Ja, jag får försöka tillverka ett block istället. En sak i taget, stocken ska bli klar först och det får vi se hur det går med den biten... Första försöket sket sig med besked.
Till att börja med så märkte jag att 2k-epoxin som jag limmat stocken med inte fäste något vidare i plasten, pluggen bröts på flera ställen och fick limmas om flera gånger medan jag försökte hantera den... Detta gjorde mig inte alltför hoppfull inför själva plastandet, så jag bestämde mig för att slipa och rugga upp hela ytan för att förhoppningsvis få plasten att fästa bättre:
View attachment 513696View attachment 513697
Med detta avklarat var det så dags att börja plasta. Sako använder en sorts kolfiberstrumpa som träs över pluggen och formar sig efter den, därefter bakar de hela alltet i en maskin som trycker in epoxihartsen i kolfiberväven. En annan får nöja sig med kolfiberväv från biltema och manuell applicering av epoxi, så jag kom på att man kanske kunde limma fast väven allt eftersom jag virar in pluggen så att allting håller sin form medan jag stryker på epoxy:
View attachment 513698View attachment 513699View attachment 513700View attachment 513701
Till slut hade jag fått till en hyfsat tight och heltäckande lindning, dags för epoxy... Sen gick allt åt helvete

Limmet jag använt för att fästa väven vid pluggen tålde tydligen inte epoxi, så det löstes upp varpå hela lindningen lossnade... I min desperation försökte jag packa in paketet i vakuumplast och dra vakuum med min sous-vide vakuumförpackare, men det blev bara skit av det och jag skrotade snabbt idén...
View attachment 513702View attachment 513703
Men ja, som ni kan se så blev det inget bra av detta försöket. Och att försöka plocka loss väven och testa igen kommer innebära ett smärre helvete med rentvätt och uppstädning av pluggen innan jag kan försöka igen, så det känns som att det lättaste alternativet är att helt enkelt skriva ut en ny plugg och försöka igen. Denna gång ska jag använda ett annat lim för att fästa väven, och jag ska såklart testa hur det tål epoxin innan jag lindar in hela pluggen. Så får vi se om det går bättre...
Kewken också