Hoj som kan få samlarvärde

snakerider

Medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Jag fundera på att köpa en hoj i hyffsat skick till vintern, som man kan fixa o dona med i garaget under dom kalla dagarna. Men vad ska man satsa på för hoj denna kommer jag nog att behålla och inte köra skiten ur. Kan en gsxr1100 vara någe att satsa på isådana fall från vilket år? Max pris är väl 30 papp.

Hojjar som får samlarvärde behöver uppfylla en del krav:

# Dom ska producerats i liten skala eller sålts i fåtal ex, en säljflopp som tex Katanan blev i Europa

# Dom ska vara i bra skick, renoverat eller orörd, oskruvat original ( vilket alltid är det absolut bästa), trimmade, skruvade, sänkta, lackade, fipplade och klistrade, är tyvärr rökta

# Det kan vara första generationen av någon kulthoj, GSX-R 1100- 86, eller 750-85 är ett par exempel, men då måste skicket vara A++ samt full dokumentation och historik samt få mil på mätaren då det drösar av sådana hojjar

# Givetvis specialhojjar, det är väl dom optimala samlarhojjarna.. NR750, RC-30, GSX-R750R, YZF750RR, R7 osv...

Problemet är att när man siktar in sig på samlarhojjar, eller blivande samlarhojjar så kostar det pengar, oftast är det just det som skiljer dom från dom "vanliga" standardmodellerna..ta tex GSX-R750R-89, den kostade då när den såldes 153.000kr mot standard 750ins 69.500..och prisbilden hänger oftast kvar trots att åren gått..udda pryttlar kosta flis..

Men vill man äga en hyffsad klassiker och inte vill lägga ut en stor summa pengar så är just dom första generationernas hojjar att satsa på; GSX-R1100-86, GPZ900, Honda CBX, FZR1000 osv... är man sen lite händig och kan meka lite så kan man med lite tur hitta hyggliga plastbitar på beg.markanden och byta ut det som är sunkigt och få ihop en rullande klassiker i bra skick, motordelar brukar vara den lätta biten att hitta

Fiii faaaan.
Jag skulle verkligen vilja ha en riktigt fin gammal guldvinge, runt sent 70-tal, utan kåpor o skit, men med ekerfälgar...:yoparty

Vad sägs om en Honda CX500 Turbo? :)

Borde i alla fall vara tämligen sällsynta idag. Fanns väl bara ett år (1982) om jag inte tar helt fel.

Annars är ur-guldvingen (den kåplösa) eller en katana något som jag skulle tycka var kul.

Last edited:
Slå till på en sån här :tummenupp

En såndär klassiker får du inte för några 30.000, snarare det dubbla och lite till..dom börjar kosta sej pesetas

Här är ett exempel som kanske kan bli något om lägger ner lite TLC

Hyffast pris, rätt årsmodell och färg, sen är det alltid fixat och trixat , frågan är bara hur det är gjort, men den ser hygglig ut på bild iallfall..

http://www.blocket.se/vi/12103236.htm?ca=11_s

4289015117.jpg

Last edited:
Jag tror på Suzuki TL1000S. Går att få hyffsat billigt.

Lite udda fågel som sticker ut. Rolig hoj, varvhungrig V-twin med skönt muller.
Så hade den lite egenheter som bakdämpare, styrfladder innan styrpdämpare orginalmonterades etc.
Så den har DET: Egenheter, historier och att den sticker ut som talar för att den skulle kunna bli en klassiker.

Last edited:
Ett exempel till:

Den aningen mer udda jubileumsmodellen från -88, men man ser på bilden att den behöver TLC Ver.1.0 för att komma tillbaks till någorlunda originalskick, hyffsade mil dock, priset också hyffsat

http://www.blocket.se/vi/12953979.htm?ca=11_s

3418816053.jpg

En såndär klassiker får du inte för några 30.000, snarare det dubbla och lite till..dom börjar kosta sej pesetas

Jo det blir ju lite dyrare, finns en på blocket för 52000:-

Men det är nog värt det då man inte lär förlora något på att köpa sig en :)

Honda CBX ...redan en klassiker

Suzuki Katana 1100 (svensk design, om jag inte är helt fel)

Kawa Rickmann

Nico Bakker från 70 eller 80 talet.

Gamle Bimota

Honda CB750

Suzuki GT750 (vandbøffel, hetar den på dansk)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard