Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Gaffelfråga 1000 rr -04-07

Ska byta boxarna och ser att det behövs specialverktyg till sätta ihop cartridgen/fjädern eller? Nån som har ett och kan ta en bild så man får göra ett eller köpa, ja va faan jag lämnar inte in gaffelbenen. De borde ni alla göra ganska ofta eller hur gör ni då?:confused:
 
Tror det är det där som dom flesta brukar använda mutterpickan för att få loss?
 
Tror det är det där som dom flesta brukar använda mutterpickan för att få loss?

Grejen äju att det inte går att komma åt muttern p.g.a. alu-röret.
 
ah, jajustja, man behöver en förlängare med en "mutterskalle" i änden på.
Det finsn åtminstone en bra tråd om det här på sporthoj, sök lite får du se om du kan hitta den.
 
ah, jajustja, man behöver en förlängare med en "mutterskalle" i änden på.
Det finsn åtminstone en bra tråd om det här på sporthoj, sök lite får du se om du kan hitta den.

Det äju inte bottenskruven jag går bet på utan delningen av den inre, med fjäder/cartridgen/toppmuttern.:)
 
Det äju inte bottenskruven jag går bet på utan delningen av den inre, med fjäder/cartridgen/toppmuttern.:)
om man inte har verktyget kan du gör som så sätt fast benet i skruvstycket(längst ner vid hjul axeln)gänga lös toppmuttern och skjut ner ytter benet sen tar du ett spännband eller liknande och gör en loop som slutar ca 100mm från golvet och drar fast det i den vita plasthylsan på innerbenet med en slangkläma,sen trampa ner släpp mutterna och dra ur toppmutter med nål klart!hoppas du förstår..
-peter
 
om man inte har verktyget kan du gör som så sätt fast benet i skruvstycket(längst ner vid hjul axeln)gänga lös toppmuttern och skjut ner ytter benet sen tar du ett spännband eller liknande och gör en loop som slutar ca 100mm från golvet och drar fast det i den vita plasthylsan på innerbenet med en slangkläma,sen trampa ner släpp mutterna och dra ur toppmutter med nål klart!hoppas du förstår..
-peter

Lät ju som en "good idea". Tacksi micki! Fått snurr på grejerna då? Hojta till om du behöver kartongen jag gjort i ordning, annars byter vi grejerna när det blir läge.:)
 
det är ingen som har en cbr 1000 rr -08 till salu helst kraschad men även en hel om det e riktigt bra pris
 
Hallå. Har inskaffat mig en cbr 1000rr -04. Är det någon som vet vart man kan hitta en singel cuts till ett rimligt pris?
 
Yoshi

Jag har köpt ett Yoshimura helsystem till min 07:a (600 mil=gött). Kan någon svara hur ni gjort med servomotorn? Har ni kopplat ur den eller sitter den kvar på något vis? Ulfj, du verkar ju vara påläst på det mesta, hur har du gjort?
/H
 
Min diet och motion har inte blivit som tänkt, och när jag skulle ställa in fjädringen idag uppdagades det att det behövdes all förspänning man kan få på hojen...

Nu till bekymret, jag lyckas inte få de två sista hacken på förspänningen bak. Orginal verktyget suger och böjer sig :( Några tips? jag har hissat upp hojen så ingen last på fjädringen. Vart hittar man bättre verktyg? Måste jag lämna in på verkstad eller riva halva hojen?

Även med maxade inställningar saknas eventuellt lite - har någon bytt fjädrar? Vad kostar det ungefär? Jag ligger på 104 kg nu, så bantar jag tio borde det inte behöva bytas fjädrar så det borde vara billigaste men svåraste lösningen :huvet
 
Jag har köpt ett Yoshimura helsystem till min 07:a (600 mil=gött). Kan någon svara hur ni gjort med servomotorn? Har ni kopplat ur den eller sitter den kvar på något vis? Ulfj, du verkar ju vara påläst på det mesta, hur har du gjort?
/H

Ofta är det bättre att låta motorn sitta kvar med losskopplade vajrar. Orsaken är att ECU bl.a lämnar felindikering (FI-lampan) om det saknas någon del t.ex servomotorn, lambdasond.
 
Tjena, vet ni vad plastbiten som sitter i bakramen heter, den som batteriet sitter i...

Under tray på engelska? Vad heter det på svensk?

Om någon har en som passar en 05a så e det bara o hojta...
 
Jag har köpt ett Yoshimura helsystem till min 07:a (600 mil=gött). Kan någon svara hur ni gjort med servomotorn? Har ni kopplat ur den eller sitter den kvar på något vis? Ulfj, du verkar ju vara påläst på det mesta, hur har du gjort?
/H

Jag byggde en servoeliminator med en liten enchipsdator som simulerar servot.
En liknande variant finns att köpa på 1000rr.net om du söker i forumet där, heter exhaust servo motor eliminator (esmr) för nån hundralapp.
Funkar skitbra, inget motorvarningslampa som du annars får om du kör utan servot.

