Hojtankar, vilka alternativ finns? V-twin, sport/touring

Tack för ett matigt inlägg.
Du har rätt, det är viktigt att kolla på självrisken också.
På Länsförsäkringar var det 3000kr i självrisk på de jag kollat med helförsäkring.
Väljer jag 8000 i självrisk på t.ex. TL1000R går premien ner från 3500 till 3250 per år. Helt meningslöst med andra ord :) 3000 räcker inte långt om något skulle hända, så det känns som ett självklart val.

Det är ingen ide att helförsäkra en TL1000R. Om hojen välter får du lite repor på kåpan, motorkåpa, bryter kanske bromshandtag.
För ett försäkringsbolag som gör allt på MC-verkstad slutar det här lätt på på 30000kr. Vilket är mer än hojen är värd. Varpå den löses in.
Efter några veckor i bästa fall.

Du själv fixar till allt så hojen ser OK ut på 2 veckor inklusive väntan på nytt bromshandtag.
Med Aceton för rengöring, Glasfiberväv, Glasfibermatta, Epoxi, Penslar och Slippapper och Spray från Biltema. Och Nytt / begagnat bromshandtag kan finnas på närmsta MC-demontering.
Välte på gården, spräckte höger kåpa, på förmiddagen, handlade glasfiber och epoxi på eftermiddagen, fixade till det på kvällen med glasfiber epoxi på insidan av kåpan, snabbade upp epoxins stelning genom att värma med hårtork till det kom små bubblor, hårt 2 timmar efter jag borjat rengöra med aceton, lackade och kunde köra till Karlskoga nästa morgon.
Då har ett försäkringsbolag inte börjat tittat på en skadeanmälan.
Slår du på stort nytt Kina-kåpset för ca 5000kr.

Det här gäller Suzuki eller Triumph.
På Honda har det hänt att motorkåporna är så tunna så vevaxeln skadas när hojen välter.
Dvs det blir ny motor = inlösen.
Det finns skäl att Hondas försäkringspremier ofta är högre än motsvarande för liknande hojar av andra fabrikat.
 
Det är ingen ide att helförsäkra en TL1000R. Om hojen välter får du lite repor på kåpan, motorkåpa, bryter kanske bromshandtag.
För ett försäkringsbolag som gör allt på MC-verkstad slutar det här lätt på på 30000kr. Vilket är mer än hojen är värd. Varpå den löses in.
Efter några veckor i bästa fall.

Du själv fixar till allt så hojen ser OK ut på 2 veckor inklusive väntan på nytt bromshandtag.
Med Aceton för rengöring, Glasfiberväv, Glasfibermatta, Epoxi, Penslar och Slippapper och Spray från Biltema. Och Nytt / begagnat bromshandtag kan finnas på närmsta MC-demontering.
Välte på gården, spräckte höger kåpa, på förmiddagen, handlade glasfiber och epoxi på eftermiddagen, fixade till det på kvällen med glasfiber epoxi på insidan av kåpan, snabbade upp epoxins stelning genom att värma med hårtork till det kom små bubblor, hårt 2 timmar efter jag borjat rengöra med aceton, lackade och kunde köra till Karlskoga nästa morgon.
Då har ett försäkringsbolag inte börjat tittat på en skadeanmälan.
Slår du på stort nytt Kina-kåpset för ca 5000kr.

Det här gäller Suzuki eller Triumph.
På Honda har det hänt att motorkåporna är så tunna så vevaxeln skadas när hojen välter.
Dvs det blir ny motor = inlösen.
Det finns skäl att Hondas försäkringspremier ofta är högre än motsvarande för liknande hojar av andra fabrikat.

Men på exempelvis en TL1000R sparar jag 800/år om jag går för halvförsäkring.
Välter den med kopplingshandtaget av och lite repor på en kåpa som resultat så kommer jag inte ta det på försäkringen.

Skulle jag däremot lägga ner den så den går i diket med knäckt framgaffel, osv kommer jag vara väldigt glad att betala 3000 i självrisk och antingen få den inlöst eller fixad (även om det tar lång tid). Jag försöker köra väldigt riskmedvetet med stora marginaler, men det är skönt att veta att man inte riskerar att sitta där med ett vrak till hoj utan att få ut något.


edit:
jag missade ditt inlägg med du sa ungefär exakt vad jag försökte få fram i mitt inlägg :)
 
Last edited:
Det är ingen ide att helförsäkra en TL1000R. Om hojen välter får du lite repor på kåpan, motorkåpa, bryter kanske bromshandtag.
För ett försäkringsbolag som gör allt på MC-verkstad slutar det här lätt på på 30000kr. Vilket är mer än hojen är värd. Varpå den löses in.
Efter några veckor i bästa fall.

Du själv fixar till allt så hojen ser OK ut på 2 veckor inklusive väntan på nytt bromshandtag.
Med Aceton för rengöring, Glasfiberväv, Glasfibermatta, Epoxi, Penslar och Slippapper och Spray från Biltema. Och Nytt / begagnat bromshandtag kan finnas på närmsta MC-demontering.
Välte på gården, spräckte höger kåpa, på förmiddagen, handlade glasfiber och epoxi på eftermiddagen, fixade till det på kvällen med glasfiber epoxi på insidan av kåpan, snabbade upp epoxins stelning genom att värma med hårtork till det kom små bubblor, hårt 2 timmar efter jag borjat rengöra med aceton, lackade och kunde köra till Karlskoga nästa morgon.
Då har ett försäkringsbolag inte börjat tittat på en skadeanmälan.
Slår du på stort nytt Kina-kåpset för ca 5000kr.

Det här gäller Suzuki eller Triumph.
På Honda har det hänt att motorkåporna är så tunna så vevaxeln skadas när hojen välter.
Dvs det blir ny motor = inlösen.
Det finns skäl att Hondas försäkringspremier ofta är högre än motsvarande för liknande hojar av andra fabrikat.
Lugn nu, bara för att man har hojen helförsäkrad så behöver man ju inte använda den bara för att hojen välter på gården och får lite repor :dummer

Apropå motorkåpor så kan man lägga en cbr600 99-02 utan att spräcka någon motorkåpa :crash
 
8913f505e0b325f2ca354675c1c1ab67.jpg


Billigare försäkring än kåphojar, om du kan få tag i en.

Vad jag kan se hamnar de på 9-10k på LF. Tips om bättre försäkringsbolag?

Köp nåt naket istället, mycket billigare. Fz1:an jag köpt gick på en bit under 50tkr och försäkringen ligger på just exakt 4500kr hel.
Fick 10k i hel på LF på en 2007 års modell. Tips på försäkringsbolag som ger bättre premie?



Allmän fråga.
Kan det skilja jättemycket eller är det jag söker fram på Länsförsäkringar en bra indikation?
Det verkar funka att söka bäst där, många andra sidor klarar inte att ge uppgifter direkt.
 
Vad jag kan se hamnar de på 9-10k på LF. Tips om bättre försäkringsbolag?


Fick 10k i hel på LF på en 2007 års modell. Tips på försäkringsbolag som ger bättre premie?



Allmän fråga.
Kan det skilja jättemycket eller är det jag söker fram på Länsförsäkringar en bra indikation?
Det verkar funka att söka bäst där, många andra sidor klarar inte att ge uppgifter direkt.
Svedea. Troligen även Bilsport & Mc. De två är nog vanligast inom apriliaklubben när det inte gäller RSV/RSV4.

Men, du behöver nog fråga på regnr för att få rätt uppgifter.
 
Vad jag kan se hamnar de på 9-10k på LF. Tips om bättre försäkringsbolag?


Fick 10k i hel på LF på en 2007 års modell. Tips på försäkringsbolag som ger bättre premie?



Allmän fråga.
Kan det skilja jättemycket eller är det jag söker fram på Länsförsäkringar en bra indikation?
Det verkar funka att söka bäst där, många andra sidor klarar inte att ge uppgifter direkt.
Svedea är så gott som alltid billigast
 
Cbr 1100 xx är jag jättenöjd med. Bra bottendrag helförsäkring på 4200/år. Ingen abs men kopplade bromsar. Den e nog värd att kolla upp.:yoparty
 
Sp1-2 är världens fränaste hoj, men en kompetent tourer är det inte, man tar sig fram på vilja efter en 40 mil ungefär
 
Vad jag kan se hamnar de på 9-10k på LF. Tips om bättre försäkringsbolag?
Fick 10k i hel på LF på en 2007 års modell. Tips på försäkringsbolag som ger bättre premie?

