Hojresor 2023.....?

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Min åsikt? Åt helvete med Ryssland de kommande 25 åren men det är jag det. Passa dig noga för att ha fel typ av åsikt i det landet som västlänning om du reser dit! Förr tittade de åt andra hållet men idag är det ett annat läge. Sen förstår jag inte syftet med att åka som turist till ett land som våldtagits av sin än större granne? Det är inte så att du bara kan passera en gräns in i Ukraina och tro hotell eller campsiter är igång. Det är fullskaligt krig där nere om du missat det. :tummenupp

OnT så ska jag och familj med vänner dra till Frankrike och Normandie. Själv tänkte jag besöka de stora slagfälten och monumentet Menin gate i Ypres från första stora kriget.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej - hur funkar det med vägtullar i Europa - har kört mycket bil där men inte hoj söder om Tyskland.
Spanien/Italien/Frankrike har ju bom-system och har aldrig sett någon "fri fil" för hojar där. Schweiz o Österrike har förbetalda kort/dekaler - gäller detta även hoj??
Portugal var väldigt speciellt, man fick antingen låna en transponder vid gränsen eller gå in på en hemsida o betala för ett visst antal dagar (superkrångligt)
Miljözoner i Tyskland o Frankrike - gäller de hoj? Miljözoner Italien (vet att det för bilar är mycket höga böter - kollegan åkte på närmare 5000??
Parkera motorcykel i städer - vad gäller i olika länder/städer?

Kan vara bra att sprida lite kunskap inför kommande säsong

Fortsätter med att svara på min egen fråga:
Vägtullar
Portugal https://www.tolls.eu/portugal
Frankrike: mc kostar ca 0,5 euro/mil
Schweiz: 40 Franc - dekal fästs på hojen
Österrike: dekal för 10 dagar/2 månader/1 år 10 dagar=6 euro

Miljözoner
Verkar (OBS, inte säker) inte beröra hojar annat än i Frankrike https://www.certificat-air.gouv.fr/foire-aux-questions?question=tableau-classification-2-roues - där måste man ha det om man kör/parkerar i miljözoner
Spanien har någon form av miljödekaler för alla fordon -även motorcykel, men om det gäller turister kan jag inte reda ut - orkar inte köra google translate på all text

FYLL GÄRNA PÅ MED TIPS
 
Last edited:

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Hej - hur funkar det med vägtullar i Europa - har kört mycket bil där men inte hoj söder om Tyskland.
Spanien/Italien/Frankrike har ju bom-system och har aldrig sett någon "fri fil" för hojar där. Schweiz o Österrike har förbetalda kort/dekaler - gäller detta även hoj??
Portugal var väldigt speciellt, man fick antingen låna en transponder vid gränsen eller gå in på en hemsida o betala för ett visst antal dagar (superkrångligt)
Miljözoner i Tyskland o Frankrike - gäller de hoj? Miljözoner Italien (vet att det för bilar är mycket höga böter - kollegan åkte på närmare 5000??
Parkera motorcykel i städer - vad gäller i olika länder/städer?

Kan vara bra att sprida lite kunskap inför kommande säsong

Fortsätter med att svara på min egen fråga:
Vägtullar
Portugal https://www.tolls.eu/portugal
Frankrike: mc kostar ca 0,5 euro/mil
Schweiz: 40 Franc - dekal fästs på hojen
Österrike: dekal för 10 dagar/2 månader/1 år 10 dagar=6 euro

Miljözoner
Verkar (OBS, inte säker) inte beröra hojar annat än i Frankrike https://www.certificat-air.gouv.fr/foire-aux-questions?question=tableau-classification-2-roues - där måste man ha det om man kör/parkerar i miljözoner
Spanien har någon form av miljödekaler för alla fordon -även motorcykel, men om det gäller turister kan jag inte reda ut - orkar inte köra google translate på all text

FYLL GÄRNA PÅ MED TIPS
Vägtullar i Italien är olika på olika sträckor, men MC kostar lika mycket som bil, de gör ingen skillnad på dem... På denna sidan (på italienska) https://www.autostrade.it/it/pedaggio kan man kontrollera hur mycket det kommer att kosta i vägtull mellan två platser. Skriv in start- och målort, klicka på Calcola för att se kostnad och vägsträcka.

