Honda CB1000RA kontra Yamaha FZ1

Fz1 är helt klart den mest prisvärda nakenhoj du kan köpa. Jag låg själv i dina banor innan jag beslöt mig för att slå till på en 2007-års fz1 för två år sedan. Har inte ångrat mig en sekund. Kört drygt 1000 mil med den nu och den bara går och går utan att svetta en droppe. Kör enbart rätt hårda nöjesturer med den.
Det är dock en hoj som svarar extremt bra på motormodifikationer som nämnts ovan, vilket jag anser är nästan ett måste med den. Efter dessa så har du minst lika bra mellanregister som cb1000r, fast med sisådär 30hk fler på toppen med.
På bana skrapar fotpinnarna i rätt tidigt om du planerar för sånt. Går ju dock också att lösa. På gata är den perfekt tycker jag. Sen sist men inte minst så känns den oerhört robust och välbyggd

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Hahaha! Tur att man har olika smak ;-)

Känner väl mest att jag inte vill låna massa pengar till en hoj när jag inte vet hur mycket jag kommer att köra den.
Hade jag haft pengar i massor hade jag köpt en Yamaha MT-10, utan tvekan :yoparty

Nä nu orkar jag INTE mera,
MT-10 an är en jättebra hoj men om utseendet spelar det miiiinsta roll (vilket det tydligen gör) så går MT-10:an bort :mattias
Designen påminner mig om som att Tranformers parat sig med Wall:e ??
Faaan inte ens chefs designern på Yama HA! kan vara nöjd med den :tungan
Men vi äro alla olika vilket är bra så vad vet jag :3freak

Provkört olika modeller/ motorkonfigurationer?
 
2010 ställde jag mig samma fråga men det slutade med en ny cb1000r, bara för att jag tyckte den var snyggare. Utseende är ju ungefär samma diskussion som vilken hjälm som sitter skönast, rätt personligt alltså :) Var och provkörde både yamman och hondan innan jag bestämde mig och bägge två var precis vad jag letade efter då, yamman hade lite bättre mos men hondan tyckte jag var skönare att åka på. Mappade min och på med ett acrapovic sen fick den rulla 500mil innan jag sålde den. Nu förtiden så servar jag dom här två titt som tätt på jobbet och jag kan fortfarande inte riktigt välja mellan dom, två riktigt bra hojjar. Tycker du skall köpa den av dom som verkar vettigast pris/utrustning/service/försäkring mm för du kommer bli nöjd vilken av dom du än väljer !!
mc-030.JPG
 
Nä nu orkar jag INTE mera,
MT-10 an är en jättebra hoj men om utseendet spelar det miiiinsta roll (vilket det tydligen gör) så går MT-10:an bort :mattias
Designen påminner mig om som att Tranformers parat sig med Wall:e ??
Faaan inte ens chefs designern på Yama HA! kan vara nöjd med den :tungan
Men vi äro alla olika vilket är bra så vad vet jag :3freak

Provkört olika modeller/ motorkonfigurationer?

Ja, visst har jag fuuul smak :yoparty

Nä de enda jag har kört är Kawasaki Bandit, FZ6, R6 och R1 samt nån ful custemhoj.

Jag är rätt säker på att jag gillar FZ1, men är nyfiken på att testa CB1000 och Kawasaki 800 oxå... fast 800 är för tung för mig.

Fast nu är jag sugen på att testa Monster 1000 med :hihi
 
Tricket är att köpa en hoj man faktiskt gillar och använder så mycket att inköp kan rationaliseras ;)

MT-10an var ju inte bättre estestiskt precis... men vi är ju alla olika.

En Griso kan man hitta för överskådliga pengar när de dyker upp begagnat. Och dom är ju snygga på riktigt.

Moto-Guzzi-Griso-8V-SE_004.jpg

Men framför allt, köp vad du vill ha, inte vad andra tycker, det är ju du som skall använda den och tycka om den.
 
Ja, visst har jag fuuul smak :yoparty

Nä de enda jag har kört är Kawasaki Bandit, FZ6, R6 och R1 samt nån ful custemhoj.

Jag är rätt säker på att jag gillar FZ1, men är nyfiken på att testa CB1000 och Kawasaki 800 oxå... fast 800 är för tung för mig.

Fast nu är jag sugen på att testa Monster 1000 med :hihi

Hahaha....

Kolla runt lite, provkör eller gör som mig köp bara en :jisses
 
ehm hur missade du Ducati Streetfighter!? det är exakt det du vill ha, snygg som fan, snabb som fan..både 848 och 1098:an. 848 har våtkoppling.
740_ducati_streetfighter_s_1_bg.ashx
 
Last edited:
ehm hur missade du Ducati Streetfighter!? det är exakt det du vill ha, snygg som fan, snabb som fan..både 848 och 1098:an. 848 har våtkoppling.
740_ducati_streetfighter_s_1_bg.ashx

Den har jag missat helt! Ska genast kolla lite...

Kollat: Alltså jag har 50000, kan kanske få ihop 60... Ducati är inte billiga beggade direkt , men Streetfightern var riktigt cool!
 
Last edited:
Alldeles för dyr om du frågar mig.



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Det är värt att försöka hitta en streetfighter till rätt pris. Du har väl tid tills säsongen börjar till att spara lite extra?
Fanns en i slutet av sommaren som var runt din budget, var själv ganska sugen men jag tog en resa istället. Man får vara nöjd med att ha 2 hojar tydligen...
Då har du en hoj som är fantastisk!

Biscaya brukar alltid ha högre priser än vad det ska vara.
 
Tyckte också att Biscaya hade höga priser jämfört. Ja, jag har tid... men lär inte kunna spara skitmycket på ett par månader.

Får väl se vad som finns när säsongen närmar sig. Helt enkelt!
 
Nu är jag ingen streetfighterkille men har provkört både FZ-1 och Speed Triple. Speed Triplen är väl ungefär 264,386% roligare, vilket också avspeglar sig i andrahandsvärdet...


Antal hk på topp är ju riktigt ointressant för alla som inte 1. tävlar på riktigt med tidtagning på banor med långa rakor och 2. är anala kalenderbitare som struntar i verkligheten och bara går på siffror i en broschyr.

Du vill ha en hoj som är rolig att köra och som ger dig glada miner när du sätter dig på den. Det gör inte FZ-1 tyvärr, alldeles oavsett antalet hästkrafter. Speed Triple däremot; liksom lillebror Street Triple är det ett guldägg som stått sig bra i hård konkurrens under många år utan större modifieringar.

Annars är Thruxton en jäkligt kul hoj som dessutom är snygg, men det krävs kanske lite grått vid tinningar för att förstå det?:hihi

Med det sagt så finns det givetvis en uppsjö "streetfighters" av alla de märken och karaktärer. Slanga kan du göra med vilken hoj som helst efter lite/mycket övning, men roliga är långt ifrån alla hojar.
 
Läste lite om Speed och street Triple. Verkar kul! Dick har de inte ett utseende som tilltalar mig och det är en liten negativ faktor :(
 
En annan jag sneglat på är Kawasaki Z900. Den är skitsnygg och mindre än Z750, 800 och 1000, dock lite annat pris men ändå billig förhållandevis. Känns väldigt lagom stor för mig att sitta på.
Någon som åsikt om den?
 
Z900 är hur härlig som helst, en av favoriterna. Provkör på våren och gör en egen bedömning.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top