Allmän fråga.
Kan det skilja jättemycket eller är det jag söker fram på Länsförsäkringar en bra indikation?
Det verkar funka att söka bäst där, många andra sidor klarar inte att ge uppgifter direkt.

Det kan skilja jättemycket mellan bolagen för samma hoj.
Exempel: Suzuki Hayabusa, Svedea och Bilsport &MC samma premie, 25000kr/år för trafikförsäkring.
Något annan försäkring erbjuder de inte.
Folksam ca 16000kr/år för helförsäkring.
Så det är en bra ide när man är intresserad av en hoj att kolla på
Svedea, Bilsport&MC, Gjensidige, Länsförsäkringar, TryggHansa, Folksam osv.
Och som sagt se vilka försäkringsalternativ som finns hos varje bolag, vad premien är och vad självrisken är.
Och försäkringsbolagens siter är ofta rena eller nära katastrofen.
De är ofta inte gjorda så man enkelt ska kunna se vilka alternativ som finns.
Och har man sin hoj försäkrad hos ett bolag är det standard tycker jag att göra det omöjligt kolla vilka andra alternativ som finns. Då måste man hitta en annan hoj av samma årsmodell och göra en sökning på den hojens registreringsnummer.

Detta enligt principen nya kunder bra villkor.
Gamla kunder allt sämre villkor, högre premier.
Faktiskt en av grundbultarna i Bank och Försäkringsbranscherna.

Det är tyvärr så att om man har helårspremie att när det är en månad kvar på försäkringen så är det en bra ide kolla på andra bolag vad de vill ha.
Så man är beredd om det blir en premiehöjning från det bolag man har.
Att byta försäkringsbolag.
 
Last edited:
Har nog börjat i fel ände. Borde testa ut lite hojar och sedan kolla ekonomin.
Verkar nu som att jag inte alls behöver nån kåpförsedd touring. Tror jag vill ha något busigare. Tuono, Fz1 Cb1000, z1000. Men först ska jag nog försöka få till lite provkörningar.
 
Eftersom jag har en TL1000R, så kan jag ge min (färgade) syn på den.

Ja, den är rätt tung jämfört med moderna hojar, och även om man jämför med med tex första generationen R1 som kom samma år, men det är ingen trögstyrd hoj för det.
Lite modifieringar på chassiet så funkar den riktigt bra, och är en kul och ovanlig hoj om man gillar twinnar, till en vettig peng.

Touring? Sådär, har kört 65 mil som mest på en dag, men var rätt trött i ryggen efteråt (är 195cm lång), då hade jag gärna suttit på något där man sitter mer upprätt.

Kör helförsäkring, just för att om jag viker den runt ett träd så får jag nått iallafall, är så lite skillnad mot halv så jag tycker det är värt det.

Men som du skrev sist, provkör lite olika modeller och typer, och se vad som passar bäst!

Lycka till!
 
Har nog börjat i fel ände. Borde testa ut lite hojar och sedan kolla ekonomin.
Verkar nu som att jag inte alls behöver nån kåpförsedd touring. Tror jag vill ha något busigare. Tuono, Fz1 Cb1000, z1000. Men först ska jag nog försöka få till lite provkörningar.

Glöm inte gsxs, kör den gärna efter cb1000r om du inte somnade ;) Touno är ja själv sugen på, men vill man vänta på delar?? :va eller skall man ha en japs också
 
Har nog börjat i fel ände. Borde testa ut lite hojar och sedan kolla ekonomin.
Verkar nu som att jag inte alls behöver nån kåpförsedd touring. Tror jag vill ha något busigare. Tuono, Fz1 Cb1000, z1000. Men först ska jag nog försöka få till lite provkörningar.
Om du nu sneglar på dessa och max vill lägga 50tkr så är väl fz1 den enda du kan välja. Dom andra där har jag nog aldrig sett under det priset, utan brukar vara åtminstone 10tkr mer vid liknande skick, ålder och mil. Har själv precis skaffat en fz1 i väldigt fint skick och gav en bit under 50tkr
 
Testa Ducati ST3 eller ST4 2004-2007. Finns även med ABS. Ser tourig och klumpig ut men är betydligt piggare i chassit än man kan ana! Och båda är riktigt pigga också. Funkar till allt om det så är touring, cruising på sta´n, småvägar och t.o.m bankörning.

En lite bortglömd modell som idag ger massor för pengarna :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top