Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Solna
Hoj
Blejd igen...
Ska man sänka trycket i däcken när man ska köra bana?
Jag har bara kört gata men upptäckte att jag hade ca 1kg för lite både fram och bak, men när jag fyllde till 2.5 / 2.9 känns det väldigt stumt och hårt tycker jag.
Greppar det verkligen tillräckligt i kurvorna?
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Ska man sänka trycket i däcken när man ska köra bana?
Jag har bara kört gata men upptäckte att jag hade ca 1kg för lite både fram och bak, men när jag fyllde till 2.5 / 2.9 känns det väldigt stumt och hårt tycker jag.
Greppar det verkligen tillräckligt i kurvorna?

Körde på G-åsen i helgen med min fighter blade med 2.5 fram o 2.9 bak.
Har pilot sport fram o pilot power bak o det va inga problem med greppet. Skulle definitivt inte velat ha varmare däck.

Men det beror ju på hur du kör, vad du har för däck och hur varmt det är.

Jag skulle kört det tryck som tillverkaren rekomenderar till ditt däck.
 

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
Hallå boyz!

Har tyvärr inte orginalmätaren på min häck o skulle vilja veta var rödmarkeringen börjar på varvräknaren på en blejd 98, någon som kan kika?

Har sett att den börjar på 11 på en äldre modell, men det skulle ju kunna skilja.

På min 97a börjar de röda på 9.5 om jag minns rätt :tummenupp
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Hej hopp!

Min rackelblade börjar misstycka efter en runda med blandad körning. På låga varv så blöddrar den lite och vill inte riktigt dra förrän den kommer upp lite i varv och då far den iväg som vanligt men den känns lite nervös vid rödljus etc. Kan det ha nåt med ventiler att göra i och med att det bara uppkommer när den är varm? Ska försöka få tid och plats att byta stift på den först och se om det hjälper sedan blir det andra bullar :)
Har varken tid eller plats för några större manövrar i garaget (som jag för övrigt blir av med i månadsskiftet så har nån en garageplats i Uppsala så skrik till)

Hjälp gärna en stackars bludderblade :D

Du har ju just löst problemet själv.
Bludder på låga = taskiga munstycken i fuggarna, säkert dynoskräp du har.
Jag hade en hoj med dynojetnålar och munstycken som var dåliga, då stänger nålarna inte på låga varv och cykeln gåt phett.Vid höget varv förbränns ju soppan i allafall, men vem ligger på maxvarv hela tiden???
Kolla munstyckena så att dom är runda och inte ovala som dom blir vid slitage.
Köp orginalprylar i den större dimensionen du har om dom är ombestyckade.
Har du slipon & sportfilter???
Då är det säkert omstyckat åxå...
 

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
Hjälp!?

Jag har just bytt lameller på hojen eftersom det slirade på höga varv.
Olja och filter är också bytt. Stålskivorna är inte utbytta eftersom dom var fina.

Nu är det så att den slirar fortfarande, precis lika som innan lamell bytet.
Skulle det kunna vara kopplingsfjädrarna, då dom ej byttes?:confused:

Någon som har en ide?
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Jag har just bytt lameller på hojen eftersom det slirade på höga varv.
Olja och filter är också bytt. Stålskivorna är inte utbytta eftersom dom var fina.

Nu är det så att den slirar fortfarande, precis lika som innan lamell bytet.
Skulle det kunna vara kopplingsfjädrarna, då dom ej byttes?:confused:

Någon som har en ide?

Kan givetvis vara fjädrarna, brukar finnas eftermarknadsfjädrar att köpa för billig peng (tror lelles tar en hundring) som desutom är hårdare än original.

Jag antar att du redan kollat spelet på kopplingen. Vissa hojar kan vara lite känslig för oljan också, just med slirande lameller.
 

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
Kan givetvis vara fjädrarna, brukar finnas eftermarknadsfjädrar att köpa för billig peng (tror lelles tar en hundring) som desutom är hårdare än original.

Jag antar att du redan kollat spelet på kopplingen. Vissa hojar kan vara lite känslig för oljan också, just med slirande lameller.


Får testa med nya fjädrar. Spelet är kollat och när jag gjorde olje bytet så bytte jag från castrol till motul. Som säljaren i butiken menade var bättre om man hade en koppling som ville slira lite.

Om det inte är fjädrarna vad kan det då vara?
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Är det någon som testat Maxxis framdäck supermaxx på sin blade?
Priset är ju bra och de flesta som kör Maxxis verkar nöjda, men har inte hört något om supermaxx däcket.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Efter att ha haft 2 två haverier i år, så tänkte jag att jag ville köpa en oskruvad åk hoj. Gsxr 1100 har alltid varit en riktig VILL HA hoj för mig sen moppetiden så en sån fick det bli.
Kan bara konstatera att gamm blade is da shit!!!:Bugar

gixxern rasslar,lågvarvs bluddrar,vibbar, får soppatorsk samt har förvarings utrymme stort nog att rymma en enkrona!
Men det är onekligen mer botten i 1100cc än i en lågkompad 919cc turbo
Å andra sidan är det mer topp i 919cc turbo än i en 1100cc sugis:arsele

Vi ska ha våra bladear kvar det finns en gräns för vad vi tar!
 
Last edited:

Beckenbauer

900RR TURBO
Gick med
2 Jun 2009
Ort
Tungelsta
Hoj
-94 CBR 900 RR TURBO
900RR Turbo

Då har man hittat rätt då =)

Köpte den för ca 1 månad sedan, går som en klocka, trots överladdning sedan -04.

Kan nån rekomendera vart man får tag på en hugger ?

/Björn/sthlm
 
Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Då har man hittat rätt då =)

Köpte den för ca 1 månad sedan, går som en klocka, trots överladdning sedan -04.

Kan nån rekomendera vart man får tag på en hugger ?

/Björn/sthlm

Riktigt grym hoj! Såg den på blocket, mycket tid och pengar nedlagt på den maskinen:tummenupp
Angående hugger så skulle jag rekommendera s-racing.
 

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Ska be o tacka Dr Bike för hans bestycknings och luftburks tips.
Moddade burken igår och hävde i lite tjockare munstycken,hissade nålarna en bricka och rattade på pilotskruvarna. De var ställda innan som om någon kombinerat kenodragningen med pilotkruvsinställning.
Förmodligen också därför den gick som en påse nötter på lågt gaspådrag.

Resultatet var att den klart förbättrat låg/mellan register och ren o fin gång. Toppen var lite svårare och sia om, där krävs det nog bänkning eller en toppfartsrepa för att få kläm på om det blivit bättre. I vilket fall det blev inte sämre.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Jag rättar in mig i ledet och anmäler mig som återfalls-Fireblade-åkare.

En gammal 97:a införskaffades i helgen. Nostalgitripp a la grande då jag hade en 96:a för ett antal år sedan. Detta blir för övrigt min tredje Fireblade, bilder på alla tre nedan!

Min första Blade:
visabild.php


Efter det körde jag en 954:a i ett par säsonger:
visabild.php


Nyförvärvet:
visabild.php
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Får testa med nya fjädrar. Spelet är kollat och när jag gjorde olje bytet så bytte jag från castrol till motul. Som säljaren i butiken menade var bättre om man hade en koppling som ville slira lite.

Om det inte är fjädrarna vad kan det då vara?

Om fjädrarna e kassa så är vanligtvis mellanskivorna kassa, och tvärtom:näsblod
 

JAxx

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR900RR -97
Tjena, köpte mig en fireblade -97 i helgen och tidigare ägaren hade bara kört på 98 oktan, är det nödvändigt eller går det lika bra med 95? hur mycket effekt förlorar man igentligen?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tjena, köpte mig en fireblade -97 i helgen och tidigare ägaren hade bara kört på 98 oktan, är det nödvändigt eller går det lika bra med 95? hur mycket effekt förlorar man igentligen?
Det går bra. Ingen alls, du spar bara lite pengar.
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Jag rättar in mig i ledet och anmäler mig som återfalls-Fireblade-åkare.

En gammal 97:a införskaffades i helgen. Nostalgitripp a la grande då jag hade en 96:a för ett antal år sedan. Detta blir för övrigt min tredje Fireblade, bilder på alla tre nedan!

...

Nyförvärvet:
visabild.php

Lätt snabbaste färgen! :banana
 

M@nnen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Djupaste Småland
Hoj
Fireblade 929rr '01
Tjena!

Köpte en 929a utan att blinka innan jag ens hade kortet. Har inte ångrat mig en dag. Nu har jag haft kortet i ca 1 år, men det är en sak jag undrar över...
När jag svänger med motorcykeln i låga hastigheter (t.ex. i korsningar) så tycker jag att styret fäller ganska rejält. Nån mer som upplevt det? Känns som att styret vill svänga mer än vad jag vill, och jag får parera för att inte styret ska dra för mycket.
Annars har jag inte upplevt några problem med hojen då jag kört i högre hastigheter, och det är inga störande vibrationer i styret eller något sådant.

Vad säger ni, fireblade-experter? ;)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Tjena!

Köpte en 929a utan att blinka innan jag ens hade kortet. Har inte ångrat mig en dag. Nu har jag haft kortet i ca 1 år, men det är en sak jag undrar över...
När jag svänger med motorcykeln i låga hastigheter (t.ex. i korsningar) så tycker jag att styret fäller ganska rejält. Nån mer som upplevt det? Känns som att styret vill svänga mer än vad jag vill, och jag får parera för att inte styret ska dra för mycket.
Annars har jag inte upplevt några problem med hojen då jag kört i högre hastigheter, och det är inga störande vibrationer i styret eller något sådant.

Vad säger ni, fireblade-experter? ;)

Kolla styrlagret.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top