Hojbyggen vi skulle vilja se....

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte försöka med en till inspirationstråd kring hojbyggen.
Vi har ju redan en med före/efter-bilder.
Men i denna tråd tänkte jag att man kunde slänga in lite ideér på hur byggen skulle kunna göras eller bara lite objekt där man kan hämta allmän inspiration.

Jag vet själv att jag brukar surfa runt på t.ex. Blocket och se hojar samtidigt som jag tänker: "den där skulle man kunna modda så här, så blir den riktigt cool...".
Denna tråd är till för just de ögonblicken när man kommit på något coolt som man skulle vilja se någon genomföra.

Första hojen:
Suzuki VX800, en helt bortglömd modell som lever sitt liv i det fördålda och som inte kostar skjortan. Kan nog få loss flertal från Blocket för runt 15 tusen.
Motorn är samma som i Suzukis 800-kubiks glidare, en luftkyld V-Twin.

I orginalskick skulle man inte synas på den, men med lite lätta modifikationer skulle den kunna bli rikrigt cool.
Jag tänker:
-Strippa ned den på lite saker som speglar, onödiga kåpor och annat kraffs.
-Korta av bakdelen och på med en snygg häck.
-Svart avgassystem eller ännu hellre avgasbandage.
-På med en snygg och liten framlampa.

Orginal:
VX_800_1.jpg

Exempel i moddat skick:
VX_800_2.jpg
VX_800_3.jpg
 
Det var en VX 800 version jag gillade ... :crash



Cafe racer av Honda Sevenfifty.Ser ut som en bulldog.Tänk om någon tillverkat den i mer än en upplaga ... :crash



www.youtube.com/watch?v=U5x2lYgKQS8

(Undvek att lägga in en bild på min egen lätt moddade Sevenfifty med gaffelväska och tvillinglampor med vindavvisare plus ett blås som som fått fan själv att gråta ha ha ... ). :crash
 
Last edited:
Men nu bumpade jag den. :) Du kanske skulle flytta den? Den passar väl eg bättre bland byggen.
Läste igenom hela den tråden och funderade på det en stund, men vet inte riktigt ifall den hade så värst mycket att bidra med, förutom mängden inlägg.
Tror jag låter den tråden stilla dö ut i det forumet den ligger i och gör ett nytt försök med denna istället.
 
En Yamaha XT500 skulle kunna gå att modda ganska cool med enkla medel.

-Annan bakdel, kanske lite åt tracker hållet.
-Fetare fälgar/däck. De nuvarande naven samt 17-fälgbanor.
-Kanske en annan avgaspipa.

Orginal:
XT500_1.jpg

Moddad:
XT500_2.jpg
XT500_3.jpg
XT500_4.jpg
XT500_5.jpg
 
Jag har alltid haft ett svagt hjärta för gamla GSX:er. Gärna med lite dragbike-stuk på.
Behöver inte nödvändigtvis vara 1100:an även om den nu höjer pulsen lite extra.
Dessa båda går ju att få för riktigt låga priser på Blocket.
Sen på med lite fetare bakfälg, plocka bort onödiga kåpor, på med clipon och sänk den så är man på god väg.
Vill man gå harcore så förlänger man svingen en bit.

Orginal:
GSX1100EF
GSX1100_1.jpg

GSX750EF
GSX750_1.jpg

Exempel på lite pimpat.
5hekc67q1y18vc96.jpg
n5u4uxcd716senl9.jpg
 
Nu är jag lite insnöad men jag går och funderar på ett "budget"-bygge baserat på största möjliga luftkylda v-tvinnen, avskalad, clip-on och vettig körställning & körbarhet (dvs inte Panza-style ;))... Någon som har sett något liknande? Kring 1500cc eller mer :)
 
Nu är jag lite insnöad men jag går och funderar på ett "budget"-bygge baserat på största möjliga luftkylda v-tvinnen, avskalad, clip-on och vettig körställning & körbarhet (dvs inte Panza-style ;))... Någon som har sett något liknande? Kring 1500cc eller mer :)
Budget och över 1500 cc kan vara en svår kombination...

