Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Ska man sänka trycket i däcken när man ska köra bana?
Jag har bara kört gata men upptäckte att jag hade ca 1kg för lite både fram och bak, men när jag fyllde till 2.5 / 2.9 känns det väldigt stumt och hårt tycker jag.
Greppar det verkligen tillräckligt i kurvorna?
 
Ska man sänka trycket i däcken när man ska köra bana?
Jag har bara kört gata men upptäckte att jag hade ca 1kg för lite både fram och bak, men när jag fyllde till 2.5 / 2.9 känns det väldigt stumt och hårt tycker jag.
Greppar det verkligen tillräckligt i kurvorna?

Körde på G-åsen i helgen med min fighter blade med 2.5 fram o 2.9 bak.
Har pilot sport fram o pilot power bak o det va inga problem med greppet. Skulle definitivt inte velat ha varmare däck.

Men det beror ju på hur du kör, vad du har för däck och hur varmt det är.

Jag skulle kört det tryck som tillverkaren rekomenderar till ditt däck.
 
Hallå boyz!

Har tyvärr inte orginalmätaren på min häck o skulle vilja veta var rödmarkeringen börjar på varvräknaren på en blejd 98, någon som kan kika?

Har sett att den börjar på 11 på en äldre modell, men det skulle ju kunna skilja.

På min 97a börjar de röda på 9.5 om jag minns rätt :tummenupp
 
Hej hopp!

Min rackelblade börjar misstycka efter en runda med blandad körning. På låga varv så blöddrar den lite och vill inte riktigt dra förrän den kommer upp lite i varv och då far den iväg som vanligt men den känns lite nervös vid rödljus etc. Kan det ha nåt med ventiler att göra i och med att det bara uppkommer när den är varm? Ska försöka få tid och plats att byta stift på den först och se om det hjälper sedan blir det andra bullar :)
Har varken tid eller plats för några större manövrar i garaget (som jag för övrigt blir av med i månadsskiftet så har nån en garageplats i Uppsala så skrik till)

Hjälp gärna en stackars bludderblade :D

Du har ju just löst problemet själv.
Bludder på låga = taskiga munstycken i fuggarna, säkert dynoskräp du har.
Jag hade en hoj med dynojetnålar och munstycken som var dåliga, då stänger nålarna inte på låga varv och cykeln gåt phett.Vid höget varv förbränns ju soppan i allafall, men vem ligger på maxvarv hela tiden???
Kolla munstyckena så att dom är runda och inte ovala som dom blir vid slitage.
Köp orginalprylar i den större dimensionen du har om dom är ombestyckade.
Har du slipon & sportfilter???
Då är det säkert omstyckat åxå...
 
Hjälp!?

Jag har just bytt lameller på hojen eftersom det slirade på höga varv.
Olja och filter är också bytt. Stålskivorna är inte utbytta eftersom dom var fina.

Nu är det så att den slirar fortfarande, precis lika som innan lamell bytet.
Skulle det kunna vara kopplingsfjädrarna, då dom ej byttes?:confused:

Någon som har en ide?
 
Jag har just bytt lameller på hojen eftersom det slirade på höga varv.
Olja och filter är också bytt. Stålskivorna är inte utbytta eftersom dom var fina.

Nu är det så att den slirar fortfarande, precis lika som innan lamell bytet.
Skulle det kunna vara kopplingsfjädrarna, då dom ej byttes?:confused:

Någon som har en ide?

Kan givetvis vara fjädrarna, brukar finnas eftermarknadsfjädrar att köpa för billig peng (tror lelles tar en hundring) som desutom är hårdare än original.

Jag antar att du redan kollat spelet på kopplingen. Vissa hojar kan vara lite känslig för oljan också, just med slirande lameller.
 
Kan givetvis vara fjädrarna, brukar finnas eftermarknadsfjädrar att köpa för billig peng (tror lelles tar en hundring) som desutom är hårdare än original.

Jag antar att du redan kollat spelet på kopplingen. Vissa hojar kan vara lite känslig för oljan också, just med slirande lameller.


Får testa med nya fjädrar. Spelet är kollat och när jag gjorde olje bytet så bytte jag från castrol till motul. Som säljaren i butiken menade var bättre om man hade en koppling som ville slira lite.

Om det inte är fjädrarna vad kan det då vara?
 
Är det någon som testat Maxxis framdäck supermaxx på sin blade?
Priset är ju bra och de flesta som kör Maxxis verkar nöjda, men har inte hört något om supermaxx däcket.
 
Efter att ha haft 2 två haverier i år, så tänkte jag att jag ville köpa en oskruvad åk hoj. Gsxr 1100 har alltid varit en riktig VILL HA hoj för mig sen moppetiden så en sån fick det bli.
Kan bara konstatera att gamm blade is da shit!!!:Bugar

gixxern rasslar,lågvarvs bluddrar,vibbar, får soppatorsk samt har förvarings utrymme stort nog att rymma en enkrona!
Men det är onekligen mer botten i 1100cc än i en lågkompad 919cc turbo
Å andra sidan är det mer topp i 919cc turbo än i en 1100cc sugis:arsele

Vi ska ha våra bladear kvar det finns en gräns för vad vi tar!
 
Last edited:
900RR Turbo

Då har man hittat rätt då =)

Köpte den för ca 1 månad sedan, går som en klocka, trots överladdning sedan -04.

Kan nån rekomendera vart man får tag på en hugger ?

/Björn/sthlm
 
Last edited:
Då har man hittat rätt då =)

Köpte den för ca 1 månad sedan, går som en klocka, trots överladdning sedan -04.

Kan nån rekomendera vart man får tag på en hugger ?

/Björn/sthlm

Riktigt grym hoj! Såg den på blocket, mycket tid och pengar nedlagt på den maskinen:tummenupp
Angående hugger så skulle jag rekommendera s-racing.
 
Ska be o tacka Dr Bike för hans bestycknings och luftburks tips.
Moddade burken igår och hävde i lite tjockare munstycken,hissade nålarna en bricka och rattade på pilotskruvarna. De var ställda innan som om någon kombinerat kenodragningen med pilotkruvsinställning.
Förmodligen också därför den gick som en påse nötter på lågt gaspådrag.

Resultatet var att den klart förbättrat låg/mellan register och ren o fin gång. Toppen var lite svårare och sia om, där krävs det nog bänkning eller en toppfartsrepa för att få kläm på om det blivit bättre. I vilket fall det blev inte sämre.
 
Jag rättar in mig i ledet och anmäler mig som återfalls-Fireblade-åkare.

En gammal 97:a införskaffades i helgen. Nostalgitripp a la grande då jag hade en 96:a för ett antal år sedan. Detta blir för övrigt min tredje Fireblade, bilder på alla tre nedan!

Min första Blade:
visabild.php


Efter det körde jag en 954:a i ett par säsonger:
visabild.php


Nyförvärvet:
visabild.php
 
Får testa med nya fjädrar. Spelet är kollat och när jag gjorde olje bytet så bytte jag från castrol till motul. Som säljaren i butiken menade var bättre om man hade en koppling som ville slira lite.

Om det inte är fjädrarna vad kan det då vara?

Om fjädrarna e kassa så är vanligtvis mellanskivorna kassa, och tvärtom:näsblod
 
Tjena, köpte mig en fireblade -97 i helgen och tidigare ägaren hade bara kört på 98 oktan, är det nödvändigt eller går det lika bra med 95? hur mycket effekt förlorar man igentligen?
 
Tjena, köpte mig en fireblade -97 i helgen och tidigare ägaren hade bara kört på 98 oktan, är det nödvändigt eller går det lika bra med 95? hur mycket effekt förlorar man igentligen?
Det går bra. Ingen alls, du spar bara lite pengar.
 
Jag rättar in mig i ledet och anmäler mig som återfalls-Fireblade-åkare.

En gammal 97:a införskaffades i helgen. Nostalgitripp a la grande då jag hade en 96:a för ett antal år sedan. Detta blir för övrigt min tredje Fireblade, bilder på alla tre nedan!

...

Nyförvärvet:
visabild.php

Lätt snabbaste färgen! :banana
 
Tjena!

Köpte en 929a utan att blinka innan jag ens hade kortet. Har inte ångrat mig en dag. Nu har jag haft kortet i ca 1 år, men det är en sak jag undrar över...
När jag svänger med motorcykeln i låga hastigheter (t.ex. i korsningar) så tycker jag att styret fäller ganska rejält. Nån mer som upplevt det? Känns som att styret vill svänga mer än vad jag vill, och jag får parera för att inte styret ska dra för mycket.
Annars har jag inte upplevt några problem med hojen då jag kört i högre hastigheter, och det är inga störande vibrationer i styret eller något sådant.

Vad säger ni, fireblade-experter? ;)
 
Tjena!

Köpte en 929a utan att blinka innan jag ens hade kortet. Har inte ångrat mig en dag. Nu har jag haft kortet i ca 1 år, men det är en sak jag undrar över...
När jag svänger med motorcykeln i låga hastigheter (t.ex. i korsningar) så tycker jag att styret fäller ganska rejält. Nån mer som upplevt det? Känns som att styret vill svänga mer än vad jag vill, och jag får parera för att inte styret ska dra för mycket.
Annars har jag inte upplevt några problem med hojen då jag kört i högre hastigheter, och det är inga störande vibrationer i styret eller något sådant.

Vad säger ni, fireblade-experter? ;)

Kolla styrlagret.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top