Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan

Nå kör på med bössan här, väntar med spänning att se de ihop limmade bitarna till en hel stock och sen hur kolfiberlamineringen av det hela går till. Jag fick ju en sån där helt galen idé att scanna av min Walther LG300XT Protouch stock sen modifiera denna med remskena och anpassa det hela till Anschutz systemen 1807 och 2002 och sen tillverka en kolfiberstock.

Du kanske kan klämma in nåt om bössan, valpen och husvagnen i rubriken?
Håller på och klistrar för fullt :tummenupp

Låter väl som en trevlig plan, kan nog bli bra! Säg till om du behöver assistans med skanner som sagt :tummenupp

Edit: Visst ja, valpen också. Såhär då?
"Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, MC-husvagnar, 3D-snickrade vapenstockar och allt annat som gudarna glömde"

Hur många tecken får en trådtitel innehålla? :va :hihi
 
Håller på och klistrar för fullt :tummenupp

Låter väl som en trevlig plan, kan nog bli bra! Säg till om du behöver assistans med skanner som sagt :tummenupp

Edit: Visst ja, valpen också. Såhär då?
"Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, MC-husvagnar, 3D-snickrade vapenstockar och allt annat som gudarna glömde"

Hur många tecken får en trådtitel innehålla? :va :hihi

I detta fallet tycker jag nån moderator eller serverägare eller vem som nu bestämmer antalet tecken rent av kan få anstränga sig lite med ett undantag om inte den där klockrena rubriken skulle funka😉
 
I detta fallet tycker jag nån moderator eller serverägare eller vem som nu bestämmer antalet tecken rent av kan få anstränga sig lite med ett undantag om inte den där klockrena rubriken skulle funka😉
Det fick inte plats :(
 
Testa ta bort 3D- snickrade och bara ha vapenstockar kvar?
 
Sådär fick det bli, fick inte plats med mer.
 
Helvete vad stora notifieringarna blev nu :rofl :skrattaåt

Edit: Fakk, nu glömde jag ju få med toppgjutningen i rubriken... Såhär då, kan det funka? :va
 
Tycker rubriken funkar.

Hur går det med 3D printningen? Jag är väldigt nyfiken på hur den blev, är grejerna klara eller skriver du ut ännu?
 
Tycker rubriken funkar.

Hur går det med 3D printningen? Jag är väldigt nyfiken på hur den blev, är grejerna klara eller skriver du ut ännu?
Har precis klistrat ihop utskrifterna :tummenupp

20250420_204618.jpg20250420_204637.jpg

Visst ja, passade på att scanna, "cadda" (eller vad det nu heter när man använder fusion istället för Autocad) och printa en uppsättning plastdelar till min Browning BLR också. Inte för att den bössan är för tung för något egentligen utan det gick mest av bara farten, lite extra scanning och fusion360 mängdträning helt enkelt :)
20250420_204803.jpg

Nu ska delarna slipas, eventuellt även spacklas lite, innan det är dags att försöka gjuta in dem i kolfiber :tummenupp
 
Har precis klistrat ihop utskrifterna :tummenupp

View attachment 513674View attachment 513675

Visst ja, passade på att scanna, "cadda" (eller vad det nu heter när man använder fusion istället för Autocad) och printa en uppsättning plastdelar till min Browning BLR också. Inte för att den bössan är för tung för något egentligen utan det gick mest av bara farten, lite extra scanning och fusion360 mängdträning helt enkelt :)
View attachment 513676

Nu ska delarna slipas, eventuellt även spacklas lite, innan det är dags att försöka gjuta in dem i kolfiber :tummenupp

Ser ju ut fint, tänker du nu lägga kolfiber utanpå den utskrivna stocken?

