5 års garanti Yeahhh...

Sleipner skrev:
Ok, för att komma till punkt. Min fråga är om någon här på forumet verkligen haft någon nytta av sin garanti förrutom dom två år man har rätt till.

Jag är säker på dom bara vill "punga" oss på pengar, en Honda går väl aldrig itu :)

När jag gör min nästa service(1200 mila service) ska min kamkedjesträckare bytas på garantin, så visst känns det bra att veta att man har garanti som gäller i 5år. :tummenupp Persomligen tycker jag det är värt att betala pengarna, för jag vill inte riskera att betala ett motorras.(ifall det skulle inträffa) :gnissla

"Min" mc-säljare sa att Hondas femåriga garanti är just en garanti. Enligt honom skulle Yamma och Suka ha femårig reklamationsrätt, dvs bevisbördan ligger hos kunden. Ett konkret exempel han nämnde var ifall lådan skulle rasa efter fyra år och elva månader, enligt honom skulle det gå på garantin utan snack.
Jag litade på honom och hoppas väl lite blåögt att det stämmer. Han använde det inte som något försäljningsargument heller, jag hade faktiskt skrivit över min själ redan ;)

Ni glömmer en viktig sak här, att den ifyllda serviceboken underlättar försäljningen nånting alldeles kolorysansvärt...

Men om man räknar på det, man kanske har hojen i två år och lägger ner en massa pengar på servicen, jmf med att göra allting själv, sen är det bara att jämföra vad man förlorar på en tom servicebok...det kanske inte spelar någon roll i slutänden?

GeFeldz skrev:
2277552 "Min" mc-säljare sa att Hondas femåriga garanti är just en garanti. Enligt honom skulle Yamma och Suka ha femårig reklamationsrätt, dvs bevisbördan ligger hos kunden. Ett konkret exempel han nämnde var ifall lådan skulle rasa efter fyra år och elva månader, enligt honom skulle det gå på garantin utan snack.
Jag litade på honom och hoppas väl lite blåögt att det stämmer. Han använde det inte som något försäljningsargument heller, jag hade faktiskt skrivit över min själ redan ;)

Då är frågan, litar du på försäljaren nog mycket för att utföra ett konsumenttest, du river lådan när hojjen är fyra år och elva månader och lämmnar in hojjen.

Jag tror mycket på det där med att månen ska ligga i rätt fas för att ett sådant ärende ska gå igenom, ingen tar garantireparationer utan att först göra allt för att slippa.

Personligen skulle jag gärna se att hojarna utrustades med datalogger så att hojar som gått på bakan flera kilometer med motorras som följd (följd av dålig smörjning) inte garantirepades, på samma sätt önskar jag att att försäkringsbolagen kunde se om en hoj har stuntats innan dom ersätter krashade hojjar, jag tror att både garanti och försäkringsärenden för oss andra skulle hanteras mycket smidigare på så sätt.

Undra hur många motorras på nya hojjar som har anmälts efter träffar där det anses häftigt att burna mot varvstoppet i fem minuter...
Jag har sett för många filmer för att tro att det inte alls förekommer att idioter medvetet skjuter motorer på nya hojjar för att dom har garanti....

snacka med Nicklas_E här på forumet. tror han hade sin inne för nån vecka sedan. han har en honda... nä vaffan har han. jo han har fan honda :) snacka me honom iaf. han är nog glad att han fick 5 års garanti

Psychobiker skrev:
2276534 Har en polare som kör en Pan-european (inegn sporthoj, men skit i det) som är rätt irriterad på hondas Servicar. När han lämnar in hojen så gör dom knappt nånting med den, kollar lite att det ser sjysst ut (han har stått bredvid och kollat) och möjligtvis byter olja, och sen tar de fett betalt för det.

Om jag mot förmodan köper en ny hoj, så kommer jag att skita i nån 5-års garanti, jag sköter hellre hojen själv, tror det är mindre risk för ras då, än om man blint kör på "akturiserad service"...Men det är kanske bara jag som resonerar så...

/Pajje

Det är min känsla också... Själv e bäste dräng!

Ang. servicebok vid försäljning/köp så brukar jag inte lägga största vikten på att den är servad på verkstad vid alla tillfällen, kanske skönt att veta att snubben inte gett sig på te.x. ventilspelsjusteringar. Fordonets skick utseendemässigt och att det maskinella låter ok väger långt tyngre för mig än en fullpackad servicebok. Oftast sparas alla kvitton på oljeinköp osv, ger en hum om hur den är "hemmaservad".

By the way, gullig jycke!
Slå mig en signal om du får valpar över :tummenupp

Psychobiker skrev:
2276830 Hur fan kan det kosta 45000? Min tl kosta ca 12000, och då bytte jag en del grejor som inte berodde på att vevstakslagret rasat, utan i förebyggande syfte när motorn ändån var isär (och hade sönder lite för ett par tusen med :hihi )

Men det var ju gött att du slapp betala...

bara vevaxeln kostar 15000 sen eftersom alla vevstakar är till frästa till veven måste du byta alla fyra vilket är ca 8000 till sen var där två växlar som hade fått stryk i och med detta och lite andra lager packningar plus massa arbete så slut prsi 42 000

Niklasinorr skrev:
2277565 Ni glömmer en viktig sak här, att den ifyllda serviceboken underlättar försäljningen nånting alldeles kolorysansvärt...

Men om man räknar på det, man kanske har hojen i två år och lägger ner en massa pengar på servicen, jmf med att göra allting själv, sen är det bara att jämföra vad man förlorar på en tom servicebok...det kanske inte spelar någon roll i slutänden?

Jag har faktiskt aldrig brytt mig om att serviceboken är ifylld av auktoriserad verkstad när jag köper en hoj. Däremot är det trevligt när säljaren vet när han har servat och gärna har kvitton på olja/filter/stift osv.

Har aldrig märkt vid försäljning att någon bryr sig om serviceboken, ingen har nånsin ens frågat om det.

Servicen är ju minsta kostnaden i det här sammanhanget så jag förstår inte
problemet.
Har man inte råd att serva är det ingen vits att ha hoj :rolleyes:

Det finns en del sidoimportörer som säljer ganska mycket billigare än våra
så kallat svenska handlare...Samma maskiner bara lägre pris...
Serva själv dom enklare och lämna in vid större servicar...
Då sparar man en hel del...
2 års garanti som funkar och inte 3 år som man går och hoppas på...
Går maskinen sönder så gör den det inom 2 år...Om du kör något..
Kolla denna www.nordbecksmc.nu :7peta

Rille skrev:
2279588 Servicen är ju minsta kostnaden i det här sammanhanget så jag förstår inte
problemet.
Har man inte råd att serva är det ingen vits att ha hoj :rolleyes:

Det är inte pengarna det handlar om, det är att jag skall lämna in min hoj hos en firma som jag vet gör ett sämre jobb än vad jag själv gör, och då skall jag betala ett rejält överpris, för ett sämre jobb, bara för att jag skall få behålla en garanti som jag borde ha rätt till iallafall...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT