HOJFRÅGA!! Bandit vs Gixxer vs ZX9.....

fazerfun skrev:
2582245
neas skrev:
2579404
fazerfun skrev:
2578676
Ja hyfsat prioriterat klart att det är, men som sagt så vill jag kunna toura med den också. Behöver alltså inte vara optimal för stuntkörning.
Ang ombyggnad av bakdel så är det väl så att man blir lat ju äldre man blir, särskilt om man inte är superhändig och inte har tillgång till garage, maskiner osv osv.. Fast man kanske borde börja våga nångång...:gnissla Har bara byggt om litegrann innan, men inget där man behövde skapa egna delar såsom ram & kåpor mm.



Ok....vet inte om jag riktigt hajar hur du resonerar där. Är det bara utseendet du är ute efter då eller? För att strippa en kåphoj, modda till en fajter och sedan toura genom Europa med den är ju som att plocka av kikarsiktet från ett jaktgevär med motiveringen att man inte vill döda för många djur...?

Att bli av med lappen tror jag handlar mindre om kåpor eller ej eller vilken hoj man åker utan mer om självkontroll. Men men, du vet säkert bäst själv vad du är ute efter även om din inställning till fajters är rätt oortodox...:D
Är ute efter utseende, attityd och hanterbarhet, allt vad en fighter ska ha + hålla ner hast på tråkiga (polis) vägar. Har aldrig sagt att jag ska toura (skulle tex aldrig sätta min fot på Autobahn) genom Europa, däremot om man tvingas köra på en rak motorväg så håller man ner hast, eftersom allt vinddrag träffar dig och på så sätt minskar risken för körkortsindrag. En kåphoj är ju inte bekväm förrän 150 blås...Självklart handlar det även om självkontroll men man kan ju minska förutsättningarna att köra fort på "fel" vägar. Det handlar ju om att köra fort på roliga kurviga vägar inte transportsträckor!! Verkar dock inte kunna förklara mitt tankesätt så vi skippar det.. :pannkyss :)
 
Last edited:
"Hoppar in och hälsar på forna kamrater i Bandit-träsket.
Har varit ute på vift, en ganska trevlig för övrigt, med en TL1000R ett tag. Har dock sålt den nu och sneglar på ett par olika hojar. Kan dock inte riktigt bestämma mig. Sneglar på motard men man vet ju nackdelarna med dessa om man vill åka lite längre osv. Eftersom jag haft en Bandit 1200 förut så vet jag ju att det är en riktigt trevlig cykel.
Tänkte bara lägga ut en lite lös undran om nån har en till salu. Jag är väl ute efter en med lite mer mos i motorn än orginal och är väl inte hyperpillig själv så jag tänkte se om nån skulle göra sig av med en som är lite trimmad redan. Årsmodell är väl av mindre betydelse men jag har väl tänkt mig runt 50 tusen pix men allt är ju av intresse så klart. Skicka ett PM eller skriv i tråden om nån är redo att skiljas från sin Bandit..."

Citat från Bandit 1200 tråden, tycker att det säger en del eller...?
 
Araikaj skrev:
2583024 "Hoppar in och hälsar på forna kamrater i Bandit-träsket.
Har varit ute på vift, en ganska trevlig för övrigt, med en TL1000R ett tag. Har dock sålt den nu och sneglar på ett par olika hojar. Kan dock inte riktigt bestämma mig. Sneglar på motard men man vet ju nackdelarna med dessa om man vill åka lite längre osv. Eftersom jag haft en Bandit 1200 förut så vet jag ju att det är en riktigt trevlig cykel.
Tänkte bara lägga ut en lite lös undran om nån har en till salu. Jag är väl ute efter en med lite mer mos i motorn än orginal och är väl inte hyperpillig själv så jag tänkte se om nån skulle göra sig av med en som är lite trimmad redan. Årsmodell är väl av mindre betydelse men jag har väl tänkt mig runt 50 tusen pix men allt är ju av intresse så klart. Skicka ett PM eller skriv i tråden om nån är redo att skiljas från sin Bandit..."

Citat från Bandit 1200 tråden, tycker att det säger en del eller...?

Ja det gör det, Banditen har för lite mos orginal!:hihi
 
JT skrev:
2583608 Ja det gör det, Banditen har för lite mos orginal!:hihi
Det är det som är det fina i kråksången....... :tummenupp
Billig försäkring samt effektmässigt väldigt lätt avhjälpt. +15-20hk med en annan ljuddämpare.
 
Nordman skrev:
2583619 Det är det som är det fina i kråksången....... :tummenupp
Billig försäkring samt effektmässigt väldigt lätt avhjälpt. +15-20hk med en annan ljuddämpare.


20 hk med annan ljuddämpare:rolleyes: :eek:
 
Chronic skrev:
2583632 20 hk med annan ljuddämpare:rolleyes: :eek:
:fakta Låter mycket men det stämmer faktiskt. +20hk i bästa fall, men runt 15hk är väl normalt. Då med ett 25mm extra hål i luftburken ska väl tilläggas, gäller 1:a generationenes Bandit!
:tummenupp
Mvh Jugge
 
Nordman skrev:
2583642 :fakta Låter mycket men det stämmer faktiskt. +20hk i bästa fall, men runt 15hk är väl normalt. Då med ett 25mm extra hål i luftburken ska väl tilläggas, gäller 1:a generationenes Bandit!
:tummenupp
Mvh Jugge

Som vanligt på internetforum så ska man väl typ "backa upp" såna påståenden för att bli tagen på allvar men det låter otroligt mycket. Jag tror inte på det alls, men är å andra sidan ingen spekulant på en sån återfallsknuttehoj hursom så det spelar kanske ingen större roll egentligen..


Varför har inte alla ett sånt ljuddämpartrimmat monster kan man undra:va
 
Chronic skrev:
2583656 Som vanligt på internetforum så ska man väl typ "backa upp" såna påståenden för att bli tagen på allvar men det låter otroligt mycket. Jag tror inte på det alls, men är å andra sidan ingen spekulant på en sån återfallsknuttehoj hursom så det spelar kanske ingen större roll egentligen..


Varför har inte alla ett sånt ljuddämpartrimmat monster kan man undra:va
Smaken är ju som tur var som baken, delad:)
Med dagens mått mätt är 115-120 bakhjulshästar ingenting (ca 100hk orginal)... Men min personliga uppfattning är att det är en riktigt rolig hoj som inte kostar skjortan.

Jag tycker i och för sig att mina andra hojar har varit riktigt roliga på sitt sätt också.. Ingen av dessa har haft orginal effekt speciellt länge........
GSX-R 1100 -88
GSX-R 1100 -91
GSX-R 1300 -00
KTM Duke II -01
 
Nordman skrev:
2583676 Smaken är ju som tur var som baken, delad:)
Med dagens mått mätt är 115-120 bakhjulshästar ingenting (ca 100hk orginal)... Men min personliga uppfattning är att det är en riktigt rolig hoj som inte kostar skjortan.

Jag tycker i och för sig att mina andra hojar har varit riktigt roliga på sitt sätt också.. Ingen av dessa har haft orginal effekt speciellt länge........
GSX-R 1100 -88
GSX-R 1100 -91
GSX-R 1300 -00
KTM Duke II -01



Kul, fast de 20 hk pga av annan ljuddämparburk hade varit intressantare att få en förklaring till.
 
Chronic skrev:
2583685 Kul, fast de 20 hk pga av annan ljuddämparburk hade varit intressantare att få en förklaring till.
Svårt för mig att förklara på annat sätt än att: ta bort den gamla, sätt dit den nya... Voala... billigt dessutom....
Ta en titt i Bandit forumet så får du se att jag inte är den enda som haft "tur" eller vad man ska säga.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63904
 
Nordman skrev:
2583697 Svårt för mig att förklara på annat sätt än att: ta bort den gamla, sätt dit den nya... Voala... billigt dessutom....
Ta en titt i Bandit forumet så får du se att jag inte är den enda som haft "tur" eller vad man ska säga.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63904


Lustigkurre? Nä, det jag menar är att den av dig uppgivna effekthöjningen är rena fantasier, fast det brölar så fint o så.

Förstår du nu då?
 
Chronic skrev:
2583717 Lustigkurre? Nä, det jag menar är att den av dig uppgivna effekthöjningen är rena fantasier, fast det brölar så fint o så.

Förstår du nu då?
Jag vet inte om du bara jävlas med mig.. :D

Jag har faktiskt kört min hoj i bänk.
Allt bromsat i polarns bänk vart efter vi utförde moddarna:

Helt orginal: 97 bakhjulshästar.
Avgassystem: 115 bakhjulshästar. (I och för sig helsystem).
Luftburk + bestryckning: 118 bakhjulshästar.
GSX-R 1100 -90 kammar: 125,5 bakhjulshästar.


Bromsad till 129 hk hos Din MC.:fakta (Skillnad mellan bänkarna).

Men jag ska inte tvinga dig till att tro på det. Din åsikt är lika fri som någon annans. :pannkyss

Nu ska jag sluta spamma sönder denna tråd:näsblod
 
Nordman skrev:
2583833 Jag vet inte om du bara jävlas med mig.. :D

Jag har faktiskt kört min hoj i bänk.
Allt bromsat i polarns bänk vart efter vi utförde moddarna:

Helt orginal: 97 bakhjulshästar.
Avgassystem: 115 bakhjulshästar. (I och för sig helsystem).
Luftburk + bestryckning: 118 bakhjulshästar.
GSX-R 1100 -90 kammar: 125,5 bakhjulshästar.


Bromsad till 129 hk hos Din MC.:fakta (Skillnad mellan bänkarna).

Men jag ska inte tvinga dig till att tro på det. Din åsikt är lika fri som någon annans. :pannkyss

Nu ska jag sluta spamma sönder denna tråd:näsblod




+15-20hk med en annan ljuddämpare.

Så skrev du, jag ifrågasatte och får en lista på dina tidigare hojar + monteringsanvisningar för ett slipon.

Dessutom var det visst en helsystem också.....tydligen.

Vem driver med vem?

Skit i detta nu, jag har fått mitt svar. Och svaret är då:

-Nej, ingen mc ger 20 hk extra genom att byta ljuddämpare.

Tack O hej:huvet
 
neas skrev:
2582434
fazerfun skrev:
2582245
neas skrev:
2579404 Är ute efter utseende, attityd och hanterbarhet, allt vad en fighter ska ha + hålla ner hast på tråkiga (polis) vägar. Har aldrig sagt att jag ska toura (skulle tex aldrig sätta min fot på Autobahn) genom Europa, däremot om man tvingas köra på en rak motorväg så håller man ner hast, eftersom allt vinddrag träffar dig och på så sätt minskar risken för körkortsindrag. En kåphoj är ju inte bekväm förrän 150 blås...Självklart handlar det även om självkontroll men man kan ju minska förutsättningarna att köra fort på "fel" vägar. Det handlar ju om att köra fort på roliga kurviga vägar inte transportsträckor!! Verkar dock inte kunna förklara mitt tankesätt så vi skippar det.. :pannkyss :)

Nämen ta det inte så...jag fattar inte hur du resonerar till 100% men det innebär inte att inte respekterar dina åsikter. för mig får du tycka vad du vill. :) När du i ett tidigare inlägg bla skrev "Gillar att köra semester utomlands & det kan man med en fighter!!" så fick jag för mig att du skulle toura. Men jag kanske missuppfattade dig.
 
Chronic skrev:
2583857 +15-20hk med en annan ljuddämpare.

Så skrev du, jag ifrågasatte och får en lista på dina tidigare hojar + monteringsanvisningar för ett slipon.

Dessutom var det visst en helsystem också.....tydligen.

Vem driver med vem?

Skit i detta nu, jag har fått mitt svar. Och svaret är då:

-Nej, ingen mc ger 20 hk extra genom att byta ljuddämpare.

Tack O hej:huvet

+15-20 hk med ett bolt on, det slår givetvis olika mellan hojarna, som i mitt fall "bara" 18 hk med helsystem. Det är dämparen som gör den stora effektökningen.

För att citera Anders Brink:
"B12 modell 96-00, annan ljuddämparen ger 13 hästar. 250 spänn på Micro.
5 cm hålet i luftburken med #130 på huvudmunstycket ger 7 hästar. 100 spänn.
86-90 gsxr1100 samt 89-90 gsxr750 insugskamaxel, ca 5 hästar.
Snikportning ger ca 7 hästar. 2050 spänn.
Snikraceportning ger ca 12 hästar, 4500.
Raceportning med 30/26 ventiler ger ca 15-20 hästar, 6000+ventiler.

Originalförgasarna räcker att supporta 150 hästar på bakhjulet.
Originalluftfiltret supportar minst 150 hästar på bakhjulet.
Skillnaden mellan ett helsystem och enbart ljuddämpare är ca 2 hästar på en original B12'a.
"

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2386471&highlight=supporta#post2386471

Det jag skrivit står jag fast vid! Dock ska det vara 50mm hål i luftburken..:rolleyes:
Så du kan :huvet så mycket du vill. :tummenupp
 
Chronic skrev:
2583656
Varför har inte alla ett sånt ljuddämpartrimmat monster kan man undra:va

Kommer nog bli vanligare nu med premiehöjningarna.

Banditen är väl känd för att få upp effekten med små ingrepp. En lite doldis som också är lätt att få upp effekten på är yammas XJR.
Grundmaterialet är byggt för mer pållar men de har "strypts" enklare eller vad man ska säga för att anpassas till marknader och försäkringsklass.

Och vete fan om inte tillverkaren har gjort det medvetet.

Banditen och XJR'en är vad jag känner till med billig trimpeng per hk. Någon som känner till fler?

Kan bli aktuellt med de här j-vla premierna som kommer att komma.
 
Röstar på GSX 1400... :)

+16-17hk (ca 115hk på bakhjulet)med helsystem och Powercommander.
Lite dyrare än en Bandit för samma hk men mer vrid.

Och så kan man ja sätta dit andra kamaxlar med... men då blir det dyrare... men det var det värt!:D
 
fazerfun skrev:
2583891
neas skrev:
2582434
fazerfun skrev:
2582245

Nämen ta det inte så...jag fattar inte hur du resonerar till 100% men det innebär inte att inte respekterar dina åsikter. för mig får du tycka vad du vill. :) När du i ett tidigare inlägg bla skrev "Gillar att köra semester utomlands & det kan man med en fighter!!" så fick jag för mig att du skulle toura. Men jag kanske missuppfattade dig.
Ingen fara på taket! :) Körde i Norge denna sommaren men då var det lite transport dit och sen en hel vecka med alpvägar i bra skick! :tummenupp Har man inte kört i Norge så måste man dit!!!! Har precis köpt en Gixxer 1100 -92 som blir streetfighter under vintern.
 
neas skrev:
2584784
fazerfun skrev:
2583891
neas skrev:
2582434
Ingen fara på taket! :) Körde i Norge denna sommaren men då var det lite transport dit och sen en hel vecka med alpvägar i bra skick! :tummenupp Har man inte kört i Norge så måste man dit!!!! Har precis köpt en Gixxer 1100 -92 som blir streetfighter under vintern.

En -92a....grattis :tummenupp :tummenupp vad gav du för den? Bilder?

Du får dokumentera projektet, kul vinterläsning om inte annat.
 
Nordman skrev:
2583903 +15-20 hk med ett bolt on, det slår givetvis olika mellan hojarna, som i mitt fall "bara" 18 hk med helsystem. Det är dämparen som gör den stora effektökningen.

För att citera Anders Brink:
"B12 modell 96-00, annan ljuddämparen ger 13 hästar. 250 spänn på Micro.
5 cm hålet i luftburken med #130 på huvudmunstycket ger 7 hästar. 100 spänn.
86-90 gsxr1100 samt 89-90 gsxr750 insugskamaxel, ca 5 hästar.
Snikportning ger ca 7 hästar. 2050 spänn.
Snikraceportning ger ca 12 hästar, 4500.
Raceportning med 30/26 ventiler ger ca 15-20 hästar, 6000+ventiler.

Originalförgasarna räcker att supporta 150 hästar på bakhjulet.
Originalluftfiltret supportar minst 150 hästar på bakhjulet.
Skillnaden mellan ett helsystem och enbart ljuddämpare är ca 2 hästar på en original B12'a.
"

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2386471&highlight=supporta#post2386471

Det jag skrivit står jag fast vid! Dock ska det vara 50mm hål i luftburken..:rolleyes:
Så du kan :huvet så mycket du vill. :tummenupp


Så från enbart en slip-on ljuddämpare till helssystem, borrad luftburk och annan bestyckning...:D

Jaja, budskapet gick fram, en riktig doldishoj är tydligen billig att trimma. Det är ju jättebra:tummenupp

Kör så det ryker!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top