Jag rekommenderar starkt att du pelarbäddar bössan då du börjar ha klar stocken, speciellt på en långhålls bössa eller tävlingsbössa är det a och o att ha hundra procentig spänningsfri kontakt mellan stock och låda. På robsoft finns det nån guide för bäddning och pelarbäddning. Jag har gjort ett verktyg till svarven så jag kan svarva radien efter lådan i pelare med 13 mm diameter, dock kan jag max svarva 20 mm radie så behöver du få pelare gjorda kan jag nog fixa det.

Pelarna ska sitta limmade eller plastade i stocken och skruvarna eller underbeslaget till lådan ska ligga mot pelarna och inte ta i själva stocken på undersidan. Enklast är att skriva fast pelarna och plasta fast allt på en gång. Du ska även tänka på att ha lite utrymme i bakkant av lådan så där brukar man tejpa med maskeringstejp. Hur ser rekylklacken up på den där bössan är den lös som på Tikka eller sitter den fast i lådan?
 
Ser ju ut fint, tänker du nu lägga kolfiber utanpå den utskrivna stocken?

Jag rekommenderar starkt att du pelarbäddar bössan då du börjar ha klar stocken, speciellt på en långhålls bössa eller tävlingsbössa är det a och o att ha hundra procentig spänningsfri kontakt mellan stock och låda. På robsoft finns det nån guide för bäddning och pelarbäddning. Jag har gjort ett verktyg till svarven så jag kan svarva radien efter lådan i pelare med 13 mm diameter, dock kan jag max svarva 20 mm radie så behöver du få pelare gjorda kan jag nog fixa det.

Pelarna ska sitta limmade eller plastade i stocken och skruvarna eller underbeslaget till lådan ska ligga mot pelarna och inte ta i själva stocken på undersidan. Enklast är att skriva fast pelarna och plasta fast allt på en gång. Du ska även tänka på att ha lite utrymme i bakkant av lådan så där brukar man tejpa med maskeringstejp. Hur ser rekylklacken up på den där bössan är den lös som på Tikka eller sitter den fast i lådan?
Ja precis, försöker efterlikna den metod som Sako använder fast med 3D-gjutna pluggar istället för deras skumplastvariant :)

På det stora geväret sitter pipan och mekanismen monterat i ett aluminiumblock som är fastskruvat i stocken, så jag funderar på om det enklaste vore att helt enkelt flytta över hela alltet till kolfiberstocken när den väl är klar. Då har jag ju exakt samma montage som i originalstocken och bör klara mig med att skapa en solid infästning för själva alublocket. Det sitter ingen annan typ av bäddning eller dylikt så vitt jag kan se.

På Browningen så är allt mekaniskt+pipa en sluten enhet, stocken och främre handskyddet skruvas fast med en skruv vardera så där behöver man inte göra något alls :tummenupp

Jag tror att klacken är fast... Fast nu blev jag osäker. Ska kolla hur det ser ut nästa gång jag tar isär det.
 
Ja precis, försöker efterlikna den metod som Sako använder fast med 3D-gjutna pluggar istället för deras skumplastvariant :)

På det stora geväret sitter pipan och mekanismen monterat i ett aluminiumblock som är fastskruvat i stocken, så jag funderar på om det enklaste vore att helt enkelt flytta över hela alltet till kolfiberstocken när den väl är klar. Då har jag ju exakt samma montage som i originalstocken och bör klara mig med att skapa en solid infästning för själva alublocket. Det sitter ingen annan typ av bäddning eller dylikt så vitt jag kan se.

På Browningen så är allt mekaniskt+pipa en sluten enhet, stocken och främre handskyddet skruvas fast med en skruv vardera så där behöver man inte göra något alls :tummenupp

Jag tror att klacken är fast... Fast nu blev jag osäker. Ska kolla hur det ser ut nästa gång jag tar isär det.

Aluminiumblocket är väl limmat eller på nåt annat sätt i gjutet i original stocken? Jag skulle nog inte försöka ge mig på att lossa det. Aluminiumblocket är säkert riktigt bra men frågan är om du ska försöka göra ett nytt block? Sen är frågan om vad som är bättre skulle tro att en kombination av block och plastning är bäst.
 
