Honda CB1000R-tråden

Gadioo

Bilar är farliga!
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Järfälla
Hoj
CB1000R=såld,gsxr1000 k8,Husaberg 650,
PcIII när man tar bort kat rekomenderar ja STARKT! Dom får alldeles för snålt utan, sen fick man de där mysiga vridet så de vart ännu mer lek vänligt:banana
 

sleeplezz

Försöker iaf..
Gick med
26 May 2005
Ort
Borås
Hoj
CB1000RA -09 Hornet -08 Kawa 450-08
Enligt acras hemsida så är PCIII eller 5:an som gäller för oss med 2009:eek:r ett måste, risk för haveri annars....
 

Ramsned

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Nu har jag ställt in min fjädring. Efter råd från tttheo från hondacb1000r.com och en egen testkörning så har jag nu följande inställningar (jag väger 93kgs):

Förspänning fram: 5 varv ut (moturs från hårdaste inställning).
Förspänning bak: nummer 3 (std inställning).

Dämpning fram (moturs från hårdaste inställning):
Kompressionsdämpning: 1 varv ut.
Returdämpning: 3/4 varv ut.

Bakdamping: 1 varv ut (moturs från hårdaste inställning)

Efter 15 minuters körning med hårda inbromsningar på väldigt ojämn underlag ser allting hyfsad ut tycker jag men jag borde kunna minska förspänningen fram något:

Har du siffror för rider sag och static sag också. Har bara dom som jag hade för Superduken jag hade innan eller jag kan använda dom?
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Har du siffror för rider sag och static sag också. Har bara dom som jag hade för Superduken jag hade innan eller jag kan använda dom?

Nej. Jag ställde in fjädringen efter tttheos rekomendationer (han hade ett eget racingteam förut) och sedan tog jag bort lite lite kompressionsdämpning. Provade även lite mindre förspänning eftersom jag har så mycket kvar på gafflarna men det blev lite för mjukt.

Han sade i alla fall att det inte gick att ställa in sag rätt bak eftersom den var för hård egentligen. Fram har han cirka 2cm negativ. Men normalt så säger man väl att man ska ha minst 2cm.

When you place the motorcycle on its wheels, the front fork will settle, by several centimetres, under the weight (sprung mass) of the bike. This is known as the "negative spring distance", "sag" or "neutral riding position". This negative spring distance (without rider) should be somewhere between 15% and 35% of the total spring distance (fork or shock stroke). Example: the total spring distance is 120 mm. The negative spring distance therefore should be between 20 and 40 mm. This can be easily measured by winding a cable tie around the shock-absorber spindle(s). With rider, the spring distance should be between 35% and 50%. Example: the total spring distance is 70 mm, so the negative spring distance should vary between 25 and 35 mm.

Från WPs artikel om fjädringsinställning som är för övrigt väldigt bra!
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Enligt acras hemsida så är PCIII eller 5:an som gäller för oss med 2009:eek:r ett måste, risk för haveri annars....

Jag tror inte att det stämmer. För det första behöver man inte alls en PC om katten är kvar. För det andra så är det så att du behöver ingen PC så länge som lambdasensorn sitter kvar (ECUn använder ju lambdasensorn för att veta när den ska justerar blandningen) men det är ju klart att hojen går bättre med en PC! :tummenupp

Om man köper en SC-Project så kan man använda en memjet istället som kostar en bråkdel av en PCIII/PCV.
 

Gadioo

Bilar är farliga!
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Järfälla
Hoj
CB1000R=såld,gsxr1000 k8,Husaberg 650,
Nä lämnar man kvar katten så behöver man ingen pcIII de är när man tar bort den man måste ha de.Då sätter man ett motstånd i lamdan och ställer in cykeln efter ett fast värde varje 250rpm.
 

sleeplezz

Försöker iaf..
Gick med
26 May 2005
Ort
Borås
Hoj
CB1000RA -09 Hornet -08 Kawa 450-08
Jag menade givetvis när man tar bort katten, är väl ingen mening att bara stoppa på ett slip on och behålla den fula och tunga katten :)

Sen är lamdasensorn alldeles för långsam för att jag skulle våga lite på den med ett system utan kat även med den ikopplad, på hojar används ju bara lamdan på låga varv... Nej en PC3 elle PC5 ska de va om man tar bort katten och en bra mappning! :yoparty
 
Last edited:

*Marre*

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Linköping
Hoj
Honda CB1000RA
Jag tror inte att det stämmer. För det första behöver man inte alls en PC om katten är kvar. För det andra så är det så att du behöver ingen PC så länge som lambdasensorn sitter kvar (ECUn använder ju lambdasensorn för att veta när den ska justerar blandningen) men det är ju klart att hojen går bättre med en PC! :tummenupp

Om man köper en SC-Project så kan man använda en memjet istället som kostar en bråkdel av en PCIII/PCV.

Den ovala i kolfiber är riktigt snygg:tummenupp Funderar bara på om man kan lita på den dära memjetten.
http://www.sc-project.com/honda_cb_1000_photogallery_oval_line_decat.htm
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Nån här som haft en Hornet 900 och bytt upp sig?

Varför / Motiveringar?
Vad tycker ni om hojen mot Horneten?

Provkörde en CB1000R häromdan och är lite tvetydig till vad jag tyckte...


/Jocce
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Nån här som haft en Hornet 900 och bytt upp sig?

Varför / Motiveringar?
Vad tycker ni om hojen mot Horneten?

Provkörde en CB1000R häromdan och är lite tvetydig till vad jag tyckte...


/Jocce

Jag hade en hornet 900 innan. Ja vad ska man säga, Jag gillade utseendet
och sen att den går betydligt bättre, inte för att horneten går dåligt men mycke vill ha mer. Jag stortrivs och ångrar inte en sekund att jag bytte.
 

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Solna
Hoj
Hornet 900 -03
Jag hade en hornet 900 innan. Ja vad ska man säga, Jag gillade utseendet
och sen att den går betydligt bättre, inte för att horneten går dåligt men mycke vill ha mer. Jag stortrivs och ångrar inte en sekund att jag bytte.

Hur upplever du sadel, sittställning osv på CB:n i längden?

Jag tyckte man var tvungen att ligga på lägre växlar på CB:n än på Horneten, men kanske bara vanesak?

Använt den nått vi längre turer?

Nått du saknar från Horneten?


/Jocce
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Hur upplever du sadel, sittställning osv på CB:n i längden?

Jag tyckte man var tvungen att ligga på lägre växlar på CB:n än på Horneten, men kanske bara vanesak?

Använt den nått vi längre turer?

Nått du saknar från Horneten?


/Jocce

Sadeln är hårdare på cb;n vilket jag tycker är skönare i längden. Jag har bytt ut styret till ett pro taper som är bredare för jag gillade inte org. styret. Bytte även på horneten, vilket jag tycker blir en skönare körställning. Jag har monterat en pclll på min så det där med växlar är inget jag tänker på, gott om vrid. Jag sträck körde en hel tank häromdagen och det var inga problem, såvida du inte kör över 140 för då blir fartvinden lite jobbig, men du har ju en hornet så fartvinden är du van vid. NEJ, det finns inget jag saknar från horneten, men jag var iofs nöjd med den med, det är ju ingen dålig hoj.
Lycka till med ditt beslut.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Funderar på en CB 1000 RA eller en FZ1-N....
Skall provköra båda först tänkte jag men ni som redan har kört båda..
Vilka fördelar och nackdelar har ni märkt..vilken rekommenderas...?
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Någon som vet nån som säljer Rizomaprylar på nätet?
Det är ju duktigt dyrt att handla i butikerna i Sverige.
Jag har kollet lite på ebay men det verkar tunnt med Rizomagrejer till Cb1000.
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Funderar på en CB 1000 RA eller en FZ1-N....
Skall provköra båda först tänkte jag men ni som redan har kört båda..
Vilka fördelar och nackdelar har ni märkt..vilken rekommenderas...?

Det var ett tag sen men jag ska försöka redogöra ina synpunkter...

Jag tycker att CB1000R:an svänger lättare än FZ1:an gör. På många sätt kändes Hondan som en Speed Triple 1050 om du har kört den någon gång.

FZ1:an kändes mer aggresiv i sin kraftleverens, den kom mer direkt vilket var spännande men gjorde hojen svårare att köra mjukt i trafik. Hondan var mycket mer lättkörd men fortfarande spännande över 7000 varv. Yamahan kändes på något sätt mindre sportig och inte lika lättsvängd.

Men både är suverena hojar! Säg till när du har provkört både!
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Vad handlade du?

Rizoma nummerskylthållare och blinkers, blinkersadapter, depåstöd, centrumaxel till depåstödet och röda fälgstripes.

Jag beställde ju R&G skylthållare av min handlare, men dom var inte så intresserade av att sälja till mig så nu blir det Rizoma istället.

Dom här blinkarna beställde jag
rz_FR023B_Z1.jpg
 

Kosken625

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Kiruna
Hoj
CB1000R
Jag har blivit riktigt sugen på en svart eller vit cb1000r...men har en hel del frågor som jag hoppas jag får svar på av er:)

Är det nån som har köpt Hondas U-lock med hållare att ha under sadeln?
Vet ni om det är godkänt av försäkringsbolagen?

Passar Abus Granit Victory eller Granit Quick i bromsskivan? Vissa hojar har ju för små hål i skivan, och det kan även vara väldigt tajt om man vill sätta låset längre in mot navet.

Är det någon som har köpt Ixil Hyperlow slip-on? Vet ni om ljudet är högre än t.ex. Leovince om man inte tar bort katalaysatorn? Designen är helrätt tycker jag, men den går bort om den låter för mycket.

Vilken färg är det på Hondas undertray-kit? Det finns bara en bild på Hondas hemsida, och den ser ut att vara vit. Kan den fås i svart, eller måste man lacka den?

/Anders
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top