Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Hjälp önskas..
Skall till och byta tändstift, är här nu:

Min fråga är hur jag får bort resten av "plastbaljan"? Är det skruvarna som sitter 4 st mot tank sidan, och 2 st mot sadelssidan ner?? Sitter det med något visst moment, för det verkar sitta så så stenhårt fast...är jag rätt ute??
Tratten längst ner på kortet ser lite lustig ut, men så skall det nog vara..

Gammal glömsk och fel minnesbild. Se nästa inlägg ist.

Sen får du ta bort tändspolarna.

Sat*ns shitt! Skulle ut o ta en premiärtur med hojjen idag, strålande sol, 6+ och vägarna torra... Men hittar fasen inte igen nyckeln till tändningslåset, och naturligtvis så har jag bara en nyckel.. Har vänt upp o ner på allt i kåken sen kl 17 men hittar den inte. :huvet

Är det bara o köpa ett nytt tändningslås o se glad ut? Vad går ett sånt lös på, passar den nyckeln isåfall till tanklocket el måste ett nytt sånt inhandlas också? Ni som har koll får gärna tipsa om vart jag kan få tag på ett tändningslås och vad det kostar ungefär.

Surt sa räven...

// Thomas

Ring Saidas dotter...

Troligen ligger nyckeln i nån tvättmaskin, eller overallsficka om du är en flitig meckare. Möjligen kan den oxå ligga där du la den ;)
 
Last edited:
Du har ju slangklämmorna mot förgasarhalsarna oxå det är ju i princip de som håller fast det hela.

Sen får du ta bort tändspolarna.


Ring Saidas dotter...

Troligen ligger nyckeln i nån tvättmaskin, eller overallsficka om du är en flitig meckare. Möjligen kan den oxå ligga där du la den ;)

Slangklämmorna har jag inte sett(ännu):confused: Förgasarhalsar har jag det,00:a med insprut?
 
Last edited:
Slangklämmorna har jag inte sett(ännu):confused: Förgasarhalsar har jag det,00:a med insprut?
Edit: jag rättar mig själv - såhär ser det ut och sitter - det är TRATTARNA som håller burkens botten mot trottelhusen:
 

Bifogat

  • oo 929 cbr.jpg
    oo 929 cbr.jpg
    144 KB · Visningar: 142
Last edited:
Hejsvejs ! Håller som bäst på att skruva min 99:a till orginal.
Den var byggd till fighter på firma.
Nån vänlig själ som kan berätta hur mätartavlan sitter, fästen och etc.?
(allt följer med i en plastback)
 
Sitter med en 900rr i garaget och blir lite trött i handen av att koppla. Finns det några handtag som sticker ut mindre från styret?

Hojen är från 93

Samt att tempmätaren inte rör sig mer än kanske en halv cm trots att man kört runt 5, 6 mil.
 
Last edited:
Den rör sig väldigt lite när man kör landsväg. om du står på tomgång länge så ser du när termostaten öppnar sig på tempmätaren.Det är betydligt tidigare på mätartavlan än vad man föreställer sig.....
 
Hjälp

Kan någon vänlig själ lägga ut några bilder på hur era hojar ser ut vid styret?
Så att man kan se ungefär hur kablar och dyl är draget.
Jag blir frustrerad när jag ser "ormboet" som numera bor på min hoj :gnissla
Visst sitter det några bitar skruvat inne i kåpan?
Som sagt allt är i bitar, får nog riva 25ggr till innan den blir vettig :mad:
 
Kan någon vänlig själ lägga ut några bilder på hur era hojar ser ut vid styret?
Så att man kan se ungefär hur kablar och dyl är draget.
Jag blir frustrerad när jag ser "ormboet" som numera bor på min hoj :gnissla
Visst sitter det några bitar skruvat inne i kåpan?
Som sagt allt är i bitar, får nog riva 25ggr till innan den blir vettig :mad:

Fanns det ingen bra bild på ronayers? Borde väll stå va det skall vara för färger å så.
 
Jag köpte en CBR900 fighter igår. Ramen är från -97 och det sitter en kolfiber-bakdel på den (utan skjutssadel).
Jag skulle vilja ha tag i en bakdel med passagerarsadel, lås och förvaring under. Någon som ligger på en? :)

Andra frågan är: Om jag ändå ska byta bakdel kanske det vore värt att se sig om efter någon snyggare. Tips på bakdel som passar utan större modifieringar?
Passar det från nyare blades eller är det annan bakram?
 
Måste ännu en gång be mina "hondabröder" om hjälp....
På höger sida vid kylarlocket verkar det ska sitta ett fäste, där säkringsdosan och hel sjö av kontakter ska sitta (enl haynesbok) min fråga är: var ska man sätta själva fästet i? hittar inga skruvhål överhuvudtaget.
Sen undrar jag om kabelhärvan ska gå utanför eller innanför gaffelbenet.
 
Måste ännu en gång be mina "hondabröder" om hjälp....
På höger sida vid kylarlocket verkar det ska sitta ett fäste, där säkringsdosan och hel sjö av kontakter ska sitta (enl haynesbok) min fråga är: var ska man sätta själva fästet i? hittar inga skruvhål överhuvudtaget.
Sen undrar jag om kabelhärvan ska gå utanför eller innanför gaffelbenet.

om jag inte missminner mig så sitter det lite olika plåtar där, en del fästen i kåpan, sen sitter väl en del fast i plåten till mätarna mm..

kablarna går väl utanför gaffelbenet, annrs kläms dom väl??
 
om jag inte missminner mig så sitter det lite olika plåtar där, en del fästen i kåpan, sen sitter väl en del fast i plåten till mätarna mm..

kablarna går väl utanför gaffelbenet, annrs kläms dom väl??

Jag och en polare lyckades till sist klura ut hur fästet skulle sitta :tummenupp
De sitter på plasten under säkringslocket, dvs innanför kåpan.
Var rent ut sagt svårt att se detta,:confused: men med stor viljestyrka så kan man lösa allt !!
Och ja kabelhärvan går utanför, annars når inte kablarna fästet.

Tack för hjälpen (tills nästa gång)
:va
 
Jag köpte en CBR900 fighter igår. Ramen är från -97 och det sitter en kolfiber-bakdel på den (utan skjutssadel).
Jag skulle vilja ha tag i en bakdel med passagerarsadel, lås och förvaring under. Någon som ligger på en? :)

Andra frågan är: Om jag ändå ska byta bakdel kanske det vore värt att se sig om efter någon snyggare. Tips på bakdel som passar utan större modifieringar?
Passar det från nyare blades eller är det annan bakram?

Många tar och sätter på en bakdel från en R6a.Ska visst passa utan allt för stora kirurgiska ingrepp.:tummenupp
 
Någon som vet vad det är för gängor på banjobultarna till bromsoken (de som fäster bromsslangen i oket) på en CBR 900RR -98?
Eller har ni tips på var jag kan hitta denna info?!

Hittade inget när jag kollade i instruktionsboken och bor 100mil ifrån där hojjen står vinterförvarad...
 
Gick loss med kapen igår på hojen... såg bedrövligt ut innan.




Jodu orginalblinkersana är tammefan inte att leka med :gnissla
Blev ju riktigt vackert efter dina kirurgiska ingrepp :tummenupp

Nån som vet om en styrkrona från en -99:a passar på en -92:a?
 
Last edited:
Jodu orginalblinkersana är tammefan inte att leka med :gnissla
Blev ju riktigt vackert efter dina kirurgiska ingrepp :tummenupp

Nån som vet om en styrkrona från en -99:a passar på en -92:a?

Jag har för mig jag läst att 98-99 har grövre dämpare... så det passar nog inte. Men skall du ha till din 99:a? Har en orginal till 98:a liggandes.
 
funderar på att sälja min blade.

vad kan man sätta för pris?

är en 98:a
3600mil

nytt drivpaket
nytt framdäck
nya lameller
ny olja + filter
nya tändstift
ny besiktad

i otroligt bra skick.

+
slipon
mörkt kåpglas dubble bubble eller va de heter.
mörkt skydd till fram lampan.
krasch puckar.
vita mätar tavlor.

färg på hojen är svart,silver,krom


några ideer ??
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top