Hojen stavas INTE hojjen

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Samtidigt som det kan vara godtyckligt i vissa sammanhang. "Dem som" kan lika väl heta "de som".

Jag börjar bli frusterad på dig som envisas med att börja med stor bokstav efter situationstecken mitt i en mening. Sluta för helvete!

Förlåt.......

Det kanske inte är de som säger fel utan du som hör dåligt:rolleyes:.

Nja, vissa skriver det ju å då ser man att de facto står KANT.

Last edited:
Våra vanligaste felstavade ord.

Så!

abbonemang abonnemang
aborre abborre
abonemang abonnemang
altid alltid
anorlunda annorlunda
annulera annullera
agusti augusti
avunsjuk avundsjuk
bestämmde bestämde
bestäma bestämma
bestämmt bestämt
bla bl.a.
cyckel cykel
definera definiera
defenitivt definitivt
defenetivt definitivt
diskution diskussion
diskusion diskussion
disskution diskussion
disskutera diskutera
dublett dubblett
igentligen egentligen
imot emot
faktist faktiskt
fläskfile fläskfilé
fotölj fåtölj
följdaktligen följaktligen
föresten förresten
förän förrän
gammla gamla
gamal gammal
giftemål giftermål
hejdå hej då
hälst helst
hittils hittills
hämd hämnd
iallafall i alla fall
isåfall i så fall
iakta iaktta
innom inom
interjuv intervju
intreserad intresserad
kariär karriär
kompletera komplettera
konsentrera koncentrera
konferans konferens
konkurens konkurrens
konkurent konkurrent
korekt korrekt
kunnde kunde
kvalite kvalitet, kvalité
lungt lugnt
matrial material
medecin medicin
mäst mest
mustach mustasch
mäniskor människor
nogrann noggrann
noggran noggrann
nogran noggrann
nogrant noggrant
någongång någon gång
nämde nämnde
ochså också
orginal original
pga p.g.a.
paralell parallell
parantes parentes
recention recension
rekomendera rekommendera
rekomenderar rekommenderar
religös religiös
resturang restaurang
sevärdighet sevärdhet
skilnad skillnad
speciel speciell
specielt speciellt
spännade spännande
stämmning stämning
succesiva successiva
succesivt successivt
särskillt särskilt
terass terrass
tillfredställa tillfredsställa
tillfredställa tillfredsställa
tillfredställande tillfredsställande
tillfredställd tillfredsställd
tillsamans tillsammans
tvugna tvungna
tyvär tyvärr
ungdommar ungdomar
värkligen verkligen
vilkor villkor
ytterliggare ytterligare
överrens överens
överaskad överraskad
överaskning överraskning

Varsegoda :tummenupp

ja trode dem la byttat de dära så hojen blev hojjen å blinkers blevat la blinkisar å la bakspeglar typ.

(ni som skriver bytat, varför skriver ni inte blevat istället för blivit????)

Jag har fått för mig att det är korrekt med "bytat" på skånska.
En mycket duktig automatlådepreparerare i Osby har i cirka 30 år annonserat om lödade vingar.
Det tycker jag är charmigt.

En annan Skånsk avart är varianten på varsin (stavas det så? Kändes kul att skriva. Nästan som "desto".).
Varsen.
Även den utvecklade formen: Varstvå förekommer.

Jag har fått för mig att det är korrekt med "bytat" på skånska.
En mycket duktig automatlådepreparerare i Osby har i cirka 30 år annonserat om lödade vingar.
Det tycker jag är charmigt.

En annan Skånsk avart är varianten på varsin (stavas det så? Kändes kul att skriva. Nästan som "desto".).
Varsen.
Även den utvecklade formen: Varstvå förekommer.

Fast man ska ju nu inte blanda in sin dialekt i skrift, isåfall borde jag byta alla ä mot e och då skulle det inte se så bra ut :tungan Eller om någon snackar invandrarsvenska bör man skriva så: Ey skrotmannen, ja fixade fett me para när ja å guzzen bara jallade på bussen. dom bara här e paran ja bara fan va coolt län. :gnissla

Alltid stavas alltid med två l. Aldrig stavas alltid med ett l, men aldrig med två l. Aldrig stavas aldrig som alltid ,för alltid stavas med två l. Alltid stavas aldrig med ett l.

Last edited:
Fast man ska ju nu inte blanda in sin dialekt i skrift, isåfall borde jag byta alla ä mot e och då skulle det inte se så bra ut :tungan Eller om någon snackar invandrarsvenska bör man skriva så: Ey skrotmannen, ja fixade fett me para när ja å guzzen bara jallade på bussen. dom bara här e paran ja bara fan va coolt län. :gnissla

Varsen anser jag vara ett specefikt ord, emedan det inte har samma betydelse som varsin.

