Honda CB 900 bygge

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur tjock alu ska du göra hållaren i?
Funderat på att göra i alurör? Endera så tar du ett rör på vardera sida av svingen, eller två rör på ena sidan av svingen, liknande så som du gjort nu. Oavsätt vilken lösning kan du bocka rören så de formar sig runt däcket.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Det blir inga rör, det blir frästa Alu delar.
En från svingen och en som man sätter fast på den (den del som går över däcket).
Utgångsbiten är 30mm tjock och jag räknar med 10-12mm i fackverket när det är klart.
Har jag tur hittar jag en bit rör som man kan kapa ur biten över däcket.

M
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Rykrör

Då har äntigen arbetet med avgasrören börjat.:Rockbanan

IMG_0479.jpg

Har funderart lite runt detta och har bestämt mig för att göra ett 4-2 system med 42mm rör och ett på ca 30mm mellan (under motorn).

IMG_0483.jpg IMG_04801.JPG IMG_0482.JPG

Fick stil på upphängningen av ljuddämparna också.
Ska ev. svarva ner bultarna där gummit sitter från 8mm till 6mm för att få in ännu mer gummi mellan.
Skönt att få till några detaljer i alla fall, dom sitter där men syns inte!
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Rykrör - Pluggar klara.

Det va ett jävla slit med dom där rören men nu är mitt arbete klart (mer eller midre).
Det som återstår är ett balansrör, det kommer bakom tråget, under motorn.

Nu ska delningspunkter, fjäderfästen, dokumentation göras och sedan packas hela klabbet
till G.P.R i Italien så ska som slöjda i 1mm rostfritt.
Något som slog mig va att man skulle kunna göra alla rör i ett stycke,
tar man av svingen skulle man kunna montera dom i ett stycke - Coolt!

IMG_0526.jpg IMG_0523.jpg
IMG_0525.jpg IMG_0524.jpg

Missade tyvärr kvällens träff på Sveavägen men det drog så i byggtarmen att jag blev tvunen att göra klart.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ska du skicka ner mallen till Italien och sen låta dom specialtillverka efter detta & sen skicka det tillbaka till Sverige?

Sweet... :)

Måste kosta skjortan isf :D
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Ska du skicka ner mallen till Italien och sen låta dom specialtillverka efter detta & sen skicka det tillbaka till Sverige?

Sweet... :)

Måste kosta skjortan isf :D

Det hela brjade med att att jag inte hittade 1mm rör, så jag ringde Boove å pratade med dom om mitt problem.
Fick namn och nummer till en kontakt på G.P.R. som jag ringde.
Förklarade att jag att jag köpt G.P.R. ljuddämpare från Boove och att jag var ute efter rör för att tillverka ett helsystem i rostfritt.
Då föreslog han själv att jag skulle göra ritningar på rören så skulle dom göra så mycket som deras maskner tilllät.
Dessa bitar kan jag sedan ta till en svetsare här som färdigställer det hela.

Övervägde och gjorde sedan hela systemet i plast för att "ritningarna" skulle bli så exakta som möjligt.
Dyrt? De som skulle kunna göra det här i sverige tar nog lika mycket.
Nu blir det ett G.P.R. helsystem, något som jag tror dom värdesätter lika mycket som jag.

/M
 

mike_o

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
1981 Honda CB900F
Har kollat igenom tråden nu och det blir jäkligt snyggt bygge. Köpte mig en Boldor i helgen och har liknande planer på att bygga om, om jag nu behåller den till nästa år.
Såg att du hade den lilla bromscylindern från ISR till bakbromsen, får tyvärr säga att jag har lite dåliga erfarenheter av dom små cylindrarna från andra projekt med bl.a. att fästena har gått sönder till skruvhålen och de kan va ett helvete och lufta efter ett tag. Du bör nog hitta en ny slang om du nu inte vill byta den efter några månader, bromsoljan grumlar och äter upp den rätt snabbt även den lilla gula plasthatten på toppen vittrar sönder efter ett tag. Köpte slang på Hydroscand, kanske inte lika snygg men den håller. Det var även svårt att få det tätt med buntbanden runt slangen så jag bytte till slangklämma.

Blir till att fortsätta tråden, den är till stor inspiration om jag nu beslutar mig för att behålla mitt nya inköp.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Mike_o
Jahaja, vi får se hur det funkar då - När det väl blir klart.

Nu har jag fått iväg lite grejor för tillverkning.
Sidostöd: Mallen lämnad för fräsning.
Nummerplåt 2.0: Samma här, fräsning.
Avgasrör: Ferrita har fått mallarna på de tjockare rören idag.
Ska bli spännande att få tillbaka de färdiga rören så så småningom.

Så nu är det väntans tider, får väl hitta på nåt annat under tiden.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Bromsslang

Då var de stålomspunna bromsslangarna fram på plats.
Väntar på ett litet fäste som pricken över i:et.

DSC_0118.jpg

Har någon koll på var man kan få tag i wire till gas å koppling?
Dom jag har är slitna (30 år) och förlånga.
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Här finns en firma där man kan köpa universal-kit som är riktigt shyssta!
http://www.venhill.co.uk/Home

Ska handla där lite senare i vinter när jag börjat att modifiera mera på hojen.

Din hoj blir riktigt snygg, gillar splitten på broms-slangarna :tummenupp
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Snygg split! Var hittar man en sån?

Jag ska precis börja bygga på min CB500 K1 från 1976. Tanken är att köra dubbla skivor. Vet någon om det finns nån bra lösning för att köra stålomspunnet ända ner till oken för dessa stenålders enkolvsok?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Thomas_W
Tack! Och tack, kanon grejor ju! Såg ju riktigt bra ut.
Får lägga en order där.

Teargaz
Jag har köpt allt hos NBM Hydralic.
http://www.nbmhydraulic.com/
NBM gör slangarna efter dina önskemål (banjo vinklar, kromat, rostfritt, stålomspunnet, plastöverdrag, etc),
så att få stålomspunnet till din 500:a kan inte vara några som helst problem.
 
Last edited:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Nummerplåt 2.0

Visst får man en liten konstig känsla i kroppen när man ser detta!

DSC_0125.jpg DSC_0123.jpg DSC_0122.jpg

Den som inte går loss på det här är död.
CNC is da shit!:rock
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Visst får man en liten konstig känsla i kroppen när man ser detta!


Den som inte går loss på det här är död.
CNC is da shit!:rock

Förbannat snyggt, nästan så du borde starta serietillverkning. :tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top