Honda CBR600f dog vid körning och startar knappt längre

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600
Har tagit några turer under våren och skulle i förrgår köra några mil men kom bara ca 1 km när hojen långsamt dör och knappt vill starta igen. Vid choke så går den en kort stund men orkar till slut inte på det heller. Har precis börjat felsöka och monterat bort kåpor och tank.
Något jag direkt såg när jag lyfte bort tanken var att en av vad jag tror är en vakuum-slang från en cylinder (okunnig, kanske förgasare?) sitter löst med en del av plastfästet mot luftburken kvar som en plugg. Först tänkte jag att den måste ha lossnat och därför beter sig som den gör men jag blev lite skeptisk när fästet verkar vara solid. Kan någon kunnig ge mig lite klarhet i hur det fungerar med slangarna och hur, om det är det jag ska fokusera på, jag verifierar det. Ska jag plocka bort plastpluggen och testa att starta och om det fungerar, ska jag behöva köpa en ny luftburk att fästa slangen i?

Siljan Runt-trippen är nu hotad så det är bråda dagar om jag ska kunna vara med ;)

WP_20140525_003.jpgWP_20140525_005.jpgWP_20140525_006.jpg

mvh
Jan
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Soppabrist; igensatt bränslefilter tex. Eller slut på bensin!
 

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600
Hej igen
Jag kan nog konstatera att vakuum-slangen inte har med saken att göra. Jag ska prova att limma tillbaka den i sitt fäste.
Det som är felsökt och kan konstateras inte har med saken att göra:
* Luftburk/luftfilter
* Allt ner till bränslepumpen. Kör med en tratt med bensin in i bränslepumpen.

Borde jag inte, trots ev. trasig regulator, med fulladdat batteri kunna starta och gasa (vilket jag inte kan)? Jag kan få den att tuffa ca 1 minut på tomgång med choke, försöker jag gasa eller vrider av choke så dör den. EDIT: Det går heller inte att kolla laddning från regulatorn så länge jag inte kan gasa va?
Teoretiskt; om bränslepumpen varit helt död, hade jag då kunna starta hojen över huvud taget?
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Laddningsregulatorn tror jag inte det är.
Jag kunde köra med full laddat batteri på min hoj (tills strömmen tog slut) när min laddningsregulator var kass.
Jag tror nog mer på bränslepumpen.
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Bränslepumpen är väl ett klassiskt fel på de hojarna.
Testa att koppla förbi pumpen, då går den om det är pumpen det är fel på! Ingen permanent lösning dock.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Om den får luft och du har gnista så får den ingen bensin. Speciellt som den dör då du gasar, alltså matas inte förgasaren tillräckligt med bensin och luft/bränsle blandningen blir kajko.

Som skrivits innan, förbikoppla pumpen och se vad som händer.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Köp en ny statorn låter som det e den. Öppna och kolla om dom taggarna är svarta på statorn.
 

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600
Tack för alla svar.
Årsmodell -99
Jobbade kväll igår så jag hann inte felsöka men jag gör det i eftermiddag efter jobbet.
Fokuserar på bränslepumpen, sitter statorn däri?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för alla svar.
Årsmodell -99
Jobbade kväll igår så jag hann inte felsöka men jag gör det i eftermiddag efter jobbet.
Fokuserar på bränslepumpen, sitter statorn däri?

Statorn sitter under generatorkåpan på motorn.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hej igen
Jag kan nog konstatera att vakuum-slangen inte har med saken att göra. Jag ska prova att limma tillbaka den i sitt fäste.

OT då den inte verkar vara problemet, men om slangen går från motorblock till luftburk så torde det vara vevhusventilationen och att den hoppar av är inget som påverkar motorns gång, vissa kopplar den istället till flaska eller likartat för att ta han om ev små mängder olja som skulle kunna tryckas ut den vägen. Värre om den är igensatt.
 

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600
OT då den inte verkar vara problemet, men om slangen går från motorblock till luftburk så torde det vara vevhusventilationen och att den hoppar av är inget som påverkar motorns gång, vissa kopplar den istället till flaska eller likartat för att ta han om ev små mängder olja som skulle kunna tryckas ut den vägen. Värre om den är igensatt.
Ja du, vettefan, jag har skruvat isär luftburken men fästena till alla fyra slangarna har ingen öppning däri, alltså det är tätt i den änden. Som pluggar som råkar sitta fast i luftburken.
Har för övrigt provat att koppla förbi bensinpumpen tyvärr utan något annat resultat än tidigare. Pumpen skvätter ut bensin när jag vrider på tändningen så den verkar fungera.
Mystiken tätnar känner jag :confused:
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Testa att öppna tanklocket och sedan starta för att se om det blir bättre, blir det bättre verkar slangen för avluftning inte fungera.

Bränslekran eller filter som flödar för lite.

Angående vakuumslangen på bilden, så tycker jag mig se ett litet litet hål i plasten, så se till att du inte limmar igen det i så fall.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Ja du, vettefan, jag har skruvat isär luftburken men fästena till alla fyra slangarna har ingen öppning däri, alltså det är tätt i den änden. Som pluggar som råkar sitta fast i luftburken.
Har för övrigt provat att koppla förbi bensinpumpen tyvärr utan något annat resultat än tidigare. Pumpen skvätter ut bensin när jag vrider på tändningen så den verkar fungera.
Mystiken tätnar känner jag :confused:

Ok så;

Bensin fram till förgasarna - OK
Luft fram till förgasarna - OK?
Gnistan -> Ta ut ett tändstift och sätt det i hatten, sen anlägger du tändstiftet mot ramen och trycker till på startknappen väldigt kort. Du ska se en fin gnista.

Om du inte ser en fin gnista är det stiften, tändspolen eller vidare i elsystemet. Tändspolen kan du kolla genom att ohma (mäta med multiverktyg) den över polerna.

Om allt det är OK, kolla förgasarna. Om förgasarna är OK, kolla kompressionen.
 

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600
Tack återigen för alla svar. Tanken är bortplockad från hojen så den har inte med saken att göra ;)

Det ser ut att vara bränslepumpen ändå. Den pumpar inte bensin utan skvätter bara ut en lite skvätt när jag vrider på tändningen. Fick hjälp av en vän som kunde hjälpa mig att kolla elen och han tyckte det verkade som att pumpen kortsluter och när jag tog med den till hondahandlaren så sa han direkt att den var slut. Hör av er om ni vet något bra ställe att handla ny från.

Jag kanske hinner vara med på siljan runt ändå =)
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Ett tips är att byta bara brytaren i pumpen, en sådan kostar drygt hundringen. Om du öppnar kåpan på pumpen så kan du se om stiften på brytaren e slut.

$_35.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top