Hoj olyckor med bil

Vem körde bilen vid olyckan eller incidenten?

• Antal röstningar
    0
Hmm, visserligen var det på cykel, men jag höll på att bli överkörd av en buss inne i Norrköping, puttade bort mej själv genom att trycka på sidokofångaren så ja slapp bli mos. Kom undan med blotta förskräckelsen å lite blåmärken. Sen hade ja varken fungerande bromsar eller cykelhjälm och kastade mej ut precis bakom en spårvagn, :näsblod , så ja va väl inte precis oskyldig heller :D

bil med 18 åring i körde ut från parkeringsområde 2 meter framför mig! han inte blinka innan jag satt i hans dörrsida.. sa han inte såg mig...

Haha, roligt att tjejer skriver i den här tråden om att de haft incidenter med män. Det är ju lixom fortfarande en tjej inblandad i olyckan.

Har lyckligt nog inte varit inblandad i någon olycka själv ännu, men vad gäller Mickes förra torsdagen så var det ju en tjej som körde :(

Blev dock påkörd när jag åkte moped en gång i tiden, och det var av en tjej som sa att hon inte såg mig, så man borde kanske se en röd tråd här :rolleyes:

Nu ska man väl inte bara "hacka" på tjejer, finns killar/gubbar som är bra blinda med. Körde för många år sedan om en bil i en tvåfilig rondell i nrk med farsans helt nya bil. Låg dessutom jämsides med blindstyret hela vägen in i rondellen. När jag skulle köra ur rondellen på det enda naturliga stället från vänsterfil försökte gubben köra igenom bagaget på farsan bil. När vi fick stopp på eländet konstaterade han att "jag hann aldrig att se dig", fast vi hade legat bredvid varandra i en halvminut innan jag passerade honom :va

Fast farsan blev förstås glad, det var ju ingen annan som hade lyckats få tag i en ny Opel "Snipa" med en meter förlängd koffert och friliggande bakhjul det året :D

GixxerTiger skrev:
2343926 Det är ju lite skrämmande att det alltid heter "jag såg dej inte" ! Kul med lite förklaringar på hur det gått till oxå.
...och därför tycker jag det är väldigt trist att se så många hojåkare köra utan påslaget halvljus eller med lightlids. Vi har halvljuslag i Sverige och därför tänker nog många "lyset på=fordon i trafik. Lyset av=stilla/märks ej" Kom ihåg lyset bröder och systrar :pannkyss

Strömma skrev:
2346060
Nu ska man väl inte bara "hacka" på tjejer, finns killar/gubbar som är bra blinda med. Körde för många år sedan om en bil i en tvåfilig rondell i nrk med farsans helt nya bil. Låg dessutom jämsides med blindstyret hela vägen in i rondellen. När jag skulle köra ur rondellen på det enda naturliga stället från vänsterfil försökte gubben köra igenom bagaget på farsan bil. När vi fick stopp på eländet konstaterade han att "jag hann aldrig att se dig", fast vi hade legat bredvid varandra i en halvminut innan jag passerade honom :va

Om man ligger i vänster fil i en rondell och ska svänga ut ur den så har man väjningsplikt mot de i högerfilen, då var det ju inte gubbens fel?

Så här blev det för mig, det var en tjej som körde Audin, inga blinkers eller tecken på att hon skulle svänga. Kolla bromsspåret, det gick ~50km/h. Jag ligger utanför bild 10 meter bort.

Bifogat

• 05sep228.jpg
    05sep228.jpg
    31.9 KB · Visningar: 183
syltburk skrev:
2346490 Om man ligger i vänster fil i en rondell och ska svänga ut ur den så har man väjningsplikt mot de i högerfilen, då var det ju inte gubbens fel?
Stämmer inte i den här rondellen. Den är på gamla E4:an genom Nrk, och en av genomfartslederna genom stan. Där får man åka i både höger respektive vänster fil om man ska "rakt" igenom rondellen, dvs fortsätta på samma väg rakt fram. Finns massor av sådana rondeller, iaf i våra större städer. Att man inte har väjningsplikt mot fordon i högerfilen i det läget beror på det enkla faktum att om han vill fortsätta till nästa anslutning i rondellen så ska han ligga i vänster körfält.

Vad gäller väjningsplikten så är det självklart så att trots att jag inte gjorde något fel så hade jag ändå släppt honom före mig om han hade legat framför, istället för snett bakom. Vet inte hur andra ser på det, men om jag tittar till vänster och har min framskärm i höjd med bakskärmen på bilen i vänster fil, då anser jag att han är så långt framför mig att han varken kan eller ska väja. Skulle vara en knepig regel för att få det att fungera.

Well, både polis och försäkringsbolag ansåg att han var skyldig så jag anser att dom var av ungefär samma åsikt som mig. Synd bara att dom inte ville följa med hem och upplysa vissa andra människor om min oskuld, det kom nämligen att kosta mig en del med. Blev tvungen att köpa egen bil då jag hade lite svårt att få låna "Snipan" av farsan igen :rofl

:va Har aldrig haft problem med tjejer i trafiken.... Däremot massor med unga kalvar som kör som fittor när dem byter fil, utan att blinka.... Kör ut utan att titta...osv. Skrota en katana på 80 talet, när en jävla-olle körde fram från vänster i en korsning utan att titta naturl. fimpa hojen mitt i framhjulet, och fick en trevlig flygresa på 30meter.... Alltså;- Jag anser att tjejer kör bättre än många killar :tuttar :yoparty

rollex skrev:
2347130 :va Har aldrig haft problem med tjejer i trafiken.... Däremot massor med unga kalvar som kör som fittor när dem byter fil, utan att blinka.... Kör ut utan att titta...osv. Skrota en katana på 80 talet, när en jävla-olle körde fram från vänster i en korsning utan att titta naturl. fimpa hojen mitt i framhjulet, och fick en trevlig flygresa på 30meter.... Alltså;- Jag anser att tjejer kör bättre än många killar :tuttar :yoparty

Det här var ju tänkt att vara objektivt och inte uttpekande på något vis! Men det är klart att man kan se olika på det. Jag tror det är så att många unga killar gasar och likväl så tänker många kvinnor inte på dolda faror. Suman är att alla
har läst om unga män....men inte att det är något typ fel kvinnor begår,alltså ville jag bara veta era erfarenheter på området.

Strömma: okej då var det ju gubbens fel iaf. Jag gillar inte rondeller eftersom så otroligt få verkar kunna reglerna. Jag litar inte på någon och det har räddat mig ett antal gånger från skrapad bil och vält mc. Visserligen hade jag fått pengar från deras försäkring men ganska mycket jobb i onödan. Skriva på papper, bli försenad, lämna in fordonet på verkstad, vara utan fordon i en vecka, hämta fordonet, osv.

Tyvärr Strömma, med de nya (i mitt tycke helt idiotiska) reglerna för rondellkörning har du väjningsplikt mot högerfilen om du kör ur rondellen i vänsterfil. Det är dessutom tillåtet att ligga i högerfil och köra hur många varv du vill i rondellen...
Rondellen skall ses som en "vanlig" enkelriktad väg, och du har därför väjningsplikt så fort du byter fil.

rollex skrev:
2347130 :va Har aldrig haft problem med tjejer i trafiken.... Däremot massor med unga kalvar som kör som fittor när dem byter fil, utan att blinka.... Kör ut utan att titta...osv. Skrota en katana på 80 talet, när en jävla-olle körde fram från vänster i en korsning utan att titta naturl. fimpa hojen mitt i framhjulet, och fick en trevlig flygresa på 30meter.... Alltså;- Jag anser att tjejer kör bättre än många killar :tuttar :yoparty

Du låter rätt så ung själv på sättet du skriver :D

Har klarat mig än så länge men jag låg bakom polaren som i sin tur låg bakom en kvinna i en bil hon blinkade vänster o passerade mittlinjen med bägge sina vänsterhjul så polaren började köra förbi på hennes höger sida jag drog mig också åt höger, helt plötsligt utan förvarning så svängde hon höger polaren var nere i diket å vände med sin x11 blysläde fattar inte hur han lyckades hålla balansen jag fick stopp 1 meter bakom bilen efter en liten stoppie hastigheten var som tur var inte mer än 40 km/h, vi följde henne in på en parkering visade sig vara en gravid kvinna som letade efter en väg därav den plötsliga ändringen, trodde nästan hon skulle föda när vi skällt på henne en liten stund men det gick bra för alla parter å hon lär alldrig svänga utan att kolla att allt e klart igen :yoparty

Alltså jag påstår inte att jag kör perfekt, men jag kan inte fatta hur många som tar körandet så oseriöst. De tänker typ "det är nog ingen i döda vinkeln jag byter fil" eller "det brukar aldrig komma någon där så jag svänger ut". De fattar inte hur lätt en olycka kan hända och vilka fruktansvärda konsekvenser en sådan kan ha. Är det värt att riskera liv för att slippa stanna en sekund i en korsning innan man svänger? Det har ju skett hur många korsningsolyckor som helst, dessa kan ju bara bero på att den som kör ut inte orkade ta sig en extra sekund för att kolla ordentligt.

min olycka var med en ouppmärksam man i 55-års åldern...
kommer åkande på huvudled... i en korsning står en citroen jumpy (skåpbil)
bilisten missar mig fast det är öppet 100 m fri sikt...
hade väl en 25m kvar då han kör ut.....
vaknade upp ur koman 3 dagar senare med bruten fot.. brutet knä..och krossad handled.. hade dessutom hjärtstillestånd 2 ggr...
enligt bilisten så måste jag kommit jÄÄTTefoort..
nu till det sjuka... jag skallade in hans passagerarruta och kommer in med överkroppen i bilen.... och idioten kör i väg.... 75-80m med mig hängande in!!!:va
på en bil hinner man väl typ få i 4:ans växel på80m..:va
hade jag åkt så fort som han påstått så hade väl r1:an sutttit låånnngt in i hnas bil inte bara tryckt in dörren rejält... tror inte man överlever i sån hastighet...

1. Frontade _nästan_ (2dm ifrån) med en vänstersvängande bil i mörker med regn. En yngre man körde och sa att han inte sett mig förräns jag vara bara några meter ifrån (så mycket för KTM-lysen...).

2. Körde in i sidan på en SAAB som inte respekterade stopp-plikt. Medelålders kvinna körde och hon "såg mig inte"...

3. Körde in i vänstersvängande liten bil med medelålders kvinna som körde. Hon tittade nog åt annat håll när hon väl börjat svänga.

4. Blev nästan påbackad på 70-väg, när en gubbe skulle backa ut från villatomten rakt ut på vägen (bakom en stor häck).

...och så en del andra mer eller mindre nära-på-grejer.

De allvarligaste incidenterna har det varit kvinnor inblandade i, men det tror jag mer är slump och inte något symptomatiskt. Det tycks finnas virrhjärnor och halvblinda av alla åldrar och kön. Men mängden incidenter har minskat med antalet år som jag kört. Det är nog så att man lär sig med tiden att läsa av trafiken bättre och ha bättre beredskap. Iofs kör jag inte varje dag året runt nu, som jag tidvis gjorde tidigare, så exponeringstiden är något mindre (men kör bil i motsvarande utsträckning istället).

GixxerTiger skrev:
2347341 Det här var ju tänkt att vara objektivt och inte uttpekande på något vis! Men det är klart att man kan se olika på det. Jag tror det är så att många unga killar gasar och likväl så tänker många kvinnor inte på dolda faror. Suman är att alla
har läst om unga män....men inte att det är något typ fel kvinnor begår,alltså ville jag bara veta era erfarenheter på området.
KVINNOHATARE! MANSGRIS!

är nog lite vad folk är rädda för :rolleyes:

Dock hade det varit bra om problemet uppmärksammades mer än det gör,
så att körskolelärare tänker på MER att säga åt folk att KOLLA!
och att dom på uppkörningen kollar så att man kollar ordentligt!

det kanske känns som en skitsak för vissa, men att inte kolla ordentligt är ju bra mycket farligare än att köra för fort,
och då är du ju värre än en mördare i Sverige nu :rolleyes:

sx-pojken skrev:
2347969 min olycka var med en ouppmärksam man i 55-års åldern...
kommer åkande på huvudled... i en korsning står en citroen jumpy (skåpbil)
bilisten missar mig fast det är öppet 100 m fri sikt...
hade väl en 25m kvar då han kör ut.....
vaknade upp ur koman 3 dagar senare med bruten fot.. brutet knä..och krossad handled.. hade dessutom hjärtstillestånd 2 ggr...
enligt bilisten så måste jag kommit jÄÄTTefoort..
nu till det sjuka... jag skallade in hans passagerarruta och kommer in med överkroppen i bilen.... och idioten kör i väg.... 75-80m med mig hängande in!!!:va
på en bil hinner man väl typ få i 4:ans växel på80m..:va
hade jag åkt så fort som han påstått så hade väl r1:an sutttit låånnngt in i hnas bil inte bara tryckt in dörren rejält... tror inte man överlever i sån hastighet...

Jag kommer ihåg tråden när du berättade om den olyckan, kul att du klarade dig!! Det mest konstiga med det är väl att han körde 80m med dig hängandes in i bilen? Den enda anledningen till det måste ha varit att han tänkte smita men ångrade sig när du hängde kvar och han inte klarade få bort dig. Vilka sjuka människor det finns.

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back