Inte en Intruder 1400 eller en Kawasaki VN1500?
Gammelkaworna har väl 4-petad låda och Suzukina gillar inte öppna avgassystem/filter som folk tenderar sätta på dem. Saker och ting tenderar gå sönder utan vettig förgasarjustering.
 
Jag är rent allmänt sugen på att hitta någon sporthojstwin och bygga något som ser ut som en glidare av det, men se till att ha en vettig frigång och styv och fin ram så att man inte behöver skämmas för hojen så fort det börjar svänga i lite hastighet...
Men först måste jag ha en verkstad att hålla på i, för farsgubben har visst sålt sin. Han lär väl iofs bygga en ny vad det lider.
 
Budget och över 1500 cc kan vara en svår kombination...

Inte en Intruder 1400 eller en Kawasaki VN1500?
Gammelkaworna har väl 4-petad låda och Suzukina gillar inte öppna avgassystem/filter som folk tenderar sätta på dem. Saker och ting tenderar gå sönder utan vettig förgasarjustering.

Nej, det kanske är lite för mycket att önska att få det till ett budget-bygge med dom kraven.

Har kikat lite på intrudern, finns många till ganska vettiga priser... vet inte vad det är men jag har personligen svårt att se potentialen i utgångsmaterialet.

Gillar vulcan (VN) bättre till utseendet men då har man en gigantisk kylare i fronten... + att dom är lite dyrare än ovan.

Sen finns det ju nyare maskiner som skulle duga men då får man sätta stort kryss över kravet budget... Största chansen är väl att springa på ett skrotobjekt...
 
Jag skulle vilja se en Yamaha R6 2-takt. :yoparty

Man tar en banshee-motor på 610 cc (2 cylindrig seriöst upphottad RD 350-motor) på sissådär 146 2-taktpollar och stoppar in den i ett modernt R6-chassi.

Måste bli ganska rolig leksak. :tummenupp


Frågan är ju om man ens behöver ändra något i reg-beviset på en sån hoj... Lika många kubik jue.. ;)
 
Har kikat lite på intrudern, finns många till ganska vettiga priser... vet inte vad det är men jag har personligen svårt att se potentialen i utgångsmaterialet.

Gillar vulcan (VN) bättre till utseendet men då har man en gigantisk kylare i fronten... + att dom är lite dyrare än ovan.

Sen finns det ju nyare maskiner som skulle duga men då får man sätta stort kryss över kravet budget... Största chansen är väl att springa på ett skrotobjekt...
Intrudern är svår då linjerna går lite konstigt. Hög tank, och sen droppar linjena ned till sadeln och sen upp igen liksom. Svingen/bakramen fuckar upp mycket där.
Enda vettiga man kan göra med den är att strippa den, på med dragbar och ha på en kort bakskärm. Då blir den cool.
VS800.jpg

VN15 är stor, riktigt stor. Lite för fet nästan.
Fast de går ju att få till helt ok ändå.
VN15.jpg
 
en sån här kanske?

557803_10150667539567061_707437060_9817962_2028484569_n.jpg
 
Jag skulle vilja se en rd1000 i en snygg rörram enkelsving och kåpor som en såndär ducce 848 fighter som säljs nu..

Motorn ska alltså vara 2st rd500 v4 som är ställda i vinkel. Dessa ska vara fullkittade och ge som de gamla tävlingsmopparna.

Det vill jag se:hej
 
Kanske inte så budget, inte heller 1500 cc men för övrigt :)

harley_xl883_caferacer.jpg
 
Går själv och smådrömmer om att, när garage är klart och maskiner inhandlade, sätta igång med ett nytt projekt. Inget som skall bli klart till nästa säsong utan något man kan bygga på i lugn takt och låta växa fram sakta men säkert.

Som tankarna är nu skulle det bli stealt-batman-caféräcer. Moderna hjul (kolfiber?), bromsar och dämpare och en 2,3 liters V-twin (typ ultima elBruto 140cui eller s&s x-wedge) inklämd i ramen!

UltimaElBrutoCSEngines1.jpgxwedge.jpgstealth_fighter.jpg

Kul att gå och fantisera om! Än så länge....
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top