2343872 Jag har varit med om 3 olyckor med bil inblandad.
1: Äldre tant i Volvo ska svänga vänster mot stoppskylt och kör ut framför mig. Jag låg snett bakom en bil som skulle in höger på samma väg som tanten kom ifrån. Jag var rätt grön och idag hade jag nog inte gjort om samma tabbe. Lite förmildrande omständighet för tanten som givetvis döms som vållande.
2: Äldre man i Volvo byter fil till höger och prejar in mig i ett vägräcke. Jag låg inte i döda vinkeln utan bredvid bilen på min knallgula R12GS.
3: Äldre tant i Volvo ska svänga vänster mot stoppskylt och kör ut framför mig. Inga andra fordon i närheten, mitt på dagen, fri sikt. Jag såg tanten närma sig korset, stanna, titta åt höger, titta åt vänster (åt mitt håll) när jag är ca 50m bort. Jag tror fan att jag har ögonkontakt med henne också. Trots det när jag har 25m kvar kör tanten ut och ser till så min 30mil gamla Cagiva Navigator blir avskriven av försäkringsbolaget.
I alla tre fallen var ursäkten "jag såg dig inte". Jag tror att det handlar om vanliga slö-bilister som vill ta sig från A till B med minsta möjliga ansträngning, och deras hjärnor filtrerar bort allt som inte är en bil. Dom slänger en blick, antingen kommer det en bil eller så gör det inte det. Alternativet MC finns helt enkelt inte i deras slöa hjärnor.