Hojtankar, vilka alternativ finns? V-twin, sport/touring

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Har haft min nuvarande i 10 år och känner att det vore dags att byta upp sig.
Äntligen har jag flyttat så nu har jag garage för mek och förvaring.
Vill ha något kraftfullare med bra bottendrag, gärna sport/touring, med kåpor. ABS är ett önskemål, men det finns ju inte på äldre hojar.

Problemet är att jag åker så lite, så jag vill ha en låg försäkringskostnad :3freak
4500/år för helförsäkring kanske är min smärtgräns? Är 29 och bor i ett mindre samhälle.

Är ganska sugen på en Suzuki TL1000R
styd_l99-01.jpg

+ 3500 kr/år i helförsäkring (snabb sökning på länsförsäkringar, 2700 halv)

- ingen ABS
- tung
-börjar bli gammal

Andra modeller jag sneglat på är
Suzuki SV1000, Honda VTR1000, Triumph Daytona 675, Aprilia RSV1000R.
50000kr är nog gränsen för inköpspriset.

Vad jag än tittar på sticker försäkringen iväg, 7000-15000 är inte ovanligt.
Det funkar inte när jag kommer köra 300-500 mil om året.

Så, har ni tips på MC av typen jag beskriver som man inte blir ruinerad av ägandekostnaderna?

Aprilia Futura?
Aprilia SL1000 Falco?
Du verkar luta mot Vtwin på dina egna förslag iaf.

En Honda SP1/2 (Eller var det de du menade med VTR1000, snarare än Firestorm...) för en sporthoj i klass med RSV1000R?

Köp nåt naket istället, mycket billigare. Fz1:an jag köpt gick på en bit under 50tkr och försäkringen ligger på just exakt 4500kr hel.

Helt rätt VTR SP1/2 syftade jag på. Sökte på en SP1, 8000 är lite väl mycket.

Aprilia Futura var rätt rimlig att försäkra, 5000kr/år

Tack för tipsen!

Edit: var svar till ulvhamne.
Tack ni andra också.

Anledningen till kåpor är att jag planerar långturer. Blir jobbigt med naken, kört min ett par år som streetfighter-stuk.

Last edited:
Helt rätt VTR SP1/2 syftade jag på. Sökte på en SP1, 8000 är lite väl mycket.

Aprilia Futura var rätt rimlig att försäkra, 5000kr/år

Tack för tipsen!

Futuran är lite sällsynt här i landet, men det brukar dyka upp några på blocket varje år iaf. :)

8913f505e0b325f2ca354675c1c1ab67.jpg

Billigare försäkring än kåphojar, om du kan få tag i en.

Tuono? Jävla läcker!

Som jag skrev ovan, föredrar kåpor.
Men om det är så att kåphojar automatiskt är dyrare så kan jag såklart tänka om. Får köpa en tystare hjälm bara.

Det är Ducati vi snackar om?
Klart man är sugen, lite Ferrari-vibbar av Ducati. Grymt högt andrahandsvärde är det, finns det någon vettig modell för min del?

Tänk på att försäkringskostnaden består av två delar:
Premien
Självrisken
Exempel: GSX-R 750 2001 pris på blocket före prutning 40000kr
Premie ca 13000kr
Självrisk 25000kr
Har du inte råd med självrisken ska du inte ha helförsäkring.

Nästa nackdel med helförsäkring är den tid det kan ta innan hojen fixad.
Yamaha Slider moped: Böjd gaffel, tog tre månader under lågsäsong, November till Januari
Suzuki Hayabusa, lagd på vänster sida i september 2015, repad kåpa, repad motorkåpa, brutet kopplingshandtag,
Bike Göteborg har inte fått hem reservdelarna 4 (fyra) månader senare. Under lågsäsong !

Att jämföra med när jag fixat själv, brutet bromshandtag SV650S, kopia av Suzukis original från Lelles, tog 2 veckor. Och några minuter att byta.
Och när det gäller äldre hojar som du siktar på, reparerar inte försäkringsbolagen, de löser in.
Du kommer ha garage där du kan meka. Bor på mindre ort.

Halvförsäkring eller enbart Trafikförsäkring. Halv och trafik kompletterar du med Falck MC-assist om du blir stående. Tex som jag med avdragen kopplingswire. Var hemma med hojen efter 90 minuter.

Min Triumph Sprint RS köptes just för låg försäkring. Betalar 525kr/år till Falck MC Assist Sverige, 2548kr/år till Bilsport & MC Trafikförsäkring och jag bor i storstad Göteborg.

Tänk på att ABS är till för att hindra att du bromsar omkull dig när det är "halt" ute. Och för att ABSn ska fungera som tänkt enligt Bosch så gäller, först bakbromsen, sedan frambromsen. Och när hjulen börjar kasa / hastigheten sjunker, lätta på bromsen. (För det är lättast låsa hjulen i låg hastighet, i hög hastighet är det så mycket rörelseenergi i det roterande hjulet så det är svårt "bromsa för mycket".)
I praktiken för min del så blir det bakbroms och frambroms samtidigt när det gäller.
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...abs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html

Last edited:
Ja, Tuono. Kåphojar är nästan undantagslöst dyrare i försäkring, däremot låter de inte automatiskt mindre i hjälmen.

Jag betalar drygt 6000 hel/hel för min -08 Factory. Samma motor och chassie som RSV så det går att plocka på lågt styre och kåpor om man vill.

Last edited:
Tänk på att försäkringskostnaden består av två delar:
Premien
Självrisken
Exempel: GSX-R 750 2001 pris på blocket före prutning 40000kr
Premie ca 13000kr
Självrisk 25000kr
Har du inte råd med självrisken ska du inte ha helförsäkring.

Nästa nackdel med helförsäkring är den tid det kan ta innan hojen fixad.
Yamaha Slider moped: Böjd gaffel, tog tre månader under lågsäsong, November till Januari
Suzuki Hayabusa, lagd på vänster sida i september 2015, repad kåpa, repad motorkåpa, brutet kopplingshandtag,
Bike Göteborg har inte fått hem reservdelarna 4 (fyra) månader senare. Under lågsäsong !

Att jämföra med när jag fixat själv, brutet bromshandtag SV650S, kopia av Suzukis original från Lelles, tog 2 veckor. Och några minuter att byta.
Och när det gäller äldre hojar som du siktar på, reparerar inte försäkringsbolagen, de löser in.
Du kommer ha garage där du kan meka. Bor på mindre ort.

Halvförsäkring eller enbart Trafikförsäkring. Halv och trafik kompletterar du med Falck MC-assist om du blir stående. Tex som jag med avdragen kopplingswire. Var hemma med hojen efter 90 minuter.

Min Triumph Sprint RS köptes just för låg försäkring. Betalar 525kr/år till Falck MC Assist Sverige, 2548kr/år till Bilsport & MC Trafikförsäkring och jag bor i storstad Göteborg.

Tänk på att ABS är till för att hindra att du bromsar omkull dig när det är "halt" ute. Och för att ABSn ska fungera som tänkt enligt Bosch så gäller, först bakbromsen, sedan frambromsen. Och när hjulen börjar kasa / hastigheten sjunker, lätta på bromsen. (För det är lättast låsa hjulen i låg hastighet, i hög hastighet är det så mycket rörelseenergi i det roterande hjulet så det är svårt "bromsa för mycket".)
I praktiken för min del så blir det bakbroms och frambroms samtidigt när det gäller.
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...abs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html

Tack för ett matigt inlägg.
Du har rätt, det är viktigt att kolla på självrisken också.
På Länsförsäkringar var det 3000kr i självrisk på de jag kollat med helförsäkring.
Väljer jag 8000 i självrisk på t.ex. TL1000R går premien ner från 3500 till 3250 per år. Helt meningslöst med andra ord :) 3000 räcker inte långt om något skulle hända, så det känns som ett självklart val.

Tuono? Jävla läcker!

Men om det är så att kåphojar automatiskt är dyrare så kan jag såklart tänka om. Får köpa en tystare hjälm bara.

Det är Ducati vi snackar om?
Klart man är sugen, lite Ferrari-vibbar av Ducati. Grymt högt andrahandsvärde är det, finns det någon vettig modell för min del?

Ducati ST3 är en sporttourer från ducati som borde hamna i din ekonomiklass.

Tuono? Jävla läcker!

Generellt sett är det bullrigare i hjälmen när man kör kåphoj än nakenhoj

Triumph Sprint är trevliga hojar om du kan tänka dig tre cylindrar.

Annars är ju BMW R1100S en både snygg och användbar hoj med massor av karaktär. ABS och billig försäkring är bonus.

Inte om man gömmer sig bakom eller om man har värsta rutan som nästan når huvudhöjd.
Men du kanske har rätt, du menar att vinden styrs upp mot huvudet när man har normal kåpa?

Tystast i hjälmen när man åker helt naken. En kåpa skapar turbulens som sätter fart på luftströmmarna även bakom kåpan... Det blir definitivt mer oväsen även om man sitter bakom en riktig Xjell-kåpa. Men skönare på alla andra sätt är det ju.

gammal ducce 748/916 där det står 40kw(4000kr/år) eller 60/70kw(6000kr/år) i papperna dock ingen sporttourer :P

priserna baseras på nån som bor i ghettot :P

Last edited:
Först och främst, bara för at det sitter kåpor på hojen så innebär det inte att det inte blåser. Många sporthojar har visserligen kåpor men kåpan är så låg så om du inte tankpressar så blåser det satan. Det finns "nakenhojar" med en liten lyskåpa där det blåser mindre än vad det gör på t ex en Triumph Daytona. Det är väldigt individuellt beroende på hur lång du är och hur du sitter och hur du kör. Det bästa är att provköra.

När det gäller självrisker så är det olika för olika typer av försäkringar, bara för att det är en GSXR 750 så innebär det INTE att det är 25000 i självrisk, det gäller bara om du har Suzukis märkesförsäkring. Kör du någon annan t ex Folksam så kan du ha 3000 spänn i självrisk. Kolla upp sånt så att du inte bara lyssnar på folk som inte riktigt har koll.

Helförsäkring innebär heller inte att man MåSTE använda den om något händer. Du kan fortfarande välja själv om du vill laga något, speciellt om det är mindre grejer som är billigare än självrisken. Kör man sporthoj så kan man köpa ett billigt kinakit med snygga lackade kåpor för 3-4000 spänn, lite fotpinnar och styrhalvor i reserv så kan man hantera enklare krascher väldigt billigt och snabbt, ingen väntan på verkstan.
Däremot så är helförsäkringen bra att ha om det blir en stor krasch, då har du åtminstone ett val att laga eller låta bolaget lösa in. Har du halv- eller trafikförsäkring så har du inget val. Valet av försäkring styrs av värdet på hojen och personliga premisser, inte för att någon på ett internetforum "tycker" si eller så.

När man kör så lite som du gör så finns det heller ingen anledning att inte titta på en avställbar försäkring. Med några enkla tryck i en app i telefonen så är den påställd, inför t ex en längre resa eller kanske en helg med fint väder. Gör du så så kan du köpa en hoj du vill ha utan att behöva låsa dig vid en viss försäkringssumma. Den totala årskostnaden blir ju hanterbar i vilket fall.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back