Som mycket annat är miljözoner komplicerade i Italien. Olika städer har olika regler. I Rom, t.ex., finns två zoner - "La fascia verde" och "l'anello ferroviario" där det fram till 31 Mars är förbjudet för fordon med klass 1 eller under (bensin) och klass 2 (diesel), respektive klass 2 (bensin) och klass 3 (diesel) på vardagar i de två respektive zonerna. Efter 31 Mars får vi se vad de hittar på. Men, polisen kan vara medgörlig och se mellan fingrarna om man har gjort fel...

Se även upp med ZTL (Zone a Traffico Limitato) i städerna, där endast trafik med tillstånd får köra. De är oftast videoövervakade och böterna kommer som ett brev på posten... Sedan finns även "Tutor" systemet på motorvägen som mäter både lokal hastighet och medelhastighet mellan två mätpunkter. Systemet finns inte överallt och är signalerat där det finns. I Italien är det ägaransvar som gäller, men jag vet inte hur det fungerar med utländska fordon, om de söker upp ägaren och skickar böter och i så fall vad som händer om man inte betalar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Se även upp med ZTL (Zone a Traffico Limitato) i städerna, där endast trafik med tillstånd får köra. De är oftast videoövervakade och böterna kommer som ett brev på posten... Sedan finns även "Tutor" systemet på motorvägen som mäter både lokal hastighet och medelhastighet mellan två mätpunkter. Systemet finns inte överallt och är signalerat där det finns. I Italien är det ägaransvar som gäller, men jag vet inte hur det fungerar med utländska fordon, om de söker upp ägaren och skickar böter och i så fall vad som händer om man inte betalar.
Det var en ZTL i Florens min kollega åkte dit på - fordonet ägdes av vårt företag så böterna gick dit (och sedan vidare.....)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vägtullar i Italien är olika på olika sträckor, men MC kostar lika mycket som bil, de gör ingen skillnad på dem... På denna sidan (på italienska) https://www.autostrade.it/it/pedaggio kan man kontrollera hur mycket det kommer att kosta i vägtull mellan två platser. Skriv in start- och målort, klicka på Calcola för att se kostnad och vägsträcka.

Som mycket annat är miljözoner komplicerade i Italien. Olika städer har olika regler. I Rom, t.ex., finns två zoner - "La fascia verde" och "l'anello ferroviario" där det fram till 31 Mars är förbjudet för fordon med klass 1 eller under (bensin) och klass 2 (diesel), respektive klass 2 (bensin) och klass 3 (diesel) på vardagar i de två respektive zonerna. Efter 31 Mars får vi se vad de hittar på. Men, polisen kan vara medgörlig och se mellan fingrarna om man har gjort fel...

Se även upp med ZTL (Zone a Traffico Limitato) i städerna, där endast trafik med tillstånd får köra. De är oftast videoövervakade och böterna kommer som ett brev på posten... Sedan finns även "Tutor" systemet på motorvägen som mäter både lokal hastighet och medelhastighet mellan två mätpunkter. Systemet finns inte överallt och är signalerat där det finns. I Italien är det ägaransvar som gäller, men jag vet inte hur det fungerar med utländska fordon, om de söker upp ägaren och skickar böter och i så fall vad som händer om man inte betalar.
Fartkameror fotar bakifrån i Italien. Räkningen kommer till ägaren även om han bor i Sverige.
Om man inte betalar direkt blir det dyrare och om man inte betalar alls kan det bli problem om man åker tillbaka till Italien med samma fordon.
Räkningen kan dröja ett par månader.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hej - hur funkar det med vägtullar i Europa - har kört mycket bil där men inte hoj söder om Tyskland.
Spanien/Italien/Frankrike har ju bom-system och har aldrig sett någon "fri fil" för hojar där. Schweiz o Österrike har förbetalda kort/dekaler - gäller detta även hoj??
Portugal var väldigt speciellt, man fick antingen låna en transponder vid gränsen eller gå in på en hemsida o betala för ett visst antal dagar (superkrångligt)
Miljözoner i Tyskland o Frankrike - gäller de hoj? Miljözoner Italien (vet att det för bilar är mycket höga böter - kollegan åkte på närmare 5000??
Parkera motorcykel i städer - vad gäller i olika länder/städer?

Kan vara bra att sprida lite kunskap inför kommande säsong

Fortsätter med att svara på min egen fråga:
Vägtullar
Portugal https://www.tolls.eu/portugal
Frankrike: mc kostar ca 0,5 euro/mil
Schweiz: 40 Franc - dekal fästs på hojen
Österrike: dekal för 10 dagar/2 månader/1 år 10 dagar=6 euro

Miljözoner
Verkar (OBS, inte säker) inte beröra hojar annat än i Frankrike https://www.certificat-air.gouv.fr/foire-aux-questions?question=tableau-classification-2-roues - där måste man ha det om man kör/parkerar i miljözoner
Spanien har någon form av miljödekaler för alla fordon -även motorcykel, men om det gäller turister kan jag inte reda ut - orkar inte köra google translate på all text

FYLL GÄRNA PÅ MED TIPS
I Österrike betalar man för en Vignett vid gränsen. Betalautomat där man anger regnr på hojen som sen läses av vid betalvägarna.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Då har de moderniserat systemet - vill minnas att jag 2014 köpte dekal till bilarna
Jodå det har skett vissa förändringar 2022.
1. Dekal finns fortfarande att köpa på gränsen och gäller omedelbart
2. På gränsen samt vissa utvalda försäljningställen i grannländerna finns möjlighet att köpa en digital vignette och gäller omedelbart.
3. Vignette kan även köpas online men gäller då inte omedelbart eftersom Österrikarna har en ångerperiod som måste löpa ut, den är på 2-3 veckor om jag minns rätt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jodå det har skett vissa förändringar 2022.
1. Dekal finns fortfarande att köpa på gränsen och gäller omedelbart
2. På gränsen samt vissa utvalda försäljningställen i grannländerna finns möjlighet att köpa en digital vignette och gäller omedelbart.
3. Vignette kan även köpas online men gäller då inte omedelbart eftersom Österrikarna har en ångerperiod som måste löpa ut, den är på 2-3 veckor om jag minns rätt.
2014...... f-n vad tiden går......:(
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Fartkameror fotar bakifrån i Italien. Räkningen kommer till ägaren även om han bor i Sverige.
Om man inte betalar direkt blir det dyrare och om man inte betalar alls kan det bli problem om man åker tillbaka till Italien med samma fordon.
Räkningen kan dröja ett par månader.
Räkningen kan dröja ett år!!!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fattade inte vad som var speciellt, så fick gå in på street view - nu förstår jag?
Men vad gör man när man kommit fram till Lysebotn? Vänder?
Ett av två:
1. Tar färjan på fjorden ut mot mynningen och mot nya äventyr, t ex väg 13 norröver eller siktar mot väg 44 som även den är spektakulär.
2. Kör tillbaka samma väg som man kom, då får man det roliga två gånger! :)

1 har jag inte testat. Trots att det sägs vara en väldigt fin tur. Jag är på mc-tripp, ingen båttripp, och då är det resa på asfalt som vinner över sjöresa. Dessutom går färjan sällan och är rätt liten - kan vara fullbokad. Fast nästa gång så kanske...?

2 har jag gjort istället. Köra uppför är dessutom mycket roligare än att köra nedför. Utsikten nedför är förstås maffig, men man måste ju bromsa sig ned hela tiden. Det är roligare att gasa sig upp än att bromsa sig ned. När man väl kommit upp på "kanten" (typ 800 m ö h) så får dessutom köra den superkrokiga vägen tillbaka mot väg 450 en gång till! Jippie! (y)

Väl uppe på 450 kör man antingen mot sydväst i riktning mot Stavanger, väg 44 till Flekkefjord eller något annat som man föredrar. Eller kör österut över fjället i riktning mot väg 9. Himla fin sträcka!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Fattade inte vad som var speciellt, så fick gå in på street view - nu förstår jag?
Men vad gör man när man kommit fram till Lysebotn? Vänder?
Tältar och njuter av utsikten. Eller vänder. Eller Base-hoppar :yoparty.
I övrigt finns det inte så mycket där.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tvåtusenmilaservice. Kjempeflott!

C04CF76C-0241-44B8-AE22-ECF80B0B7CD0.jpeg

Jag åker också till Norge i maj. När det blir beror på vädret. Vart jag ska bestämmer jag under resans gång. Inga inlagda rutter här.
Några förslag markerade på papperskartan.

Kommer att åka tillbaka senare i sommar också.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top