Hoj till knatte...?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har begått ett ekonomiskt megamisstag... jag har lovat grabben (4år) att han skall få prova (http://www.provamcsport.n.nu/) att köra cross. :dummer :gnissla

Så när han väl testat detta så blir det nog till att köpa något åt han så han inte tjatar hål i huvet på mig... så vad skall man köpa?

Yamaha PW50
Honda QR50 tror jag den heter.

Fast alla barncyklar är dumma eftersom de har två handbromsar: ungar är ganska klena i händerna. Feltänk.
PW-modellerna funkar ganska dåligt när det är blött. Tändstiftet sitter precis rakt i skvättet från framhjulet.
Övriga fabrikat kan jag inte uttala mig om.

Fast alla barncyklar är dumma eftersom de har två handbromsar: ungar är ganska klena i händerna. Feltänk.
PW-modellerna funkar ganska dåligt när det är blött. Tändstiftet sitter precis rakt i skvättet från framhjulet.
Övriga fabrikat kan jag inte uttala mig om.

Vet inte om det är så feltänkt , tittar man på ett barn som håller på tappar kontrollen på sin cykel så är det första dom gör är att sätta ner fötterna i backen . Har dom då lärt sig att primärt att bromsa med fotbroms så är olyckan ganska snart där .

PW50 är en klassiker att börja på

4 år och PW50? Det är ett feltänk i mina ögon :)

Jag skulle nog ge det åtminstone ett eller helst två år till, ett brutet ben på en fyra-åring mitt i högsommaren kan jag tänka mig vara ruskigt plågsamt både för barnet och föräldrarna :gnissla

Jag skulle nog ge det åtminstone ett eller helst två år till, ett brutet ben på en fyra-åring mitt i högsommaren kan jag tänka mig vara ruskigt plågsamt både för barnet och föräldrarna :gnissla

Det sitter en liten skruv vid gasrullen man kan justera hur högt trotteln ska kunna gå. Sätts lämpligen till OrkaHålleEmotMedHanden-nivå.

Vet inte om det är så feltänkt , tittar man på ett barn som håller på tappar kontrollen på sin cykel så är det första dom gör är att sätta ner fötterna i backen . Har dom då lärt sig att primärt att bromsa med fotbroms så är olyckan ganska snart där .

PW50 är en klassiker att börja på

De drar samtidigt full gas av skräck.
Ett dödmansgrepp på fotpinnarna hade varit mumma.

Skitsnack! Jag fick en PW50 när jag var 3 år och lärde mig köra galant på den, inga brutna ben bara lite blåmärken fick jag :tummenupp

Mycket curlingföräldrar här märker jag. ;)

Låt grabben leka. :banana

KTM_50_SX_2006_05_1024x768.jpg

Klart han ska ha en PW50. Otroligt snäll och lättkörd hoj.:tummenupp
Använder man sen både stödhjul och bromsrep som i den här filmen så vore det väl skrutt om det gick galet...

50cc 4-takt blir nog bra nu och om 2 år kommer du få uppgradera till en 65cc blårykare ;)

Skitsnack! Jag fick en PW50 när jag var 3 år och lärde mig köra galant på den, inga brutna ben bara lite blåmärken fick jag :tummenupp
Ju mindre hoj och förare, desto lägre blir fallet när de ramlar omkull. :tummenupp

Stödhjul är för pussies. :fakta

Han fick springcykel vid 2års åkder och gick vid 3års ålder till cykel utan stödhjul... Nu sladdbromsar han, rycker i styret för att köra på bakhjulet och hoppar ned för trottoarkanter. :)

Och intresset finns, när han var med till Gelleråsen i somras satt han själv still på läktarn och tittade hela förmiddagen. :)

Ongarna hemma har åkt pw50 sedan ca 4-årsåldern. Av någon anledning brukar de inte tycka det är så värst kul förrän de är omkring 6 år.

Jag har alltid hållt i bakskärmen i början (med den lilla skruven i gashandtaget lagom justerad), sedan har de fått köra mellan mor & far tills de visat att de kan stanna ordentligt. En och annan plantering i staketet har det blivit, lite smågråt men inget annat. De lär sig väldigt fort. Någon halvtimme eller så.

Ta undan studsmattan om du har! Den sitter i perfekt halshöjd om något går snett. Kom undan med blotta förskräckelsen där.

Stödhjul är för pussies. :fakta

Han fick springcykel vid 2års åkder och gick vid 3års ålder till cykel utan stödhjul... Nu sladdbromsar han, rycker i styret för att köra på bakhjulet och hoppar ned för trottoarkanter. :)

Och intresset finns, när han var med till Gelleråsen i somras satt han själv still på läktarn och tittade hela förmiddagen. :)

Brassarn-junior kommer whina om att PW50'n går för slött innan sommarn är slut :yoparty

Den där ställskruven kan nog komma till pass :tummenupp

Ongarna hemma har åkt pw50 sedan ca 4-årsåldern. Av någon anledning brukar de inte tycka det är så värst kul förrän de är omkring 6 år.

Jag har alltid hållt i bakskärmen i början (med den lilla skruven i gashandtaget lagom justerad), sedan har de fått köra mellan mor & far tills de visat att de kan stanna ordentligt. En och annan plantering i staketet har det blivit, lite smågråt men inget annat. De lär sig väldigt fort. Någon halvtimme eller så.

Ta undan studsmattan om du har! Den sitter i perfekt halshöjd om något går snett. Kom undan med blotta förskräckelsen där.

Om det är någonstans man får skelettskador så är det på studsmattor. ;)

Ingen av mina kompisar eller jag har brutit några ben när vi var små och körde. Nu däremot, efter "25" så har det börjat gå av lite här och där..

Jag hade letat rätt på en pw50. Sen om det ska gå som f.n så finns det ju alltid ktm sx65 eller vad dom heter.

Se det som att om du inte redan är världens bästa pappa så kommer du bli det i sommar. Har du kagge så vinka hejdå till den, det blir en del springande efter i början :)

Ingen av mina kompisar eller jag har brutit några ben när vi var små och körde. Nu däremot, efter "25" så har det börjat gå av lite här och där..

Jag hade letat rätt på en pw50. Sen om det ska gå som f.n så finns det ju alltid ktm sx65 eller vad dom heter.

Se det som att om du inte redan är världens bästa pappa så kommer du bli det i sommar. Har du kagge så vinka hejdå till den, det blir en del springande efter i början :)

Hehe, visst kommer jag fortsätta vara "världens bästa pappa"... den titeln fick jag nog när han fick åka Fireblade till dagis. :yoparty
Grabben är uppväxt med F1 / MotoGP på tv när jag var pappaledig, varit med och mekat hoj sen han kunnat stå själv osv osv osv.
Det betryggande är att han är ganska försiktig av sig så jag är inte så orolig, förmodligen kommer han bli rädd för att prova och backa lite men kanske pröva efter en stund... hans lillebror däremot... totalt galen. :gnissla

Min äldsta dotter har kört sin PW50 sedan 4 års ålder. Överlägsen barnhoj. Finns fotbromskit om man vill, men det vill man inte. Hon hade några italienska minihojar från -70 talet också, typ BatBaby men det lossnade först med PW´n. När hon var sju skjutsade hon mig på min 250cc Hondascooter:rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa