmejsel-mot-örat metoden med och det lät när man satte den mot förgasaren. Jag kan svära på att den låter mer på senare tid.

Jag får se vad Ebos i malmö ska ha för att kolla igenom skiten..
[YOUTUBE-ID]Selr7nWHjgc[/YOUTUBE-ID]

Som jag förstått det e det där med klapprande från trottlarna mer eller mindre standard.
-"This is not a flaw,it´s a feature"-
...
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Ja,det där får man nog kalla rätt rejält. Samtidigt e det ju så att det blir en annan grej när man sitter å lyssnar på ljudet genom en sketen laptop,men jag håller med dig. Det där var rejält.

Första som slår mig e att det låter nästan som ett läckage i nån form.?
Du har kollat dem bitarna?
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Det är möjligt att där är något läckage, hade svårt att få på förgasaren ordentligt - tror dock den sitter som den ska. Kommer låta en riktig mekaniker kolla över det sen. Det låter dock inte så mycket som på filmen om man har allt på hojen. Har jag tur så hinner det kollas på imorgon eller tisdag.



Ja,det där får man nog kalla rätt rejält. Samtidigt e det ju så att det blir en annan grej när man sitter å lyssnar på ljudet genom en sketen laptop,men jag håller med dig. Det där var rejält.

Första som slår mig e att det låter nästan som ett läckage i nån form.?
Du har kollat dem bitarna?
 

Linkan78

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
CBR900RR
http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/93-94-wiring-diagram-900rr.jpg

Klicka på länken så har du allt du behöver gissar jag. Skillnaderna mellan de olika årsmodellerna e ganska små.
Iom att det e en funktion av tvätt så skulle det kunna vara en säkring som löst ut ja. De sitter i huvudsak under den högra täckkåpan uppe vid styret. Tror tom det står "fuses" på den.

Har löst det, alla säkringar var hela dock var kontaktstycket bakom mätarna var glapp, en rengöring senare fungerar det fint.

Tack för svar dock.
 

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900 RR
Gött att det löste sig iaf. :)

För egen del sitter jag å grunnar på om jag skulle ta å tillverka mig en såndär manuell kamkedjespännare. E ju trots allt en mkt enkel konstruktion å med det gjort kan man förhoppningsvis glömma ordet efter det.?
Borde la funka med att klippa ur en vanlig 4212 10mm plåt tycker jag? Å blir det bra kan man ju alltid be killarna på Pollux eloxera skiten RFSL lila eller nått.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top