Hojbyggen vi skulle vilja se....

Jag skulle vilja bygga en gatgående rececykel baserad på en BMW R75-90.

Tänk Helmuth Dähne Imola 1972:

BMW_Formel_750_Imola_racer-7.jpg
BMW_Formel_750_Imola_racer.jpg

En BMW boxer är billig. Ramen får man bocka till en egen. Svingen är standard. Hjulen kan man ha standard. Gaffel och frambroms är special och orimligt dyrt att köpa autentiska kopior eller gamla delar men R90S dubbelskiva ser rätt ut.

imola 1972.jpg
 
Last edited:
Skall det gå snabbt till 200 krävs det i storleksordningen 80-100 häst, det kan man iof få ur en Aprilia SXV550 men till katastrofal hållbarhet. Skall det hålla så är det motorer i stil med Ducati/Aprilia/KTM 750-1000cc twinnar och de väger på tok för mycket för att du skall klara viktkravet utan dyr anorexiakost. Att stoppa in en Twin i ett crosschassie tror jag inte på, de har ju ramrör under motorn vilket ger mycket kapande om den skall ha en chans att få plats. Lättare att modifiera ramar som från början är avsedda att inte ha dessa ramrör.

Jag tror mer på att leta upp vilken motor man vill ha och ta dess originalchassie och börja därifrån.

Men hur mycket vikt finns det att spara när man har en given motor och ram? Tänker att det finns en anledning till att ytterst få hojar över 600 cc väger in under 200 kg tankad och klar.
 
Men hur mycket vikt finns det att spara när man har en given motor och ram? Tänker att det finns en anledning till att ytterst få hojar över 600 cc väger in under 200 kg tankad och klar.


Jag tänker mig att det är fruktansvärt mycket jobb att transplantera motor till en ny ram i förhållande till potentiell viktbesparing. Den stora vikten är motorn, en 450 crossmotor väger 30kg, en KTM LC4 40 kg och en KTM 990 V2 kring 60kg, japansk rad4 kring 80kg. En lätt crossram väger kring 8-10kg och en tyngre ram från en sporthoj kring 15kg.

Därav min rekommendation att bestämma sig för vilken motor man vill ha, ta motor och tillhörande ram som bas för bygget.
 
Ktm släpper en paralelltwin 2017. 800cc.
En i duke-version och en i adventure stuk.

Skvaller skvaller... :tummenupp
 
Jag tänker mig att det är fruktansvärt mycket jobb att transplantera motor till en ny ram i förhållande till potentiell viktbesparing. Den stora vikten är motorn, en 450 crossmotor väger 30kg, en KTM LC4 40 kg och en KTM 990 V2 kring 60kg, japansk rad4 kring 80kg. En lätt crossram väger kring 8-10kg och en tyngre ram från en sporthoj kring 15kg.

Därav min rekommendation att bestämma sig för vilken motor man vill ha, ta motor och tillhörande ram som bas för bygget.

Jo, håller med. Finns ju mängder av byggtrådar runt om på nätet där folk försöker bygga in en ny motor i helt fel ram. Eftersom de allra flesta inte är DrC så blir resultatet oftast horribelt, och slutar med att de ger upp halvvägs. Tänkte mest på kommentaren du svarade på, att försöka bygga nåt med en maxvikt på 150-160 kg, som också är snabb till 200, men då är man ju inne på MotoGP-nivå...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top