Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

blade..

Tjena gubbs!

Körde blade för 8 år sen å hade då en 98 som var svart/silver.. funderar på att skaffa en igen. Antingen en 98 eller 99.


Nu till min fråga.. Ni som kör eller har kört... vad skall man se upp med förutom det som e självklart som skramel å vanvård:rolleyes: å annat som inte värkar helt på det torra.

hur långt går en sån här makapär ?

Var väldigt nöjd med cykeln när jag hade den men det började gå lite väl fort så det var därför som jag sålde den.. har kört grus mest sen dess men saknar att kunna dra ner till götet å annan asfaltskörning eftersom jag nu kör husa. Körde Ktm Adventure förut men tror nu att jag skall ha två cyklar:) ist för en:)

Mvh Peter
 
Kåpglas?

Har hittat ett genomskinligt kåpglas billigt, men säljaren vet inte riktigt vilken årsmodell det suttit på. Jag har en 98:a och vet att grejer från 99 passar... men det borde väl finnas fler grejer från äldre hojar som borde passa.
 
Tjena gubbs!

Körde blade för 8 år sen å hade då en 98 som var svart/silver.. funderar på att skaffa en igen. Antingen en 98 eller 99.


Nu till min fråga.. Ni som kör eller har kört... vad skall man se upp med förutom det som e självklart som skramel å vanvård:rolleyes: å annat som inte värkar helt på det torra.

hur långt går en sån här makapär ?

Var väldigt nöjd med cykeln när jag hade den men det började gå lite väl fort så det var därför som jag sålde den.. har kört grus mest sen dess men saknar att kunna dra ner till götet å annan asfaltskörning eftersom jag nu kör husa. Körde Ktm Adventure förut men tror nu att jag skall ha två cyklar:) ist för en:)

Mvh Peter

Bladen har inte förändrats speciellt mycket mellan 92-99.

Ny motor kom dock 96 då volymen ökade från 893cc till 919cc.

Kåporna har förändrats ett par gånger och körställningen har blivit mer "touring" med tiden, vikten har också sänkts något.

Modellen har vad jag vet rykte om sig att vara väldigt kvalitativ. Chassit är att jämföra med nyare hojar och bromsarna har fått väldigt bra kritik i beg.tester.
Som med alla lite äldre hojar så kan det göra mycket att se över skicket på fjädring fram och bak samt lager. Jag tycker att orginalbakdämparen till bladen funkar riktigt bra (den går dessutom att serva) men det går med enkla grepp att byta till bakdämpare från senare blades 929,954.

Det finns ett par typiska fel som man bör se upp med:

* Vevstakslagret kan skära på 3:e cyl om man kör bakhjul med lite olja i motorn. Om det är pågång att rasa så "dunkar" det dovt från motorn har jag hört sägas. Dessutom kan du se det i oljan, där det finns guldspån om det är påväg att ge sig.

* Laddningsregulatorn (en klassiker på många hondor). Original går sönder med jämna mellanrum pga en svag konstruktion. Min brann upp i somras men jag bytte enkelt till en regulator från en R1 vilket funkar perfekt.


Många blades går nog en bra bit över 10 000 mil.

Lyckatill!
 
Firebladeklubben på Rörken 2009?

En förfrågan till er alla som bor någorlunda nära Uppsala.
Finns det intresse att ordna en södagskörning med SMC på Rörken för Firebladeklubben?
Det verkar finnas möjlighet i slutet maj eller början av juni.
Kommer gälla alla som kör Fireblade i första hand, beroende på hur många som är intresserade.

Skicka mig ett pm - behöver prel. boka senast fredag hos SMC.
 
Tjenare.

Då hojen står några mil härifrån i varmgarage och myser nu under vintern så frågar jag istället för att åka dit. Vad är det för dimension på framdäcket på en CBR900rr -96a? Måste byta framdäck och tänkte kolla om det kanske är billigare att köpa däck nu under vinterhalvåret till den?

Någon som vet av någon billig sida på nätet som säljer bra däck till vettig peng? Samt någon som kan rekommendera ett bra däck till hojen?
 
Hej gott folk!

Pass på! Jag ska sälja min Speedi två delat skinnställ! Ni som känner till märket vet att kvalitén är super! Nypris = ca: 13000kr
Sök "speedi" bland annonser så hittar ni både bilder och pris info om min!
 
  • Gilla
Reaktioner: JBG
Tjena gubbs!