Min diet och motion har inte blivit som tänkt, och när jag skulle ställa in fjädringen idag uppdagades det att det behövdes all förspänning man kan få på hojen...

Nu till bekymret, jag lyckas inte få de två sista hacken på förspänningen bak. Orginal verktyget suger och böjer sig :( Några tips? jag har hissat upp hojen så ingen last på fjädringen. Vart hittar man bättre verktyg? Måste jag lämna in på verkstad eller riva halva hojen?

Även med maxade inställningar saknas eventuellt lite - har någon bytt fjädrar? Vad kostar det ungefär? Jag ligger på 104 kg nu, så bantar jag tio borde det inte behöva bytas fjädrar så det borde vara billigaste men svåraste lösningen :huvet

Tror tyvärr inte det GÅR att byta fjäder på orginaldämparen, den är ju ditsatt innan dämparen pressats ihop. (jag kan ha fel iofs, dubbelkolla det), åch då är det nog det billigaste att köpa nån eftermarknadsdämpare, typ öhlins eller WP
 
Last edited:
Tror tyvärr inte det GÅR att byta fjäder på orginaldämparen, den är ju ditsatt innan dämparen pressats ihop. (jag kan ha fel iofs, dubbelkolla det), åch då är det nog det billigaste att köpa nån eftermarknadsdämpare, typ öhlins eller WP

Det skall nog gå, läste för någon dag sedan på 1000rr.net om en som bytte till en 04 fjäder (hårdare) på sin 06 dämpare. Här är en länk till tråden Edit: Såg nu att det gällde nyare hoj, kanske är annat på den senaste generationen...

På tal om något helt annat, är det någon som vet hur viktigt det är med senaste firmware i PCIII:an? Jag har en äldre (märkt arrows, följde förmodligen med helsystemet) och den har firmware 1.0.0.16 och den går ju inte att uppdatera utan dosa. Tänkte testa lite andra mappar men undrar om firmware på något sätt kan påverka mappar gjorda i senare versioner, eller rättare sagt om nya mappar funkar ihop med gammalt firmware?

/R
 
Last edited:
Det skall nog gå, läste för någon dag sedan på 1000rr.net om en som bytte till en 04 fjäder (hårdare) på sin 06 dämpare. Här är en länk till tråden Edit: Såg nu att det gällde nyare hoj, kanske är annat på den senaste generationen...

På tal om något helt annat, är det någon som vet hur viktigt det är med senaste firmware i PCIII:an? Jag har en äldre (märkt arrows, följde förmodligen med helsystemet) och den har firmware 1.0.0.16 och den går ju inte att uppdatera utan dosa. Tänkte testa lite andra mappar men undrar om firmware på något sätt kan påverka mappar gjorda i senare versioner, eller rättare sagt om nya mappar funkar ihop med gammalt firmware?

/R

Oj, det går o få av fjädern, det trodde jag inte, intressant info, tackar så mycket. =)

PC-grejen kan jag inet svara på, men mapen är ju bara en hög celelr som ska in, så det borde väl vara kompatibelt.
Nyare firmware har ju acc-pump" också, men den inställningen följer inte med i mappen tror jag.
 
Min diet och motion har inte blivit som tänkt, och när jag skulle ställa in fjädringen idag uppdagades det att det behövdes all förspänning man kan få på hojen...

Nu till bekymret, jag lyckas inte få de två sista hacken på förspänningen bak. Orginal verktyget suger och böjer sig :( Några tips? jag har hissat upp hojen så ingen last på fjädringen. Vart hittar man bättre verktyg? Måste jag lämna in på verkstad eller riva halva hojen?

Även med maxade inställningar saknas eventuellt lite - har någon bytt fjädrar? Vad kostar det ungefär? Jag ligger på 104 kg nu, så bantar jag tio borde det inte behöva bytas fjädrar så det borde vara billigaste men svåraste lösningen :huvet

Låter snarare som det inte är fjädern(om den inte pajat), jag har flera hack kvar och ligger endast 6kg under dig (kör mycket hårt). Tänk på att inställningar fram också påverkar bak, kolla instruktionsboken om samtliga inställningar, även bak finns ju andra alternativ än att spänna fjädern. I många tidningar och på internet kan du läsa om idealisk inställning för olika förhållanden och vikt.
 
PC-grejen kan jag inet svara på, men mapen är ju bara en hög celelr som ska in, så det borde väl vara kompatibelt.
Nyare firmware har ju acc-pump" också, men den inställningen följer inte med i mappen tror jag.

Tror väl inte heller att det skall påverka, tänkte bara i fall någon visste om vad de olika firmwareversionerna gjorde för skillnad. Accpumpfunktionen ser jag inte som något avgörande i sammanhanget.

/R
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top