Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Jag har ju satt på en ovan nämnd regskylthållare på min cbr600rr 08a.. Inkl blinkers.. Men nu är det ju disco-light när man blinkar ;D Jättefint kan tänkas! Men nej, jag behöver ju motstånd. Och jag är ingen meknisse så jag undrar om nån vet var jag kan få tag på motstånd så jag slipper detta?
Har ju även miniblinkers fram..

www.elfa.se har alla motstånd du kan tänka dig. jag har för stunden inte koll på vilket art nr du ska ha men jag vet att jag har sett förslag på det här på forumet eller elfa själva har säkert ett förslag de är ganska kunniga.
 
Jag har ju satt på en ovan nämnd regskylthållare på min cbr600rr 08a.. Inkl blinkers.. Men nu är det ju disco-light när man blinkar ;D Jättefint kan tänkas! Men nej, jag behöver ju motstånd. Och jag är ingen meknisse så jag undrar om nån vet var jag kan få tag på motstånd så jag slipper detta?
Har ju även miniblinkers fram..

Ett lastoberoende blinkersrelä måste vara det enklaste, om ditt blinkersrelä sitter åtkomligt och inte är, som på vissa 600RR, inbyggt i instrumentpanelen.

Motstånd från ELFA är krångligare. 6,9 ohms motstånd (eller något lämpligt värde i närheten) skall det vara om man räknar med att diodblinkisarna har mycket lågt motstånd. Högeffektmotstånd måste det också vara, vilken effekt vet jag inte, 5-10W kanske. Och, motstånden måste kopplas parallellt med blinkers, inte i serie, för att det skall funka.
 
Jag har ju satt på en ovan nämnd regskylthållare på min cbr600rr 08a.. Inkl blinkers.. Men nu är det ju disco-light när man blinkar ;D Jättefint kan tänkas! Men nej, jag behöver ju motstånd. Och jag är ingen meknisse så jag undrar om nån vet var jag kan få tag på motstånd så jag slipper detta?
Har ju även miniblinkers fram..

Här har du en tråd om ämnet, är inte så krångligt.
Kolla vad du har för blinkers, köp motstånd på elfa.
Gör det ordentligt sen, löda + krympslang! :tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14429&page=15
 
Verkar som även min ny hoj är en oljebrännare :(

Var i dag till "min" verkstad och bytte kopplingskåpan (var märken på den vi leverans) då dom undrade om jag kollade oljan nyligen, precis när jag var på väg att åka. Visst sa jag, häromdagen bara.
Mekanikerna sa vi tar och kollar den ändå för säkerhets skull pga dom haft ett par som dragit en hel del med olja. Visst tänkte jag...lika bra att dom får göra det då :)
Dom ställer hojen rak och tar upp stickan, torkar rent den trycker den ner i hålet igen.... upp kommer en snustorr sticka! :brinnerup

Senast jag kollade oljan så hade jag bara den på sidostödet dvs den lutar mot motsatt sida av oljestickan och gängade ner stickan....då visade den fullt. Inga problem tänkte jag, dessutom hade den bara gått 120mil sen första servicen så jag tänkte den kan juh omöjligt ha för lite olja då.

Men ack vad fel man kan ha.... 0.9l olja på 120mil.... blir nog ännu en till som måste byta kolvringar sa meken.
 
Åfan, jag fick till svar att "dom drar olja dom där" Men visst, min drar inte 0.9l på 120mil... Men tycker den drar mer än normalt iaf... ska snart in på service igen så får vi se...
 
Verkar som även min ny hoj är en oljebrännare :(

Var i dag till "min" verkstad och bytte kopplingskåpan (var märken på den vi leverans) då dom undrade om jag kollade oljan nyligen, precis när jag var på väg att åka. Visst sa jag, häromdagen bara.
Mekanikerna sa vi tar och kollar den ändå för säkerhets skull pga dom haft ett par som dragit en hel del med olja. Visst tänkte jag...lika bra att dom får göra det då :)
Dom ställer hojen rak och tar upp stickan, torkar rent den trycker den ner i hålet igen.... upp kommer en snustorr sticka! :brinnerup

Senast jag kollade oljan så hade jag bara den på sidostödet dvs den lutar mot motsatt sida av oljestickan och gängade ner stickan....då visade den fullt. Inga problem tänkte jag, dessutom hade den bara gått 120mil sen första servicen så jag tänkte den kan juh omöjligt ha för lite olja då.

Men ack vad fel man kan ha.... 0.9l olja på 120mil.... blir nog ännu en till som måste byta kolvringar sa meken.

Mycket troligt att jag också dras med samma problem har det börjat visa sig. Min "puffar" en hel del vid gaspådrag. 1,7 liter på dryga 300 mil för mig har jag för mig de räknade fram. =(
 
Surt!

Har även fyllt på olja i min och märker att den drar en del, "snustorr" sticka har jag däremot klarat mig ifrån tack och lov.

Någon som vet på ett ungefär hur mycket olja de är i när den ligger vid övre markeringen på stickan?

För övrigt låter det som att ett byte av kolvringarna är något man gör när säsongen är över :huvet
 
Skönt är iaf att man inte behöver puscha på verkstan om att något är fel och att dom själva säger att detta blir nog ett byte av kolvringar till hösten. Dom antecknade mil och oljeförbrukning. -Vi kontakta "Honda" och återkommer till dig framöver.
Serviceinrktigt det är dom verkligen.

Tack Northbike i Sundsvall!:tummenupp

Meken berättade också om någon som hade kommit in med en annan -08....tror han sa 1.9L kvar i motorn...shit den måste ha dragit olja! :brinnerup
 
Skönt är iaf att man inte behöver puscha på verkstan om att något är fel och att dom själva säger att detta blir nog ett byte av kolvringar till hösten. Dom antecknade mil och oljeförbrukning. -Vi kontakta "Honda" och återkommer till dig framöver.
Serviceinrktigt det är dom verkligen.

Tack Northbike i Sundsvall!:tummenupp

Meken berättade också om någon som hade kommit in med en annan -08....tror han sa 1.9L kvar i motorn...shit den måste ha dragit olja! :brinnerup

Det lät som min... Ska ringa NB och kolla av jag också...
 
Surt!

Har även fyllt på olja i min och märker att den drar en del, "snustorr" sticka har jag däremot klarat mig ifrån tack och lov.

Någon som vet på ett ungefär hur mycket olja de är i när den ligger vid övre markeringen på stickan?

För övrigt låter det som att ett byte av kolvringarna är något man gör när säsongen är över :huvet

Mellan den nedre och övre markeringen är det ca 0,5l
 
Om jag förstått rätt är det 2,8 liter olja som fylls på vid oljebyte. Kollade av min hoj idag och kan konstatera att det nu inte syns någon olja alls på stickan igen (oljebyte för 100 mil sedan). Verkar inte så bra det här... Ringde in till Northbike tidigare idag också, men imorgon får det nog bli ett besök så man får veta vad som planeras som åtgärd. Det lär ju kunna bli bra många ytterligare mil i år, så det här vill man nog ha fixat snarast - speciellt om man ska dra iväg någon längre tripp. =( Är det någon som ska åka på alla problem så lär det ju bli jag är jag rädd.
 
Jag fick bytat mina kolvringar i samband med kopplingsbytet för ett par månader sedan. Min hade då sörplat i sig drygt 1,5 liter olja på 350 mil.
 
Senaste nytt... 1,1 liter olja fylldes på idag, efter bra precis 100 mil. Men Nortbike har reggat ärendet hos Honda och nu inväntas reservdelar (kommer förhoppningsvis nästa vecka). Hoppas det hela löser sig då.
 
Senaste nytt... 1,1 liter olja fylldes på idag, efter bra precis 100 mil. Men Nortbike har reggat ärendet hos Honda och nu inväntas reservdelar (kommer förhoppningsvis nästa vecka). Hoppas det hela löser sig då.

Så dom planerar på att göra det nu i sommar? Vill du det? Drygt att bli av med hojen mitt i sommaren isf... å andra sidan inte kula att "kolla bensinen och tanka olja" :P
 
Så dom planerar på att göra det nu i sommar? Vill du det? Drygt att bli av med hojen mitt i sommaren isf... å andra sidan inte kula att "kolla bensinen och tanka olja" :P

Eftersom de lovat att fixa det på en och samma arbetsdag och jag bara bor ett par km från verkstaden så känns det som att jag gärna får det gjort så snart som möjligt.
 
Eftersom de lovat att fixa det på en och samma arbetsdag och jag bara bor ett par km från verkstaden så känns det som att jag gärna får det gjort så snart som möjligt.

Låter tight att byta ringar på en dag, de ska ju trots allt öppna motorn...
Låt det hellre ta den tid det kräver, man vill ju inte gärna skynda igenom ett sådant arbete.

Har de gjort det tidigare på den modellen kanske det går, första gången tar som regel alltid längre tid än man räknat med:huvet
 
Låter tight att byta ringar på en dag, de ska ju trots allt öppna motorn...
Låt det hellre ta den tid det kräver, man vill ju inte gärna skynda igenom ett sådant arbete.

Har de gjort det tidigare på den modellen kanske det går, första gången tar som regel alltid längre tid än man räknat med:huvet

Ska vi säga två dagar då, så är väl inte det heller ett problem. Inte heller tre eller fyra om man gör det under en vecka då man ändå far bort eller har mycket jobb. Vad jag främst menade är att jag hellre får det gjort snarast möjligt än väntar till hösten - speciellt då jag bor så nära och man kan planera servicen gemensamt med verkstaden och kan dyka in med hojen i det närmaste när som helst. Det ska ju inte vara så att man blir utan hoj hela sommaren för den skull...
 
Tjena, har skaffat mig en 1000rr -04 och rev av org systemet igår och slängde på ett slipon. Men direkt efter det tändes FI lampan och lyser konstant... Erfarenheter?
 
Tog du bort motorn till avgasspjället när du bytte system?
I så fall så är det det som är felet.
 
Last edited:
Tjenare rr-folk. Tänkte höra om någon snäll själ har lust att mäta längden på gaffelbenen på sin hoj? Håller på att samla info om olika hondor för att använda till bygget mitt. Är intresserad av både 600rr och 1000rr. Tacksam för svar :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top