Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

rille78

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Staffanstorp
Hoj
-09 Honda CB1000r
Byta Framdrev

Hej!
Tänkte byta framdrev på min 1000rr -08. Men har letat överallt efter svar på några frågor. Kanske finns svaren här ;) ?

1. Är Bulten/muttern vänstergängad?
2. Med vilket moment ska den spännas sen?



//Rille
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Hej!
Tänkte byta framdrev på min 1000rr -08. Men har letat överallt efter svar på några frågor. Kanske finns svaren här ;) ?

1. Är Bulten/muttern vänstergängad?
2. Med vilket moment ska den spännas sen?



//Rille

Enligt servicemanualen s 114.
Bult 54 Nm.

Vet ej ang gängan men har svårt att tänka mig att den är felgängad.
:)
 
Last edited:

rille78

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Staffanstorp
Hoj
-09 Honda CB1000r
Enligt servicemanualen s 114.
Bult 54 Nm.

Vet ej ang gängan men har svårt att tänka mig att den är felgängad.
:)

Tackar för svaret!

Helt korrekt angående gängan, medurs=på, moturs=av :)
Servicemanualen? menar du för en 04-07? för jag kan inte hitta en till en 08-09??

Sen vill jag passa på att varna för Biltemas Momentnyckel 20-210Nm)!!!!
Men en sådan lyckade jag naturligtvis dra sönder bulten till framdrevet!!
Den klickade helt enkelt inte! Så, jag spände, och bulten gick av!
Som tur är kunde jag skruva ut bulten igen.

Och nu, efter (ännu) en tripp till Biltema och min lokala Honda-handlare är drevet på plats :) Förhoppningsvis spänd med 54Nm :S
Tack för bulten Lillemans!!
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Tackar för svaret!

Helt korrekt angående gängan, medurs=på, moturs=av :)
Servicemanualen? menar du för en 04-07? för jag kan inte hitta en till en 08-09??

Sen vill jag passa på att varna för Biltemas Momentnyckel 20-210Nm)!!!!
Men en sådan lyckade jag naturligtvis dra sönder bulten till framdrevet!!
Den klickade helt enkelt inte! Så, jag spände, och bulten gick av!
Som tur är kunde jag skruva ut bulten igen.

Och nu, efter (ännu) en tripp till Biltema och min lokala Honda-handlare är drevet på plats :) Förhoppningsvis spänd med 54Nm :S
Tack för bulten Lillemans!!

Jag har själv en -08 med tillhörande manual.
Googlade runt och det slutade med att jag köpte en manual för några dollar.
Gott att det löste sig iaf. :tummenupp
 

Rille

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha MT10 -17
Jaha, nu får jag oxå vara med här.
Köpte en -07a häromdan, hade en 954a innan. :yoparty
 

Bifogat

  • Honda.jpg
    Honda.jpg
    184.7 KB · Visningar: 88

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Tackar för svaret!

Helt korrekt angående gängan, medurs=på, moturs=av :)
Servicemanualen? menar du för en 04-07? för jag kan inte hitta en till en 08-09??

Sen vill jag passa på att varna för Biltemas Momentnyckel 20-210Nm)!!!!
Men en sådan lyckade jag naturligtvis dra sönder bulten till framdrevet!!
Den klickade helt enkelt inte! Så, jag spände, och bulten gick av!
Som tur är kunde jag skruva ut bulten igen.

Och nu, efter (ännu) en tripp till Biltema och min lokala Honda-handlare är drevet på plats :) Förhoppningsvis spänd med 54Nm :S
Tack för bulten Lillemans!!

Vilken av deras momentnycklar, "gammla" eller "nya"?
Den gammla är känd för att ha problem, den nya jag har funkar utmärkt, och den hade kalibreringsintyg med i lådan när jag köpte den och har just momentdragit en halv saab-motor med den.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Plockade ut en ny CBR1000 ABS -2010 idag, den svarta med guldiga fälgar från Ahlq. mc. Kört cirka 16 mil idag och det verkar vara en underbar cykel. Har inte varvat den över 7-8 tusen varv för jag tänkte köra in den efter manualen istället för att lyssna på alla som påstår att man ska köra hårt från dag 1.

