Hoj som är snål på soppa och billig att försäkra?

En sak har jag lärt mig på SH. Alla trådar där seriösa frågor ställs om hur mycket soppa olika hojmodeller drar i lagliga hastigheter ballar alltid ur. Eftersom squids med stort självhävdelsebehov och illa dold förtjusning snabbt förvandlar tråden till en skryttävling i att uppge den högsta förbrukningen för sin hojmodell. Så att alla andra ska förstå hur jäddra überfort de kör hela dagarna. "Min Retta liGer allldriG under litern!!11" osv :D
 
Last edited:
Hur kan soppaförbrukning spela roll i mc-körning?

Om den drar en eller 2 liter mer än grannens hoj är det 14 - 28 kr mer bara. På en sesong kanske det är en femhundring.
Har man SÅ tajt ekonomi ska man nog låta bli att köpa hoj från början.
 
Hur kan soppaförbrukning spela roll i mc-körning?

Om den drar en eller 2 liter mer än grannens hoj är det 14 - 28 kr mer bara. På en sesong kanske det är en femhundring.
Har man SÅ tajt ekonomi ska man nog låta bli att köpa hoj från början.

Han kanske vill ha en billig pendlarhoj?:va
 
Yamaha XT600 är snål som satan. Lånade brorsans. Trodde den var sönder när jag aldrig behövde tanka den. Soppan i tanken räcker forever.
 
Jörgen, Har dock inte sett någon skryttävling i denna tråd.. bara diskussion..
Tolkningsfråga..
 
Last edited:
Hoysung 650
SV650
ER6
ZX250R (sjukt ball)
Husaberg 650
KTM 625
Yamaha XT66X

OSV OSV..

Ingen av dom går på mer än 4000om året helförsäkring i stockholm som ny förare. (Med reservation för ålder)
 
Suzuki GS 500
Kawasaki ninja 250

är de två första jag tänker på som är soppasnåla, bör vara billiga att försäkra samt går att leva med i vardagen. Pendla på en 125:a är ingen höjdare i längden;)
 
BMW 650SC (scarver) ca 40 k i inköp, drar lite och nästan gratis att försäkra.
Min f800s drar igenomsnitt 0.48 (och då pendlar jag till jobbet inne i sthlm c) och betalar knappt 5000 kr helförsäkring om året, 27 år bor i bromma tog kortet april i år. Den nya F650GS skulle kosta 3500 om året att försäkra för mig. Scarvern borde alltså vara ganska billig att försäkra.

Hoysung 650
SV650
ER6
ZX250R (sjukt ball)
Husaberg 650
KTM 625
Yamaha XT66X

OSV OSV..

Ingen av dom går på mer än 4000om året helförsäkring i stockholm som ny förare. (Med reservation för ålder)

er6n ville billsport och mc ha 40k om året för mig att halvförsäkra!
 
Last edited:
Som sagts tidigare är Honda/BMW eller Triumph väldigt billiga att försäkra genom IF.

Själv har jag en Honda CB500s som förstahoj som jag är väldigt nöjd med, (är 28, bor i sthlm, kostar 4800 helår)
drar c:a 0.4 l /milen
 
Kolla med dom så dom inte tolkade den som ZX650R som den heter i USA. Då tror dom det är en racehoj. Mina gamla (förra året) kostade 3500Hel helår för mig och passagerare o vem som fick köra den. Endast hjälm o handksar som utrustning.

Min var på IF eller länsförsäkringar. Kommer inte ihåg.
Kolla på Mr K´s försäkringstråd så kan du rina alla o kolla med dom. :tummenupp

BMW 650SC (scarver) ca 40 k i inköp, drar lite och nästan gratis att försäkra.
Min f800s drar igenomsnitt 0.48 (och då pendlar jag till jobbet inne i sthlm c) och betalar knappt 5000 kr helförsäkring om året, 27 år bor i bromma tog kortet april i år. Den nya F650GS skulle kosta 3500 om året att försäkra för mig. Scarvern borde alltså vara ganska billig att försäkra.



er6n ville billsport och mc ha 40k om året för mig att halvförsäkra!
 
