Honda CBR600f dog vid körning och startar knappt längre

Bactius

Gjord av skumplast
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Ludvika
Hoj
CBR600
Har tagit några turer under våren och skulle i förrgår köra några mil men kom bara ca 1 km när hojen långsamt dör och knappt vill starta igen. Vid choke så går den en kort stund men orkar till slut inte på det heller. Har precis börjat felsöka och monterat bort kåpor och tank.
Något jag direkt såg när jag lyfte bort tanken var att en av vad jag tror är en vakuum-slang från en cylinder (okunnig, kanske förgasare?) sitter löst med en del av plastfästet mot luftburken kvar som en plugg. Först tänkte jag att den måste ha lossnat och därför beter sig som den gör men jag blev lite skeptisk när fästet verkar vara solid. Kan någon kunnig ge mig lite klarhet i hur det fungerar med slangarna och hur, om det är det jag ska fokusera på, jag verifierar det. Ska jag plocka bort plastpluggen och testa att starta och om det fungerar, ska jag behöva köpa en ny luftburk att fästa slangen i?

Siljan Runt-trippen är nu hotad så det är bråda dagar om jag ska kunna vara med ;)

WP_20140525_003.jpgWP_20140525_005.jpgWP_20140525_006.jpg

mvh
Jan
 
Soppabrist; igensatt bränslefilter tex. Eller slut på bensin!
 
Hej igen
Jag kan nog konstatera att vakuum-slangen inte har med saken att göra. Jag ska prova att limma tillbaka den i sitt fäste.
Det som är felsökt och kan konstateras inte har med saken att göra:
* Luftburk/luftfilter
* Allt ner till bränslepumpen. Kör med en tratt med bensin in i bränslepumpen.

Borde jag inte, trots ev. trasig regulator, med fulladdat batteri kunna starta och gasa (vilket jag inte kan)? Jag kan få den att tuffa ca 1 minut på tomgång med choke, försöker jag gasa eller vrider av choke så dör den. EDIT: Det går heller inte att kolla laddning från regulatorn så länge jag inte kan gasa va?
Teoretiskt; om bränslepumpen varit helt död, hade jag då kunna starta hojen över huvud taget?
 
Laddningsregulatorn tror jag inte det är.
Jag kunde köra med full laddat batteri på min hoj (tills strömmen tog slut) när min laddningsregulator var kass.
Jag tror nog mer på bränslepumpen.
 
Bränslepumpen är väl ett klassiskt fel på de hojarna.
Testa att koppla förbi pumpen, då går den om det är pumpen det är fel på! Ingen permanent lösning dock.
 
Om den får luft och du har gnista så får den ingen bensin. Speciellt som den dör då du gasar, alltså matas inte förgasaren tillräckligt med bensin och luft/bränsle blandningen blir kajko.

Som skrivits innan, förbikoppla pumpen och se vad som händer.
 
Köp en ny statorn låter som det e den. Öppna och kolla om dom taggarna är svarta på statorn.
 
Tack för alla svar.
Årsmodell -99
Jobbade kväll igår så jag hann inte felsöka men jag gör det i eftermiddag efter jobbet.
Fokuserar på bränslepumpen, sitter statorn däri?
 
Tack för alla svar.
Årsmodell -99
Jobbade kväll igår så jag hann inte felsöka men jag gör det i eftermiddag efter jobbet.
Fokuserar på bränslepumpen, sitter statorn däri?

Statorn sitter under generatorkåpan på motorn.
 
Hej igen
Jag kan nog konstatera att vakuum-slangen inte har med saken att göra. Jag ska prova att limma tillbaka den i sitt fäste.

OT då den inte verkar vara problemet, men om slangen går från motorblock till luftburk så torde det vara vevhusventilationen och att den hoppar av är inget som påverkar motorns gång, vissa kopplar den istället till flaska eller likartat för att ta han om ev små mängder olja som skulle kunna tryckas ut den vägen. Värre om den är igensatt.
 
OT då den inte verkar vara problemet, men om slangen går från motorblock till luftburk så torde det vara vevhusventilationen och att den hoppar av är inget som påverkar motorns gång, vissa kopplar den istället till flaska eller likartat för att ta han om ev små mängder olja som skulle kunna tryckas ut den vägen. Värre om den är igensatt.
Ja du, vettefan, jag har skruvat isär luftburken men fästena till alla fyra slangarna har ingen öppning däri, alltså det är tätt i den änden. Som pluggar som råkar sitta fast i luftburken.
Har för övrigt provat att koppla förbi bensinpumpen tyvärr utan något annat resultat än tidigare. Pumpen skvätter ut bensin när jag vrider på tändningen så den verkar fungera.
Mystiken tätnar känner jag :confused:
 
Testa att öppna tanklocket och sedan starta för att se om det blir bättre, blir det bättre verkar slangen för avluftning inte fungera.

Bränslekran eller filter som flödar för lite.

Angående vakuumslangen på bilden, så tycker jag mig se ett litet litet hål i plasten, så se till att du inte limmar igen det i så fall.
 
Ja du, vettefan, jag har skruvat isär luftburken men fästena till alla fyra slangarna har ingen öppning däri, alltså det är tätt i den änden. Som pluggar som råkar sitta fast i luftburken.
Har för övrigt provat att koppla förbi bensinpumpen tyvärr utan något annat resultat än tidigare. Pumpen skvätter ut bensin när jag vrider på tändningen så den verkar fungera.
Mystiken tätnar känner jag :confused:

Ok så;

Bensin fram till förgasarna - OK
Luft fram till förgasarna - OK?
Gnistan -> Ta ut ett tändstift och sätt det i hatten, sen anlägger du tändstiftet mot ramen och trycker till på startknappen väldigt kort. Du ska se en fin gnista.

Om du inte ser en fin gnista är det stiften, tändspolen eller vidare i elsystemet. Tändspolen kan du kolla genom att ohma (mäta med multiverktyg) den över polerna.

Om allt det är OK, kolla förgasarna. Om förgasarna är OK, kolla kompressionen.
 
Tack återigen för alla svar. Tanken är bortplockad från hojen så den har inte med saken att göra ;)

Det ser ut att vara bränslepumpen ändå. Den pumpar inte bensin utan skvätter bara ut en lite skvätt när jag vrider på tändningen. Fick hjälp av en vän som kunde hjälpa mig att kolla elen och han tyckte det verkade som att pumpen kortsluter och när jag tog med den till hondahandlaren så sa han direkt att den var slut. Hör av er om ni vet något bra ställe att handla ny från.

Jag kanske hinner vara med på siljan runt ändå =)
 
Ett tips är att byta bara brytaren i pumpen, en sådan kostar drygt hundringen. Om du öppnar kåpan på pumpen så kan du se om stiften på brytaren e slut.

$_35.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top