Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Stort tack.
Har köpt ett Bursig-ställ, och då behövde man byta muttern till bakre motorfästet.

Googlade och hittade nån i USA som säljer servicemanualen i pappersform för 45$ ink frakt till Sverige. Får jag den och den är i bra skick kan jag tipsa om fler är intresserade.
Ska googla vidare och se om jag hittar en i digital form.

Eller så laddar du ned den och printar den själv till en kostnad av typ 10:-.
 
Jag hittar bara till -08 utan ABS.
Ska jag fortsätta leta efter den till -10 med ABS, eller finns den inte i digital form - nån som vet?

Sist jag kollade får man köpa 08's servicemanual och sen ett ABS tillägg för ett antal hundra kronor. ABS tillägget har jag inte hittat att tanka ner, men ej heller sökt senaste året.
 
Jah hittade en manual till ABS-modellerna, men när de ville ha kontokortsnumret backade jag. Trots att de lovade att inte belasta mitt konto...

Får väl vänta på den jag beställde och se om den kommer.
 
Kraschpuckar?

Ni har säkert snackat om det tidigare på forumet, men jag frågar ändå: Nån som har ett märke att rekommendera - R&G, Lightech, Metisse... Vad ska man välja? Undrar dessutom om nån har satt på motorskyddskåpor och kraschpuckar, vilka puckar/sliders funkar då? Kinakåpor är beställda, så det spelar inte så stor roll om man måste borra i kåporna.

Har tänkt försöka skydda cykeln så gott det går med axelskydd, avgasrörsskydd, kraschpuckar, skydd för styrändar etc. Nån som gjort nåt liknande och kan komma med råd, ev foton?
 
Ni har säkert snackat om det tidigare på forumet, men jag frågar ändå: Nån som har ett märke att rekommendera - R&G, Lightech, Metisse... Vad ska man välja? Undrar dessutom om nån har satt på motorskyddskåpor och kraschpuckar, vilka puckar/sliders funkar då? Kinakåpor är beställda, så det spelar inte så stor roll om man måste borra i kåporna.

Har tänkt försöka skydda cykeln så gott det går med axelskydd, avgasrörsskydd, kraschpuckar, skydd för styrändar etc. Nån som gjort nåt liknande och kan komma med råd, ev foton?

Jag rekommenderar dig även att tänka på ramskydd om du ska gå hela vägen.

När jag körde omkull sist så klarade sig hela cykeln bra förutom partiet av ramen på höger sida uppe i fronten, styret slog i och orsakade en ordentlig buckla!
 
Kraschpuckar 600RR -06

Har tänkt försöka skydda cykeln så gott det går med axelskydd, avgasrörsskydd, kraschpuckar, skydd för styrändar etc. Nån som gjort nåt liknande och kan komma med råd, ev foton?


Samma fråga här.. Fast till en 600RR.

Min fråga är mer specifikt om det finns puckar som fäster i ramen, och inte i motorfästen eller så. Vill inte riskera att dra sönder ett motorfäste för att rädda min redan repiga ram.

Men kraschade i somras och allt löst på högersidan är numer nytt. Clip-on, bromspump, kopplingsvajer, fotpinnar osv gick direkt. "Bara småsaker", men det landade på närmare 25´ att byta ut bara delarna. Och så har jag hela vintern att försöka lappa ihop de mosade och sönderslitna kåporna. Trots det är det bara småsaker och estetik, vill inte riskera att slå sönder hela motorn för att man är rädd om färg.

Tips?
 
Samma fråga här.. Fast till en 600RR.

Min fråga är mer specifikt om det finns puckar som fäster i ramen, och inte i motorfästen eller så. Vill inte riskera att dra sönder ett motorfäste för att rädda min redan repiga ram.

Men kraschade i somras och allt löst på högersidan är numer nytt. Clip-on, bromspump, kopplingsvajer, fotpinnar osv gick direkt. "Bara småsaker", men det landade på närmare 25´ att byta ut bara delarna. Och så har jag hela vintern att försöka lappa ihop de mosade och sönderslitna kåporna. Trots det är det bara småsaker och estetik, vill inte riskera att slå sönder hela motorn för att man är rädd om färg.

Tips?

Är det bättre att dra sönder ramen än motorn då?
Känns lite som pest vs kolera.
 
Är det bättre att dra sönder ramen än motorn då?
Känns lite som pest vs kolera.

Fast ramen har man väl inte sönder i första taget? Är puckarna rätt ska de ju gå av om smällen blir för hård, så får man borra ur det som är kvar i så fall. Eller har jag missat nåt där?
 
Fast ramen har man väl inte sönder i första taget? Är puckarna rätt ska de ju gå av om smällen blir för hård, så får man borra ur det som är kvar i så fall. Eller har jag missat nåt där?

Ett motorfäste skall ju inte heller gå sönder bara sådär...

Ramen är ju byggd för att vara stabil i de riktningar man byggt den, sätter man på kraschpuckar som gör att det vrids och bänds på helt andra ställen skulle inte jag bli förvånad om man lyckas se konstigheter efter en krasch. Men det är jag det... har absolut inget konkret att gå på annat än min egen skepsism.
 
Ett motorfäste skall ju inte heller gå sönder bara sådär...

