Murmeldjuret
Gudomlig sporthojare
Inte om man gömmer sig bakom eller om man har värsta rutan som nästan når huvudhöjd.
Men du kanske har rätt, du menar att vinden styrs upp mot huvudet när man har normal kåpa?
Ja exakt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Inte om man gömmer sig bakom eller om man har värsta rutan som nästan når huvudhöjd.
Men du kanske har rätt, du menar att vinden styrs upp mot huvudet när man har normal kåpa?
Tack för ett matigt inlägg.
Du har rätt, det är viktigt att kolla på självrisken också.
På Länsförsäkringar var det 3000kr i självrisk på de jag kollat med helförsäkring.
Väljer jag 8000 i självrisk på t.ex. TL1000R går premien ner från 3500 till 3250 per år. Helt meningslöst med andra ord3000 räcker inte långt om något skulle hända, så det känns som ett självklart val.
Det är ingen ide att helförsäkra en TL1000R. Om hojen välter får du lite repor på kåpan, motorkåpa, bryter kanske bromshandtag.
För ett försäkringsbolag som gör allt på MC-verkstad slutar det här lätt på på 30000kr. Vilket är mer än hojen är värd. Varpå den löses in.
Efter några veckor i bästa fall.
Du själv fixar till allt så hojen ser OK ut på 2 veckor inklusive väntan på nytt bromshandtag.
Med Aceton för rengöring, Glasfiberväv, Glasfibermatta, Epoxi, Penslar och Slippapper och Spray från Biltema. Och Nytt / begagnat bromshandtag kan finnas på närmsta MC-demontering.
Välte på gården, spräckte höger kåpa, på förmiddagen, handlade glasfiber och epoxi på eftermiddagen, fixade till det på kvällen med glasfiber epoxi på insidan av kåpan, snabbade upp epoxins stelning genom att värma med hårtork till det kom små bubblor, hårt 2 timmar efter jag borjat rengöra med aceton, lackade och kunde köra till Karlskoga nästa morgon.
Då har ett försäkringsbolag inte börjat tittat på en skadeanmälan.
Slår du på stort nytt Kina-kåpset för ca 5000kr.
Det här gäller Suzuki eller Triumph.
På Honda har det hänt att motorkåporna är så tunna så vevaxeln skadas när hojen välter.
Dvs det blir ny motor = inlösen.
Det finns skäl att Hondas försäkringspremier ofta är högre än motsvarande för liknande hojar av andra fabrikat.
jag missade ditt inlägg med du sa ungefär exakt vad jag försökte få fram i mitt inlägg
Lugn nu, bara för att man har hojen helförsäkrad så behöver man ju inte använda den bara för att hojen välter på gården och får lite reporDet är ingen ide att helförsäkra en TL1000R. Om hojen välter får du lite repor på kåpan, motorkåpa, bryter kanske bromshandtag.
För ett försäkringsbolag som gör allt på MC-verkstad slutar det här lätt på på 30000kr. Vilket är mer än hojen är värd. Varpå den löses in.
Efter några veckor i bästa fall.
Du själv fixar till allt så hojen ser OK ut på 2 veckor inklusive väntan på nytt bromshandtag.
Med Aceton för rengöring, Glasfiberväv, Glasfibermatta, Epoxi, Penslar och Slippapper och Spray från Biltema. Och Nytt / begagnat bromshandtag kan finnas på närmsta MC-demontering.
Välte på gården, spräckte höger kåpa, på förmiddagen, handlade glasfiber och epoxi på eftermiddagen, fixade till det på kvällen med glasfiber epoxi på insidan av kåpan, snabbade upp epoxins stelning genom att värma med hårtork till det kom små bubblor, hårt 2 timmar efter jag borjat rengöra med aceton, lackade och kunde köra till Karlskoga nästa morgon.
Då har ett försäkringsbolag inte börjat tittat på en skadeanmälan.
Slår du på stort nytt Kina-kåpset för ca 5000kr.
Det här gäller Suzuki eller Triumph.
På Honda har det hänt att motorkåporna är så tunna så vevaxeln skadas när hojen välter.
Dvs det blir ny motor = inlösen.
Det finns skäl att Hondas försäkringspremier ofta är högre än motsvarande för liknande hojar av andra fabrikat.
![]()
Billigare försäkring än kåphojar, om du kan få tag i en.
Fick 10k i hel på LF på en 2007 års modell. Tips på försäkringsbolag som ger bättre premie?Köp nåt naket istället, mycket billigare. Fz1:an jag köpt gick på en bit under 50tkr och försäkringen ligger på just exakt 4500kr hel.
Svedea. Troligen även Bilsport & Mc. De två är nog vanligast inom apriliaklubben när det inte gäller RSV/RSV4.Vad jag kan se hamnar de på 9-10k på LF. Tips om bättre försäkringsbolag?
Fick 10k i hel på LF på en 2007 års modell. Tips på försäkringsbolag som ger bättre premie?
Allmän fråga.
Kan det skilja jättemycket eller är det jag söker fram på Länsförsäkringar en bra indikation?
Det verkar funka att söka bäst där, många andra sidor klarar inte att ge uppgifter direkt.
Svedea är så gott som alltid billigastVad jag kan se hamnar de på 9-10k på LF. Tips om bättre försäkringsbolag?
Fick 10k i hel på LF på en 2007 års modell. Tips på försäkringsbolag som ger bättre premie?
Allmän fråga.
Kan det skilja jättemycket eller är det jag söker fram på Länsförsäkringar en bra indikation?
Det verkar funka att söka bäst där, många andra sidor klarar inte att ge uppgifter direkt.
Lycka till att försäkra en sporthoj där, speciellt om man är under 30..Svedea är så gott som alltid billigast
Ja det är ju undantaget. 26500kr ska dom ha för att försäkra sport för migLycka till att försäkra en sporthoj där, speciellt om man är under 30..![]()
I det här fallet handlar det om Tuono och liknande, inte "sporthoj". Betydligt enklare trots samma effekt.Lycka till att försäkra en sporthoj där, speciellt om man är under 30..![]()
Jag tänkte säga 10 varv, men 40 mil funkar också...Sp1-2 är världens fränaste hoj, men en kompetent tourer är det inte, man tar sig fram på vilja efter en 40 mil ungefär
Vad jag kan se hamnar de på 9-10k på LF. Tips om bättre försäkringsbolag?
Fick 10k i hel på LF på en 2007 års modell. Tips på försäkringsbolag som ger bättre premie?
Allmän fråga.
Kan det skilja jättemycket eller är det jag söker fram på Länsförsäkringar en bra indikation?
Det verkar funka att söka bäst där, många andra sidor klarar inte att ge uppgifter direkt.
Har nog börjat i fel ände. Borde testa ut lite hojar och sedan kolla ekonomin.
Verkar nu som att jag inte alls behöver nån kåpförsedd touring. Tror jag vill ha något busigare. Tuono, Fz1 Cb1000, z1000. Men först ska jag nog försöka få till lite provkörningar.
Om du nu sneglar på dessa och max vill lägga 50tkr så är väl fz1 den enda du kan välja. Dom andra där har jag nog aldrig sett under det priset, utan brukar vara åtminstone 10tkr mer vid liknande skick, ålder och mil. Har själv precis skaffat en fz1 i väldigt fint skick och gav en bit under 50tkrHar nog börjat i fel ände. Borde testa ut lite hojar och sedan kolla ekonomin.
Verkar nu som att jag inte alls behöver nån kåpförsedd touring. Tror jag vill ha något busigare. Tuono, Fz1 Cb1000, z1000. Men först ska jag nog försöka få till lite provkörningar.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |