Hojresor 2023.....?

Den där britten med videon från Lysebotn i Norge fortsätter med en serie videos på samma resa.
Kom ut en ny video idag, och kvaliteten på den är top notch tycker jag!
En ”feel good” video om hojresa, av motorcyklister i sin bästa ålder.
Samma ålder som mig och de flesta av oss här på Sporthoj.
…jag menar…en ålder som de där gamla gubbtjyvarna som blockerar vägen för oss andra ungdomar ???

Den där britten med videon från Lysebotn i Norge fortsätter med en serie videos på samma resa.
…jag menar…en ålder som de där gamla gubbtjyvarna som blockerar vägen för oss andra ungdomar ???

Fin reklam för Norge! :)

Tack för tipset, trevlig video

Läckert!
Den där kanske man även måste ta med moped vid tillfälle.
Tjusigt ihopklippt också! :tummenupp

Imponerande filmning, blir sugen själv att skaffa kamera. Nån som vet vad han har för kamera på hjälmen, lite svårt att se men ser ut som den sitter fram under visiret. Ser dock liten och smidig ut till skillnad från gopro. Innan moralpolisen gapar, jag vet att man inte ska montera något på hjälmen.

Trevlig film, verkar vara en såndär 360-variant som man vid redigeringen kan välja utsnitt.

Imponerande filmning, blir sugen själv att skaffa kamera. Nån som vet vad han har för kamera på hjälmen, lite svårt att se men ser ut som den sitter fram under visiret. Ser dock liten och smidig ut till skillnad från gopro. Innan moralpolisen gapar, jag vet att man inte ska montera något på hjälmen.
Tror jag ser fel, verkar ha kamera på bröstet och det jag ser på hans hjälm är nog bara ett fäste för en kamera.

Trevlig film, verkar vara en såndär 360-variant som man vid redigeringen kan välja utsnitt.
Kolla på skuggan så syns stativet och 360-kameran.
Han har väl en på stativ rakt framåt.

Kolla på skuggan så syns stativet och 360-kameran.
Han har väl en på stativ rakt framåt.
Jo absolut, kameran är synlig nästan hela tiden. Undrade mer vilken sort... och det där med att i efterhand välja vinkel/utsnitt är ju grymt!

Jo absolut, kameran är synlig nästan hela tiden. Undrade mer vilken sort... och det där med att i efterhand välja vinkel/utsnitt är ju grymt!
Ett tag fanns det någon stillbildskamera som man kunde välja fokuspunkt med i efterhand, men det föll inte så väl ut, eftersom det blev enorma datamängder, och inte direkt något för sportfoto :näsblod Porrigt i teorin, kul i en kvart, och i verkligheten som att cykla dressin över ett kalhygge.

Vart tänker ni er i år när det kommer till hojresor? Har väl varit mindre resande för dom flesta under pandemin men jag har ändå lyckats ta mig ner till Bulgarien i höstas. Och året innan vart det en sväng till Enfields 120-årsjubileum i Tjeckien under sommaren och Baltikum/Polen under hösten.

I år verkar det bli rejält mycket hojåkande.

Ska ner till södra Frankrike på jobb i April/Maj och då tar jag sidovagnshojen. Tänkte testa den nya färjelinjen Nynäshamn - Rostock. Fast verkar inte bokningsbar nu..... Konstigt. :eek:

Sen blir det nog Ukraina med frugan under sommaren.

Och "Gyllene Ringen" i Ryssland med en polare efter sommaren. Rejält gamla städer norr om Moskva som är fina. Har besökt några av dom tidigare men tänkte köra hela "ringen" nu.

Jag skulle utan problem kunna bosätta mig på en motorcykel och bara resa runt. Bästa grejen i världen. Synd bara att ekonomin sätter käppar i hjulet. :(

Vad har ni andra för hojreseplaner?

Med vänlig hälsning,//Jan
Ukraina låter ju spännande ?

En resa blir till byn belvik i Dorotea det finns ett museum där o enligt släktforskning så kommer farfars far från belvik o hans far är en norsk same så vi är invandrade från norska sidan gränsen.

Bellvik var en liten by med ett 20tal hushåll o idag bor det 29 personer kvar i byn..

Frågan är vart åker man sedan.
Intressant , jag var och jobbade i Dorotea innan covid och gick tillsammans med en fastighetsskötare som bodde i Bellvik, han hade flyttat upp från Uppsala för fiskets skull runt Dorotea , han berättade att dom anordnade en gäddfisketävling i Bellvik-Rörström varje sommar , så har du tur så blir det kanske den helgen du är där ?

Jag är på sidovagnshojen i Tyskland på väg på jobb i Frankrike. För tre dagar sedan havererade kardanen på hojen så fick totalrenovera den. Igår em fick jag punka så fick ringa bärgare….. Det går bra nu.

cd4f14cf5f34e380eee65bf64bb5cbf5.jpg

Jag är på sidovagnshojen i Tyskland på väg på jobb i Frankrike. För tre dagar sedan havererade kardanen på hojen så fick totalrenovera den. Igår em fick jag punka så fick ringa bärgare….. Det går bra nu.

cd4f14cf5f34e380eee65bf64bb5cbf5.jpg
Det är väl en del av upplevelsen med en Ural som jag förstår det.
Man vet att den kommer att haverera under resan, oavsett längden på den.
Man vet bara inte när och hur, samt hur många gånger.
Men......en del av helheten, och säkerligen upplevelserikt :tummenupp

Det är väl en del av upplevelsen med en Ural som jag förstår det.
Man vet att den kommer att haverera under resan, oavsett längden på den.
Man vet bara inte när och hur, samt hur många gånger.
Men......en del av helheten, och säkerligen upplevelserikt :tummenupp

Har inte haft ett enda problem med den under 4.000 mil. T/r Kazakstan, Mallorca, två resor till Frankrike etc….. Haft mer problem med BMW’n faktiskt. BMW bytte kardan på både min och frugans hoj när dom gått mindre än 1.000 mil….. Inte vårt fel. Feldesignad kardan -08/-09….. Och en grej till. Att renovera en Ural-kardan kostar några tusenlappar och går hyfsat fort. BMW hamnar på uppåt 25 tusen med den typen av totalras. Är nöjd med Ural:en faktiskt. Fast den är inte så snabb. Man kommer fram efter ett tag.

Och punka kan vem som få oavsett vilken hoj man sitter på. Min tredje punka på 35 år….. Första var under en körlektion när jag höll på att ta kortet.

Har inte haft ett enda problem med den under 4.000 mil. T/r Kazakstan, Mallorca, två resor till Frankrike etc….. Haft mer problem med BMW’n faktiskt. BMW bytte kardan på både min och frugans hoj när dom gått mindre än 1.000 mil….. Inte vårt fel. Feldesignad kardan -08/-09….. Och en grej till. Att renovera en Ural-kardan kostar några tusenlappar och går hyfsat fort. BMW hamnar på uppåt 25 tusen med den typen av totalras. Är nöjd med Ural:en faktiskt. Fast den är inte så snabb. Man kommer fram efter ett tag.

Och punka kan vem som få oavsett vilken hoj man sitter på. Min tredje punka på 35 år….. Första var under en körlektion när jag höll på att ta kortet.
Ja, fina resor hur som helst.
Och mitt inlägg var bara en förutfattad mening, helt utan verklighetsförankring.
Ha en fortsatt grym resa :tummenupp

Ett ganska ovanligt fel när jag åkte till Mallorca. Axeln (röret) till centralstödet gick av på ena sidan. Fjädern drog stödet snett och min nya 120-däck svarvades ner på sidan så det blev ännu smalare. Sidostöd saknades.
Lossade axeln och knackade i en 10 mm-hylsa en bit och drog åt. Funkade resten av vägen ner och hem.
I alla fall ovanligare än kardanhaveri.

Färja till Tyskland bokat 11e juni. Kommer ta västra sidan och slingra oss nedåt moseldalen, lite black forest och även smyga in till Colmar och turista. Tips mottages! Vad ligger rumspriserna på i Tyskland? Finns det någon riktig MC-camping?

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan