Honda CB1000RA kontra Yamaha FZ1

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag vill ja en hoj som har hyfsat bottenvrid och är smidig att köra. Min FZ6 va skitkul och jag trivdes bra med den men lite väl höga varv innan det hände något.

Ungefär det jag menade tidigare med sporthojsmotor.(ser att vissa är redan nu inne lite på det). Väljer du att handla en begad Honda så se gärna till att den är färdigmoddad med system, filter, pc och en bänkning.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det där pratet om att Fz1 skulle ha dåligt mellanregister börjar bli tröttsamt.
Se bifogad bänkning gjord strax efter inkörning på den 2008 som jag hade.
Den blåa körningen är alltså med slipon, pc5, kn-filter o modad luftburk.

Jämför gärna intervallet 6k-8k med andra 4-cyl 1000 cc.
Finns säkert dom som är bättre men sämre än snittet lär den inte vara och kommer man från 600 cc lär man verkligen inte sakna vrid.

DSC_000001.JPG
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
FZ1 alla dagar i veckan! Alla veckor i månaden och alla månader året om med...:tummenupp:yoparty
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Ducati streetfighter/monster, Aprilia tuono innan v4 var det twin, suzuki sv1000/tl1000, honda firestorm

alla är bättre än fz-1:brynad
 

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Monster?
Är inte den rätt slö?
Hur ligger de andra i försäkringspremie?

Varför är alla de bättre?
 

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Suzukin är ful, Aprilian vet inte, och Monster... tilltalar mig inte alls.
Fler förslag? :tungan
 
Last edited:

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Kollade försäkringspremie på Aprilian, helt ok!
Men inga just nu i min prisklass... inte på blocket iallafall, så vet inre vad man får gör typ 50000.

Tror KTM är för hög? Klarar max 81,5 om hojen är smal över sadeln... tyvärr går många hojar bort då om man inte ska lägga ett par tusen på att sänka den.

Tack för alla förslag! :hej
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Stirra dig inte blind på antalet hästkrafter.
Ett bra väghållning och bromsar är viktigare än man tror.
På små vägar känner man sig mycket snabbare när kan vara lite hårdare på gasen o varva en mindre hoj bättre.

En twin har annat vrid än en rad4
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
FZ1: Roligare motor(mer effekt), stabilare chassie, klumpigare i låg fart, fotpinnar sitter för långt fram och är så stora så dom upplevs vara ivägen när man ska ner med benet vid stopp(är man lång så tänker man inte på det), aningen diffus körupplevelse då styre och fotpinnar är gummiupphängda samt lite segt svar på gasen(gummisnodd).

CB: Upplevs lite slö på topp, mjuk/svampig framgaffel(hela hojen blir orolig om man prickar en svacka/upphöjning med nedlägg i lite högre fart), mer känsla av kontakt med hojen och direktare gassvar, smalare och smidigare tank men inte samma storhojskänsla som hos fz1.

Slutsatsen är alltså att om du ska köra mkt i stan bland trafik så är cb smidigare och mer lättkörd men ska du köra lite mer sportigt i högre fart så är fz1 bättre/roligare. Detta gäller stdhojar.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
triumph speed triple kanske kan vara ett alternativ
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
H___P,
Då får jag spara mer pengar, både till inköp och försäkring :lol
Haft R6 som senast... har inte så många tyngre hojar att jämföra med körmässigt. Hade gärna haft en R1 men går ju inte att försäkra knappt... om man inte ska bli ruinerad vill säga.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Nån som tycker att CB1000RA eller FZ1är snygg får en ju att undra. Bägge har säkert uppenbara kvalitéer, men estetiska är de inte.

Ska man ha en snygg nakenhoj får det ju bli en Moto Guzzi Griso eller möjligen en Ducati Monster av lämplig sort effektmässigt. Visst är det kul med effekt, men känsla och väghålling är ju minst lika viktigt.

Mil ska man inte vara rädd för bara hojen är väl omhändertagen.

Pengar handlar ju bara om prioriteringar ;)
 
Last edited:

Shadya

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -16
Nån som tycker att CB1000RA eller FZ1är snygg får en ju att undra. Bägge har säkert uppenbara kvalitéer, men estetiska är de inte.

Ska man ha en snygg nakenhoj får det ju bli en Moto Guzzi Griso eller möjligen en Ducati Monster av lämplig sort effektmässigt. Visst är det kul med effekt, men känsla och väghålling är ju minst lika viktigt.

Mil ska man inte vara rädd för bara hojen är väl omhändertagen.

Pengar handlar ju bara om prioriteringar ;)

Hahaha! Tur att man har olika smak ;-)

Känner väl mest att jag inte vill låna massa pengar till en hoj när jag inte vet hur mycket jag kommer att köra den.
Hade jag haft pengar i massor hade jag köpt en Yamaha MT-10, utan tvekan :yoparty
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top