Honda CBR 600RR 2006 skramlande ljud?!

Kopplingskorgen är bytt då jag hade ett missöde när jag demonterade den utan verktyget för att låsa den. Men har likadant ljud i motorn nu som med den gamla korgen. Vad exakt skulle kunna fela i kopplingen som skulle kunna orsaka missljud?
 
Är ventiljusteringen/inspektion gjort nyligen? På min Gixxer rassla det vid 4000 RPM och sen small det till, ventilhatten gav vika och gjorde sönder kolven som sen slog upp rester och skit i toppen... Värt att kolla om du inte är säker på att det är gjort nyligen?
 
Ang filmen blir de bara oljud när du gasar upp och släpper gasen som på filmen? Kan du inte framkalla ljudet vid jämn gas?
Hursom så kolla ventilerna igen man funderar tillockmed på om om en ventilfjäder har gått av.... Om du kollar ventilerna så prova tryck ner ventil tryckarna för hand och försök känna om någon går lättare = av fjäder.
 
Låter konstant runt 4-6k varv. Har tagit bort kamaxlarna och känt på alla fjädrar. Ingen som beter sig annorlunda. Känt på toppbultarna så dem är dragna med rätt moment.

Har upptäckt att själva kopplingskorgen glappar litegrann. Inte själva axeln in i lådan utan lagret som träs på den axeln och sedan korgen. Har beställt allt nytt som sitter på axeln och mellan korgen.

Sedan undrar jag om fjädrarna bakom kopplingskorgen 4st ligger löst och gör ett rassel-ljud och 2st är stumma. Sett att vissa delar på korgen och schimsar dem/svetsar sen svetsar ihop korgen igen.

Har som sagt två korgar en som satt på hojjen som gick sönder när jag demonterade och inte hade låsningsverktyget. Sedan en bättre begagnad. Är lika på båda att 4st glappar och 2st är stumma. Frågan är om det kan komma ljud därifrån ?
 
Ang korgen så läter de ganska mycket från kopplingen på de flesta hojar. Min Ktm 990 har ett jäkla slammer från den men jag kan ändra ljudet genomn att trycka in kopplingen. Om du kan få lite annat missljud är de troligen kopplingen som låter. Jag vet inte om primärdrevet på dessa modeller kan lossna men de förekommer på vissa motorer så testa dra åt muttern på vevaxeln om du har lamellkåpan av någ gång.
 
Har du provat att lyssna med stetoskop? En enklare variant är att ta en lång mejsel och lägga mot olika punkter och örat i andra änden för att lokalisera var ljudet uppstår.
 
Det finns ett max mått på hur stort spel det skall vara mellan lamellernas grepklackar och korgen. På en av motarderna hade detta spelet ökat till 0,3mm o då skramlade det i motorn såpass att jag var säker på att nu rasar den.

Ny korg o nya lameller sedan var det knäpp tyst.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top