Hojen stavas INTE hojjen

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Om vi nu endå har en messerschmitt tråd så stavas satellit med ett t och två l :gnissla

Tråden var (återigen...suck) INTE till för såna som dig, som hackar på TILLFÄLLIGA felstavningar. Vi tittar på SYSTEMATISKA fel.
Jag t.ex - inser att DU förmodligen kan stava ordet ÄNDÅ på rätt sätt, istället för att skriva endå... ;) För det kan du väl?
Men har jag gnällt på det?

Kom in i matchen, och inse helheten.
Läs inlägg ett.

:jäs

Mitt andra hatobjekt - särskrivningar....

KYCKLING LEVER - "..han lever, han lever, hurra hurra"
BAD SHORTS - inte är de bra inte...
HUGG ORM - Effektivare än att slå den?
BRUNSTENS BATTERIER - något för massageapparater?
SKUM TOMTE - tar klapparna själv.
RÖK FRITT - bolma på bara!
SLÄNG GUNGAN - den är nog trasig.
SJÖ NÄRA TOMT - inte sjönära då?
KASSA SKÅP - inget att förvara något värdefullt i.
HAND TVÄTTAS - före maten.
KLIPP PYTON - har ormar hår?
NACKA NAPRAPATERNA - ta livet av dem!
LÅNG HÅRIG - men kanske snaggad?
BIND GALEN - innan han skadar någon!
SNOR KRÅKA - stjäl en fågel.
JÄST SVAMP - alkoholhaltig?
ETT STYCK MORD - vill ni beställa något mer?
SKYGG LAPP - skraj same?
HÅLL PLATSEN - så ingen annan tar den.
SJUK GYMNAST - kan behöva en sjukgymnast.
MORGON ROCKAR - kväll suger?
BARN UNDER KLÄDER - rädda dem innan de kvävs!
SUPER UNDER STÄLL - dricker alkohol medan han sladdar?
ETT TRUMPET SOLO - tutar lite motvilligt?
SNODD MAPP - Åhléns kränger hett kontorsmateriel för 19:90
"Är du djur och naturintresserad?" - är inte de flesta djur naturintresserade?
"Skivad kalv lever med kul potatis" - kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?
"Extra knäck till jul" - lite julgodis är aldrig fel.
"Svensk general agent för Kinaföretag" - militär med rätt att döda...
"Inte rädd för att visa fram fötterna" - hoppas bara att han tvättade dem innan.

Felstavningar och särskrivningar i all ära, men något som verkligen stör mig är folk som envisas med att skriva med Caps Lock. Varför? Tack och lov inte alltför vanligt i annonser här i Sverige, men annars seriösa annonser på t.ex. ebay är det vanligt med Caps Lock. Blir speciellt drygt när det är en lång annons med mycket text.
Och det som fick bägaren att rinna över, har bokat en flygbiljett med Malmö Aviation och får någon form av biljettbekräftelse på mailen, ALLT skrivet med Caps Lock. Varför? Snälla någon förklara!

Särskrivning är i särklass det som stör mig mest, har nästan börjat skicka hatmail till annonsörer på Blocket som håller på med detta....hur jävla svårt kan det vara.

Katt ungar säljes
Toppen fin bil
Grus busare
Trädgårds tomte
häng matta
Ny servad

GAAAAHHHH!!!!!!!

Underbar tråd......hoppas bara att de som verkligen behöver läsa detta gör det.

:hihi

De och dem
I svenskan uttalar vi oftast ord som de skrivs (åtminstone om man jämför med språk som engelska). Orden de och dem har dock utvecklats till att uttalas [dåm] och stavas ibland i informella sammanhang dom. Det här leder naturligtvis till förvirring då man mer formellt ska skriva de och dem.

De förhåller sig till dem på samma sätt som pronomenet jag förhåller sig till mig. Följden av detta är att vi kan konstruera ett enkelt minnesknep för att alltid göra rätt, nämligen att prova att byta ut vårt de/dem med jag respektive mig. Om jag låter bäst, så skriv de. Om mig låter bäst, så skriv dem. Tricket är att komma ihåg bokstaven M... det finns ett M i mig och i dem, alltså hör de ihop. Lätt som en plätt!

Exempel:
”Dem ska utveckla en prototyp av systemet” (bör vara de)
”Mötet är hos de” (bör vara dem)
Överkurs: http://computersweden.idg.se/2.139/1.5694

Samtidigt som det kan vara godtyckligt i vissa sammanhang. "Dem som" kan lika väl heta "de som".

Jag blir så frustrerad på alla som säger fel, det heter "Dra alla över en KAM"! Från början hette det "Skära alla över en kam" men SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.

Jag är nyfiken på just HUR man drar någon över en kant? Borde man inte ramla över kanten själv också? Och vad betyder det? Varför vill man dra nån över en kant? Den moderna tidens Ättestupa kanske?

Dessutom används inte 's i svenskan, ex Anna's, utan det skrivs Annas. Dubbelfel blir det dessutom när man inte använder '(apostrof) utan ´(akut accent).

Jag börjar bli frusterad på dig som envisas med att börja med stor bokstav efter situationstecken mitt i en mening. Sluta för helvete!

Last edited:
Jag blir så frustrerad på alla som säger fel, det heter "Dra alla över en KAM"! Från början hette det "Skära alla över en kam" men SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.

Jag är nyfiken på just HUR man drar någon över en kant? !

Det kanske inte är de som säger fel utan du som hör dåligt:rolleyes:.

Last edited:
ja trode dem la byttat de dära så hojen blev hojjen å blinkers blevat la blinkisar å la bakspeglar typ.

(ni som skriver bytat, varför skriver ni inte blevat istället för blivit????)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT