Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Har en liten dum fråga!
Är helt ny på honda så jag undrar :va vad den justering är på vänster sida på motorn? det är en 04a jag har!
Polaren sa att det var justeringen för tomgången men är inte det insprutning på 04an:va
 
Har en liten dum fråga!
Är helt ny på honda så jag undrar :va vad den justering är på vänster sida på motorn? det är en 04a jag har!
Polaren sa att det var justeringen för tomgången men är inte det insprutning på 04an:va

Screw it and the pulse will raise :hihi


Jo det är tomgången
 
Någon som har krashpuckar till en 06 1k liggande som inte kräver hål i kåporna.

Vet att puckar som sätts med håltagning är klart bäst, men har ingen större lust att göra hål i originalkåporna så inte ett allternativ.

Behöver dem innan 14e så kan inte beställa heller, då jag är rökt utan.

Tips på en butik som kan tänkas ha i lager funkar naturligtvis också :)
 
Hämtade nylackade kåpor idag Guldwingegrönt med Silver I like it :)

Vill tacka Lassessons billackering som gjort jobbet :) http://www.lassessons.se/
 

Bifogat

  • tank.JPG
    tank.JPG
    85.2 KB · Visningar: 65
  • silver.JPG
    silver.JPG
    127 KB · Visningar: 64
Last edited:
Nej, det var inte så värst krångligt som det verkade.
1) Man får ta bort slavcylindern till kopplingen (som sitter "utanpå" kåpan till framdrevet). 3 skruvar.
2) Låt kolven sitta kvar i så är hydraulsystemet tätt (se bara till att inte dra in kopplingshandtaget under tiden för då lär den pluppa ut och tömma systemet).
3) Sen är det bara att ta loss plastkåpan till fram drevet. OBS ta bort kåpan först och sen "stålramen" som sitter innanför kåpan, annars blir det tajt att komma förbi vattenpumpen. 2 skruvar.

Edit: Ni som har original växelförare behöver kanske ta bort armen till utgående axel också för att komma åt?

/Marcus

Kaningen berätta vad det gjorde/gör på prestanda/acc samt fart? Har en -05 och har köpt ett 42 bak. vet inte om jag ska testa med det eller om jag ska sätta på ett mindre fram oxå. Det kanske låter konstigt men jag vill undvika att göra det på banan. Kanske behöver jag det ändå, men med lite input i förväg slipper jag om jag har tur.

Min tanke är så här. Var på Mantorp häromdagen. På långa släppte jag av vid bromspunkt (mellan 255-260km/h). Det gick ganska trögt från ca. 240-245, dvs den sista biten på 6:an. Jag har dessutom inbillat mig att om man håller fullt ut ur en kurva till varvstopp både på 2:an och på 3:an så borde fram ligga lite över marken (mest för coolhetsfaktorn... vet att det inte är bra för varvtiderna). Så... vad startar jag med 2 kugg bak, 1 fram eller båda (dvs. 5)?

Snacket om att man behöver växla ihjäl sig, hur allvarligt är det?

Tjingeling
/Linkan
 
Last edited:
Tjena. Jag har sökt här på sh men har inte hittat riktigt vad jag söker efter.

Var precis och provkörde en cbr 600 -99 som har gått 2.800mil, och den ska servas nu igen vid 3000mil. Jag undrar vad det kan kosta och vad service består utav, kamkedje byte etc?

Sen, är det kanske nåt speciellt jag ska tänka på? Jag körde den 10 min ungefär och märkte inget speciellt, den går som den ska, växlar som den ska, men det kanske är nåt man ska kolla extra noga på dessa hojar

/mvh Robban
 
Kaningen berätta vad det gjorde/gör på prestanda/acc samt fart? Har en -05 och har köpt ett 42 bak. vet inte om jag ska testa med det eller om jag ska sätta på ett mindre fram oxå. Det kanske låter konstigt men jag vill undvika att göra det på banan. Kanske behöver jag det ändå, men med lite input i förväg slipper jag om jag har tur.

Min tanke är så här. Var på Mantorp häromdagen. På långa släppte jag av vid bromspunkt (mellan 255-260km/h). Det gick ganska trögt från ca. 240-245, dvs den sista biten på 6:an. Jag har dessutom inbillat mig att om man håller fullt ut ur en kurva till varvstopp både på 2:an och på 3:an så borde fram ligga lite över marken (mest för coolhetsfaktorn... vet att det inte är bra för varvtiderna). Så... vad startar jag med 2 kugg bak, 1 fram eller båda (dvs. 5)?

Snacket om att man behöver växla ihjäl sig, hur allvarligt är det?

Tjingeling
/Linkan

Det är väll bara att kugga ner ett kugg bak, känner du att du vill ha rappare hoj är det väll bara kugga upp ett par kuggar bak. Smaken är alltid som baken...

Nu har inte jag kört på mantorp så jag vet inte helt hur den där rakan du pratar om ser ut osv.... men du pratar om att den går segt mellan 240-260 på 6:ans växel.... Nu kör vi ju alla olika, men 240-260 använder man väll inte 6:an.... 5:an klappar man in vid 245-250, 6:an vid 280-285......
Men det är ju kanske från person till person... då har jag en orginal drevad hoj.. funkade fint på bana det oxå...
 
Det är väll bara att kugga ner ett kugg bak, känner du att du vill ha rappare hoj är det väll bara kugga upp ett par kuggar bak. Smaken är alltid som baken...

Nu har inte jag kört på mantorp så jag vet inte helt hur den där rakan du pratar om ser ut osv.... men du pratar om att den går segt mellan 240-260 på 6:ans växel.... Nu kör vi ju alla olika, men 240-260 använder man väll inte 6:an.... 5:an klappar man in vid 245-250, 6:an vid 280-285......
Men det är ju kanske från person till person... då har jag en orginal drevad hoj.. funkade fint på bana det oxå...

Sorry, 5:an i så fall. Har inte så bra koll. Poängen är att få koll på skillnaderna mellan 2, 3 och 5. Jag vet; det är bara att testa. Men jag tror att ni känner igen er, man vill gärna testa i teorin först. Ska inte köra förän in Juli, men då ska jag återrapportera om det skulle vara någon som är intresserad
 
Kaningen berätta vad det gjorde/gör på prestanda/acc samt fart? Har en -05 och har köpt ett 42 bak. vet inte om jag ska testa med det eller om jag ska sätta på ett mindre fram oxå. Det kanske låter konstigt men jag vill undvika att göra det på banan. Kanske behöver jag det ändå, men med lite input i förväg slipper jag om jag har tur.

Tjingeling
/Linkan

16-40 är orginal på 04-05
16-42 är orginal på 06-07

Min rekommendation är 15-42 på 04-07
(Har ett 15-42 drevkit i 520-format att sälja)
 
Jag har nyligen bytt från original till 16-42 på min -04.
Gör en del skillnad, märker det mest på 2-3an.

Men jag funderar på att slänga på ett 15 fram som Holy Rider förslår.

Nån som testat det, blir det för tjötigt på gata?
 
visst är det så att orginal kedja är 530 ?
tänkte ev. byta kedja i samband med 1200mil servicen...

Japp, orginal är 530-kedja

Jag har nyligen bytt från original till 16-42 på min -04.
Gör en del skillnad, märker det mest på 2-3an.

Men jag funderar på att slänga på ett 15 fram som Holy Rider förslår.

Nån som testat det, blir det för tjötigt på gata?

Har kört 2-år med detta och det är inte tjötigt
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top