Vad gäller din dialekt, så har jag en kompis (tjerring i femtiårsåldern) som pratar väldigt bred stockholmsdialekt trots att hon bott ett tjugotal år i Småland.
Hon och hennes kille jagar.
Jaktlaget skulle sätta upp nya jakttorn.
Jägarkompis skulle prata med killen om vilken modell de skulle välja - Bygga egna i trä eller tjöpa stålställningar.
Inte hemma.
Marianne framförde åsikten att de skulle ha torn med "treebeen".
När killen kom hem en halvtimme senare försökte Marianne fortfarande förklara att hon viste att båda modellerna hade fyra ben, men hon föredrog dem med "treebeeen".
Sant.

Skulle jag skriva på dialekt, skulle jag vara tvungen att använda bokstäver från samtliga kända alfabet.
Inklusive runor och hieroglyfer.

Å framförallt så stavas inte Punkt "pUNgT".

Pung"t" är en sån man har mellen benen och Punkt är en sån man avslutar med.

Särskrivning är i särklass det som stör mig mest, har nästan börjat skicka hatmail till annonsörer på Blocket som håller på med detta....hur jävla svårt kan det vara.

Katt ungar säljes
Toppen fin bil
Grus busare
Trädgårds tomte
häng matta
Ny servad

GAAAAHHHH!!!!!!!
Mycket irriterande.

Det som dock stör än mer är Blocket.se själva som har en fet särskrivning i deras "slogan". Jag har skickat otaliga mail och påtalat detta varvid jag fått det ena dumma svaret efter det andra. Nu orkar jag inte längre.

"blocket.se - Sveriges största Köp & Sälj marknad"

Varför ingen versal på "blocket"? Varför versal på Köp samt Sälj? Varför står det inte bara "Sveriges största köp- & säljmarknad" alternativt "Sveriges största köp- och säljmarknad"?

SÅDANT stört jag mig på. Så innihelvete.

:mad:

Edit: Ketting i tacket.

grammarpolice.gif

Felstavningar och särskrivningar i all ära, men något som verkligen stör mig är folk som envisas med att skriva med Caps Lock. Varför? Tack och lov inte alltför vanligt i annonser här i Sverige, men annars seriösa annonser på t.ex. ebay är det vanligt med Caps Lock. Blir speciellt drygt när det är en lång annons med mycket text.
Och det som fick bägaren att rinna över, har bokat en flygbiljett med Malmö Aviation och får någon form av biljettbekräftelse på mailen, ALLT skrivet med Caps Lock. Varför? Snälla någon förklara!
Fungerar inte enter på ditt tangentbord?

De och dem
I svenskan uttalar vi oftast ord som de skrivs (åtminstone om man jämför med språk som engelska). Orden de och dem har dock utvecklats till att uttalas [dåm] och stavas ibland i informella sammanhang dom. Det här leder naturligtvis till förvirring då man mer formellt ska skriva de och dem.

De förhåller sig till dem på samma sätt som pronomenet jag förhåller sig till mig. Följden av detta är att vi kan konstruera ett enkelt minnesknep för att alltid göra rätt, nämligen att prova att byta ut vårt de/dem med jag respektive mig. Om jag låter bäst, så skriv de. Om mig låter bäst, så skriv dem. Tricket är att komma ihåg bokstaven M... det finns ett M i mig och i dem, alltså hör de ihop. Lätt som en plätt!

Exempel:
”Dem ska utveckla en prototyp av systemet” (bör vara de)
”Mötet är hos de” (bör vara dem)
Överkurs: http://computersweden.idg.se/2.139/1.5694

De och dem är ett fanstyg. Kan inte läsa när "dem" används konstant då jag får cancer i ögat utav det. Har man ingen aning så ser det bättre ut att skriva som det låter dvs. "dom".

En vad jag tycker enklare regel är att byta ut de/dem mot vi/oss.
Vi/de har två bokstäver, oss/dem har tre st.

Ex. Vi frågade efter vägen / De frågade efter vägen.
Bara någon med annat modersmål skulle kunna tänka sig att använda "oss" i den meningen, och knappt det.

Roligaste stavningen jag sett någonsin var på jobbet då min kollega skulle skriva ner namnet Charlie på en lista. Det blev "Tjali".

Röntgen stavas det och inget annat, på förekommen anledning. Skriv alltså inte på tidrapporten "Ledig pga besök hos doktor, var och runkade mej"

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT