Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan

Modellen utskriven, kolfiberlindad och epoxidränkt, nu får den vila i torkskåpet tills imorgon :tummenupp

20250510_005848.jpg20250510_005908.jpg20250510_005922.jpg20250510_005947.jpg20250510_010952.jpg20250510_011000.jpg20250510_012023.jpg20250510_015955.jpg20250510_015958.jpg20250510_020006.jpg

Nu sovadags, natti! :krama

20250510_112413.jpg20250510_112416.jpg20250510_112419.jpg

Epoxin härdad, nu slip och därefter ett täcklager epoxi innan lack. Tror inte jag behöver lägga mer än ett lager kolfiber, det är ju inga stora krafter den här biten ska behöva utstå.

Sådärja, då har jag provskjutit bössan.
20250510_140449.jpg20250510_140459.jpg20250510_140510.jpg
20250510_140723.jpg
Den ser ju snygg ut där ute på skjutbanan iallafall, alltid nåt :tummenupp

"Sluta förhala, hur gick det med skyttet då!?!?!?"

Jadu...

Satte upp dessa tavlor på 50m. Eftersom jag sist sköt med bössan på 300m och inte skruvat något därefter samt att jag inte bara byggt en ny stock utan även monterat av kikaren från sin skena och därefter tillbaka utan att skottställa och så vidare så visste jag verkligen inte alls hur jag skulle träffa, men jag antog/hoppades att det åtminstone skulle ta högt på detta korta avstånd eftersom annars vore någonting riktigt galet... Jag började således att skjuta mot nedre tavlan till vänster (notera de tre ditklistrade lapparna på denna tavla):

20250510_135927.jpg

11 bulor sköt jag, de träffade såhär:

20250510_141704.jpg

De första tio träffarna är samlade höger om mitten på gränsen mellan 1 och 2 upptill. Sista skottet höftade jag iväg med ett "om jag nu träffar sådär högt och sådär mycket höger när jag siktar på mitten så borde jag träffa mitten om jag siktar ungefär så långt ned och så mycket vänster"-tänk, och tänk att det stämde ju ganska bra :tummenupp Lyckades skjuta bort en av de tidigare lapparna, men min träff är den som är närmst tian.

Egentligen ska väl en sån här bössa kunna skjuta hål i hål på 50 meter med en duglig skytt, men då ska man betänka att jag vid detta skytte hade dels skruvat av och på siktet utan att skottställa därefter, jag hade inget kindstöd, inget bakstöd OCH det är en helt nytillverkad stock som väger ungefär 1/3 av original... Med andra ord skulle jag vilja säga att för egen del så känns detta som en sjujävla jättesuccé välsignad av självaste gudarna och jag kunde inte vara mycket nöjdare med det här resultatet :tummenupp :yoparty :banana :rock :kär :Rockbanan

Nu ska jag färdigställa kvarvarande punkter innan stocken är 100% färdig, sen blir det till att testa skyttet på längre avstånd. Det är trots allt det som är intressant med en sån här bössa, så om spridning och precision blivit sämre på längre avstånd så är det ju inte fullt så lyckat precis... Men det ser vi när vi kommer dit :tummenupp :tummenupp

Last edited:
Snyggt bössbygge! Jag har inte läst hela tråden men hur ligger tyngdpunkten med matchpipa och kolfiberstock? Inte ett problem för bänkskytte iofs.

Snyggt blir det och jag har lärt mig massor. Framförallt att jag inte ska bygga egna stockar enär jag inte har tålamodet som krävs.
Haha, tack så mycket :tummenupp Alltid kul när man kan bistå med någon slags lärdom/insikt/kunskap :rofl

Snyggt bössbygge! Jag har inte läst hela tråden men hur ligger tyngdpunkten med matchpipa och kolfiberstock? Inte ett problem för bänkskytte iofs.
Tackar så mycket! :tummenupp I dagsläget tycker jag det funkar bra, den känns absolut inte felbalanserad/framtung när den vilar på skjutsäcken åtminstone och stödbenen ska ju monteras allra längst fram så det tror jag kommer funka bra. Jag vet inte exakt var tyngdpunkten ligger, och jag har ju ännu inte fått dit alla tillbehör så saker och ting kan ju dessutom komma att ändras lite. Men hanteringsmässigt är det märkbar skillnad, bössan är ju mer än två kg lättare än original och det känns verkligen. Tidigare skulle jag inte ens överväga att skjuta med den ståendes, nu känns det som att det faktiskt skulle vara möjligt. Trots att tyngdpunkten garanterat flyttats framåt en bra bit så gör den rejäla viktskillnaden att den upplevs som såpass mycket smidigare :tummenupp

Last edited:
Förutom dagens testskjutning har jag hunnit med två mindre pyssel:

Dels ett försök att tillverka tunnväggiga kolfiberrör till kindstödet och bakre kolvstödet. Jag kapade till längder av elrör i två olika dimensioner varav den ena passar med lite marginal inuti den andra, därefter limmade jag fast ark av kolfiber i de mindre rören och virade det runtom tillsammans med epoxi varpå jag tryckte in de mindre kolfiberlindade rören i de större. De större rören hade jag dessförinnan täckt invändigt med släppvax.

20250511_011910.jpg20250511_013907.jpg

Sen tog jag och slipade rent kindstödet samt la på ett lager epoxi:

20250511_022459.jpg

Last edited:
20250511_100118.jpg

Det blev ju inte så tokigt :banana Tog och slipade dem precis så mycket att de glider lätt i de tjockare rören och la därefter på ett tunt lager epoxi, ska bara ge dem en lätt slipning när det härdat samt ha på ett lager klarlack så är de färdiga sen :tummenupp

20250511_111102.jpg20250511_111026.jpg
20250511_112236.jpg

Last edited:
Efter att kindstödet torkat tog jag och slipade upp ytan lite lätt och insåg då att jag råkat gå igenom på ett ställe:

20250511_134945.jpg

Kewken :huvet Jaja, så går det när man snålaar och bara lägger ett lager kolfiber... Bara att rugga upp ytan och vira på nytt fiber:

20250511_141907.jpg
20250511_141913.jpg

Därefter la jag på mer epoxi och skickade tillbaka biten in i torkskåpet:
20250511_143321.jpg20250511_143326.jpg20250511_143330.jpg20250511_143335.jpg

Eftersom jag inte var säker på exakt hur jag skulle lösa kindstödet och dess inställningsmekanism så är hålen i stocken bara där som en förberedelse, ett pilothål kan man väl säga. Nu när jag bestämt mig måste hålen anpassas efter lösningen jag valt. Kolfiberstavarna jag tillverkat är anpassade för att glida fritt inuti de större pvc-rören, och min tanke är att borra upp hålen i stocken för att kunna limma dit de större rören. PVC är ett material med låg friktion, så förhoppningsvis blir det en lättglidande inställningsmekanism :tummenupp

För att få rören på plats måste dock hålen i stocken borras upp till rörens ytterdia, och några 20mm borr har jag inte. Jag fick därför börja med att tillverka ett verktyg för att kunna förstora upp hålen:
20250511_152648.jpg20250511_153733.jpg20250511_154458.jpg20250511_155351.jpg

Att helt sonika sätta borren i min färdiga stock kändes på tok för läskigt, men då kom jag att tänka på mitt första fallerade experiment! Perfekt att ha som borrtestbit :tummenupp

Öppnade upp ett hål i kolfibern fört att komma åt pilothålet under:
20250511_170221.jpg

Därefter saatte jag igång att borra med mitt hemsnickrasde 20mm adapterverktyg:
20250511_170349.jpg

Funkade ju hur bra som helst, och röret sitter som en smäck! :banana :yoparty

20250511_170408.jpg

Last edited:
Det var ändå skapligt läskigt att sätta borren i den färdiga stocken... :skrämd men det gick bra iallafall, hålen är borrade, raka och perfekt anpassade efter rören :tummenupp

20250511_171615.jpg
20250511_171630.jpg20250511_172521.jpg
Nu har jag dock borrat bort de printade väggarna I pilothålen vilket lett till att förstärkningscellernaa är öppna och exponerade, så för att ge stocken lite extra stabilitet kommer jag limma fast rören med fogskum. Förhoppningsvis letar det sig ut i fyllnadscellerna och gör att stocken blir än mer tålig mot yttre krossande påfrestningar :tummenupp

En annan anledning till varför jag vill spruta i fogskum är för att det efter borrningen är fullt av plastfragment i stocken, så nu skramlar den som en marackas... :huvet Jag hoppas att fogskummet ska haffa dessa förrymda plastbitar och hålla dem på sin plats så att stocken blir tyst sen.

Innan fogskum tog jag och maskerade stocken, fogskumsklet är ett helvete att få bort...
20250511_180509.jpg

Därefter tillverkade jag ett par enkla pluggar så att fogskummet inte fyller upp rören:

20250511_180632.jpg

Slutligen tryckte jag i en lagom mängd fogskum och tryckte de pluggade rören på plats :tummenupp

20250511_181231.jpg

Last edited:
Nyss hemkommen från ett tvådagars skytteläger i Luleå då det skjutits korthåll och vi har testat ut lite grejer till en paraskytt.

Tycker den ser bra ut, ska jag klaga på nåt så skulle det vara att försöka få kolfibern rakare men jag förstår svårigheterna med att kunna lägga kolfiber rakt och snyggt på en sån där komplex form så jag tycker du ska vara nöjd. På 50 m ska den ju gå hål i hål men utan kindstöd och bakkappa är ju bössan svårskjuten jag skulle säga att det är omöjligt att skjuta riktigt bra utan kindstöd och bakkappa.

Själv är jag väldigt känslig för just kindstödets höjd och placering, känner av om det är 1 mm för lågt eller högt och även hur det är placerat i sidled.

Fränt med kolfiberrör. Men jag hade nog i detta fallet nöjt mig med aluminium, men som sagt det blir häftigt.

Nyss hemkommen från ett tvådagars skytteläger i Luleå då det skjutits korthåll och vi har testat ut lite grejer till en paraskytt.

Tycker den ser bra ut, ska jag klaga på nåt så skulle det vara att försöka få kolfibern rakare men jag förstår svårigheterna med att kunna lägga kolfiber rakt och snyggt på en sån där komplex form så jag tycker du ska vara nöjd. På 50 m ska den ju gå hål i hål men utan kindstöd och bakkappa är ju bössan svårskjuten jag skulle säga att det är omöjligt att skjuta riktigt bra utan kindstöd och bakkappa.

Själv är jag väldigt känslig för just kindstödets höjd och placering, känner av om det är 1 mm för lågt eller högt och även hur det är placerat i sidled.

Fränt med kolfiberrör. Men jag hade nog i detta fallet nöjt mig med aluminium, men som sagt det blir häftigt.
Nice, gick det bra då? :tummenupp

Jo, det mesta estetiska tänket kring sånt har jag slängt ut genom fönstret redan från början. Alldeles för svårt att få kolfibern linjerad, rak och snygg utan skarvar, det lyckas ju knappt ens proffsen med. Här är en sako-stock tillexempel:
Skärmbild 2025-05-12 141616.png
Man ser hur kolfibern böljar lite upp och ned längs med stocken, och jag har aldrig haft någon form av vanföreställning/förhoppning om att jag skulle kunna lyckas bättre än vad de kan åstadkomma... Det finns liksom inte på kartan :hihi

Jag är helt nöjd om jag får till en fungerande stock som är tillräckligt lätt och inte gör att bössan skjuter sämre än original, det skulle jag se som en helt enorm seger även om den i slutändan blir så ful att jag bestämmer mig för att lacka den :tummenupp

Tog loss maskeringstejpen och pluggarna, rören verkar ha satt sig perfekt på plats :tummenupp
20250512_123008.jpg

Testade med kolfiberrören på plats och konstaterade att det såg bra ut, rakt och fint :tummenupp

20250512_123210.jpg20250512_123233.jpg

Därefter slipade jag rent kindstödet och testade passformen mot stocken:

20250512_131859.jpg

Blev väl inte helt nöjd med hur den följer stocken, så jag testade att lägga på originalet:

20250512_132247.jpg

Tycker inte att det blev varken bättre eller sämre, så jag har nog inte misslyckats med kindstödets utformning utan det är nog snarare stocken som inte är helt 100% utformad som originalet vilket knappast kommer som någon överraskning. Det kanske ser sisådär ut när kindstödet är maximalt nedsänkt, men när det höjs upp till den plats där det ska ligga vid skytte tror jag inte att det kommer störa :tummenupp

Därefter kapade jag kolfiberrören till rätt längd, borrade hål i undersidaan av kindstödet, fyllde hålen med fogskum och fixerade kindstödet på plats med hjälp av tejp:

20250512_135008.jpg20250512_140457.jpg20250512_140624.jpg

Min förhoppning är att fogskummet ska fylla ut hålrummen och göra att rören fixeras rakt och linjerat i kindstödet, därefter kan jag fästa dem på plats med en mer permanent fastsättningsmetod.

Last edited:
Har du vakuumsug eller dylikt? Eller stryker du bara på epoxin och låter torka i värme? Försvinner luftbubblor ändå?

Har du vakuumsug eller dylikt? Eller stryker du bara på epoxin och låter torka i värme? Försvinner luftbubblor ändå?
Nej, tyvärr inte. Stryker bara på och gör mitt bästa för att massera in epoxin och pressa ut luften manuellt. Funkar faktiskt ganska bra överlag, men här och var kan det bli någon bubbla som kan behöva åtgärdas i efterhand. Vänstersidan av stockens främre del fick jag ju göra om lite på grund av att där blivit bubblor, men I övrigt har lagren varit täta och solida överallt där jag öppnat upp och kollat :tummenupp

Nej, tyvärr inte. Stryker bara på och gör mitt bästa för att massera in epoxin och pressa ut luften manuellt. Funkar faktiskt ganska bra överlag, men här och var kan det bli någon bubbla som kan behöva åtgärdas i efterhand. Vänstersidan av stockens främre del fick jag ju göra om lite på grund av att där blivit bubblor, men I övrigt har lagren varit täta och solida överallt där jag öppnat upp och kollat :tummenupp
Jamen blir det så bra som det jag ser på dina bilder så duger det även åt mig för att göra vissa bra och ha detaljer i kolfiber till race hojar. Jag har inga utställningsnivåkrav på ytan. Så nu blir det att sniffa epoxi tro jag.

Jamen blir det så bra som det jag ser på dina bilder så duger det även åt mig för att göra vissa bra och ha detaljer i kolfiber till race hojar. Jag har inga utställningsnivåkrav på ytan. Så nu blir det att sniffa epoxi tro jag.
Jag tror att så länge man är noga och masserar in epoxin ordentligt så kan man absolut uppnå helt ok resultat, de partier som inte blivit bra för min del har jag väl antingen slarvat med just den biten eller bara misslyckats med att få kolfibret att ligga tight mot underlaget innan jag strök på epoxin. Jag tror att min metod med att limma fast väven allt eftersom jag virar den runt föremålet som ska gjutas in har varit en framgångsfaktor, annars är det lätt att kolfibern reser sig och flyttar runt medan man försöker bearbeta in epoxin om den inte hålls på plats på något sätt. Och då gäller det ju att redan i det steget se till att eliminera potentiella bubblor, dvs limma fast väven så att den ligger slätt mot underlaget och följer dess former över kullar och ner i dalar.

Lycka till! :tummenupp

Fogskummet färdighärdat, dags att kolla så att pelarna satt sig rakt och fint och glider lätt i sina brunnar:

20250513_182824.jpg
20250513_182827.jpg

Jajjemen :tummenupp

Eftersom pelarna ska lackas så brydde jag mig inte om att maskera dem särskilt noga, de ska ju ändå slipas innan lack så det gör inget att fogskummet krupit ut lite och fastnat där det inte ska vara :)

Tog även och slängde ihop en enkel höjdställningsskruv och tillhörande mutter i Fusion:

Skärmbild 2025-05-13 185020.png
Dessa ska nu skrivas ut i solid ASA-plast, jag tror och hoppas att det ska bli tillräckligt hållbart. När allting väl är på plats och funktionstestat kommer jag låsa både skruven och glidpelarna i kindstödet med en genomgående stav, därefter ska allt utom själva skruven lackas och sen är detta moment färdigt:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back