Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Om vi nu endå har en messerschmitt tråd så stavas satellit med ett t och två l![]()
Stavningskontrollen tillåter särskrivningar, och folk har börjat skriva enligt amerikansk grammatik.
Ett tydligt exempel är att många väljer inledande versal på varje ord o rubrik t.ex.
Det stavas hojjen, direkct, pungt, tjöppt, byttat.
Kulturell särart inom sporthojeriet
Snälla Dr kan inte du överta mitt jobb så jag får semester i sommar.
tEncKTe´nte på D....
Absolut! Bara jag slipper bo ihop med din fästman, och göra det du gör med honom...![]()
Olika betydelser.Felaktig stavning: Homosexuell. Korrekt: ghey.
Och DET stavas:Messerschmidt !
Jag t.ex - inser att DU förmodligen kan stava ordet ÄNDÅ på rätt sätt, istället för att skriva endå...För det kan du väl?
Brun hårig sjuk sköterska sköt sam![]()
De och dem
I svenskan uttalar vi oftast ord som de skrivs (åtminstone om man jämför med språk som engelska). Orden de och dem har dock utvecklats till att uttalas [dåm] och stavas ibland i informella sammanhang dom. Det här leder naturligtvis till förvirring då man mer formellt ska skriva de och dem.
De förhåller sig till dem på samma sätt som pronomenet jag förhåller sig till mig. Följden av detta är att vi kan konstruera ett enkelt minnesknep för att alltid göra rätt, nämligen att prova att byta ut vårt de/dem med jag respektive mig. Om jag låter bäst, så skriv de. Om mig låter bäst, så skriv dem. Tricket är att komma ihåg bokstaven M... det finns ett M i mig och i dem, alltså hör de ihop. Lätt som en plätt!
Exempel:
”Dem ska utveckla en prototyp av systemet” (bör vara de)
”Mötet är hos de” (bör vara dem)
Överkurs: http://computersweden.idg.se/2.139/1.5694
Jag blir så frustrerad på alla som säger fel, det heter "Dra alla över en KAM"! Från början hette det "Skära alla över en kam" men SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.
Jag är nyfiken på just HUR man drar någon över en kant? Borde man inte ramla över kanten själv också? Och vad betyder det? Varför vill man dra nån över en kant? Den moderna tidens Ättestupa kanske?
Dessutom används inte 's i svenskan, ex Anna's, utan det skrivs Annas. Dubbelfel blir det dessutom när man inte använder '(apostrof) utan ´(akut accent).
Jag blir så frustrerad på alla som säger fel, det heter "Dra alla över en KAM"! Från början hette det "Skära alla över en kam" men SAOL (Svenska Akademiens Ordlista) godkänner båda.
Jag är nyfiken på just HUR man drar någon över en kant? !
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |