Honda CB 900 bygge

Egentligen visste jag det redan men kunde ju inte låta bli, det blir så jävla bra!

DSC_0137.jpg DSC_0126.jpg
DSC_0131.jpg DSC_0134.jpg

Och jag har den ända som finns, vilket gör mig ännu nöjdare.
Förutom Danne som spakade maskinen får jag tacka Rallyfisken och MrMadMax som satte grillor i huvet på mig.
 
Last edited:
Det blev ju kanooon snyggt bra jobbat.
 
Snyggt :tummenupp

som bonus kommer regskylten troligtvis extraknäcka som stänkskydd oxå ifall du hittar en liten regnskur :)
 
Skruv & Mutter

Roade mig med att sätta dit lite skruv och mutter ikväll.

Värmde upp med fästet till bromsslangen fram.
DSC_0138_1.jpg DSC_0139_1.jpg
Ev. byter jag de två yttre skruvarna till likadana som den som sitter i mitten.
(Det där styrstoppet är inte klart)

Sedan kom Lexan skivan där endel av elen ska sitta.
DSC_0141_1.jpg
Kablarna ska gå in i rörändarna.

Kände att det flöt på bra och gav mig på att sätta blindnitsmuttrar i svingen till nummerplåtshållaren.
DSC_0147_1.jpg DSC_0143_1.jpg DSC_0145_1.jpg
 
Stiligt! Blir det skyltbelysning också?

Jo, men den sitter 20-25 cm ovanför. Jag har gjort ett nytt lampfäste där nummerplåten först satt.
Får väl se vad som sägs om det på besiktningen, vet inte hur lagtexen ser ut.
 
Avgasrör tar form

Idag har det gått undan. JE's smide (Nacka) vid 08:00, NBM Hydralic (Tyresö) vid 10 tiden och Ferrita i Köping vid 12. Toppade upp det med att fixa backuppen på Jannes Bil & Motor (Kungenskurva) på vägen hem, var klar vid 14. 35 mil senare...

Allt detta för att kunna addera lite rostfritt på hojen.
DSC_0177.jpg

DSC_0181.jpg

DSC_0182.jpg
 
Sjukt bra. Vad använde du för mallar?
Jag använde rör till centraldammsugare.

Markskiva.
Lättarbetat, väger inget, håller någorlunda och håller formen.
Fördelen är att man kan lämna en exakt modell för tillverkning.

Eller någorlunda.
-Ska det där va 90 grader?
-Öh, ja?!?
-Mm, men det är det inte.
Sagt vid tillverkning av en annan pryl...
 
Ett av de snyggaste byggen jag sett på länge!

Tackar för tacket också:)
 
Man får tacka!
Ikväll var det dags att lufta bromsarna, hojen ska flyttas för att få avgassystemet färdiggjort.
Och att knuffa omkring på en hoj utan bromsar verkar dumt.

Dagens verk kanske inte så mycket att skriva hem till mamma om men i alla fall.
 
Tror du ska satsa på en separat skyltbelysning, en sån där pytteliten som man skruvar fast i skylten.
20-25 cm ovanför kan ställa till problem med besiktningen, vitt ljus bakåt vettu.
Farsan fick en 2:a på sin gamla PV från 53 för att det lös lite vitt genom ett hål i kofångaren, stort som en 5 krona ungefär...stor chans att man tror att det är ett fordon som färdas i motsatt riktning?:rofl
 
Tror du ska satsa på en separat skyltbelysning, en sån där pytteliten som man skruvar fast i skylten.
20-25 cm ovanför kan ställa till problem med besiktningen, vitt ljus bakåt vettu.
Farsan fick en 2:a på sin gamla PV från 53 för att det lös lite vitt genom ett hål i kofångaren, stort som en 5 krona ungefär...stor chans att man tror att det är ett fordon som färdas i motsatt riktning?:rofl

point taken.
Men den är bara vit när den är släckt, annars röd.

M
 
point taken.
Men den är bara vit när den är släckt, annars röd.

M

Nu kanske jag missuppfattar dig men, skyltbelysningen måste vara vit och konstant på.
Sitter den 20-25 cm ovanför skylten kan det bli gnäll om vinkeln/vitt ljus bakåt.
 
Jaha!
My Bad.
Ja, min lösning kan nog ställa till det.
Men man kaske kan hitta på en fullösning för besiktningen.
Jag har kvar nummerplåt 1.0.
Den har allt på rätt ställe å ser inge vidare ut, så den bör duga.
IMG_0217.jpg
 
Fan vad snyggt bygge :tummenupp Gillar piporna. Gillar iofs resten också. Väldigt cleant och genomtänkt. Göttgött.
 
Det är ju relativt lätt att dra en tunn kabel tillsammans med bromsledningen annars. Belys med LEDljus.
Eller gör som jag gjorde på en geggmoppe. Pannlampa fult fastskruvad ovanför skylten. Tändes och släckes med separat knapp :hihi besiktningsmannen godkände den dessutom.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top