Aluminiumblocket är väl limmat eller på nåt annat sätt i gjutet i original stocken? Jag skulle nog inte försöka ge mig på att lossa det. Aluminiumblocket är säkert riktigt bra men frågan är om du ska försöka göra ett nytt block? Sen är frågan om vad som är bättre skulle tro att en kombination av block och plastning är bäst.
Det är åtminstone synligt fastskruvat, men det kan ju vara limmat också... Men ja, kan ju vara som du säger att det är dumt att försöka lossa det. Då får det bli att tillverka ett nytt.
 
Det är åtminstone synligt fastskruvat, men det kan ju vara limmat också... Men ja, kan ju vara som du säger att det är dumt att försöka lossa det. Då får det bli att tillverka ett nytt.

Jag skulle inte lossa blocket, just att blocket sitter sten hårt fast i stocken är nog avgörande för precisionen. Rekylklacken är också viktigt att den sitter sol den ska.

Dom som plastar riktigt seriöst maskerar lådan vid en första plastning, när den sen fått härda och krympa så plastar dom en gång till jätte tunnt för att komma ifrån alla eventuella spänningar. Detta är nog lite överkurs och jag har inte gjort detta men det säger kanske lite om man ska ha ut precisionen som krävs för att tävla.
 
Jag skulle inte lossa blocket, just att blocket sitter sten hårt fast i stocken är nog avgörande för precisionen. Rekylklacken är också viktigt att den sitter sol den ska.

Dom som plastar riktigt seriöst maskerar lådan vid en första plastning, när den sen fått härda och krympa så plastar dom en gång till jätte tunnt för att komma ifrån alla eventuella spänningar. Detta är nog lite överkurs och jag har inte gjort detta men det säger kanske lite om man ska ha ut precisionen som krävs för att tävla.

Ja, jag får försöka tillverka ett block istället. En sak i taget, stocken ska bli klar först och det får vi se hur det går med den biten... Första försöket sket sig med besked.

Till att börja med så märkte jag att 2k-epoxin som jag limmat stocken med inte fäste något vidare i plasten, pluggen bröts på flera ställen och fick limmas om flera gånger medan jag försökte hantera den... Detta gjorde mig inte alltför hoppfull inför själva plastandet, så jag bestämde mig för att slipa och rugga upp hela ytan för att förhoppningsvis få plasten att fästa bättre:

20250420_223554.jpg20250421_011106.jpg

Med detta avklarat var det så dags att börja plasta. Sako använder en sorts kolfiberstrumpa som träs över pluggen och formar sig efter den, därefter bakar de hela alltet i en maskin som trycker in epoxihartsen i kolfiberväven. En annan får nöja sig med kolfiberväv från biltema och manuell applicering av epoxi, så jag kom på att man kanske kunde limma fast väven allt eftersom jag virar in pluggen så att allting håller sin form medan jag stryker på epoxy:
20250421_021202.jpg20250421_024140.jpg20250421_034538.jpg20250421_052503.jpg

Till slut hade jag fått till en hyfsat tight och heltäckande lindning, dags för epoxy... Sen gick allt åt helvete :huvet Limmet jag använt för att fästa väven vid pluggen tålde tydligen inte epoxi, så det löstes upp varpå hela lindningen lossnade... I min desperation försökte jag packa in paketet i vakuumplast och dra vakuum med min sous-vide vakuumförpackare, men det blev bara skit av det och jag skrotade snabbt idén...
20250421_061524.jpg20250421_063313.jpg

Men ja, som ni kan se så blev det inget bra av detta försöket. Och att försöka plocka loss väven och testa igen kommer innebära ett smärre helvete med rentvätt och uppstädning av pluggen innan jag kan försöka igen, så det känns som att det lättaste alternativet är att helt enkelt skriva ut en ny plugg och försöka igen. Denna gång ska jag använda ett annat lim för att fästa väven, och jag ska såklart testa hur det tål epoxin innan jag lindar in hela pluggen. Så får vi se om det går bättre...

Kewken också :mad:
 
Ja, jag får försöka tillverka ett block istället. En sak i taget, stocken ska bli klar först och det får vi se hur det går med den biten... Första försöket sket sig med besked.

Till att börja med så märkte jag att 2k-epoxin som jag limmat stocken med inte fäste något vidare i plasten, pluggen bröts på flera ställen och fick limmas om flera gånger medan jag försökte hantera den... Detta gjorde mig inte alltför hoppfull inför själva plastandet, så jag bestämde mig för att slipa och rugga upp hela ytan för att förhoppningsvis få plasten att fästa bättre:

View attachment 513696View attachment 513697

Med detta avklarat var det så dags att börja plasta. Sako använder en sorts kolfiberstrumpa som träs över pluggen och formar sig efter den, därefter bakar de hela alltet i en maskin som trycker in epoxihartsen i kolfiberväven. En annan får nöja sig med kolfiberväv från biltema och manuell applicering av epoxi, så jag kom på att man kanske kunde limma fast väven allt eftersom jag virar in pluggen så att allting håller sin form medan jag stryker på epoxy:
View attachment 513698View attachment 513699View attachment 513700View attachment 513701

Till slut hade jag fått till en hyfsat tight och heltäckande lindning, dags för epoxy... Sen gick allt åt helvete :huvet Limmet jag använt för att fästa väven vid pluggen tålde tydligen inte epoxi, så det löstes upp varpå hela lindningen lossnade... I min desperation försökte jag packa in paketet i vakuumplast och dra vakuum med min sous-vide vakuumförpackare, men det blev bara skit av det och jag skrotade snabbt idén...
View attachment 513702View attachment 513703

Men ja, som ni kan se så blev det inget bra av detta försöket. Och att försöka plocka loss väven och testa igen kommer innebära ett smärre helvete med rentvätt och uppstädning av pluggen innan jag kan försöka igen, så det känns som att det lättaste alternativet är att helt enkelt skriva ut en ny plugg och försöka igen. Denna gång ska jag använda ett annat lim för att fästa väven, och jag ska såklart testa hur det tål epoxin innan jag lindar in hela pluggen. Så får vi se om det går bättre...

Kewken också :mad:

Nu är det 16 år sen jag jobbade med kolfiber och plast men det är nog klokt att testa limmer och plaster på nån utskriven skrotbit och se hur allt reagerar med varandra.

För att limma ihop de utskriven bitarna tror jag att vanlig cyanoakrylat snabblim är bäst, epoxy brukar fästa sådär på plaster. Till att plasta väven tror jag nån lamineringsepoxy som är snällare mot plasten än polyester. Klarade sig den utskrivna pluggen från att lösas upp?

Jag har hållit på väldigt lite med att plasta med väv men det lär väl bli mer av det längre fram på turbo Hondan då jag tänker plasta sadel och risken finns att det är svårt att hitta nån lämplig halvkåpa. Men jag skulle klippa till bitar i kolfibern och sen plasta fast dom direkt på pluggen med plasten du sja anbänds till väven.

Du är väl få lägga några lager med kolfiberväv för att få upp styvheten på stocken och då får man välmlägga bitarna omlott på lämpligt ställe för att få det stadigt. Sen är ju nästa kruxet att få få till mönstret på väven men det kanske inte är så noga i detta fallet?

Värt att tänka på är att epoxy är väldigt allergiframkallande fast det verkar harmlöst och inte luktar.
 
Nu är det 16 år sen jag jobbade med kolfiber och plast men det är nog klokt att testa limmer och plaster på nån utskriven skrotbit och se hur allt reagerar med varandra.