Wheelies på tvåan är ju inga problem trots att man håller sig under ett visst varvtal för inkörningens skull, ska bli kul att dra på ordentligt sen :)

Blir nog inget mer byte, den här tänker jag behålla tills man slutar köra på fossila bränslen :)
 

rille78

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Staffanstorp
Hoj
-09 Honda CB1000r
Vilken av deras momentnycklar, "gammla" eller "nya"?
Den gammla är känd för att ha problem, den nya jag har funkar utmärkt, och den hade kalibreringsintyg med i lådan när jag köpte den och har just momentdragit en halv saab-motor med den.

Måste va den "Nya" köpte den i förrgår, låg mycket riktigt ett intyg från kalibrering. Va inne och byta o den 2:a jag fick fungerade till en början inte heller ?!? Använde hjulbulten på bilen som referens och när det ej ens klickar på 40 Nm Så börjar man tvivla på om man ens gör rätt :huvet

Efter diverse...hmm...raseriutbrott och skruvat momentläget Max-Min ett tiotal gånger så Vips började den klicka :va
 

rille78

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Staffanstorp
Hoj
-09 Honda CB1000r
Plockade ut en ny CBR1000 ABS -2010 idag, den svarta med guldiga fälgar från Ahlq. mc. Kört cirka 16 mil idag och det verkar vara en underbar cykel. Har inte varvat den över 7-8 tusen varv för jag tänkte köra in den efter manualen istället för att lyssna på alla som påstår att man ska köra hårt från dag 1.

Wheelies på tvåan är ju inga problem trots att man håller sig under ett visst varvtal för inkörningens skull, ska bli kul att dra på ordentligt sen :)

Blir nog inget mer byte, den här tänker jag behålla tills man slutar köra på fossila bränslen :)

Så Jäkla Sweet!! Släng gärna upp en bild på skönheten :tummenupp
Räkna med att den flyttar sej "rätt bra" över 10000 RPM :D

//Rille
 

loadmaster

Lev idag, i morgon kan det vara försent!
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Vara
Hoj
KTM 690 SMC -10
Måste va den "Nya" köpte den i förrgår, låg mycket riktigt ett intyg från kalibrering. Va inne och byta o den 2:a jag fick fungerade till en början inte heller ?!? Använde hjulbulten på bilen som referens och när det ej ens klickar på 40 Nm Så börjar man tvivla på om man ens gör rätt :huvet

Efter diverse...hmm...raseriutbrott och skruvat momentläget Max-Min ett tiotal gånger så Vips började den klicka :va

Jag har också två momentnycklar från Biltema, 1/4" och 3/8". Jag lät kalibrera dem på jobbet och han som gjorde den kalibreringen sa att den visade mest rätt sedan man "klickat" den ett par gånger på det inställda momentet. Så jag spänner alltid fast den i skruvstädet, ställer in rätt värde och drar den till klickning ett par gånger innan jag använder den.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag ska också byta framdrev på min -04:a och saknar servicemanual. Det sitter nånting med olja i utanpå kåpan för framdrevet, vad är det för något och ska man tänka på något speciellt när man tar bort den?

Finns det någon servicemanual till -04:an på nätet? Har letat men den enda jag hittade va på piratebay och den verkar inte fungera att ladda ner.
 

Bifogat

  • redigerad.jpg
    redigerad.jpg
    84.3 KB · Visningar: 73

rille78

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Staffanstorp
Hoj
-09 Honda CB1000r
Jag ska också byta framdrev på min -04:a och saknar servicemanual. Det sitter nånting med olja i utanpå kåpan för framdrevet, vad är det för något och ska man tänka på något speciellt när man tar bort den?

Finns det någon servicemanual till -04:an på nätet? Har letat men den enda jag hittade va på piratebay och den verkar inte fungera att ladda ner.

Finns manualer på nätet, kan kan inte ge dej en adress direkt men hittade på ett flertal ställe när jag letade efter en till min -08
Sök här i denna tråden för jag tror frågan har dykt upp tidigare angående drevning till din hoj.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag ska också byta framdrev på min -04:a och saknar servicemanual. Det sitter nånting med olja i utanpå kåpan för framdrevet, vad är det för något och ska man tänka på något speciellt när man tar bort den?

Finns det någon servicemanual till -04:an på nätet? Har letat men den enda jag hittade va på piratebay och den verkar inte fungera att ladda ner.

Följer du oljeledningen ser du att den går till... kopplingshandtaget! =)
Det är slavcylindern till kopplingen, det går en stång rakt igenom motorn ut på andra sidan som trycket på kopplingen.
Vad du ska tänka på är att inte trycka på kopplingshandtaget när den är bortskruvad.
Sen måste du ta ut kopplingsstången ur motorn för att få bort drevkåpan. (vattenpumpen ska inte behövas lossas på.)

Eftersom folk inte lyckas hitta manualen la jag upp den på webservern nu, bara att dra hem:
http://saltgurka.com/temp/honda_cbr1000rr_manual.pdf

edit:manualen är altså för cbr1000rr 04-07
 
Last edited:

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Jag fösöker komma över en bra bild på en cbr1000rr av årsmodell 2008 eller senare. Motorcykeln ska gärna vara blänkande och fin med tillhörande modifieringar gjorda ;) Syftet är att ha bilden som bakgrund vid en presentation! Tack.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Följer du oljeledningen ser du att den går till... kopplingshandtaget! =)
Det är slavcylindern till kopplingen, det går en stång rakt igenom motorn ut på andra sidan som trycket på kopplingen.
Vad du ska tänka på är att inte trycka på kopplingshandtaget när den är bortskruvad.
Sen måste du ta ut kopplingsstången ur motorn för att få bort drevkåpan. (vattenpumpen ska inte behövas lossas på.)

Eftersom folk inte lyckas hitta manualen la jag upp den på webservern nu, bara att dra hem:
http://saltgurka.com/temp/honda_cbr1000rr_manual.pdf

edit:manualen är altså för cbr1000rr 04-07

Pfff, nu skäms jag lite... Misstänkte att den hade med kopplingen att göra, men fattade inte varför man skulle sätta något som rör kopplingen på kåpan till framdrevet.

Tack för hjälpen!

**Edit**
Verkar va nått lurt med länken, tankar just nu i 88 byte/sec och nedladdningen beräknas ta 44 dagar.
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Så Jäkla Sweet!! Släng gärna upp en bild på skönheten :tummenupp
Räkna med att den flyttar sej "rätt bra" över 10000 RPM :D

//Rille

Fotade den aldrig för att den hann mörda en del insekter under mina mil igår och idag, men så hann jag tvätta fronten idag men så blev det för mörkt.

Ska fixa lite fina bilder imorgon är det tänkt :)

Tail tidy + avgas kanske vore något :)
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
hjälp! jag har problem med att motor lampan blinkar 2gånger sen uppehåll och två gånger igen har sökt i manualen men hittar inga fel koder nånstans tacksam för all hjälp.Måste få hojen klar ikväll/natt..Detta fenomen har uppkommit efter jag plockat ihop hojen igen efter en krash.Har gått igenom allt jag kan tänka mig.om man bara visste vad koden sa så man vet.
sitter hrc box i den!Jag tycker den går dåligt på tomgång men den går på alla cylindrar.
tack på förhand
 

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sundsvall/Kovland
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Hej! Har ett annat problem, sätter ihop en racehoj 1000rr -05 till gathoj och går bet på blinkersen, får ingen att blinka. sitter det nåt relä nånstans eller säkring som jag missat? Sitter en rad vä fram vid kylen, å det ska vara den 2:a framifrån å den är hel samma som tutan och den funkar. Ska besikta på fredag så det börjar dra i hop sig. Efter lite mera skruvning så har jag haft i sär kontaktstyckena å sprayat 5-56 ecu samt vid luftburken. men hittar inget relä. Hört att det kan sitta vid batteriet, där är ett kontaktstycke med ett lock bara inget relä. Kollar i mårrn på manualen borde stå där.
TACKSAM för snabb hjälp:)

Kollade i manualen och det ska sitta ett under lyktorna, 2 kablar. Kolla gärna om ni har ett över, så handlar jag nog det.
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top