Honda CBR 600RR 2006 skramlande ljud?!

aeriksson

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Gävle
Hoj
2004 Yamaha R1
Kopplingskorgen är bytt då jag hade ett missöde när jag demonterade den utan verktyget för att låsa den. Men har likadant ljud i motorn nu som med den gamla korgen. Vad exakt skulle kunna fela i kopplingen som skulle kunna orsaka missljud?
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Är ventiljusteringen/inspektion gjort nyligen? På min Gixxer rassla det vid 4000 RPM och sen small det till, ventilhatten gav vika och gjorde sönder kolven som sen slog upp rester och skit i toppen... Värt att kolla om du inte är säker på att det är gjort nyligen?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang filmen blir de bara oljud när du gasar upp och släpper gasen som på filmen? Kan du inte framkalla ljudet vid jämn gas?
Hursom så kolla ventilerna igen man funderar tillockmed på om om en ventilfjäder har gått av.... Om du kollar ventilerna så prova tryck ner ventil tryckarna för hand och försök känna om någon går lättare = av fjäder.
 

aeriksson

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Gävle
Hoj
2004 Yamaha R1
Låter konstant runt 4-6k varv. Har tagit bort kamaxlarna och känt på alla fjädrar. Ingen som beter sig annorlunda. Känt på toppbultarna så dem är dragna med rätt moment.

Har upptäckt att själva kopplingskorgen glappar litegrann. Inte själva axeln in i lådan utan lagret som träs på den axeln och sedan korgen. Har beställt allt nytt som sitter på axeln och mellan korgen.

Sedan undrar jag om fjädrarna bakom kopplingskorgen 4st ligger löst och gör ett rassel-ljud och 2st är stumma. Sett att vissa delar på korgen och schimsar dem/svetsar sen svetsar ihop korgen igen.

Har som sagt två korgar en som satt på hojjen som gick sönder när jag demonterade och inte hade låsningsverktyget. Sedan en bättre begagnad. Är lika på båda att 4st glappar och 2st är stumma. Frågan är om det kan komma ljud därifrån ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang korgen så läter de ganska mycket från kopplingen på de flesta hojar. Min Ktm 990 har ett jäkla slammer från den men jag kan ändra ljudet genomn att trycka in kopplingen. Om du kan få lite annat missljud är de troligen kopplingen som låter. Jag vet inte om primärdrevet på dessa modeller kan lossna men de förekommer på vissa motorer så testa dra åt muttern på vevaxeln om du har lamellkåpan av någ gång.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Har du provat att lyssna med stetoskop? En enklare variant är att ta en lång mejsel och lägga mot olika punkter och örat i andra änden för att lokalisera var ljudet uppstår.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det finns ett max mått på hur stort spel det skall vara mellan lamellernas grepklackar och korgen. På en av motarderna hade detta spelet ökat till 0,3mm o då skramlade det i motorn såpass att jag var säker på att nu rasar den.

Ny korg o nya lameller sedan var det knäpp tyst.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top