Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Jag är 186cm och resan hem till sthlm i helgen, från Dalarna där jag var och hämtade hojen, blev "lite jobbig mot slutet". Då ska sägas att mina fotpinnar dessutom är flyttade både bakåt och uppåt.

Nu när jag har kört hojjen någon timme varje dag så har kroppen redan hunnit vant sig vid körställningen.

Mitt problem är inte benställningen utan det är nacken. Jag är så ovan vid den för mig extrema nackvinkeln när man ligger bakom kåpglaset att jag ofta är tvungen att "slå av" bara för att jag börjar få krampkänningar i nackmusklerna! Ja e smidig som ett kylskåp...


Med flyttade fotpinnar kan jag tänka mig att det blir riktigt jobbigt för benen, håller med o att det nästan är jobbigare för nacken än för benen iom att man sitter så framåtlutad. Har haft streetfighters och motarder dom senaste 4 åren så man har ju blivit bortskämd med upprätt körställning och brett crosstyre.

Tror inte japanerna designade CBR1000RR med hänsyn till nordbor som är +185cm och väger runt 100 pannor :D

Får se om jag kan hålla mig ifrån att bygga om denna till fighter....
 
55 000 - 60 000:- beroende på skick och utrustning
 
Last edited:
Tja! har nyligen köpt en cbr 600rr hannspree och funderar på att rensa upp bakdelen lite. jag skulle behöva lite tips, hur gör man och var kan man fixa grejorna? tacksam för svar
 
Ok, precis som jag trodde! Men som sagt är det ingen touring hoj så ! :)

Snackade med en bekant som har haft sin 1000rr-05 ett tag nu o han har inte ens märkt att det står 180/55 i reg papper och i boken står det att hojen ska ha 190/50 bakdäck! Han blev lagom ställd nu! O jag me för den delen för jag kan inte få ihop den tanken!

Vet du hur det är på din?
hej 07 an levererades orginal med bridgstone bt 15 180 55

hej nån som har fälgar beg till min 1000 rr 07
 
Last edited:
måste väll vara mer, mellan 60 och 70 iaf!

Nu på hösten tror jag inte man får en sådan hoj såld om man lägger ut den för över 60k, i vår är det ett helt annat läge. Lågkonjuktur och höst gör att det är svårt att sälja sporthoj.
 
Nu på hösten tror jag inte man får en sådan hoj såld om man lägger ut den för över 60k, i vår är det ett helt annat läge. Lågkonjuktur och höst gör att det är svårt att sälja sporthoj.

Det är mycket riktigt "köparens marknad" just nu och av skäl som bl a nämns ovan.
Jag som precis har köpt en kan dock konstatera att det inte riktigt var så enkelt. Visst, man vill sälja, men man vill naturligtvis inte heller "ge bort" grejorna!

Det var relativt många som kommenterade att man hellre sitter kvar på dom till våren då läget är ett helt annat.

Jag vill ge Overdrive rätt. De hojjar som man vill ha och som är intressanta börjar på drygt 60k i vart fall så gällde det mig. Jag hade en annan 06 på gång och som jag hade tagit om den hade kommit ner till 80K! Kille vägrade gå ner så lågt och sa att han nu skulle vänta in våren. Hojjen var naturligtvis i mint condition och hade lite, men inte så mycket, "godis" på.
 
Last edited:
Vilka fälgar passar till cbr1000rr -07 ? Alltså från vilka andra Blade eller 600.
Om jag inte har helt fel så passar inte bromsskivorna fram mellan 04,05 till 06,07.
Men just fälgar skulle nog behöva en klargöring.
 
55-60...skulle jag kunna lägga på en 1000rr, letar...så är det någon som säljer så hör av er...men det måste stämma ex: färg / utrustning...fick ett erbjudande om en -05 för 60...men fel färg i mitt tycke

jag köpte en 929 i våras för x antal kronor...och kollar man priserna dom ligger på nu så är det inte många hundralappar som skiljer på vår-höstpriser...speciellt inte med tanke på att en "hösthoj" ofta ska in på service, en "vårhoj" har varit inne på service....
folk tjatar alltid om att det är "mycket" billigare på hösten..det har dock inte jag märkt av...

iofs kan man kanske inte jämföra en hoj från -00 med en från -04..men ändå...
 
Last edited:
Ni som kör 1000 rr från 2006/2007!
Upplever ett lätt tickande ljud från vänster sida vid kallstart som försvinner när motorn blir varm.

Citerar mig själv här lite...
Men ni som kör 1000rr från 2006 se hit
Min har ett tickande ljud från vänster sida vid kallstart. Det försvinner när motorn gått nån minut och fått upp temp. Kan inte precisera mer var ljudet kommer ifrån förutom att det kommer från vänster sida av hojen. Som sagt det försvinner när motorn fått upp lite temp och jag har även låtit 2 mekar lyssnat på den. Den ena sa spridarna och den andra sa att en motor "får" ticka lite när den är kall. MEN jag stör mig som fan på det. Så ös nu på med svar ni som kör just 06án.

edit; ska väl tillägga att hojen går bra och som den ska.
 
Växelindikator

Har HRC-kit på min 2003 600 rr, nyss fått hem hojen, och undrar om nån kan rekommendera en växelindikator.
Visst är det så att det släpps HRC-kit för varje årsmodell, så jag behöver väl inte oroa mig över att hitta en spec indikator till just denna el-härva?

Sen om någon isf har manual(pdf) till HRC 2003 cbr 600 rr ??

Blir superglad över all info :banana
 
Last edited:
Har HRC-kit på min 2003 600 rr, nyss fått hem hojen, och undrar om nån kan rekommendera en växelindikator.
Visst är det så att det släpps HRC-kit för varje årsmodell, så jag behöver väl inte oroa mig över att hitta en spec indikator till just denna el-härva?

Sen om någon isf har manual(pdf) till HRC 2003 cbr 600 rr ??

Blir superglad över all info :banana

Jag har en original bok som du kan få kopiera mot kraftiga mutor.
 
Fråga om missfärgat avgasystem på 08/09 cbr 1000rr.
Ni vet den där svarta skölden som sitter utanpå avgasröret.

Den har blivit lite missfärgad av värmen ( tydligen ett vääääldigt vanligt problem ).
Nån som har bytt sin eller försökt få en ny på garantin?
 
Funkar styrdämparn på CBR 1000 -08 eller måste man byta dom?

Är inget proffs men min funkar kanon. Körde på bakhjulet i ca 200 och la ner med snett styre och lutade hojen lite fick ett kraftigt slag i styret en gång sen var det borta. Har haft några liknande händelser med en R1 med mycket värre slag och nästan marksyning som följd. På bana märker man inga slag alls men jag har kanske inget tempå:D.
Hondan är väldigt fin på bana man kan nästan köra hur som helst i och in i kurvorna resten fixar hojen :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top