Hoj som är snål på soppa och billig att försäkra?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En sak har jag lärt mig på SH. Alla trådar där seriösa frågor ställs om hur mycket soppa olika hojmodeller drar i lagliga hastigheter ballar alltid ur. Eftersom squids med stort självhävdelsebehov och illa dold förtjusning snabbt förvandlar tråden till en skryttävling i att uppge den högsta förbrukningen för sin hojmodell. Så att alla andra ska förstå hur jäddra überfort de kör hela dagarna. "Min Retta liGer allldriG under litern!!11" osv :D
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur kan soppaförbrukning spela roll i mc-körning?

Om den drar en eller 2 liter mer än grannens hoj är det 14 - 28 kr mer bara. På en sesong kanske det är en femhundring.
Har man SÅ tajt ekonomi ska man nog låta bli att köpa hoj från början.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Hur kan soppaförbrukning spela roll i mc-körning?

Om den drar en eller 2 liter mer än grannens hoj är det 14 - 28 kr mer bara. På en sesong kanske det är en femhundring.
Har man SÅ tajt ekonomi ska man nog låta bli att köpa hoj från början.

Han kanske vill ha en billig pendlarhoj?:va
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Yamaha XT600 är snål som satan. Lånade brorsans. Trodde den var sönder när jag aldrig behövde tanka den. Soppan i tanken räcker forever.
 

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Motorcykel
Jörgen, Har dock inte sett någon skryttävling i denna tråd.. bara diskussion..
Tolkningsfråga..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
Hoysung 650
SV650
ER6
ZX250R (sjukt ball)
Husaberg 650
KTM 625
Yamaha XT66X

OSV OSV..

Ingen av dom går på mer än 4000om året helförsäkring i stockholm som ny förare. (Med reservation för ålder)
 

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Mjölby
Hoj
Honda CBR 600 -97
Suzuki GS 500
Kawasaki ninja 250

är de två första jag tänker på som är soppasnåla, bör vara billiga att försäkra samt går att leva med i vardagen. Pendla på en 125:a är ingen höjdare i längden;)
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
BMW 650SC (scarver) ca 40 k i inköp, drar lite och nästan gratis att försäkra.
Min f800s drar igenomsnitt 0.48 (och då pendlar jag till jobbet inne i sthlm c) och betalar knappt 5000 kr helförsäkring om året, 27 år bor i bromma tog kortet april i år. Den nya F650GS skulle kosta 3500 om året att försäkra för mig. Scarvern borde alltså vara ganska billig att försäkra.

Hoysung 650
SV650
ER6
ZX250R (sjukt ball)
Husaberg 650
KTM 625
Yamaha XT66X

OSV OSV..

Ingen av dom går på mer än 4000om året helförsäkring i stockholm som ny förare. (Med reservation för ålder)

er6n ville billsport och mc ha 40k om året för mig att halvförsäkra!
 
Last edited:

occe

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2003, Triumph Bonneville
Som sagts tidigare är Honda/BMW eller Triumph väldigt billiga att försäkra genom IF.

Själv har jag en Honda CB500s som förstahoj som jag är väldigt nöjd med, (är 28, bor i sthlm, kostar 4800 helår)
drar c:a 0.4 l /milen
 

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
Kolla med dom så dom inte tolkade den som ZX650R som den heter i USA. Då tror dom det är en racehoj. Mina gamla (förra året) kostade 3500Hel helår för mig och passagerare o vem som fick köra den. Endast hjälm o handksar som utrustning.

Min var på IF eller länsförsäkringar. Kommer inte ihåg.
Kolla på Mr K´s försäkringstråd så kan du rina alla o kolla med dom. :tummenupp

BMW 650SC (scarver) ca 40 k i inköp, drar lite och nästan gratis att försäkra.
Min f800s drar igenomsnitt 0.48 (och då pendlar jag till jobbet inne i sthlm c) och betalar knappt 5000 kr helförsäkring om året, 27 år bor i bromma tog kortet april i år. Den nya F650GS skulle kosta 3500 om året att försäkra för mig. Scarvern borde alltså vara ganska billig att försäkra.



er6n ville billsport och mc ha 40k om året för mig att halvförsäkra!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det måste bara vara ER-5 du söker, morsan har en som jag "lånat" lite, drar runt 0.4-0.5, utan att man håller igen allt för mycket. Den är bekväm, lättkörd osv. Kan heller inte tänka mig att försäkringen är något att gråta över. Sedan är den inte allt för trött heller, någon sporthoj är det ju rakt inte med ~50häst, men med rätt kort utväxling drar den ändå helt ok.

Suzuki GS 500 är säkert jämförbar. 6:an som vissa föreslagit är väl klart en vassare kandidat, men ligger dessvärre över budget, en 5:a från '02/'03 kan man hittar för runt 30 lax.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En pendlingshoj ska användas dagligen. Med andra ord i ur och skur. Kanske till och med vintertid!
För att verkligen förlänga säsongen maximalt så är det en XT600E, alltså med elstart du ska ha.
Den känner man sig så trygg man kan göra på när det börjar bli mörkt kallt och halt i november.
Elstart är väldigt behändigt när regnstället är på och man är trött efter jobbet. Fan o kicka en hoj då!
Som några tidigare nämnt, billig i försäkring, bilig i soppa. Driftsäker och fungerar att åka i +30% lagliga farter.
Motorcyklarnas Volvo 240

Mats
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dom flesta insprutare går att få att dra nästan ingeting - bara man håller sig lugn på gasen.

En förgasarmoppe är mer jämn i förbrukningen och där är inte vinsterna så stora så de känns värt det att kärringköra.

Har provkört en Varadero 1000 me insprutare nån månad , visst det gick o komma upp i 1,5L milen , normalt 0,6-0,7.

Men vid riktig fiskkörning 0,45 och lägre - speciellt på landsväg.

Då väger mcen 276kg tankad...

Så bågen behöver inte vara nån superklen moped för att vara snål.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
En Yamaha TDM är svaret på allt du söker - utan att vara jätteliten och jätteklen. Låg soppaförbrukning plus hyfsad tankvolym ger dig enorm aktionsradie, mycket låg försäkringspremie. Smidig i stadstrafik men orkar utan problem med långfärder, och motorn är stor nog för att man ska kunna vara två.

Rolig att köra? Absolut. Även när vägen är dålig!
 

Str3 R

Guest
Yep. Min Dakar drog max 0,4 och kostade kanske 3000 hel/hel i sthlm.
Inte någon dragracinghoj precis, men jag gillade den.
Eller en BMW F650 GS från -04 och uppåt. Min drar UNDER 0,3 liter milen. Japp, du läste rätt: under 0,3 liter milen.

Sthlm-Linköping-Sthlm: 0,27 l/mil drog den rackar'n. Ingen räser heller men skön att köra och man sitter ganska bra. Billiga i försäkring också. Nu när nya 650:n kommit med twinmotor så lär nog de här äldre bli billigare. :)
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Jag tror inte att du ska stirra dig blind på bensinförbrukningen. Vilken hoj du än köper så kommer den säkert kunna köras nånstans mellan 0,4 - 0,7 liter/milen. Det är ju inte så himla stor skillnad, om du inte har jättelångt att pendla och då är hoj ett ganska jobbigt pendlingsfordon.
Däremot när saker går sönder, då kostar det.

Om jag skulle köpa en pendlingshoj så skulle det bli en African Twin 750. Har haft en sån. Den drog runt 0,65 och man kunde köra långt utan att bli särskilt trött, även i dåligt väder. Montera sen värmehantag och köp vinterdäck så kan du köra hela vintern också.

Edit: Och det är rolig hoj, det går att köra i trappor med den, mycket rolig att sladda på grusvägar med + att det går att knäskrapa med den. Se själv finns bildbevis på min sida :)
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top