Det måste bara vara ER-5 du söker, morsan har en som jag "lånat" lite, drar runt 0.4-0.5, utan att man håller igen allt för mycket. Den är bekväm, lättkörd osv. Kan heller inte tänka mig att försäkringen är något att gråta över. Sedan är den inte allt för trött heller, någon sporthoj är det ju rakt inte med ~50häst, men med rätt kort utväxling drar den ändå helt ok.

Suzuki GS 500 är säkert jämförbar. 6:an som vissa föreslagit är väl klart en vassare kandidat, men ligger dessvärre över budget, en 5:a från '02/'03 kan man hittar för runt 30 lax.
 
Last edited:
En pendlingshoj ska användas dagligen. Med andra ord i ur och skur. Kanske till och med vintertid!
För att verkligen förlänga säsongen maximalt så är det en XT600E, alltså med elstart du ska ha.
Den känner man sig så trygg man kan göra på när det börjar bli mörkt kallt och halt i november.
Elstart är väldigt behändigt när regnstället är på och man är trött efter jobbet. Fan o kicka en hoj då!
Som några tidigare nämnt, billig i försäkring, bilig i soppa. Driftsäker och fungerar att åka i +30% lagliga farter.
Motorcyklarnas Volvo 240

Mats
 
Dom flesta insprutare går att få att dra nästan ingeting - bara man håller sig lugn på gasen.

En förgasarmoppe är mer jämn i förbrukningen och där är inte vinsterna så stora så de känns värt det att kärringköra.

Har provkört en Varadero 1000 me insprutare nån månad , visst det gick o komma upp i 1,5L milen , normalt 0,6-0,7.

Men vid riktig fiskkörning 0,45 och lägre - speciellt på landsväg.

Då väger mcen 276kg tankad...

Så bågen behöver inte vara nån superklen moped för att vara snål.
 
En Yamaha TDM är svaret på allt du söker - utan att vara jätteliten och jätteklen. Låg soppaförbrukning plus hyfsad tankvolym ger dig enorm aktionsradie, mycket låg försäkringspremie. Smidig i stadstrafik men orkar utan problem med långfärder, och motorn är stor nog för att man ska kunna vara två.

Rolig att köra? Absolut. Även när vägen är dålig!
 
Yep. Min Dakar drog max 0,4 och kostade kanske 3000 hel/hel i sthlm.
Inte någon dragracinghoj precis, men jag gillade den.
Eller en BMW F650 GS från -04 och uppåt. Min drar UNDER 0,3 liter milen. Japp, du läste rätt: under 0,3 liter milen.

Sthlm-Linköping-Sthlm: 0,27 l/mil drog den rackar'n. Ingen räser heller men skön att köra och man sitter ganska bra. Billiga i försäkring också. Nu när nya 650:n kommit med twinmotor så lär nog de här äldre bli billigare. :)
 
Jag tror inte att du ska stirra dig blind på bensinförbrukningen. Vilken hoj du än köper så kommer den säkert kunna köras nånstans mellan 0,4 - 0,7 liter/milen. Det är ju inte så himla stor skillnad, om du inte har jättelångt att pendla och då är hoj ett ganska jobbigt pendlingsfordon.
Däremot när saker går sönder, då kostar det.

Om jag skulle köpa en pendlingshoj så skulle det bli en African Twin 750. Har haft en sån. Den drog runt 0,65 och man kunde köra långt utan att bli särskilt trött, även i dåligt väder. Montera sen värmehantag och köp vinterdäck så kan du köra hela vintern också.

Edit: Och det är rolig hoj, det går att köra i trappor med den, mycket rolig att sladda på grusvägar med + att det går att knäskrapa med den. Se själv finns bildbevis på min sida :)
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top