Körde blade för 8 år sen å hade då en 98 som var svart/silver.. funderar på att skaffa en igen. Antingen en 98 eller 99.

hur långt går en sån här makapär ?

Mvh Peter

Det står en -95'a i mitt garage som har 75483km på mätaren, spinner som en
katt.

KentW
 
Tjenare.

Då hojen står några mil härifrån i varmgarage och myser nu under vintern så frågar jag istället för att åka dit. Vad är det för dimension på framdäcket på en CBR900rr -96a? Måste byta framdäck och tänkte kolla om det kanske är billigare att köpa däck nu under vinterhalvåret till den?

Någon som vet av någon billig sida på nätet som säljer bra däck till vettig peng? Samt någon som kan rekommendera ett bra däck till hojen?
130/70-16 är dimensionen, bland det bästa när det gäller sportiga däck du kan montera är Metzeler Sportec M3. Sen finns Dunlop Qualifier, Pirelli Diablo, Michelin Pilot Road m.fl...

Nej, däckpriserna är inte speciellt säsongsbetonade, men ett bra ställe att handla är hojdäck.se

Jag har förmodligen ett lättare beg M3 till salu så fort jag kollat att min nya fälg passar, då kan du få det till skapligt pris :tummenupp
 
Last edited:
Tjenare.

Då hojen står några mil härifrån i varmgarage och myser nu under vintern så frågar jag istället för att åka dit. Vad är det för dimension på framdäcket på en CBR900rr -96a? Måste byta framdäck och tänkte kolla om det kanske är billigare att köpa däck nu under vinterhalvåret till den?

Någon som vet av någon billig sida på nätet som säljer bra däck till vettig peng? Samt någon som kan rekommendera ett bra däck till hojen?

När det gäller däckval så skulle jag rekomendera Metzeler Sportec M3, bra däck som klarar det mesta. Vill du ta ut hojen på bana så klarar däcket av det utan problem, men funkar utan problem på gata också. :) Klarar även av många mil!

Jag brukar handla på www.mcdackonline.com
 
Jag har förmodligen ett lättare beg M3 till salu så fort jag kollat att min nya fälg passar, då kan du få det till skapligt pris :tummenupp

Ah ok, du får gärna slänga iväg ett PM till mig när det blir aktuellt för försäljning isf med pris. Har jag inte hunnit köpa mig ett däck så låter det ju tokintressant.

Tackar för tipsen.
 
Hallo alla glada blade ägare!! :)
Jag har en liten fråga.
Är det bättre att slå av den röda strömbrytaren när man har hojen stående lägre tid? Tänker mest på batteriet.

Eller det kanske kvittar vilket som? Vissa säger att man aldrig behöver röra den röda knappen på styret.

Peace and Love!
 
Den röda brytaren slår av strömmen till tändningen och startmotorn. Så det spelar ingen större roll om den är av eller på under vinter så länge du har slagit av tändningen med nyckeln.

Jag har iaf inte märkt någon skillnad, iof tar jag ur batteriet och underhållsladdar det på annat ställe...
 
Den röda brytaren slår av strömmen till tändningen och startmotorn. Så det spelar ingen större roll om den är av eller på under vinter så länge du har slagit av tändningen med nyckeln.

Jag har iaf inte märkt någon skillnad, iof tar jag ur batteriet och underhållsladdar det på annat ställe...

ok, jag förstår.. jag har ett sådant batteri (Honda original) som inte behöver underladdas.. Underhållsfri.
 
ok, jag förstår.. jag har ett sådant batteri (Honda original) som inte behöver underladdas.. Underhållsfri.


Att man har ett underhållsfritt batteri betyder inte att det magiskt håller laddningen/laddar av sig själv.. Dock så slipper du bekymra dig om att kolla och fylla på nivån i batteriet. Rekomenderar nån schysst "smart" laddare typ C-tek över vintern så håller batteriet mycket längre.


Lägger även min röst till Sportec M3 däcket, hade det på triplen innan den såldes och dom fungerade kanon. Han sälja innan dom blev helt nedslitna men dom verkade hålla väldigt bra :tummenupp
 
Tänkte kolla om det är någon som har en bakdel till en 900rr liggandes och som skulle kunna tänka sig att sälja den? :)

Spelar ingen roll om det är en racebakdel eller orginal, skrapat gör inget... Aldrig fel om det är billigt också. :rolleyes:
Årsmodell 96-99, eller om det är en annan årsmodell som passar på de modellerna utan allt för mkt modifikation...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top