Hojresor 2023.....?

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Vi vill väldigt gärna till Ryssland
...och har försökt både förra och detta året men fått nej, visum delas inte ut så det är omöjligt.
I år åkte vi Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien mm därför... men nästa år är det verkligen Ryssland!
...och då bara St Petersburg med omnejd med mc från Estland.

Går detta?
Hur gör man isf?
(kan gärna ta hjälp av företag som fixar visum mm)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vi vill väldigt gärna till Ryssland
Med risk för att få smisk för att inlägget är off-topic, så kan jag ändå inte låta bli att skriva ett svar. Jag förväntar mig inget (för-)svar utan är nöjd med att skriva det jag skriver nedan.

- Ryssland? 2024?
Det är i mina ögon lite som att turista i Nazi-Tyskland 1941 - medan Tyskland förslavade sina grannländer och mördade dess invånare.

Att roa sig och umgås med folket/staten som vill dominera sina grannar och utöka sina gränser med vapenmakt. Som vill bestämma grannländernas utrikespolitik, "Sverige och Finland får inte gå med i Nato", som säger ungefär "Polen hotar Ryssland, de skall vara tacksamma för att vi lät dem finnas kvar". Som aktivt hotar Sverige (minns bland annat "Ryska Påsken").

Som vill erövra de Baltiska staterna - igen. För vilken gång i ordningen? Som vill ha en bit av Finland och en bit av Polen, som vill erövra Ukraina, som vill ha Moldavien och en bit av Rumänien, som angriper Georgien, som bombade Tjetjenien till småsmulor, som vill ha tillbaka de centralasiatiska republikerna... osv!

Så vill jag turistköra i Ryssland 2024?
No, nay, never!

Igen, sorry för off-topic!
 
Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Alla i ett land tycker kanske inte samma som dess ledning...?
Och nä, Ryssland skiter troligen totalt i huruvida vi åker dit eller ej, så att "bojkotta" genom att inte åka är ju mest för det egna samvetet isf...
Det som sker i Ukraina är självklart extremt sorgligt, men... nu är det så att Ukraina har samma kulörer på sin flagga som vi, och då helt plötsligt är det mycket mer synd om dem, än om andra folkgrupper som behandlas på liknande sätt.
Ukraina får stort fokus i media, medan alla andra liknande konflikter mer eller mindre glöms bort.
Plus!
...i krig är det alltid omöjligt att lita på allt som skrivs, och "vi" skrattar ibland åt det ryssarna tutar i sin befolkning... tex att Ukraina skall avnazifieras osv.
Men vad säger att allt media rapporterar hit är sant?
Nänä, i konflikter sprids osanningar åt båda håll.

St Petersburg är en vacker stad, oavsett Ukraina.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Alla i ett land tycker kanske inte samma som dess ledning...?
Och nä, Ryssland skiter troligen totalt i huruvida vi åker dit eller ej, så att "bojkotta" genom att inte åka är ju mest för det egna samvetet isf...
Det som sker i Ukraina är självklart extremt sorgligt, men... nu är det så att Ukraina har samma kulörer på sin flagga som vi, och då helt plötsligt är det mycket mer synd om dem, än om andra folkgrupper som behandlas på liknande sätt.
Ukraina får stort fokus i media, medan alla andra liknande konflikter mer eller mindre glöms bort.
Plus!
...i krig är det alltid omöjligt att lita på allt som skrivs, och "vi" skrattar ibland åt det ryssarna tutar i sin befolkning... tex att Ukraina skall avnazifieras osv.
Men vad säger att allt media rapporterar hit är sant?
Nänä, i konflikter sprids osanningar åt båda håll.

St Petersburg är en vacker stad, oavsett Ukraina.
Kanske bara att gilla läget om du inte vill läsa demokratisk media.
Hade själv visum och en planerad resa till Ryssland innan allt sket sig.
Så…..får du inte visum så kanske du bör fatta vinken?
Ska vi skattebetalare finansiera ännu en människa som tar korkade beslut?
Tanken faller på en inte alltför avlägsen händelse där en hojåkare ska leva sina drömmar utan konsekvenstänk.
IMG_7088.jpeg
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Vi vill väldigt gärna till Ryssland
...och har försökt både förra och detta året men fått nej, visum delas inte ut så det är omöjligt.
I år åkte vi Rumänien, Bulgarien, Serbien, Bosnien mm därför... men nästa år är det verkligen Ryssland!
...och då bara St Petersburg med omnejd med mc från Estland.

Går detta?
Hur gör man isf?
(kan gärna ta hjälp av företag som fixar visum mm)

Historiskt sett är det enklare att söka visum via Finland än Sverige men det har troligtvis förändrats iom att Finland nu gått med i NATO. Och Sverige har gjort precis alla fel i boken på sistone utöver att vi varit sämst tidigare…… Jag kan troligtvis/eventuellt hjälpa till. Har aldrig haft några problem med visum och har lite kontakter så….. PM:a mig. Kan inte lova något dock men kan rycka i några kontakter. Sverige hävdar ofta att Ryssland är omöjligt men det stämmer inte över huvudet taget. Folk tror än idag att det är omöjligt att skicka försändelser till/från Ryssland men PostNord släppte på embargon redan runt midsommar förra året. Och den nyheten smög dom ut…..


Det här ett sånt fjantigt spel för gallerierna att det är direkt löjligt. Vi kräver av (vissa!!!!) företag att man ska isolera Ryssland men en majoritet ignoreras. USA har haft ihjäl 4,5 miljoner människor i andra länder sedan 9/11 utan att vi riktat sanktioner mot landet. Det här blir lätt löjligt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Historiskt sett är det enklare att söka visum via Finland än Sverige men det har troligtvis förändrats iom att Finland nu gått med i NATO. Och Sverige har gjort precis alla fel i boken på sistone utöver att vi varit sämst tidigare…… Jag kan troligtvis/eventuellt hjälpa till. Har aldrig haft några problem med visum och har lite kontakter så….. PM:a mig. Kan inte lova något dock men kan rycka i några kontakter. Sverige hävdar ofta att Ryssland är omöjligt men det stämmer inte över huvudet taget. Folk tror än idag att det är omöjligt att skicka försändelser till/från Ryssland men PostNord släppte på embargon redan runt midsommar förra året. Och den nyheten smög dom ut…..


Det här ett sånt fjantigt spel för gallerierna att det är direkt löjligt. Vi kräver av (vissa!!!!) företag att man ska isolera Ryssland men en majoritet ignoreras. USA har haft ihjäl 4,5 miljoner människor i andra länder sedan 9/11 utan att vi riktat sanktioner mot landet. Det här blir lätt löjligt.
Jag har inga problem med i sak, men det känns som att en del av äventyrarna från demokratiska länder har tappat konsekvenstänket totalt.
Visst, åk, men grina inte om du blir sittande i en betongkällare in 40 år bara för att du har en "felaktig nationalitet".

Och så körde han ju KTM, så bara det gör kanske att man kanske borde ha fått strafflindring, för man har ju liksom redan fått ett straff.

DN_1.jpg
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag har inga problem med i sak, men det känns som att en del av äventyrarna från demokratiska länder har tappat konsekvenstänket totalt.
Visst, åk, men grina inte om du blir sittande i en betongkällare in 40 år bara för att du har en "felaktig nationalitet".

Och så körde han ju KTM, så bara det gör kanske att man kanske borde ha fått strafflindring, för man har ju liksom redan fått ett straff.

View attachment 487522

KTM…..

Håller man sig neutral är det inget problem över huvudet taget. Men man bör inte dyka upp vid en ukrainsk gränsövergång med ett ryskt visum i passet.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Någon som har tips på vart man kan slå upp tältet mitt i natten. Norr om Stockholm. Så man kan sova ostört. Ska åka ner nästa fredag och delta i Mälaren runt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top