Hoj på tåg?

pAz

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
gammel r1:a .. *hittad*
Någon som tagit med sig hojen på tåget? Funderar på att köra lite upp i nordnorge o är inte så sugen på att toura dit upp.

Tåg till Kiruna o sen köra ut till Lofoten är planen, så jag undrar om någon har erfarenhet av att få med sig hojen på de sättet?

Ska bara köpa mig en ny hoj med, men de är ju ett mindre problem

Låter ganska omöjligt... i alla fall på samma tåg du ska åka på. De har inte något utrymme för mc vad jag sett. Skulle i så fall vara om du skickade den separat med bussgods eller så, men det kostar ju en del!

inte det svaret du ville ha men;

Ring SJ så får du svar på tal!

Det kommer nog inte gå, sambons pappa ska cykla genom hela Sverige och hade tänkt frakta cykeln på tåg eller liknande upp Treriksröset och sedan cykla därifrån.

Det ända lagom billiga alternativ han hitta var att skicka det med bussgods men då plockat isär hjul m.m så allt fick plats i en sådan liten kartong som möjligt. Du känner ingen polare som tycker om att köra som kanske kan åka 2 dagar före dig och köra upp den så tar du över =)

Man vill ju gärna tro att tåg ska vara ett billigt transportsätt men SJ har varit ett statligt monopolföretag alldeles för länge.

Skulle gissa att dom begär i storleksordningen 20kkr medans ett vanligt åkeri fixar transporten för 2kkr.

Man vill ju gärna tro att tåg ska vara ett billigt transportsätt men SJ har varit ett statligt monopolföretag alldeles för länge.

Skulle gissa att dom begär i storleksordningen 20kkr medans ett vanligt åkeri fixar transporten för 2kkr.

...och ändå är det först efter att det inte längre är ett statligt monopolföretag det inte går att frakta en cykel/motorcykel med tåg...

Är det nåt som har blivit sämre efter avregleringen så är det möjligheterna att som småkund skicka saker med tåget.
Fyller du inte en egen godsvagn och accepterar att godset kommer fram när det passar så är du inte längre speciellt välkommen som kund.

Nog är det lite dyrare än 2k att frakta en hoj från Göteborg till Kiruna?
Möjligtvis embalerat isåfall, med lastpallar runtom så det går att lasta saker även ovanpå.

Vet att det finns tåg i tyskland... men fel håll... hurvuda det skedde på biltåg eller särskilda mcvagnar skall jag låta vara osagt. hur det är med sådana vagnar uppåt får du nog kolla med SJ som tidigare sagts i tråden.

...och ändå är det först efter att det inte längre är ett statligt monopolföretag det inte går att frakta en cykel/motorcykel med tåg...

Är det nåt som har blivit sämre efter avregleringen så är det möjligheterna att som småkund skicka saker med tåget.
Fyller du inte en egen godsvagn och accepterar att godset kommer fram när det passar så är du inte längre speciellt välkommen som kund.

Dom begärde hutlösa summor redan medans dom var statliga. Det hjälper inte att du fyller en godsvagn för det blir ändå billigare att skicka med lastbil.

Det finns en anledning till att vi har så mycket lastbilstransporter även på dom sträckor där SJ borde vara billigare.

Nog är det lite dyrare än 2k att frakta en hoj från Göteborg till Kiruna?
Möjligtvis embalerat isåfall, med lastpallar runtom så det går att lasta saker även ovanpå.

Länge sedan jag skickade en hoj på jämförbara sträckor så jag vet inte exakt vad det kostar idag men priset ligger nog åtminstone någonstans därikring.

Det jag vet som jämförelse är att jag för ca 10 år sedan betalat 1kkr för att skicka en MC mellan Stockholm och Luleå medans SJ skulle ha 10-20kkr för samma transport. Det var så man undrade om dom bodde på samma planet.
Och då var hojen inte på något sätt embalerad.

Last edited:
Jag skulle nog också satsa på att skicka med DHL eller motsvarande. Som nämnt innan så bör priset ligga runt 2000 om du har tillgång att skicka från ett företag som är kund hos DHL. Fick en MC levererad nyligen till vårt lager på jobbet på en pall gjord för att frakta en MC på, tyvärr ville dom att ja skulle skicka tillbaka den pallen i retur..

Blev lite svar iaf ;) just nu kan jag inte ringa sj då jag arbetar till sjøss, o vår satelittele är så dålig att jag skäms.
Jag vet ett gäng som gjorde just så här, tyvärr ingen jag har kontakt med längre alls. De var ett gäng 10-12 st, o de kan vara så att de tog dem på tåg i norge, de kanske har bättre möjlighter där.

Alternative är väl kanske att förlänga semester-ideén lite, o ta en sverigetour med. Har inte kört någon touring innan, men vad kan man räkna med för dagsdistanser om man ska ha trevligt o se lite uppåt vårt avlånga land?
Om allt går som de ska så blir det en blackbird att åka upp på, är den 500mil/vecka bekväm?

Snart får jag stryk för att jag pratar touring på sportforum :rofl

Har inte kört någon touring innan, men vad kan man räkna med för dagsdistanser om man ska ha trevligt o se lite uppåt vårt avlånga land?
Om allt går som de ska så blir det en blackbird att åka upp på, är den 500mil/vecka bekväm?

Snart får jag stryk för att jag pratar touring på sportforum :rofl

Det var ju därför det var bevkämare att hyra en skåpbil för att toura med. :fakta

Kan nog bli svårt tror jag. Annars kanske biltåga är ett alternativ? Billigt o lätt.

Tänk bara på att inte ligga för nära varvstopp om du hamnar i tysta kupén, det kan lätt dra till sig sura miner och försämrar ryktet för hojåkare... :glömdet

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back