Hjalp, mcn stannade pa motorvagen

Försökt starta den mha bil - Fungerar ej

Betyder det att du har försökt o starta hojen med startkablar? Om du inte har det, gör det. Startar den direkt då och sen stendör när du tar av kablarna så är det ju nästan garanterat någon med generatoren. Volten vid batteripolarna borde ligga upp mot 14V eller helst högre. Under 13.5 så bjuder det nog på problem.

GL
 
Yes ny update.

Mätte spänning - 12 V
Vid startförsök - knappt 12 V

Så enligt tidigare svar så är det antingen solenoiden (tveksamt?) eller ladd regulatorn.
Vart sitter laddregulatorn på en hoj?
 
Har du knappt 12V vid startförsök så borde det göra mer än bara klicka. Hade batteriet varit kasst så hade spänningen sjunkit mer. Jag lutar mer åt en dålig kabel eller att det är dålig kontakt någonstans.

Mätte du mellan pluspol och chassi eller mellan plus och minuspol?
 
Mätte polerna i mellan

Gör om, gör rätt:
Mät spänningen mellan pluspolen på batteriet och chassi både obelastat och vid startförsök.

Har du väldigt låg spänning vid startförsök enligt ovanstående mätmetod så är batteriet dåligt jordat, annars är det dags att hitta stratrelät och mäta lite mellan det och chassi.
 
Jo jag mätte även med chassiet, fick nästan ingen spänning alls om jag gjorde rätt dvs
 
Då så!

Som alltid vid elarbeten: Lossa batteripolerna för att inte orsaka kortis. Först - sen +.

Följ jordkabeln från batteriet, den sitter skruvad i chassit någonstans. Skruva loss och gör ren alla kontaktytor ink skruvar och brickor från rost och annan oxid, smärgelduk är bra till detta. Kolla att själva kabeln ser fräch ut utan oxid (om det går att se). Skruva tillbaka.

Koppla på batteriet igen. Omvänd ordning dvs + först.

Starta hojen. Gör en liten glädjedans. Skriv tack i tråden.
 
Jag tror fortfarande på laddregulatorn :)
Av mina 10 hojar har den gått på två med precis de här symptomen. På första hojen gick dessutom kopparn sönder i lindningen i generatorn. Det mådde den heller inte bra av. Kontaktproblem däremot har jag inte haft på nån av hojarna och då har jag generellt sett mest kört gammalt junk.
Dock haft problem på en bil med oxid runt polerna som också betedde sig liknande, där räckte det att dra åt skruvarna så gick den tills man kunde borsta av polerna.

Känns som att kontaktytorna borde vara hyfsat rena på en såpass ny hoj.
 
Det stämmer den dog under färd. Ska kolla spänningen måste inköpa en multimeter först då. Vad ska spänningen ligga på? 12V ? Tippssensorn vad är det?
Multimeter:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Spänningen: Haynes säger Batterispänning 13,2 Volt till 13,0 Volt på min Suzuki med fulladdat batteri. Uppmätt av mig direkt efter körning 13,6 Volt.
Med belysningen tänd och motorn igång ligger spänningen ofta i området 14,0 Volt till 14,5 Volt.
Men spänningen kan variera mellan 13,5 Volt och 15,0 Volt med motorn igång enligt Haynes.

Tippsensor är en givare som slår ifrån motorn om hojen ligger på sidan.
Alla hojar har inte tippsensor.
 
Okej update igen.

Tyvärr ingen glädjedans josef, bugar och bockar ändå.

Om det skulle va regulatorn kan den verkligen dö under gång då?
För som tidigare så går väl all el från generatorn när man väl kör?
Om de ändå skulle va regulatorn så skulle hojen starta med ett nyladdat batteri eller hur?
 
Utan regulator ingen laddning.
Utan laddning tömmer man batteriet ganska snabbt.
Dvs kan mycket väl vara regulatorn.
Eller har jag fel?

Vet att Daytonan har en återkallelse på regulatorn. Dvs hojen kan dö under körning om regulatorn pajjar. Det är i alla fall så Triumph beskrivit problemet.

Ett citat från ett annat förum där frågan var vad likriktare och regulator används till och om de behövs på en cross/enduro.
"det behövs alltid någon form av regulator som klipper spänningen på lämplig nivå. Annars så rusar ju spänningen när man varvar. Vanlig belysning, även blinkers och annat kan fungera med växelström om reläer är av växelströmtyp. PJ behöver nog likström.
Valigast är att det monteras en kombi liriktare och regulator och att allt körs på likström. Den är liksom lättare att hantera och dessutom så laddas batteriet med likström.
Fast om du inte har någon "förbrukare" så behöver du ju ingen reg och likriktare. Skall du dock använda ström till vanlig glödbelysning så behöver enbart regulator."
 
Last edited:
Som tidigare nämnts så kan det mycket väl vara voltregulatorn med likriktare som har lagt av :7peta
 
Okej update igen.

Tyvärr ingen glädjedans josef, bugar och bockar ändå.

Om det skulle va regulatorn kan den verkligen dö under gång då?
För som tidigare så går väl all el från generatorn när man väl kör?
Om de ändå skulle va regulatorn så skulle hojen starta med ett nyladdat batteri eller hur?

Har du fixat till så du har jord till chassit nu då? För som jag tolka ditt tidigare inlägg fick du inget spänningsvärde när du mätte mellan + och chassi?
 
Om hojen inte startar med ett nytt fräsht nyladdat batteri så är det inte (iaf endast) regulatorn som gått.

Sen kan ni hävda det hur mycket ni vill :)
 
Om hojen inte startar med ett nytt fräsht nyladdat batteri så är det inte (iaf endast) regulatorn som gått.

Sen kan ni hävda det hur mycket ni vill :)

Håller med där.
Däremot dör den när batteriet inte längre levererar tillräckligt med power.

Jag hade till att börja med säkrat jordningen och gått vidare från den punktren.
 
Okej update igen.

Tyvärr ingen glädjedans josef, bugar och bockar ändå.

Om det skulle va regulatorn kan den verkligen dö under gång då?
För som tidigare så går väl all el från generatorn när man väl kör?
Om de ändå skulle va regulatorn så skulle hojen starta med ett nyladdat batteri eller hur?

Trist.
Men nu har du spänning när du mäter mellan plus och jord under startförsök?

Ja.
Om regulatorn är paj så kommer det kanske ingen ström alls från generatorn.
Ja. Och det skulle funka med startkablar från bilen.

Om hojen inte startar med ett nytt fräsht nyladdat batteri så är det inte (iaf endast) regulatorn som gått.

Sen kan ni hävda det hur mycket ni vill :)

Exakt. Det är med största sannolikhet dålig kontakt eller en dålig kabel någonstans. Två pers med förvanskade King Crimson-avatarer kan inte ha fel.:fakta
 
Alright ska få tag i multimetern igen och mäta mellan plus och chassie igen då.
Om det inte är ok är det mest troligt att jag har en kass kabel nånstans eller hur..eller finns de andra sätt som leder till dålig jord?
om det inte är ok?

Såg att jag hade glömt skriva att motorlampan tändes en bit innan det hände..


för att sammanfatta lite då om jag ringer till verkstan om jag förstått allt rätt. Är lite novis på elsystem:confused:
Hojen dog under körning = ej solenoid?
Hojen startar inte med starthjälp och nyladdat batteri = ej regulator?

stort tack till alla som är med och bidrar :)
 
Oftast sitter det bara en kort stump jordfläta mellan batteri och chassie.
Plocka bort, rengör, montera och kleta på lite skydd (finns polskydd på spray).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top