Fattigslappen
Orakad
Insektsnyckel - insexnyckel. En av de roligare.![]()
Nä nä. Incestnyckel heter det.
Felaktig stavning: Homosexuell. Korrekt: ghey.
Korrekt stavning är gh3y.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Insektsnyckel - insexnyckel. En av de roligare.![]()
Felaktig stavning: Homosexuell. Korrekt: ghey.
Samtidigt som det kan vara godtyckligt i vissa sammanhang. "Dem som" kan lika väl heta "de som".
Jag börjar bli frusterad på dig som envisas med att börja med stor bokstav efter situationstecken mitt i en mening. Sluta för helvete!
Det kanske inte är de som säger fel utan du som hör dåligt.
ja trode dem la byttat de dära så hojen blev hojjen å blinkers blevat la blinkisar å la bakspeglar typ.
(ni som skriver bytat, varför skriver ni inte blevat istället för blivit????)
Jag börjar bli frusterad på dig som envisas med att börja med stor bokstav efter situationstecken mitt i en mening. Sluta för helvete!
Jag har fått för mig att det är korrekt med "bytat" på skånska.
En mycket duktig automatlådepreparerare i Osby har i cirka 30 år annonserat om lödade vingar.
Det tycker jag är charmigt.
En annan Skånsk avart är varianten på varsin (stavas det så? Kändes kul att skriva. Nästan som "desto".).
Varsen.
Även den utvecklade formen: Varstvå förekommer.
Fast man ska ju nu inte blanda in sin dialekt i skrift, isåfall borde jag byta alla ä mot e och då skulle det inte se så bra utEller om någon snackar invandrarsvenska bör man skriva så: Ey skrotmannen, ja fixade fett me para när ja å guzzen bara jallade på bussen. dom bara här e paran ja bara fan va coolt län.
![]()
Citationstecken, eftersom du citerar![]()
Exakt! Ingen går säker! Såga alla som sågas ska!
Mycket irriterande.Särskrivning är i särklass det som stör mig mest, har nästan börjat skicka hatmail till annonsörer på Blocket som håller på med detta....hur jävla svårt kan det vara.
Katt ungar säljes
Toppen fin bil
Grus busare
Trädgårds tomte
häng matta
Ny servad
GAAAAHHHH!!!!!!!
Fungerar inte enter på ditt tangentbord?Felstavningar och särskrivningar i all ära, men något som verkligen stör mig är folk som envisas med att skriva med Caps Lock. Varför? Tack och lov inte alltför vanligt i annonser här i Sverige, men annars seriösa annonser på t.ex. ebay är det vanligt med Caps Lock. Blir speciellt drygt när det är en lång annons med mycket text.
Och det som fick bägaren att rinna över, har bokat en flygbiljett med Malmö Aviation och får någon form av biljettbekräftelse på mailen, ALLT skrivet med Caps Lock. Varför? Snälla någon förklara!
De och dem
I svenskan uttalar vi oftast ord som de skrivs (åtminstone om man jämför med språk som engelska). Orden de och dem har dock utvecklats till att uttalas [dåm] och stavas ibland i informella sammanhang dom. Det här leder naturligtvis till förvirring då man mer formellt ska skriva de och dem.
De förhåller sig till dem på samma sätt som pronomenet jag förhåller sig till mig. Följden av detta är att vi kan konstruera ett enkelt minnesknep för att alltid göra rätt, nämligen att prova att byta ut vårt de/dem med jag respektive mig. Om jag låter bäst, så skriv de. Om mig låter bäst, så skriv dem. Tricket är att komma ihåg bokstaven M... det finns ett M i mig och i dem, alltså hör de ihop. Lätt som en plätt!
Exempel:
”Dem ska utveckla en prototyp av systemet” (bör vara de)
”Mötet är hos de” (bör vara dem)
Överkurs: http://computersweden.idg.se/2.139/1.5694
Hur vet du det?Röntgen stavas det och inget annat, på förekommen anledning. Skriv alltså inte på tidrapporten "Ledig pga besök hos doktor, var och runkade mej"
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |