Honda 5 års garanti med undantag

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Har idag konstaterat att en kille med en SP1 och kamaxelöverfalls haveri haft PC3 och slip on och då gäller inte hondas 5 åriga garanti :rolleyes:

Bara att köpa ny topp för 8500:- + moms + arbete :död

Bra att tänka på om man nu har modifierat sin hoj , trodde inte detta var så allvarligt med eftermonterade grejer som är beprövade.

Antar även att regelbunden service på aukt honda verkstad gäller om garantin ska gälla.
Så gör det självare som jag är då helt blåsta på garantin trots att vi gör som det står i instr: bok :3freak

Är det lokala hojhandlaren eller Sportsmanship (Honda importören) som sagt att den inte gäller för en PC3 och slipon?

/Fredde

freddexwing skrev:
Är det lokala hojhandlaren eller Sportsmanship (Honda importören) som sagt att den inte gäller för en PC3 och slipon?

/Fredde

Båda enl säkra källor , var på verkstaden mc delen och killen hade lämnat in hojen för ett missljud mot misstänkt fel just ventiler.
Det konsterades att överfallet som är injusterat med 1/100 marginal var paj.
Stod och lyssnade mellan mek och killen och samtal hade föregåtts med Honda importören .
Ägaren till sp1 fick förklarat att garantin inte gällde eftersom den var trimmad.

Klart garantin inte gäller med en trimmad hoj. Vill man hårddra det kan Honda neka garantiåtgärd om en hoj utrustats med slipon enbart.

2ono skrev:
Det konsterades att överfallet som är injusterat med 1/100 marginal var paj. Ägaren till sp1 fick förklarat att garantin inte gällde eftersom den var trimmad.

Inte för att jag förstår vad man kan justera i överfallet till kammen...

Är inte risken överhängande att personen tar bort PC3an, sliponet och går in på en annan firma och säger "hej jag har fel på min topp".

Jag har väldigt svårt att tro att det gått till som du beskriver, tyvärr.

/Fredde

5-års garanti är ju på snudd till bluff! yamah ar hakat på för det säljer ju.. om det är fel i maskinen, lager som skär eller någon så händer det troligtvis innan de första 500-1000 milen, kanske innan, De övriga 3-4-åren är ju lätt att erbjuda garanti för honda, i princip riskfritt...

Teo skrev:
5-års garanti är ju på snudd till bluff! yamah ar hakat på för det säljer ju.. om det är fel i maskinen, lager som skär eller någon så händer det troligtvis innan de första 500-1000 milen, kanske innan, De övriga 3-4-åren är ju lätt att erbjuda garanti för honda, i princip riskfritt...
jo tyvärr gäller det även på bilsidan, samma lömska knep.
Rostskyddsgarantin tex, som kräver genomrostad plåt för att gälla.
Finns så mycket fina garantier på pappret som sedan inte visar sig vara värda så mycket i verklgheten.

Teo skrev:

Garantin är väl mer ett kvalitetsmått än en räddare i nöden. Ingen firma ger väl garanti om de tror att den kommer att bli flitigt "använd".

Tycker det låter lite konstigt, tror att det beror mycket på vilken handlaren man köpt hojen hos/lämnar in hojen hos för garantiåtgärd. Allt går ju att lägga fram på olika sätt..
Om slip-on/PC3 inte inverkar på delen som gått sönder så tycker jag att det skulle gå att ordna till.

freddexwing skrev:
Inte för att jag förstår vad man kan justera i överfallet till kammen...

Är inte risken överhängande att personen tar bort PC3an, sliponet och går in på en annan firma och säger "hej jag har fel på min topp".

Jag har väldigt svårt att tro att det gått till som du beskriver, tyvärr.

/Fredde

Jag har lika svårt att förstå att du inte förstår :rolleyes: .
Garantin gäller inte om du trimmar det var budskapet. :fakta

Överfallen till kamaxlarna är 1 st enhet individuellt anpassat just för den hojen och kan ej justeras. :)

Snackade med en hondaförsäljare nyligen ang slipon+ powercommander . Han sa att garantin gäller om hondaverkstaden monterar prylarna . Var sugen på en ny sp2a men sen blev tjejen gravid....

hbgpeter skrev:
Snackade med en hondaförsäljare nyligen ang slipon+ powercommander . Han sa att garantin gäller om hondaverkstaden monterar prylarna . Var sugen på en ny sp2a men sen blev tjejen gravid....

DOH! :tummenupp
Jaja, bara att dricka den äckliga ölen och ta det som en man. :fyllisar
Eller, fly fältet.

valmers skrev:
Klart garantin inte gäller med en trimmad hoj. Vill man hårddra det kan Honda neka garantiåtgärd om en hoj utrustats med slipon enbart.

Det e därför man har en Yamaha där e dom inte griniga :banana :banana

Håller också med om att Yamaha inte är lika kinkiga, hörde mig för själv ang. moddning med avgas + luft. Det vara bara att montera och se glad ut.

Men Honda kanske föredrar att montera grejerna själva, det klandrar jag dem inte för. Det blir ofta dyrt när man lämnar garanti på andras arbete.

Kan info att trots eget montage av PC och slip-on på SP-1:an fick hondas 5 års garantin att gälla med den logiska motiveringen att överfallet knappast kunnat påverkas .
Så tydligen finns det en goodwill även hos honda. :)

2ono skrev:
Kan info att trots eget montage av PC och slip-on på SP-1:an fick hondas 5 års garantin att gälla med den logiska motiveringen att överfallet knappast kunnat påverkas .
låter helt ok faktiskt.. :tummenupp

2ono skrev:
Det finns mycket goodwill hos Honda, det har jag egna erfarenheter av.

hbgpeter skrev:

Mjaäe! Förklaringen är att Honda inte tar på sig garantin om den är utrustad med något som ej är orginal. Dock så är det många mc-verkstäder som verkar köra med policyn "köper / monterar du det hos oss, och något händer så berättar vi ej för Honda att din hoj var trimmad och du får det på garantin".
Tror att försäljningen av eftermarknadsprodukter som slip-on / helsys / PowerCommander osv, skulle minska drastiskt ganska snabbt om folk visste vad som gällde alternativt verkstäderna inte mörkade emot Honda. Vill man vara säker skruvar man dit orginalbitarna innan man lämnar in den. Kallas även bedrägeri, men ...... :huvet

De kunde väl inte ha nekat ändå, ett överfall går inte sönder av sånt.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka