Jag ska skjuta lite mer och bekanta mig med bössan så får jag se vilka inställningar och justeringar jag vill göra, mycket möjligt att det blir ett par ändringar och förfiningar innan jag känner mig helt nöjd och färdig med den
Jag tänker att jag skulle behöva fixa någon slags jigg eller dylikt som kan hålla bössan medan jag böjer och har mig så att man kan mäta flex i förhållande till en fix punkt, det blir så godtyckligt att klämma fast bakstocken mellan knäna och dra lite i framstocken och konstatera att "jo, det flexar lite"... Jag får funta på det.
Klubben kallar det "Serieban 300m", och på hemsidan listas följande regler för själva hårdvaran:
Godkända vapen: Repetergevär med diopter eller kikarsikte. Maxkaliber 8 mm. Ljuddämpare och flamdämpare får användas. Gevärsrem får vara delad och högst 40 mm bred. På gevärets främre del monterat justerbart mekaniskt benstöd får användas. Även typ ”Normastöd”, skytteväska eller liknande är tillåtet under främre underarm/hand och/eller främre del av gevär. Bakre stöd för kolv, som mekaniskt tillbehör på geväret, eller ”baksäck” är tillåtet. (Främre och/eller bakre stöd av bänkskytte- eller F-klass typ är ej tillåtet.)
Gevär Kikarsikte: Högsta tillåtna vikt på gevär, med magasin, riktmedel, benstöd, bakre stöd för kolv, och ljuddämpare/flamdämpare är 9 kg.
Ingenting om tryckevikt eller dylikt, men det är säkert så att de regler de hänvisar till är samma som du lagt upp. Tycker mest att det är lite märkligt att de inte tagit med den biten i klubbens egna regler som listas på hemsidan ifall det nu är något man faktiskt vill hålla på, särskilt när det bara påtalas när jag kommer där med mitt ovanligt lätta trycke och vill vara med. Vi tog faktiskt och drog fram en mätare och provade samtliga bössor, det var ingen som klarade 1kg men mitt var ju med råge lättast och därför fick bara jag en tillsägelse och krav på ändring. Men vem vet, det kanske kommer en "officiell" ändring av klubbreglerna inom kort... Jag försökte ju tävla i korthåll med min 22wmr, enligt klubbens regler var "kalibrar upp till 5,6mm" godkänt så det borde ju min bössa falla under tyckte jag men det tyckte inte de övriga medlemmarna som menade på att det bara är 22lr som gäller. Varför det då står "upp till 5,6mm" på klubbens egen hemsida var det ingen som kunde svara på, till omgången efter var det ändrat till att endast 22lr var godkänt... Känns som att de ändrar och justerar reglerna lite efter eget tycke och smak. De är väl rädda för konkurrens eller nåt...