Ramen är ju byggd för att vara stabil i de riktningar man byggt den, sätter man på kraschpuckar som gör att det vrids och bänds på helt andra ställen skulle inte jag bli förvånad om man lyckas se konstigheter efter en krasch. Men det är jag det... har absolut inget konkret att gå på annat än min egen skepsism.

True.. Finns ju en anledning till att jag valt bort det so far ;)

Oftast blir ju inte smällarna så hårda, hade lite otur sist när den landade på styret :brinnerup


Men även om jag förstår precis vad du menar (hade en tramp-räsercykel förut, där ramen gick av pga larvigt litet tryck, fast på fel ställe). Men borde inte konstruktionerna på annat än MotoGP-klubbor va byggda för att klara en smäll eller fyra? På sporthojar iaf. Finns ju inte många räsers som går till skrot utan att ha blivit kraschade.
 
Har googlat runt en del på andra forum. Många jänkare förespråkar en kraschpuck som heter woodcraft, www.woodcraft-cfm.com. Verkar klart intressant. Den har inte så långt utstick, vilket efter att ha läst en massa inlägg på olika forum verkar vara att föredra.
 
Är det bättre att dra sönder ramen än motorn då?
Känns lite som pest vs kolera.

Mycket lättare att byta ramen än ett motorblock. Billigare också.

Fasta fotpinnar och kraschpuckar skyddar motorn ganska mycket. Har man bara lite deformationsmöjligheter på bulten till pucken ska inte ramen ta skada. Gängorna i motorblocket däremot kan få sig en känga när hojen landar hårt på pucken.

Långa puckar på 1000 rr verkar ge en förmåga att tippa över hojen eftersom puckarna sitter ganska långt ner.

p_20070404201301.jpg


Dom här är ganska smarta för att hålla styret från ramen vid en krasch. Ger lite sämre svängradie iofs.
 
Last edited:
Har googlat runt en del på andra forum. Många jänkare förespråkar en kraschpuck som heter woodcraft, www.woodcraft-cfm.com. Verkar klart intressant. Den har inte så långt utstick, vilket efter att ha läst en massa inlägg på olika forum verkar vara att föredra.

Det stämmer - jag hade valtermoto puckar på min hoj, och dom fungerade fint på asfalten och sen greppade dom i jorden och hojen rullade runt. Nu har jag bytt till wood-craft med kortare utstick och dom verkar fungera bra (en lowsider klarade dom fint).

Fasta fotpinnar har slipats ner mot asfalten och skyddat hojen bra, samt en kraschpuck längst ut på svingen (Driven USA axle block slider) har hjälpt på vänster sida, på högern har man ju avgassystemet som skyddar...

Mina kraschpuckar i framhjulet har inte repats alls och är alltid i vägen vid däcksbyten, så dom kan man nog vara utan.
 
Det stämmer - jag hade valtermoto puckar på min hoj, och dom fungerade fint på asfalten och sen greppade dom i jorden och hojen rullade runt. Nu har jag bytt till wood-craft med kortare utstick och dom verkar fungera bra (en lowsider klarade dom fint).


Känns som att jag antingen skiter i puckar och byter motorkåpor när det går hål i dem.. Eller köper kålfiberskydd till dem som de kan glida på.

Motorkåpor har jag en låda av, är väl bara att bunkra upp med broms- & fotpinnar, växelpetare och broms-/kopplingsgrepp så man kan byta lite enkelt när man går i backen. Är väl typ det som brukar gå av?
 
Känns som att jag antingen skiter i puckar och byter motorkåpor när det går hål i dem.. Eller köper kålfiberskydd till dem som de kan glida på.

Motorkåpor har jag en låda av, är väl bara att bunkra upp med broms- & fotpinnar, växelpetare och broms-/kopplingsgrepp så man kan byta lite enkelt när man går i backen. Är väl typ det som brukar gå av?

Tänker du köra bana skulle jag rekommendera motorkåpor. Du kommer inte bli populär om du sprider olja på banan så folk får stå över sina pass för att sanera olja. Det tar tid.
 
Känns som att jag antingen skiter i puckar och byter motorkåpor när det går hål i dem.. Eller köper kålfiberskydd till dem som de kan glida på.

Motorkåpor har jag en låda av, är väl bara att bunkra upp med broms- & fotpinnar, växelpetare och broms-/kopplingsgrepp så man kan byta lite enkelt när man går i backen. Är väl typ det som brukar gå av?

Hm, nu har jag precis beställt R&G:s motorkåpsskydd, som inte är av kolfiber. De är av polypropylen. Typ teflon gissar jag. Nån som provat och vet om de funkar vid en marksyning?
 
Känns som att jag antingen skiter i puckar och byter motorkåpor när det går hål i dem.. Eller köper kålfiberskydd till dem som de kan glida på.

Motorkåpor har jag en låda av, är väl bara att bunkra upp med broms- & fotpinnar, växelpetare och broms-/kopplingsgrepp så man kan byta lite enkelt när man går i backen. Är väl typ det som brukar gå av?

Motorkåpskydd är bra ändå. De slipas lätt igenom o resultatet blir olja på banan. Jag köpte ett par enkla från yosimura för drygt 100$ paret skyddar precis där mina motorkåpor är slipade.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top