För att limma ihop de utskriven bitarna tror jag att vanlig cyanoakrylat snabblim är bäst, epoxy brukar fästa sådär på plaster. Till att plasta väven tror jag nån lamineringsepoxy som är snällare mot plasten än polyester. Klarade sig den utskrivna pluggen från att lösas upp?

Jag har hållit på väldigt lite med att plasta med väv men det lär väl bli mer av det längre fram på turbo Hondan då jag tänker plasta sadel och risken finns att det är svårt att hitta nån lämplig halvkåpa. Men jag skulle klippa till bitar i kolfibern och sen plasta fast dom direkt på pluggen med plasten du sja anbänds till väven.

Du är väl få lägga några lager med kolfiberväv för att få upp styvheten på stocken och då får man välmlägga bitarna omlott på lämpligt ställe för att få det stadigt. Sen är ju nästa kruxet att få få till mönstret på väven men det kanske inte är så noga i detta fallet?

Värt att tänka på är att epoxy är väldigt allergiframkallande fast det verkar harmlöst och inte luktar.
Ja, jag hade testat på själva plasten men missade att det kunde vara en bra idé att testa limmet också... :huvet Pluggen klarade sig bra, använde biltemas lamineringsepoxi och den är ju lite mildare än deras polyester. Men inte mild nog för limmet tydligen...

Jag ville försöka använda en hel bit väv i största möjliga utsträckning, Dels för styrkans men även utseendets skull. Därför valde jag denna metod med att linda och klistra fast väven successivt. Men ja, nästa försök ska jag nog byta taktik, klippa remsor/bitar och klistra fast dem så får jag lacka stocken efteråt istället för att ha kolfibern synlig.

Handskar användes vid all hantering av epoxi :tummenupp
 
Ja, jag hade testat på själva plasten men missade att det kunde vara en bra idé att testa limmet också... :huvet Pluggen klarade sig bra, använde biltemas lamineringsepoxi och den är ju lite mildare än deras polyester. Men inte mild nog för limmet tydligen...

Jag ville försöka använda en hel bit väv i största möjliga utsträckning, Dels för styrkans men även utseendets skull. Därför valde jag denna metod med att linda och klistra fast väven successivt. Men ja, nästa försök ska jag nog byta taktik, klippa remsor/bitar och klistra fast dem så får jag lacka stocken efteråt istället för att ha kolfibern synlig.

Handskar användes vid all hantering av epoxi :tummenupp

Som sagt det är 16 år sen jag sist höll på med kolfiber och då använde vi roving, kolfibertrådar som lindades och sen impregnerades och detta var klingor till flugspön. Vet inte hur mycket styrkan påverkas om man klipper bitar men jag tänker att man hur som helst bör lägga flera lager minst tre stycken och första två lagren blir nog mindre kritiska för utseendet men tänker man till med sista bitarna borde man väl kunna få till utseendet med så du slipper lacka, det är uu faktiskt lite småhäftigt om kolfibern syns på en sån där bössa.

Är det inte enklast att "klistra fast" väven med lamineringsepoxyn då man startar plastningen? Och när man väl börjat så får man ju lägga på nästa lager i lamineringsepoxyn från tidigare lager osv. Helst skulle man ju ha en autoklav och köra vakuum då man är klar men det vete fasen hur man fixar det som glad amatör?

Minns jag rätt så ska man använda handskar av nitrilgummi har man vinylhandskar har jag för mig att effekten blir ännu värre, epoxyn tar sig genom handsken och hålls sedan kvar mot huden. Nu tror jag inte att det är nån större fara om man håller på nån gång då och då men håller man på med ska man se upp. Sen ska man väl också har bra ventilation.
 
Som sagt det är 16 år sen jag sist höll på med kolfiber och då använde vi roving, kolfibertrådar som lindades och sen impregnerades och detta var klingor till flugspön. Vet inte hur mycket styrkan påverkas om man klipper bitar men jag tänker att man hur som helst bör lägga flera lager minst tre stycken och första två lagren blir nog mindre kritiska för utseendet men tänker man till med sista bitarna borde man väl kunna få till utseendet med så du slipper lacka, det är uu faktiskt lite småhäftigt om kolfibern syns på en sån där bössa.

Är det inte enklast att "klistra fast" väven med lamineringsepoxyn då man startar plastningen? Och när man väl börjat så får man ju lägga på nästa lager i lamineringsepoxyn från tidigare lager osv. Helst skulle man ju ha en autoklav och köra vakuum då man är klar men det vete fasen hur man fixar det som glad amatör?

Minns jag rätt så ska man använda handskar av nitrilgummi har man vinylhandskar har jag för mig att effekten blir ännu värre, epoxyn tar sig genom handsken och hålls sedan kvar mot huden. Nu tror jag inte att det är nån större fara om man håller på nån gång då och då men håller man på med ska man se upp. Sen ska man väl också har bra ventilation.
Problemet med att använda själva epoxin som klister är att den inte klistrar särskilt bra, bitarna ligger inte stilla och fäster inte förrän det hela har härdat. 2k epoxilim härdar ju på ett par minuter så det kanaske skulle funka att fästa fast remsorna med det och sen impregnera med lamineringsepoxi... Ska testa superlim också och se vad som funkar bäst. Jag vill ju bara ha något som håller väven på plats så att den inte flyttar sig medan jag stryker på epoxi.

Jag har funderat på att bygga någon slags form att innesluta den laminerade och epoxibestrukna stocken i, men det vetefan hur jag ska åstadkomma det på ett bra sätt... Får funta.

Nitrilgummihandskar är det jaga nvänt :tummenupp

Hur illa är det med gaser och luftburna partiklar när man pysslar med epoxi? Tycker inte det luktar eller märks något av det över huvud taget, det är ju inte som polyester där man kan känna i realtid hur både luktsinne och hjärnceller tackar för sig och lämnar in... :näsblod
 
Problemet med att använda själva epoxin som klister är att den inte klistrar särskilt bra, bitarna ligger inte stilla och fäster inte förrän det hela har härdat. 2k epoxilim härdar ju på ett par minuter så det kanaske skulle funka att fästa fast remsorna med det och sen impregnera med lamineringsepoxi... Ska testa superlim också och se vad som funkar bäst. Jag vill ju bara ha något som håller väven på plats så att den inte flyttar sig medan jag stryker på epoxi.

Jag har funderat på att bygga någon slags form att innesluta den laminerade och epoxibestrukna stocken i, men det vetefan hur jag ska åstadkomma det på ett bra sätt... Får funta.

Nitrilgummihandskar är det jaga nvänt :tummenupp

Hur illa är det med gaser och luftburna partiklar när man pysslar med epoxi? Tycker inte det luktar eller märks något av det över huvud taget, det är ju inte som polyester där man kan känna i realtid hur både luktsinne och hjärnceller tackar för sig och lämnar in... :näsblod


Man borde kunna göra en vakuumkammare av typ avloppsrör och lock och sen sätta en slangnippel i ena locket sen ska man nog ha en hyfsad vakuumpump. Själva pumpen är nog värst att hitta till vettiga pengar.

Då dig gäller det luftburna partiklar och epoxy vet jag baeaxatg det är onyttigt och att man kan få allergi från det och fåg man det så kan man typ inte vistas i samma rum som epoxyn fast det är små mängder. Den är ju lurig för den är ju lnte som polyester där man typ känner hur hjärncellerna försvinner.

Var en tjej sim gick allergi men det gick fort hon hade allergin redan efter nån månad på jobbet. Man ska nog ha respekt men om man gör ett jobb med epoxy nån gång ochbinte redan från början är överkänslig är det nog inte nån större fara.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top